oplooprem

baumpie08

oplooprem

Bericht door baumpie08 » di 11 nov 2014 22:33

op mijn caravan is een complete nwe koppeling geplaatst met handrem alko koppeling

toen ik dan uiteindelijk de caravan vandaag ophaalde en wegreed bemerkte ik bij de eerste keer afremmen dat ik een flinke klik hoorde
iets wat ik voordien met de caravan en de oude koppeling nooit gevoeld had, na een paar km gereden te hebben bleef bij het aanremmen
deze flinke klap aanhouden,ik ben daarop teruggereden naar de garage en de chef van de werkplaats gevraagd mee te rijden om hemzelf te laten constateren wat ik bedoelde. Hij vond dit ook niet fameus en heeft alsnog gevraagd de caravan voorlopig daar te laten om hierna
te gaan controleren wat er aan de hand is

heeft iemand van u een dergelijke ervaring en wat kan dat zijn???

ieder advies is welkom

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: oplooprem

Bericht door Ab » di 11 nov 2014 23:02

Teveel speling aangehouden bij montage waarschijnlijk.
Iets opstellen zal het probleem oplossen verwacht ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door JPGeetje » wo 12 nov 2014 10:35

Het zou wel heel gênant zijn als men vergeten is de omloopdemper te plaatsen/aan te sluiten. scratch.gif
Maar dat kan ook de oorzaak zijn whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

engbert

Re: oplooprem

Bericht door engbert » do 12 feb 2015 14:55

Heeft iemand ervaring met een oploop rembeschermer? Ik ga vaak naar de alpen en wil zodoende mijn caravan beschermen tegen warm gelopen remmen. Heb net brochure gezien van downhill rembeschermer van Novative, ervaring hiermee?

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprem

Bericht door witjesm » do 12 feb 2015 18:10

RE.gif nog geen ervaring maar ik laat eind maart een iTBS plaatsen. Ik za posten hoe het bevalt!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door mennovdh » do 12 feb 2015 19:30

Ik heb de downhill rembeschermer uitgetest.
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op do 12 feb 2015 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame voor eigen site / bedrijf verwijderd.

+frits+
Berichten: 167
Lid geworden op: di 17 apr 2012 16:16

Re: oplooprem

Bericht door +frits+ » do 12 feb 2015 21:43

En? Wil er iets over meedelen.....
VW Golf Sportsvan, Rapido 31TDL

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » do 12 feb 2015 21:47

RE.gif

reclame voor eigen toko, dus de resultaten zijn ongetwijfeld uitmuntend awhoea.gif

(mag dus niet en daarom verwijderd)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door mennovdh » do 12 feb 2015 23:10

Als een link naar een volledig onafhankelijk artikel verwijderd wordt dan weet ik het ook niet meer....
De site begint met ......en eindigd met ......knipoog.gif
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op do 12 feb 2015 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overtreding van artikel 6

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door Jan van Vijven » do 12 feb 2015 23:28

Menno, als lid van dit forum heb je je maar aan de regels te houden.
Als je een reactie wilt geven, welkom, we zijn altijd geïnteresseerd in de mening van profs. Maar hou op met reclame maken voor eigen toko.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door mennovdh » vr 13 feb 2015 00:10

Jan,

Ik voel me niet welkom hier, dus zoek het verder maar zelf uit!
Google ( of mag ik dat ook niet zeggen) Downhill rembeschermer en je kan het test verslag lezen.

Het verwijzen naar de bewuste test heeft niets met reclame voor het eigen bedrijf te maken en voldoet volledig aan de regels zoals jullie die opstellen. Kortom het verwijderen van de naam van de site (die iedereen hier toch al lang kent) is buitengewoon kinderachtig.
Laatst gewijzigd door mennovdh op vr 13 feb 2015 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: oplooprem

Bericht door deusjevo » vr 13 feb 2015 00:25

Kom op menno, op het caravantrekker forum moet iedereen ook tegen een stootje kunnen.... thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door mennovdh » vr 13 feb 2015 00:32

RE.gif daarom verwijderen we bijna nooit iets....dat geeft veel meer ellende. Mare mag jij die naam wel noemen? knipoog.gif

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: oplooprem

Bericht door Trina » vr 13 feb 2015 00:38

Lees de regels even GOED Menno, dan zul je begrijpen waarom de een wel en de ander niet. :wink:

Regels zijn nu eenmaal noodzakelijk wil je een forum goed en met respect naar elkaar laten draaien.

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Re: oplooprem

Bericht door Nachtuil » wo 10 jun 2015 22:47

Hoe warm mogen die remmen eigenlijk worden? Bij een afdaling van meerdere kilometers stop ik zo vlug mogelijk op een parking om de remmen te laten koelen en stel dan vast dat je de velgen niet kunt aanraken. Zouden zo de banden niet in brand kunnen vliegen? (als ik niet stopte).

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: oplooprem

Bericht door nonblond » wo 10 jun 2015 22:53

Je kunt in die afdaling de combinatie toch geregeld even strekken. Scheel echt.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprem

Bericht door witjesm » wo 10 jun 2015 23:15

De remmen mogen echt wel vrij warm worden zelf tot het punt dat je ze ruikt. Daarna even koelen met water.

Strekken zoals hiervoor beschreven help echter vaak niet. Bij een zware caravan (bv de mijne) blijft de oploop-rem actief vanaf 4,5% daling dus ook als strek je loopt hij meteen weer op. Voor je eigen combinatie kun je dit eenvoudig laten berekenen op caravantrekker.nl. Wat wel helpt zijn speciale hulpmiddelen zoals ARC en iTBS.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: oplooprem

Bericht door theotrucker » do 11 jun 2015 03:39

Zou een zwaardere demper hier ook niet helpen?
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Re: oplooprem

Bericht door Nachtuil » do 11 jun 2015 10:02

Mag je die remtrommels met water koelen? Kunnen ze daarvan niet stukspringen of krom trekken? Anders zou ik wel iets kunnen maken met een ruitensproeierpompje om ze al rijdend nat te spuiten.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprem

Bericht door witjesm » do 11 jun 2015 10:50

RE.gif RE.gif Zwaardere demper zou wel helpen voor afdalen. Ik neem mijn caravan als voorbeeld omdat ik daar de gegevens van ken. Mijn caravan loopt vanaf 4,5% zelf op en komt pas zelfstandig vrij als de daling minder dan 2,2% wordt. In het gebied tussen 2,2 en 4,5% heeft strekken dus zin. Boven 4,5% help met de huidige demper niets meer. Als je de demper wisselt zal de rem karakteristiek ook wijzigen. Het zal dus betekenen dat de caravan later gaat remmen en ook remkracht zal ook afnemen. Ik zou dit zelf niet zo snel. doen.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprem

Bericht door witjesm » do 11 jun 2015 10:55

RE.gif RE.gif Ik weet niet of koelen met water mag en snap dat er een risico is voor vervorming door snelle temperatuur wisseling. Ik doe het regelmatig en heeft bij mij nog geen problemen opgeleverd. Rijden met veel te hete remmen is ook geen optie en wachten op afkoelen kan echt heel lang duren. Ik raad het niet aan maar kan alleen mijn eigen ervaringen delen. weenie.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

cedicol
Berichten: 179
Lid geworden op: di 9 jun 2015 13:17
Locatie: Bellingen (Pepingen) Belgié

Re: oplooprem

Bericht door cedicol » do 11 jun 2015 12:04

Op een trommelrem mag je een beetje koelen met water. Ik zeg wel een beetje, dus niet gelijk een emmer water over kiepen he. Op schijremmen NOOIT doen. Die schijven trekken scheef en je moet ze gegarandeerd vervangen.
Koelen op trommels doe ik meestal met een fles water. Voorzichtig en geleidelijk een beetje water over gieten is meestal voldoende. Dat trommels zo warm worden is niet heel erg en het is zelfs niet erg dat je velg warm word. Zolang je je hand niet verband aan de buitenkant van je velg (dus waar de velg juist aan de band raakt) is het allemaal nog niet zo erg. thumbup.gif
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door JPGeetje » do 11 jun 2015 13:20

witjesm schreef:De remmen mogen echt wel vrij warm worden zelf tot het punt dat je ze ruikt. Daarna even koelen met water.

Strekken zoals hiervoor beschreven help echter vaak niet. Bij een zware caravan (bv de mijne) blijft de oploop-rem actief vanaf 4,5% daling dus ook als strek je loopt hij meteen weer op. Voor je eigen combinatie kun je dit eenvoudig laten berekenen op caravantrekker.nl. Wat wel helpt zijn speciale hulpmiddelen zoals ARC en iTBS.
Ik ben het met je eens dat het effect van "strekken" maar heel beperkt is. Door gas te geven stop je weer extra energie in de combinatie die er ook weer uit geremd dient te worden.
Bij de percentages die je noemt waarbij de caravan zelf gaat remmen of juist niet meer hoort wel een kanttekening te worden geplaatst.
Het kan best kloppen maar dan moet je daar wel een snelheid aan koppelen.
Rij je 80 dan wordt de caravan veel meer door wind geremd als wanneer je 40 rijdt.
Die tegenwerking van de wind is ook remkracht en daarom zullen die percentages bij hogere snelheid ook hoger liggen.
Ik denk bijvoorbeeld dat bij een autobaanafdaling van 4,5% die je met 80kmh neemt de caravanremmen niet zullen aangrijpen omdat de wind de caravan dusdanig afremt dat hij nog steeds aan de auto "trekt"
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprem

Bericht door witjesm » do 11 jun 2015 13:27

RE.gif Dat klopt helemaal. Voor mijn caravan is het oploop percentage bij 80 5.2%. Voorgaande percentages waren bij 50km/h. Ik weet dit helaas allemaal uit mijn hoofd doordat het in mijn omgeving constant nodig heb i.v.m. de bergen. Zoals eerder in dit draadje heb ik daarom zelf besloten iTBS te laten monteren.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door Stef » vr 12 jun 2015 23:19

Het is veel beter voor het materiaal van de remmen om tijdens een afdaling continue te koelen met water dan bij hele hoge temperaturende een emmer water overheen te gieten .
Je creëert spanningsvelden in het materiaal en uiteindelijk koel je niet echt.
Neem maar een gekookt ei. Direct na het koken even een glas water er over ( vergelijkbaar met wat je bij je remmen doet) en daarna is het ei van binnen nog steeds erg heet! Koelen dient dus langdurig te gebeuren.

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”