inge schreef: wel een gasoven,
Ik weet niet wat zo n oven weegt,maar als je m niet nodig hebt kun j m er ook uithalen.
inge schreef: wel een gasoven,
Daadwerkelijk een nieuwe as?Stigter schreef:Kan je al uitsluiten dat het gewicht niet terug is gezet op kenteken m.a.w. is 1500 kg werkelijk het maximum gewicht?
Geen idee wat het kost om een zwaardere as te plaatsen maar wellicht een idee, wil het zelf ook graag weten, iemand?
Inge,was het totale gewicht 1440 kg,dus de dissel + de banden ????inge schreef:in de caravan staat dat je maximum gewicht totaal 1500 kg is. De caravan is gisteren op de weegbrug gegaan. Eerst hebben ze de dissel gewogen en dan pas de banden, snap je? ik snapte er niks van, maar volgens hen was het totale gewicht van de caravan 1440 kg, dus mogen we nog 60 kg laden.....
As plus tot 1800 kg : € 899,00 ex montageFWalraven schreef:Daadwerkelijk een nieuwe as?Stigter schreef:Kan je al uitsluiten dat het gewicht niet terug is gezet op kenteken m.a.w. is 1500 kg werkelijk het maximum gewicht?
Geen idee wat het kost om een zwaardere as te plaatsen maar wellicht een idee, wil het zelf ook graag weten, iemand?
Reken dan maar op zo,n 3 a 4 duizend Euro
Ergens op internet is er prijsopgaaf van Alko te vinden, vanaf een papieren verhoging t/m een complete nieuwe as.
Frans
O, zeker alleen een kale as.eurotrotter schreef:As plus tot 1800 kg : € 899,00 ex montage
Dan klopt t aardig wat ik schreef,op de site waarnaar u verwijst kost een nieuwe as iets van € 1500,maar dat is all in verzorgd door Alko dus ook t montageloon en de administratieve kosten( in Duitsland)FWalraven schreef:O, zeker alleen een kale as.eurotrotter schreef:As plus tot 1800 kg : € 899,00 ex montage
Zie ook eens: http://www.al-ko.de/auflastung.htm
Maar feit blijft:Anko schreef:Nu kun / zul je waarschijnlijk geluk hebben bij een controle dat inderdaad de kogeldruk niet mee genomen wordt, ...
Ongeacht hoe klein de kans ook is dat je toch een keer door de mand valt. En ongeacht hoeveel polls wij over dit onderwerp organiseren. En als je dan toch een keer pech hebt, dan zal verwijzen naar dit forum ook geen oplossing bieden. Het lijkt me daarom goed dat de vragensteller gewoon weet hoe het wettelijk zit en hij op basis daarvan voor zichzelf een risico inschatting kan maken.Anko schreef:... dat maakt het natuurlijk niet legaal
Anko schreef: Nu kun / zul je waarschijnlijk geluk hebben bij een controle dat inderdaad de kogeldruk niet mee genomen wordt,
Deze heeft een aslast van 1700 KG net iets nieuwer dat wel, misschien de importeur vragen wat de maximum aslast in Nederland is. http://link.marktplaats.nl/m894138977PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Waarschijnlijk moet het type caravan "bekend" zijn met een verzwaarde as en dus al eerder toegelaten. Anders lijkt het me inderdaad niet makkelijk om het bij de RDW geregeld te krijgen. Met een kostprijs van € 899,- voor de as zul je incl. montage, de papierwinkel en banden met een hogere loadindex al gauw richting € 1.500,- of hoger uitkomen, schat ik zo in. Nogmaals: wanneer het al kan...
Is het nu juist wel of juist niet waarschijnlijk dat de kogeldruk gecontroleerd wordt?eurotrotter schreef:Je kunt beter stellen: je zult waarschijnlijk pech hebben dat bij een controle de kogeldruk word meegenomen
Indien de aslasten in orde zijn is er voor een controleur geen enkele reden om verder te zoeken naar eventuele afwijkingen.
Het ging om het toegestane caravan gewicht. En daar hoort de kogeldruk gewoon bij. Of die kogeldruk nu te hoog is of niet staat daar los van.eurotrotter schreef:Maar een te hoge kogeldruk bij een correcte aslast kun je geen "met voeten treden "noemen.
Wel grappig om te zien dat in draadjes over het wel of niet terug keuren van het maximaal caravan gewicht vaak geadviseerd wordt om de caravan toch maar vooral terug te keuren en op die manier 'voor de zekerheid' aan niet bestaande regels te voldoen en zo discussie met overijverige dienders te voorkomen, vooral in het buitenland, terwijl hier met zoveel woorden geadviseerd wordt om je niet te veel van wel bestaande regels aan te trekken met als argument dat men 'er niet op uit is om het toeristen lastig te maken'eurotrotter schreef:Vooral in het buitenland ziet men ons,toeristen, nog altijd als mensen die geld in het laatje brengen,en die moet men t leven niet zuur maken.
Dat is niet waar. De aslast mag niet meer zijn dan 1500 kg verminder met de feitelijke kogeldruk. In het geval van Inge dus niet meer dan 1400 kg. Ga je hoger, dan overschrijdt je het maximaal totaal gewicht van de caravan.eurotrotter schreef:...,het gewicht van je as,dus wat je aan de banden weegt mag 1500 kg zijn.
Ik zou er zelf ook niet direct wakker van liggen, maar het lijkt me wel net zo eerlijk om Inge gewoon te melden hoe het écht zit en haar zelf in te laten schatten of en wat voor risico's ze wil lopen. En niet die inschatting voor haar te maken.eurotrotter schreef:Wie daar een probleem in ziet kan beter helemaal geen caravan ,auto of camper kopen ,en zich in zijn tuin verschansen .
Met t inschatten van de risico's heeft zij moeite ,anders stelt ze hier haar vraag niet.Anko schreef: maar het lijkt me wel net zo eerlijk om Inge gewoon te melden hoe het écht zit en haar zelf in te laten schatten of en wat voor risico's ze wil lopen. En niet die inschatting voor haar te maken
TS stelt hier enkele vragen en mijns inziens word er heel terecht iets over de kogeldruk gezegd ivm veiligheid omdat TS begon over rijden met 25 KG kogeldruk. Ging even niet over het laadvermogen althans zo heb ik het gelezen.Anko schreef:Het ging om het toegestane caravan gewicht. En daar hoort de kogeldruk gewoon bij. Of die kogeldruk nu te hoog is of niet staat daar los van.eurotrotter schreef:Maar een te hoge kogeldruk bij een correcte aslast kun je geen "met voeten treden "noemen.
Werd het aflevergewicht dan ook hoger? Wij laten ook een 2.000 kg as onder de Adora plaatsen, maar daarmee wordt de caravan 50kg zwaarder. Bij onze vorige caravan was het inderdaad alleen papierwinkel. Werd achteraf door de RDW gedaan omdat het een showroommodel was.PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Onze caravan had een meerprijs van € 355,- vanwege de asverzwaring van 1.800 kg naar 2.000 kg maar ik verdenk Hobby er sterk van dat ze deze hut altijd met dezelfde as leveren, hooguit de banden van een zwaarder type.... grotendeels een papieren winst dus !