Lees de openings posting van T.S. nog maar eens zorgvuldig door.Stigter schreef:. Ging even niet over het laadvermogen althans zo heb ik het gelezen..
Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen
Groet Arnold
Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen
Zijn gisteren naar de Pasar caravan beurs geweest in mechelen en heb daar onze vraag ivm laadvermogen ook aan enkele mensen voorgelegd. De meeste waren het erover eens: als je gewogen wordt, dan is het enkel de as die gewogen wordt, niet de disseldruk dus. Goed nieuws, want dan kunnen we wel 160 kg laden. Vermoed dat het veilig is ook aangezien de man van de autokeuring ook duidelijk heeft gezegd dat 100 kg meer geen enkel probleem zou zijn. Ik gelukkig nu!!!!
Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen
Vanmorgen de caravan uit de stalling gehaald en direct even laten wegen.
Resultaat, 1480 kilo waarbij de volgende zaken in de caravan aanwezig waren:
- Keukeninrichting (pannen, bestek, borden etc.)
- Volle disselbak excl. gastank (dus oprijblokken, gereedschap, krik etc.)
- Brandblusser
- Koffiezetapparaat, waterkoker en elektrische verwarming
Gewicht komt dus aardig overeen met jullie gewogen gewicht, zeker aangezien wij ook een mover, dakairco en omnistore luifel hebben.
Had stiekem gehoopt dat hij iets lichter zou zijn, aan de andere kant behalve wat kleding en de stoeltjes en tafel gaat er niets meer in de caravan.
De 1600 KG beladen zullen we dus niet eens halen.
Resultaat, 1480 kilo waarbij de volgende zaken in de caravan aanwezig waren:
- Keukeninrichting (pannen, bestek, borden etc.)
- Volle disselbak excl. gastank (dus oprijblokken, gereedschap, krik etc.)
- Brandblusser
- Koffiezetapparaat, waterkoker en elektrische verwarming
Gewicht komt dus aardig overeen met jullie gewogen gewicht, zeker aangezien wij ook een mover, dakairco en omnistore luifel hebben.
Had stiekem gehoopt dat hij iets lichter zou zijn, aan de andere kant behalve wat kleding en de stoeltjes en tafel gaat er niets meer in de caravan.
De 1600 KG beladen zullen we dus niet eens halen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen
Als ik dit zo lees hebben we Inge haar caravan gekocht na 18 jaar een Home-car Rally 512 te hebben gehad (kleine wereld hé). Sympathiek gezinnetje trouwens :-).
Ik was bij de aankoop op de hoogte van de laatste wegingen met 60 kg laadvermogen. Na de uitleg te hebben gehoord wou ik de proef op de som nemen en het echte leeggewicht ervan weten. Ze moest toch gekeurd worden dus ben ik met de caravan naar de keuring gereden zoals je ze bij de dealer zou afhalen. dwz wel met de kussens, mover+batterij etc maar zonder fietsendragers, gasflessen, reservewiel (dat gaat toch in de auto), voortent, ...
Het resultaat is 110 kg laadvermogen op papier. Nog niet enorm zou je zeggen maar de minstens 75 kg kogeldruk mag bij dat gewicht nog optellen. doe daar nog wat tolerantie bij (2% voor België) en dan kom je om en bij de 200 kg uit.
Wij rijden een Mercedes Viano. Een gigantische koffer dus waar je alle grote en zware spullen (voortent, tafeltjes, reservewiel, reservegasfles, ...) in kwijt kan én het maakt de combinatie nog stabieler.
Dit alles klinkt al veel minder dramatisch dan 60 kg niet?
Wat ik hiermee bedoel is dat het zeker de moeite loont om eens een stapje achteruit te zetten om alle parameters waar je mee kan spelen te bekijken.
Daarmee ben ik ervan overtuigd dat we nog jaren plezier gaan beleven aan deze caravan zonder al te veel zorgen over het gewicht.
Om me tijdens het rijden nog een geruster gevoel te geven ga ik er wel nog een ATC op monteren. Dit als reddingsboei wanneer het, ondanks de alles toch al slingerend dreigt mis te lopen. Daar voel ik wel het verschil met de tandemas van de Home-Car maar ook daar was ik me van bewust.
Ik was bij de aankoop op de hoogte van de laatste wegingen met 60 kg laadvermogen. Na de uitleg te hebben gehoord wou ik de proef op de som nemen en het echte leeggewicht ervan weten. Ze moest toch gekeurd worden dus ben ik met de caravan naar de keuring gereden zoals je ze bij de dealer zou afhalen. dwz wel met de kussens, mover+batterij etc maar zonder fietsendragers, gasflessen, reservewiel (dat gaat toch in de auto), voortent, ...
Het resultaat is 110 kg laadvermogen op papier. Nog niet enorm zou je zeggen maar de minstens 75 kg kogeldruk mag bij dat gewicht nog optellen. doe daar nog wat tolerantie bij (2% voor België) en dan kom je om en bij de 200 kg uit.
Wij rijden een Mercedes Viano. Een gigantische koffer dus waar je alle grote en zware spullen (voortent, tafeltjes, reservewiel, reservegasfles, ...) in kwijt kan én het maakt de combinatie nog stabieler.
Dit alles klinkt al veel minder dramatisch dan 60 kg niet?
Wat ik hiermee bedoel is dat het zeker de moeite loont om eens een stapje achteruit te zetten om alle parameters waar je mee kan spelen te bekijken.
Daarmee ben ik ervan overtuigd dat we nog jaren plezier gaan beleven aan deze caravan zonder al te veel zorgen over het gewicht.
Om me tijdens het rijden nog een geruster gevoel te geven ga ik er wel nog een ATC op monteren. Dit als reddingsboei wanneer het, ondanks de alles toch al slingerend dreigt mis te lopen. Daar voel ik wel het verschil met de tandemas van de Home-Car maar ook daar was ik me van bewust.
Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen
Proficiat met de aankoop Yves. Zeker met een bus voor de caravan kan je inderdaad eenvoudig extra laadvermogen creëren = probleem opgelost! .
Nu ben ik natuurlijk ook benieuwd geworden naar de nieuwe caravan van Inge ? Of stoppen zij met kamperen?
Nu ben ik natuurlijk ook benieuwd geworden naar de nieuwe caravan van Inge ? Of stoppen zij met kamperen?
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen
Yves.
Deze caravan heeft toch ook al een Alko Delta as ??
Dat kan je zien door onder de caravan te kijken of er daar een rechte of een geknikte as onder zit.
De geknikte is de Alko Delta as..
Die heeft al een verbeterd spoor gedrag t.o.v. rechte assen.
Zelf heb ik ook die Delta as onder mijn Knaus.... en aan ATC heb ik geen behoefte.
Mits... mits je een stevige kogeldruk verzorgt.
Kijk wat de bus mag hebben aan kogeldruk ( op het typeplaatje van de trekhaak) en zorg dat je daar ook echt aan komt.
Ik mag 90 Kg maar probeer nog iets meer te halen.
Knaus ligt als een figuurlijk blok achter de auto.
p.s.
Jammer dat Inge geen forum lid meer is...
Deze caravan heeft toch ook al een Alko Delta as ??
Dat kan je zien door onder de caravan te kijken of er daar een rechte of een geknikte as onder zit.
De geknikte is de Alko Delta as..
Die heeft al een verbeterd spoor gedrag t.o.v. rechte assen.
Zelf heb ik ook die Delta as onder mijn Knaus.... en aan ATC heb ik geen behoefte.
Mits... mits je een stevige kogeldruk verzorgt.
Kijk wat de bus mag hebben aan kogeldruk ( op het typeplaatje van de trekhaak) en zorg dat je daar ook echt aan komt.
Ik mag 90 Kg maar probeer nog iets meer te halen.
Knaus ligt als een figuurlijk blok achter de auto.
p.s.
Jammer dat Inge geen forum lid meer is...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen
Ik heb het omgekeerde probleem: wij hebben dezelfde caravan: sudwind 550 fsk met mover/airco.
Op de papieren staat leeggewicht: 1500, maximum gewicht 1700.
Omdat ik graag wou weten hoeveel deze echt weegt heb ik hem ook eens leeg op de weegbrug gaan zetten.
Volledig afgekoppeld geeft de weegbrug maar 1140 kg aan.
Ik ga hem binnenkort nog eens wegen als we helemaal ingeladen zijn, maar ik vind het toch een beetje vreemd.
Op de papieren staat leeggewicht: 1500, maximum gewicht 1700.
Omdat ik graag wou weten hoeveel deze echt weegt heb ik hem ook eens leeg op de weegbrug gaan zetten.
Volledig afgekoppeld geeft de weegbrug maar 1140 kg aan.
Ik ga hem binnenkort nog eens wegen als we helemaal ingeladen zijn, maar ik vind het toch een beetje vreemd.
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen
@TS: zoals eerder aangegeven: kruip onder de caravan en fotografeer het typeplaatje op de as. Wellicht - en hopenlijk - is het feitelijke laadvermogen hoger.
5 minuten tijgeren brengt duidelijkheid.
5 minuten tijgeren brengt duidelijkheid.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen
Kom je uit België? Waarschijnlijk bij de keuring ooit een weging gedaan met bepakking en is dit als leeggewicht op de papieren gekomen. Op zich geen probleem, want uiteindelijk telt wat de caravan weegt als ie achter de auto hangt.ParaDoXke schreef: ↑ma 24 feb 2020 06:35Ik heb het omgekeerde probleem: wij hebben dezelfde caravan: sudwind 550 fsk met mover/airco.
Op de papieren staat leeggewicht: 1500, maximum gewicht 1700.
Omdat ik graag wou weten hoeveel deze echt weegt heb ik hem ook eens leeg op de weegbrug gaan zetten.
Volledig afgekoppeld geeft de weegbrug maar 1140 kg aan.
Ik ga hem binnenkort nog eens wegen als we helemaal ingeladen zijn, maar ik vind het toch een beetje vreemd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen
Verhip. Da's een goeie!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen
Uiteindelijk heb ik een weging kunnen versieren op de weegbrug van de politie, en daar werd een aslast (zonder inboedel, wel met de kussens er in) van 1340kg gewogen. De kogel druk was op dat moment 60 kg, dus zit ik op 1400kg. Wel vreemd dat er zo een groot verschil is met de weegbrug hier in de buurt, maar nu weet ik tenminste wat ik kan laden. Ik merk wel dat het gewicht wel snel optelt als je met 6 personen bent: beddengoed: 20 kg, 2 tafels: 22kg, 6 stoelen: 32kg,...
Gelukkig heb ik nog een grote koffer en 600kg laadvermogen in de auto
Gelukkig heb ik nog een grote koffer en 600kg laadvermogen in de auto