oplooprem

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 707
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: oplooprem

Bericht door hoboken » wo 8 jun 2016 20:06

pvaken schreef:Ik vraag me af of zo een rbs systeem wettelijk wel mag ?
In principe stel je de remmen van de caravan (deels) buiten werking en heb je feitelijk een ongeremde aanhanger.
Hiermee zou je caravan gewicht in theorie dus max het gewicht mogen hebben wat op de kentekenpapieren staat bij ongeremde massa.
Of werkt het systeem toch anders en haal ik dat niet uit de gegevens op de website ?
Je kan RBS zien als een extra oploop demper, de caravan remmen werken nog steeds maar treden bij een afdaling pas in werking bij een helling van ongeveer 10 procent, je kan deze ook uitschakelen. ik gebruik hem dan ook alleen in de bergen en bij het achteruit manoeuvreren.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1718
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprem

Bericht door witjesm » wo 8 jun 2016 20:29

HeLa schreef:Heb een paar keer de Simplon gereden, weliswaar met een lichte Caravan (1100kg).
De eerste keer halverwege de afdaling plaspauze voor de kinderen (gelukkig want de remmen waren al te ruiken).
Ik had bij moeten remmen ivm een vrachtwagen voor me. Al doende leer je.
De volgende keren rustig van begin af in lage versnelling naar beneden en op de motor remmen.
Altijd zonder problemen.
Ik begrijp je redenatie en rustig aan doen en op de motor remmen is zeker aan te raden. Echter als het steiler wordt zal dat niet helpen tegen hete remmen. Als het steiler wordt van 9 -10% worden je remmen ook bij een lichte caravan heet onafhankelijk van je rijstijl heet doordat de vertraging van het motor remmen de oplooprem blijft activeren. Sorry dat ik zo volhardend ben maar het is gewoon niet op te lossen met het aanpassen van je rijstijl. De grap is zelf dat hoe harder je rijdt des te kleiner het probleem wordt doordat de rijweerstand helpt de oplooprem vrij te houden. Met andere woorden als je een op de snelweg (90 km/h) een daling hebt 8% heb je waarschijnlijk geen problemen. Doe je hetzelfde op bergpas (buiten dat je bij elke bocht zo wie zo moet bijremmen) met 50 km zal je wel hete remmen krijgen. Ik blijf iedereen toch maar waarschuwen daar ik hellaas door schade en schande wijs geworden ben [aschrik.gif]
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door PMT » do 9 jun 2016 10:37

Ik kon en mocht bij die afdaling op de N85 niet harder dan 40 en de dsg bak op handmatig in zijn 2 gezet.
Nu na een paar dagen stil te hebben gestaan ruik je het nog maar een klein beetje als je met je neus er bovenop zit.
Volgend jaar krijgt ie weer zijn beurt. Nu nog 3 weken toeren en in september nog 4. Ik heb niet het idee dat ie na die afdaling minder is gaan remmen.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Cor63
Ban
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 17 feb 2016 21:27

Re: oplooprem

Bericht door Cor63 » do 9 jun 2016 16:30

Ik lees hier verschillende dingen over verhitte remtrommels,maar over eventueel smeltend lager vet lees ik niks ?

Wat ook kan gebeuren bij oververhitte remtrommels,zodra het vet smelt loopt het in de remtrommel met gevolg een droog lager,

dat dan weer een vastloper kan veroorzaken waardoor het wiel vastloopt.

Weet niet hoe het gaat met gesloten wierlagers scratch.gif
Fendt Diamant 495 SFB 2013 en Tiguan R-Line 2.0 TDI 205 PK .

Henri Berends
Berichten: 1120
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: oplooprem

Bericht door Henri Berends » zo 18 aug 2019 13:28

De afdaling van de Brennerpas noordwaarts (Vlak voor Innsbruck) is ook zo'n lang traject die ik ook altijd op motor afremmend naar beneden rijdt. Houd dan zelf 70-80 aan. Verbaasd me overigens wel dat er dan toch nog combinaties met flinke snelheid weten te passeren. scratch.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

MichelvDijk

Re: oplooprem

Bericht door MichelvDijk » zo 18 aug 2019 14:30

Rij deze route ook elk jaar met een vw transporter. En kan gewoon rond de 90km naar beneden. Even in de manuele stand van de dsg bak op 4e of 5e naar beneden. Niks geen problemen mee

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: oplooprem

Bericht door Williamr » do 26 dec 2019 12:17

Na het vervangen van de remmen in januari 2018 en de lagers in februari 2019, kreeg ik op de rit naar het CFW 2019 wederom het gevoel dat er iets met de remmen aan de hand was.

Even gebeld met de dealer en even langsgeweest. Alles gecontroleerd, alles in orde.
Nu afgelopen jaar veel in de bergen gereden met de zomervakantie en tijdens de heenreis alweer het gevoel dat de reminrichting niet lekker loopt.

Afdalingen rijd ik zoveel mogelijk zonder te remmen en strek veel tijdens de afdalingen.
Stop regelmatig op vlakke gedeeltes zodat de remmen kunnen afkoelen. Voor de bekende onder ons is de trekauto zwaar genoeg en de caravan is wel tot het maximale beladen.

Nu is de caravan afgelopen week weer naar de dealer geweest, resultaat; lagers lek en remmen waren oververhit geweest............spul weer laten vervangen. Oplooprem stond goed afgesteld en deze hebben ze nu iets lichter afgesteld zodat de oplooprem minder snel geactiveerd wordt.
Nu gaan we aankomend jaar richting de Pyreneeën dus wederom een bergachtige omgeving. Zelf het vakantiebudget al een beetje verhoogd zodat ik de remmen volgend jaar wederom kan vervangen, maar om dit elk jaar te doen.....

Bij de dealer werd als advies gegeven om bij Triorep Scherpenzeel langs te gaan.
Wat is jullie advies?
Thnx!
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: oplooprem

Bericht door myalexx » do 26 dec 2019 13:17

Ik vermoed toch een slechte oploopdemper / verkeerde afstelling ?

of je moet kruipend naar beneden rijden berg af ( geen rijwind voor caravan )
Want als je regelmatig strekt mag dit wat jij zegt niet gebeuren met een goed afgestelde rem.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: oplooprem

Bericht door Williamr » do 26 dec 2019 13:24

myalexx schreef:
do 26 dec 2019 13:17
Ik vermoed toch een slechte oploopdemper / verkeerde afstelling ?

of je moet kruipend naar beneden rijden berg af ( geen rijwind voor caravan )
Want als je regelmatig strekt mag dit wat jij zegt niet gebeuren met een goed afgestelde rem.
Excuus, had nog erbij moeten vermelden dat de demper eraf is gehaald en vergeleken met een nieuwe demper
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » do 26 dec 2019 13:28

Williamr schreef:
do 26 dec 2019 12:17
Na het vervangen van de remmen in januari 2018 .
.
.
.
.
.
Nu is de caravan afgelopen week weer naar de dealer geweest, resultaat; lagers lek en remmen waren oververhit geweest............spul weer laten vervangen.
Vorige week? december 2019 dus?

Of je rijdt heel veel kilometers over bergtrajecten.
Of men heeft je remvoering en wiellagers van inferieure kwaliteit verkocht.
Of je zult je rijstijl eens onder de loupe moeten nemen.( misschien benader je het nemen van afdalingen vanuit een verkeerd oogpunt)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: oplooprem

Bericht door WillyL » do 26 dec 2019 19:50

Indien je danig veel in de bergen rijdt zou je kunnen overwegen een iTBS te plaatsen. Informeer bij thiorep, zij installeren dat. Het is wel een bele hap uit je budget.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: oplooprem

Bericht door meeder » do 26 dec 2019 23:28

Voordeel van ITBS is dat je het mee kan nemen naar je volgende caravan.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk


Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: oplooprem

Bericht door WillyL » vr 27 dec 2019 02:15

Over iTBS is reeds veel geschreven. Het wordt niet al te vaak verkocht denk ik, wegens de prijs?
Het grote voordeel is dat de oplooprem steeds automatisch gestrekt is, behalve tijdens actief remmen. Nadien wordt het gespan terug gestrekt door een zuiger.
Bijkomend zit er ook een antislinger is, maar dat is slechts bijkomstig.
Jammer dat het in België niet mag.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: oplooprem

Bericht door meeder » vr 27 dec 2019 23:31

Is ITBS in België niet toegestaan?

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » za 28 dec 2019 10:39

RE.gif

Nee, ze hebben moeite om de toelating te krijgen omdat ze telkens tegen een muur aan lopen en maar niet bij de juiste personen terecht komen, dat vertelden ze me een week of 6? geleden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: oplooprem

Bericht door dieseltijger » za 28 dec 2019 11:02

Williamr schreef:
do 26 dec 2019 12:17

Nu gaan we aankomend jaar richting de Pyreneeën dus wederom een bergachtige omgeving. Zelf het vakantiebudget al een beetje verhoogd zodat ik de remmen volgend jaar wederom kan vervangen, maar om dit elk jaar te doen.....

Bij de dealer werd als advies gegeven om bij Triorep Scherpenzeel langs te gaan.
Wat is jullie advies?
Thnx!
Ik kan Triorep aanbevelen uit eigen ervaring: Vragen worden feitelijk beantwoord, en als je - net zoals ik - niet te beroerd bent om onder jouw caravan te kruipen laten ze ook dingen zien waar je op kan letten (in mijn geval was het de vering). Een goede aanvulling op de info die je hier op het forum krijgt.

Laat ik het zo zeggen: ik rij er graag voor om.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: oplooprem

Bericht door Morgoth » wo 8 jan 2020 20:57

Ik heb me eens even ingelezen. Als ik het goed begrepen heb, kan de oplooprem op de caravan alleen worden ingedrukt als de auto remt. Dit kan alleen op de remlichten worden gedetecteerd. Dat betekend dus dat, als je een storing in je stekker hebt en de verlichting niet goed werkt, het systeem de rem van de caravan dus NIET kan activeren. De caravan remt dan helemaal niet meer. Waarschijnlijk daarom kan ik weliswaar wel de Duitstalige handleiding downloaden maar niet de verplichte Duitse ABE formulieren. Dit systeem is dus niet door de TüV toegelaten en niet zonder reden lijkt me.
De gedachten achter dit systeem zijn bijzonder goed maar je moet op een veilige manier (fail safe en redundant) de rembediening van de auto kunnen detecteren en dit met de remunit in de caravan communiceren.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » wo 8 jan 2020 21:50

RE.gif

Tja en als iemand je remstang losschroeft werken de remmen ook niet van de caravan whistle.gif op het moment dat als je met een moderne auto de caravan trekt en 1 van de lichten van de caravan werkt niet, krijg je dat perfect gemeld op je dashboard, lijkt me veilig genoeg.
iedereen checkt ook als je dit niet in je auto hebt toch gewoon de werking van de lichten van de caravan voor vertrek?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » wo 8 jan 2020 22:32

Morgoth schreef:
wo 8 jan 2020 20:57
Ik heb me eens even ingelezen. Als ik het goed begrepen heb, kan de oplooprem op de caravan alleen worden ingedrukt als de auto remt. Dit kan alleen op de remlichten worden gedetecteerd. Dat betekend dus dat, als je een storing in je stekker hebt en de verlichting niet goed werkt, het systeem de rem van de caravan dus NIET kan activeren. De caravan remt dan helemaal niet meer. Waarschijnlijk daarom kan ik weliswaar wel de Duitstalige handleiding downloaden maar niet de verplichte Duitse ABE formulieren. Dit systeem is dus niet door de TüV toegelaten en niet zonder reden lijkt me.
De gedachten achter dit systeem zijn bijzonder goed maar je moet op een veilige manier (fail safe en redundant) de rembediening van de auto kunnen detecteren en dit met de remunit in de caravan communiceren.
Bedoel je met "het systeem"het ITBS systeem?
Dat werkt inderdaad op detectie van de stoplichten,maar zou daar een storing inzitten loopt de caravan nog gewoon op de auto op en zal de oplooprem gewoon zijn werk doen.
Het ITBS systeem zal echter de oplooprem niet meer tegen houden en strekken,je kunt dus nooit zonder remmen komen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » wo 8 jan 2020 23:02

RE.gif

Zo is het idd ook nog eens een keer....


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: oplooprem

Bericht door WillyL » wo 8 jan 2020 23:55

RE.gif RE.gif RE.gif En moest de reminrichting van de auto (schakelaar) toch geen stroom leveren, wat slechts heel zelden voorkomt, het zijn eerder de lanpen die stuk gaan, dan moet je gewoon harder remmen met de auto.
Het is niet dat je 'geen' remmen meer hebt, alleen de caravan zou niet meer mee remmen.
Jammer dat iTBS in dit apenland niet mag.
In je logica kan je verder gaan, wat indien de remvloeistof lekt aan een rem... Dan heb je nog het gescheiden circuit en werken 2 van de 4 remmen op de auto. Maar wat als bet tweede circuit ook faalt... Blijf dan thuis!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: oplooprem

Bericht door Morgoth » do 9 jan 2020 09:36

WillyL schreef:
wo 8 jan 2020 23:55
...Jammer dat iTBS in dit apenland niet mag.
In je logica kan je verder gaan, wat indien de remvloeistof lekt aan een rem... Dan heb je nog het gescheiden circuit en werken 2 van de 4 remmen op de auto. Maar wat als bet tweede circuit ook faalt... Blijf dan thuis!
Jammer van deze reactie. En jammer dat er weer mensen zijn die een serieuze posting op deze manier denigrerend belachelijk willen maken.

Voor alle mensen die wel de moeite nemen om serieus te reageren:
Ik bedoelde: De caravan remt alleen als er door de auto wordt geremd. Dat wordt door de trailerstekker elektrisch aan de caravan doorgegeven. Hoe vaak zie je geen aanhangwagens met half werkende verlichting vanwege gammele verbindingen in de trailerstekker? Op dit forum lees je ook regelmatig over mensen met problemen met de verlichting.

Ik lees dat de oplooprem alleen kan worden ingedrukt als de auto remt (dus de caravan een elektrisch signaal krijgt). Als de stekkerverbinding gammel is en door bijvoorbeeld corrosie niet goed werkt, krijgt de caravan geen signaal dat er geremd wordt en remt deze dus niet. Dan moeten de remmen van de auto dus ineens ongeveer het dubbele gewicht gaan remmen als waarop ze zijn ontworpen. Te meer omdat je het niet verwacht dat de caravan niet meer remt, lijkt dit me behoorlijk gevaarlijk.
Daar komt bij dat de remlichten op de stekker slechts enkelvoudig zijn geschakeld. De gewone achterlichten hebben elk hun eigen pennetje in de stekker. De remlichten echter niet, dat is er maar één. De remwerking van de caravan is dus afhankelijk van 1 dun draadje van maximaal 1,5qmm. Om deze reden twijfel ik aan de veiligheid van dit systeem.

Ik ben zelf werkzaam in de machineveiligheid. In de machinerichtlijnen staat dat dat machineveiligheid altijd redundant (dus dubbel) moet worden uitgevoerd en dat een enkele fout in je veiligheidssysteem nooit mag leiden tot het niet functioneren van dit veiligheidssysteem. Om deze reden is inderdaad het remsysteem in de auto kruislings gescheiden uitgevoerd. Als dit iTBS systeem dus op één of andere manier redundant gemaakt kan worden, dan is het een fantastisch systeem. Maar wat ik nu uit de documentatie kan halen zijn ze er nog niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » do 9 jan 2020 09:55

RE.gif

Ik lees steeds alleen maar je uitleg over niet werkende stekkers/gammel enz.
Ik ben nog NOOIT op pad geweest met een niet werkende stekker verbinding en iets zegt me dat mensen die 2500 euro uitgeven aan een dergelijk systeem ook niet met een wabbibabbi stekkerverbinding op pad gaan en dan nog, zou het signaal niet aankomen vanwege een slechte verbinding in de stekker werkt iTBS gewoon niet en remt de caravan af als een caravan die dit systeem niet heeft, dus er is echt niets aan de hand, de caravan remt gewoon, tenminste zo heb ik het begrepen.

overigens zit er een verklikker bij die je laat zien in welke stand de remstang zit, dus niet werkend zie je aan het LEDje
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: oplooprem

Bericht door Morgoth » do 9 jan 2020 11:15

RE.gif
Is dat zo? Tijdens het opstarten wordt er gekeken of de remlichten branden. Dat is belangrijk want de caravan remt alleen als de auto remt. De caravan remt niet als de auto niet remt. Als de caravan dus niet kàn weten dat de auto remt, bijvoorbeeld omdat er iets met dat dunne kabeltje gebeurd, dan remt ie volgens mij dus juist niet. Zoals ik het lees blokkeert de oplooprem wanneer er niet geremd wordt (of wanneer de caravan niet kan zien dat er wordt geremd)
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » do 9 jan 2020 12:06

RE.gif

als je de auto start (als het systeem aangaat) vind er een zelftest plaats, als het systeem geen signaal krijgt dat het werkt treed het systeem niet in werking, ik weet 95% zeker dat het zo werkt, maar dit kan zeker bevestigd worden door 1 van de gebruikers, ikzelf heb er alleen een paar uur mee gereden door de Alpen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”