Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

inge

Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door inge » vr 20 feb 2015 10:11

Wij hebben net een tweedehands caravan gekocht van 2006. De vorige eigenaar was hier voor de verkoop mee naar de keuring geweest, wat niet moest, maar soit, en die had een papier gekregen dat er nog maar 10 kg in de caravan geladen mocht worden. Bij de verkoop gaf hij dat papier aan ons maar zei er onmiddellijk bij dat dit niet kon en dat er iets fout was. Nadat we ons rijbewijs gehaald hebben , wat we ook niet wisten op voorhand, zijn we gisteren zelf naar de keuring gereden en hebben hem nog eens laten wegen.... we mogen 60 kg laden, wat heel weinig is. Nu, het is een caravan met stapelbed, rondzit en vast bed. Er staat een mover onder, een gasoven in en een satellietschotel bovenop. Ok, dit weegt allemaal veel, maar toch versta ik het niet goed. Als ik de schotel eraf laat halen dan win ik max 8 kg denk ik. de mover moet echt blijven. De fietsenrekken die erop staan, 2 achteraan, 2 op de dissel, wegen volgens mij niet veel. maar hoe heeft die vorige eigenaar in godsnaam 4 fietsen kunnen vervoeren + inhoud????? Klopt dit of doen wij iets fout? Alvast hartelijk bedankt!!! Inge

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door PD » vr 20 feb 2015 10:22

Volgens mij is het bijlaadvermogen van deze caravan (zonder asverzwaring) slechts 200 kg; de mover incl. accu weegt ca. 60 kg, beide fietsenrekken samen 15 kg, de schotel 10 kg en als er dan ook nog een voortent en wat potten/pannen/bestek ik de caravan ligt, klopt het wel dat je nog maar 60 kg overhoudt :oops: Hierbij ben ik ervan uitgegaan dat het gewicht van gasflessen, elektra-kabel, evt. reservewiel etc. in het rijklaar gewicht is verdisconteerd, dus het gewicht excl. bijlading.

Dat de vorige eigenaar er dan ook nog fietsen op vervoerde (en de caravan nog vulde met proviand en kleding/handdoeken etc.) geeft aan dat hij het niet zo nauw nam met de gewichtsbeperking van de caravan.......... of hij laadde voor vertrek zware zaken als voortent ed over naar zijn trekkend voertuig.

Helaas hebben veel caravans een probleem met beperkte bijlaadvermogens; oplossing is dan ook meestal de zware zaken in de auto te vervoeren (als je daar tenminste wel ruimte en laadvermogen voor beschikbaar hebt).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

inge

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door inge » vr 20 feb 2015 10:27

Dus als ik de fietsenrekken eraf haal en de schotel, dan win ik toch al 20 kg. Volgens mij is 80 kg wel voldoende. We gaan inderdaad de voortent in onze auto vervoeren en ik heb gisteren alle potten en pannetjes gewogen en accessoires en dan kom ik zo rond de 10 kg uit. Dan kan ik toch nog wel wat laden he! tafel, stoelen,....

heb nog wel een vraagje. Het is onze eerste caravan en we hebben inderdaad wat te groot gekocht, maar ok, we wilden een apart vast bed voor ons. Iedereen heeft het altijd over het gewicht op de trekhaak. Minstens 25 kh moet dat zijn, niet? Maar wat is het maximum? Is het interessant als we een lichtgewicht gasfles kopen?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door PD » vr 20 feb 2015 10:31

inge schreef: Iedereen heeft het altijd over het gewicht op de trekhaak. Minstens 25 kh moet dat zijn, niet? Maar wat is het maximum?
Het gewicht op de trekhaak, de zgn. kogeldruk, moet je echt veel hoger dan 25 kg houden; kijk even in de specs van je auto wat de trekhaak/auto maximaal aankan en hou dit aan als richtlijn (tot het max. wat de caravan mag hebben). Zelf rij ik met een kogeldruk van ca. 100 kg; hoe hoger de kogeldruk, hoe stabieler (rustiger) de caravan de auto volgt. Wanneer je met zo'n grote caravan als de Knaus 550 en 25 kg kogeldruk gaat rijden, zal hij snel op zijn kant liggen; dat is echt geen grap :(

Een lichtgewicht gasfles (hebben wij zelf ook) bespaart je maar een paar kg hoor, niet zo spectaculair maar wel handig/schoon etc. Over de keuze van je gasfles lopen hier op het forum ook separate discussies :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door apejoekie » vr 20 feb 2015 11:22

Zoals mijn voorganger al zegt de kogeldruk lekker hoog houden.

Kijk eerst op je typegoedkeuringsplaatje op je trekhaak wat je maximaal mag hebben. Op de caravan zit ook een plaatje wat hier je maximale druk mag zijn. Dan moet je van de laagste van de twee uitgaan en bij mijn vorige caravan reed hij dan nog steeds niet prettig. Pas als ik er 5 kg bij deed dan reed hij lekker en volgde hij goed. Ik zat dan op 80 kilo. En omdat je, afhankelijk van de plaats van je keuken, toilet, watertank, onderweg nog met gewichten schuift (ongemerkt gaat dit met een gezin van 4 personen, en in jouw geval 5, best hard) is het raadzaam om na ieder overnachting toch weer rustig te ervaren hoe de caravan volgt. Mogelijk dat je toch nog even moet stoppen om met wat zaken te schuiven.

Mijn huidige combinatie mag 100 kg kogeldruk hebben en rijdt lekker bij een kogeldruk vanaf 85 kilo. Toch houdt ik liever die 100 kilo aan. Mijn combinatie zakt totaal niet door vanwege de Nivomats dus hij staat mooi vlak ondanks de hoge kogeldruk.

En over het begin van je draadje, je neemt al snel meer gewicht mee dan 80 kilo. Kooktoestelletjes (bbq, skottel, extra gaspitje, noem maar op) droogrekje etc. Zelfs lichtgewicht is bij elkaar opgeteld snel vele kilo's. Misschien een lichter tentframe een optie? Dat wil nog wel eens kilo's schelen (fiber).
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Daphne » vr 20 feb 2015 11:48

inge schreef: Klopt dit of doen wij iets fout?
Over welke gewichten gaat het eigenlijk? Wat staat er op kenteken? En is de maximum toegelaten massa misschien ooit teruggezet naar een lager gewicht? Zonder te weten om welk maximum gewicht het gaat en wat je op papier mag laden, is het lastig om te beoordelen of het kan kloppen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

inge

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door inge » vr 20 feb 2015 13:00

in de caravan staat dat je maximum gewicht totaal 1500 kg is. De caravan is gisteren op de weegbrug gegaan. Eerst hebben ze de dissel gewogen en dan pas de banden, snap je? ik snapte er niks van, maar volgens hen was het totale gewicht van de caravan 1440 kg, dus mogen we nog 60 kg laden.....

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Daphne » vr 20 feb 2015 13:09

RE.gif

Er is een totale weging gedaan, dus aslast + disseldruk. Als je op pad bent, dan wordt de disseldruk bij de belading van de auto opgeteld, dat scheelt dan weer. Maar als op de papieren max 1500 kg staat, wordt hier wel de totale weging mee bedoeld.

Voor zo'n grote caravan is een maximum van 1500 kg wel weinig. Onze caravan is een stuk korter en mag ook maximaal 1500 kg wegen, wat wij dan ook vlot bereiken met 2 personen. Het is dus niet vreemd dat er maar weinig overblijft bij jullie caravan als je de accessoires meerekent.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Bart » vr 20 feb 2015 13:48

Omdat ik met mijn vorige caravan problemen had met totaal gewicht, was 1500 kg nu een caravan gekocht met een 1700 kg as.
Volgens mij is de caravan normaal beladen, maar kom toch totaal geladen op 1700 kg uit.
Ongemerkt gaat er toch veel gewicht in de caravan.
Maar mijn nadeel is, dat er ook een grote hond mee gaat, die heeft ook ruimte nodig.
Dus meer spullen in caravan.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

arnovariante

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door arnovariante » vr 20 feb 2015 15:34

Jammer van deze koop Inge!
Kan een hele mooie caravan zijn maar je wordt nu al beperkt in je vakantie vieren door je slechte voorbereiding.
Inlezen in de materie is het toverwoord!
Over kogeldruk is hier op dit leerzame forum al zo verschrikkelijk veel geschreven, dan had je geweten dat een kogeldruk van 25 kg ongehoord is!
Succes!

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Paul » vr 20 feb 2015 18:03

Gewicht klopt helaas wel, onze 550 qsk uit 2006 met mover dakairco en omnistore weegt ook zo een 1400 - 1450 kg leeg volgens de uitdraai van de remmentest.
Over 3 weken gaan we hem even laten wegen als hij uit de stalling komt om het wat exacter te weten.
Wij hebben echter een 1700 kg as dus laadvermogen zal niet zo snel een probleem worden.

Is de caravan niet toevallig een keer administratief verlaagd op het kentekenbewijs ?
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Conradi » vr 20 feb 2015 18:20

Onze eerste caravan had ook een beperkt laadvermogen, en dan moet je creatief worden ;-)
Wat niet duidelijk is hoe compleet de caravan gewogen is? Met gasflessen, met volle watertank, met kabelhaspel, met stoelen onder het bed, met voortent? Voor sommige dingen zijn goede lichtgewicht alternatieven beschikbaar. Wij hadden zelf een aluminium trapje voor de deur. Gasflessen zijn al genoemd. Stalen 11 Kg flessen versus lichtgewicht 5 kg scheelt behoorlijk wat.
Een tent of kabelhaspel kun je natuurlijk ook in de auto kwijt....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door PD » vr 20 feb 2015 18:22

Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar de auto die deze caravan gaat trekken; ofwel wat mag en kan deze trekken, zeker ingeval de max. aslast van de caravan alsnog administratief te verhogen mocht zijn scratch.gif

Inge, de reacties klinken wellicht niet erg rooskleurig, maar hopelijk valt het alsnog mee; zo niet dan zul je inderdaad creatief en inventief om moeten gaan met wat er wel en vooral ook niet mee gaat op vakantie. Dat je eerst koopt en pas daarna op forums gaat kijken, is echt niet bijzonder; ik denk dat de meesten hier al een caravan hadden voordat ze dit forum gevonden hadden :lol:
Laatst gewijzigd door PD op vr 20 feb 2015 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door arnovariante » vr 20 feb 2015 18:27

"Natuurlijk gewoon in de auto kwijt....."
Inge heeft zich niet voorgesteld dus zeker weten doen we het niet maar ik ga er van uit dat ze kinderen heeft.
Waarom zou je anders een caravan kopen met een stapelbed?
Dan is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je een voortent in de auto kwijt kunt hoor!
Een 550 type caravan heeft een flinke lap voortent waarmee menig bagageruimte voor een flink deel is gevuld!
Als er dan ook nog allerlei kinder attributen in de auto moeten.....
Laatst gewijzigd door arnovariante op vr 20 feb 2015 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door hendrik38 » vr 20 feb 2015 18:30

Dit hoor je helaas veel bij beginnende caravanners. Bij je eerste caravan kijk je naar de caravan zelf en minder naar dit soort zaken.Met wat creativiteit en een mooie dakkoffer op de auto gaat het best lukken.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

TonGr

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door TonGr » za 21 feb 2015 06:40

Bij je eerste caravan kijk je naar de caravan zelf en minder naar dit soort zaken
Dan zijn er ook nog mensen die bewust de zaken mooier voorstellen dan ze zijn.
Ik verkocht vorig jaar mijn Hobby 540UL met een paar extra`s die het totale leeggewicht van de caravan op zo`n 1400kg brachten.
De familie kwam bij aankoop aanrijden met een Toyota die 1350kg mocht trekken.
De beste man stapte uit met een uitdraai van caravantrekker en begon meteen als hij dit en dat zou doen, dan zou het wel gaan, en hij had de nodige ervaring.
Ik wilde er toch nog wat tegenin brengen, maar dat schoof hij allemaal opzij, hij wist wat hij deed.
Tja wie ben ik dan?
Heb de caravan tegen de voor mij juiste prijs verkocht, maar heeft me toch een tijdje niet lekker gezeten.
De bedoeling van de man was om met zijn vrouw, 2 kinderen, oma en de verdere bagage in de Toyota met de caravan naar Z-Frankrijk te reizen.
Had zelf aan de caravan een zakluifel zitten, die wilde hij onderweg gebruiken op de overnachtingscampings, maar er moest natuurlijk ook nog even een voortent gekocht worden en natuurlijk moesten er ook nog een paar fietsen mee.
Dus, 5 personen met alle bagage incl. voortent in de Toyota, caravan van 1400kg ( zonder fietsen ) er achter en dan ontspannen naar Z-Frankrijk.
Ik hoop dat hij zich bedacht heeft en of een andere auto, of een andere caravan gekocht heeft.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Paul » za 21 feb 2015 14:58

ik ben nog wel benieuwd wat er allemaal in de caravan aanwezig was, wel of geen gasfles, watertank gevuld of niet en wat er verder allemaal nog in lag. als hij echt helemaal leeg was en dat komt er nog allemaal bij dan wordt het wel een flinke uitdaging denk ik.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

inge

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door inge » ma 23 feb 2015 09:20

Wow, ik had nooit gedacht dat er zoveel mensen zouden reageren en toch inzitten met ons probleem. Ik zal zoals gevraagd, mezelf even voorstellen: ik ben Inge, (bijna 40 voor wie het wil weten) heb een man en 2 zonen van 9 en 11 jaar. Toen de caravan gewogen werd zat het volgende erin: een halfvolle gasfles, geen water in de tank, geen tent aan boord, wel een gasoven, een mover, een schotel op het dak, een deel van de bank, dat ik er ondertussen heb uitgehaald want dat hebben we niet nodig en dat weegt kennelijk 4 kg, zeer lichtgewicht achterfietsrek voor 2 fietsen en een fietsenrek op de dissel voor 2 fietsen. Wij rijden met een Lexus RX450H. Zo, indien jullie nog gegevens nodig hebben, laat maar weten dan! Hebben ondertussen de buitentent een keertje opgezet en deze weegt 32 kg maar zou inderdaad in de auto gaan. Kinderen nemen niet veel speelgoed mee, aan een voetbal hebben ze meer dan voldoende. knipoog.gif Schotelantenne zouden we er ook af willen laten halen want we gaan echt geen tv kijken op vakantie.... By the way, ik vind dit een SUPERforum! Had ik het maar wat eerder leren kennen, maar toch zijn we blij met onze aankoop.

Volvodriver

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Volvodriver » ma 23 feb 2015 13:45

Goeie trekker. Dus zo veel mogelijk daar in gooien. En inderdaad die (overbodige) schotel verwijderen. Krijg je nog weer wat extra's in de caravan.

Mees

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Mees » ma 23 feb 2015 14:29

Inge,
er staat al enige tijd een PB in je postvak maar je hebt hem nog niet geopend.
groet Mees

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Stigter » ma 23 feb 2015 22:10

Kan je al uitsluiten dat het gewicht niet terug is gezet op kenteken m.a.w. is 1500 kg werkelijk het maximum gewicht?

Geen idee wat het kost om een zwaardere as te plaatsen maar wellicht een idee, wil het zelf ook graag weten, iemand?
Groet Arnold

arnovariante

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door arnovariante » di 24 feb 2015 05:43

Dat is een tijdje geleden helemaal uitgezocht door Vikingpirate.
Volgens mij heeft hij het uiteindelijk niet gedaan maar dat weet ik niet zeker meer.

@Inge,
Die is idd een zeer actief forum!
Zeker als het gewicht en belading betreft heb je altijd binnen een dag voldoende reactie om je een beeld te kunnen vormen hoe er over gedacht wordt. Zelf zit ik veel in het buitenland maar lees dan ook gewoon mee zolang ik Wi-Fi heb. Als dat niet zo is bewaar ik mijn buitenland data wel voor mijn zakelijke beslommeringen.
Zelf heb ik voordat we begonnen met caravanen lang meegelezen zonder inschrijven en hier zeer veel info vandaan gehaald.
Hoe waterpas te stellen, allerlei tips voor belading,zeer veel info over movers, voortenten enz enz.
Er zit soms wel eens een rotopmerking tussen of zelfs een rotte appel, maar die worden vaak door het actieve moderatorteam terug gefloten.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat mij dat zelf ook wel eens is overkomen..... :oops:

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Williamr » di 24 feb 2015 08:16

RE.gif awhoea.gif awhoea.gif

Maar om in het topic te blijven, iedereen is volgens mij aan het puzzelen met gewicht.
Aangezien we de laatste keer de caravan niet met drie personen goed neergezet kregen toch maar gekeken voor een mover. Het was een Enduro geworden maar wel met een Lithium accu.
Scheelt heel veel kilo's, dus misschien is dit een idee om de accu te vervangen. Je kan ook wat 12v boord verlichting hierop laten branden, géén koelkast.

Mocht het bij ons een beetje aan de zware kant zijn kan ik altijd de schuifdeurtjes tussen slaapgedeelte en keuken uit halen. Scheelt weer wat :lol:
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door PD » di 24 feb 2015 08:20

Williamr schreef: Mocht het bij ons een beetje aan de zware kant zijn kan ik altijd de schuifdeurtjes tussen slaapgedeelte en keuken uit halen. Scheelt weer wat :lol:
Dat verschil is groter dan je verwacht; bij onze vorige caravan had ik ze ook gedemonteerd, bij weging bleken ze samen 12 (of 14) kg te wegen, precies weet ik het niet meer, kan het wel opzoeken :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

minimarcel
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 20 feb 2015 23:14

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door minimarcel » di 24 feb 2015 09:47

ik zit niet met een gewicht probleem met onze huidige caravan maar wij zetten altijd de boodschappen,tent,gasfles en zo in de auto
alleen kleding en beddengoed blijven in de caravan
als er fietsen mee zouden gaan zouden die op de auto gaan
veel meer gewicht kun je niet besparen denk ik

ik heb na een tip op dit forum van de week ook naar een knaus gekeken maar die wogen idd 1300 kilo op papier
de caravans worden gewogen zonder kussens en bedden denk ik ?
voor onze honda frv hadden wij een peugeot expert 230 2,0 hdi die woog op papier 1404 kilo en op de weegbrug 1790 kilo
en dat kwam niet door de verbandtrommel denk ik
even nagevraagd nu blijkt dat een importeur de auto zonder dubbelcabine weegt en alles er uit om voor de wegenbelasting zo voordelig mogelijk te maken
maar nu mocht ik nog maar 500 kilo laden ipv 900
je zal maar in een fuik rijden en van niks weten

ik denk dat een caravan ga wegen voordat ik hem ga kopen??

marcel
honda FR-V 2,2 ctdi
fendt 550 TFK
mini 1000 pickup
peugeot 205 1,6 automaat

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”