oplooprem

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

oplooprem

Bericht door Micky » ma 11 apr 2016 22:40

RE.gif RE.gif lees de handleiding van die van mij, het staat er gewoon in, maar kom nu eens met een feitelijke onderbouwing......

Hier overigens gewoon de vermelding van temperatuur....

http://www.golstein-weegsystemen.nl/tmps/




Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » ma 11 apr 2016 23:33

Onnodig quoten verwijderd. Zie de speltegels van het forum over quoten van berichten.

MIcky,ik het is helemaal mijn bedoeling niet om een TPMS systeem af te kraken,en zeker dat van jou niet,sterker nog: ik ben me zelf aan t orienteren om er een aan te schaffen.

Die wil ik dan gebruiken om de bandenspanning in de banden te kunnen controleren,maar zeker niet als extra controle middel om ook nog eens de temperatuur van de remmen te kunnen controleren.

Onderbouwen kan ik niets,evenmin als jij dat kunt door te stellen dat,als je normale temperatuur 50 a 55 graden is ,je de sensor een alarm kunt laten geven als hij 70 ofv 80 graden meet.
Weet je dan hoe hoog de temperatuur binnen in de trommel is? zijn daar proeven van,of metingen? weet je wat de relatie is tussen de temperatuur in de trommel en die aan de sensor?heeft iemand( jij) dat proefondervindelijk vast gesteld?
Daarom is mijn stelling dat de temperatuurfunctie in de sensor niet ontworpen is om de temperatuur van de remmen te kunnen monitoren.

Dat je stopt en gaat kijken wat er precies aan de hand is ,is wat anders,beter voorkomen dan genezen.
Hopelijk ben je op tijd,maar misschien wel te laat met stoppen,weet dat je remmen warm, lopen in een afdaling( als je geen ITBS of ATC hebt) ,ben je daar van bewust en probeer te strekken,en stop op tijd om te zien hoe de vlag aan de stok hangt.
Daar kom je verder mee dan afhankelijk te zijn van je temperatuurfunctie van sensors.

Doe dan zoals nachtuil:
Nachtuil schreef:Wat ik dacht te doen is de remtrommel demonteren en op de remschoenen een temperatuurcontactje (ook klikson genaamd) van 150 graden te plakken en met dat contact een lichtje te doen branden dat ik in mijn spiegel kan zien.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op di 12 apr 2016 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de speltegels van het forum over quoten van berichten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: oplooprem

Bericht door Ab » ma 11 apr 2016 23:49

Dat zou misschien best werken.
Maar wat denken we moeilijk.
Ik rij ook al jaren met TPMS op de caravanbanden.
Je weet dan welke bandtemperatuur bij een bepaalde buitentemperatuur en de impact van een uur rijden is.
Als dat ver ( ik praat dan over max 20 graden ) afwijkt van hetgeen je gewend bent af te lezen, geeft dat een prima indicatie dat er wat aan de hand is.
Meer heeft een mens toch niet nodig?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » di 12 apr 2016 07:53

RE.gif

De spijker op zijn kop en exact wat ik de hele tijd probeer aan te geven, ik hoef geen sensor op mijn remschoen, rij niet vaak in de bergen, voor die keren voldoet het TPMS perfect. Zou ik wel veel in de bergen rijden dan zou ik ook niet kiezen voor zo'n oplossing, maar gelijk voor iTBS gaan.

@Eurotrotter, je hoeft niet te weten hoe heet de temperatuur in de trommel is, je hoeft alleen maar te weten dat hij oploopt, geeft hij alarm, dan controleer je, als je centrum van de velg (asdop) dan nog gewoon aan te raken is, zet je hem 10 graden hoger, de verhouding centrum sensor zal altijd ongeveer gelijk blijven bij oplopen van de temperatuur, ze weet je na een poosje op welke temperatuur je hem bij jou caravan kunt instellen.

Ik weet hoe warm het makkelijk wordt, de route Napoleon was een hele mooi route om dit te ondervinden.

Overigens is Nachtuil is ook afhankelijk van een temperatuursensor, alleen hangt die dichter bij de bron van de warmte, maar nogmaals dat zegt niet veel, je gaat alleen van een andere waarschuwingstemperatuur uit thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gmccckw352

Re: oplooprem

Bericht door Gmccckw352 » di 12 apr 2016 19:14

Als men nou eerst eens gaat beginnen met goed laden,dus niet aan je max gewicht?
En leer eens goed rijden!
Dan heeft men al die "popiejopie systemen niet nodig!
Oh ja,een vrachtwagen wiel voert de warmte beter af vanwege de grote??...je vergeet gewoon ff dat er mischien wel 5-6 ton aan gewicht op zo'n wiel rust!
Daarom klappen ze ook iets vaker dan een caravan band. thumbup.gif

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » di 12 apr 2016 19:35

Micky schreef:
@Eurotrotter, je hoeft niet te weten hoe heet de temperatuur in de trommel is, je hoeft alleen maar te weten dat hij oploopt, geeft hij alarm, dan controleer je, als je centrum van de velg (asdop) dan nog gewoon aan te raken is, zet je hem 10 graden hoger, de verhouding centrum sensor zal altijd ongeveer gelijk blijven bij oplopen van de temperatuur, ze weet je na een poosje op welke temperatuur je hem bij jou caravan kunt instellen.
IK druk me blijkbaar slecht uit,of jij begrijpt mijn punt niet:
Dat de temperatuur in de sensor oploopt,als de de remmen warm worden,is net zo zeker als dat de zon weer opkomt in de ochtend .
mrgreen.gif

Maar de vraag is:hoeveel temperatuur moet de remvoering afgeven aan de naaf( en de naaf vervolgens weer aan t velg) voordat de sensor daar op reageert.
Als de sensor,zoals jij stelt,50 a 55 graden is bij normaal gebruik,en de remmen doen de temperatuur oplopen,hoeveel graden hebben deze dan om de sensor op te laten lopen naar 70 graden.
En mijn stelling is dat de remvoering dan belangrijk warmer is,waarschijnlijk oververhit,vóór dit merkbaar is aan de sensor.

Maakt ook nog uit van welk materiaal velgen en ventielen gemaakt zijn ; een lichtmetaal velg zal temperatuur misschien sneller doorgeven dan een stalen velg ,en een stalen ventiel tegenover een rubberventiel zit misschien ook wel verschil van warmte overdracht in.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » di 12 apr 2016 19:38

Gmccckw352 schreef:Als men nou eerst eens gaat beginnen met goed laden,dus niet aan je max gewicht?
En leer eens goed rijden!
Dan heeft men al die "popiejopie systemen niet nodig!
Oh ja,een vrachtwagen wiel voert de warmte beter af vanwege de grote??...je vergeet gewoon ff dat er mischien wel 5-6 ton aan gewicht op zo'n wiel rust!
Daarom klappen ze ook iets vaker dan een caravan band. thumbup.gif
Dat je ze aan de wicht laadt maakt niet uit,daar zijn banden voor ontworpen.
En de reden dat en vrachtwagen band ,volgens jou,meer klapt dan een caravan band heeft er misschien mee te maken dat ie véél meer kilometers maakt dan een caravanband.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » di 12 apr 2016 19:42

I rest my case zucht.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gmccckw352

Re: oplooprem

Bericht door Gmccckw352 » di 12 apr 2016 19:56

En ja hoor:de caravan-forum beetweters weten het weer beter!!!..ga toch eens leren rijden!.. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18817
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: oplooprem

Bericht door Hobby Linka » di 12 apr 2016 20:00

Je doet al aardig mee. Welkom bij de club. whistle.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: oplooprem

Bericht door Pino » di 12 apr 2016 20:26

Gmccckw352 schreef:En ja hoor:de caravan-forum beetweters weten het weer beter!!!..ga toch eens leren rijden!.. mrgreen.gif
Ik dacht dat je 24 maart hier afscheid had genomen. Miste je ons?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » di 12 apr 2016 22:10

Micky schreef:I rest my case zucht.gif
Moi aussi. kus.gif mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » di 12 apr 2016 22:12

Gmccckw352 schreef:En ja hoor:de caravan-forum beetweters weten het weer beter!!!..ga toch eens leren rijden!.. mrgreen.gif
Wat is dit nu weer voor onzin? scratch.gif scratch.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » di 12 apr 2016 22:18

Gmccckw352 schreef:En ja hoor:de caravan-forum beetweters weten het weer beter!!!..ga toch eens leren rijden!.. mrgreen.gif
Ik weet niet wie je bent, ik kan je naam niet uitspreken/onthouden, maar dat geeft niet, kan me idd herinneren dat je afscheid had genomen van het forum, maar gelukkig ben je er nog, help me dan aub met het leren rijden, ik loop vast, heb geen benul waar ik mee bezig ben, mijn gloeiende velgen steken het droge gras in de fik, wat doe ik verkeerd scratch.gif

Nu serieus, wat adviseer jij dan in deze, want alle hulp (voor een enkeling, die dwaalt) is welkom thumbup.gif aflower.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » di 12 apr 2016 22:20

eurotrotter schreef:
Micky schreef:I rest my case zucht.gif
Moi aussi. kus.gif mrgreen.gif mrgreen.gif
thumbup.gif De altijd mooie uitspraak laten we het eens zijn over het feit dat we het niet eens worden mrgreen.gif thumbup.gif kus.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Re: oplooprem

Bericht door Nachtuil » di 12 apr 2016 23:06

Gmccckw352 schreef: Als men nou eerst eens gaat beginnen met goed laden,dus niet aan je max gewicht?
En leer eens goed rijden!
Dan heeft men al die "popiejopie systemen niet nodig!
Oh ja,een vrachtwagen wiel voert de warmte beter af vanwege de grote??...je vergeet gewoon ff dat er mischien wel 5-6 ton aan gewicht op zo'n wiel rust!
Daarom klappen ze ook iets vaker dan een caravan band. thumbup.gif
Hoe is dan goed rijden? In de Alpen heb je soms kilometers afdaling en geen enkele parking om even te stoppen. Wat moet je dan doen? Leg jij het eens uit. Hard rijden? Traag rijden? De weg blokkeren door te stoppen?

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door PMT » di 7 jun 2016 12:30

Vorige week de N85 route Napoleon vanaf Vizile naar het meer van Laffrey gereden en daar op een camping gestaan voor een paar dagen. Vanwege het slechte weer en voorspellingen weggegaan en de afdaling van 12% over 6 km weer naar beneden gereden. Inderdaad geen strekken mogelijk en de remmen stonken behoorlijk toen we weer beneden waren. We zagen ook alleen maar campers op de camping. Als we weer die kant uitgaan toch maar de N75. Nu na 2 dagen ruik ik ze nog al is het wat minder.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

HeLa
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 6 sep 2013 09:58
Locatie: NB

Re: oplooprem

Bericht door HeLa » di 7 jun 2016 16:16

Mijn ervaring is dat het goed gaat zolang je nog op de motor af kunt remmen, als de demper op orde is en de caravan niet te zwaar beladen is natuurlijk.
Als al eerder gezegd, strekken lijkt mij niet makkelijk (op een afdaling 'n spuit gas geven?)
Dan beter bijvoorbeeld voor een haarspeldbocht flink afremmen om vervolgens weer kort en krachtig op te kunnen trekken.
Dethleffs Camper 470 / Mitsubishi Eclipse Cross

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: oplooprem

Bericht door hoboken » di 7 jun 2016 17:16

Ik heb de Rbs downhill rembeschermer gemonteerd en ben 2 weken geleden de Fernpas en de Rechsenpas gepasseerd en dit zonder stinkende en of piepende remmen de jaren daarvoor was dat wel anders zeker de Rechsen in de richting van Merano.
dus hier een tevreden RBS gebruiker.

Ps mijn auto kan de extra remdruk goed aan de auto heeft genoeg overgewicht ten opzichte van de caravan.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: oplooprem

Bericht door Paul » di 7 jun 2016 18:35

Ik vraag me af of zo een rbs systeem wettelijk wel mag ?
In principe stel je de remmen van de caravan (deels) buiten werking en heb je feitelijk een ongeremde aanhanger.
Hiermee zou je caravan gewicht in theorie dus max het gewicht mogen hebben wat op de kentekenpapieren staat bij ongeremde massa.
Of werkt het systeem toch anders en haal ik dat niet uit de gegevens op de website ?
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Vliedje

Re: oplooprem

Bericht door Vliedje » di 7 jun 2016 18:45

PMT schreef:Vorige week de N85 route Napoleon vanaf Vizile naar het meer van Laffrey gereden en daar op een camping gestaan voor een paar dagen. Vanwege het slechte weer en voorspellingen weggegaan en de afdaling van 12% over 6 km weer naar beneden gereden. Inderdaad geen strekken mogelijk en de remmen stonken behoorlijk toen we weer beneden waren. We zagen ook alleen maar campers op de camping. Als we weer die kant uitgaan toch maar de N75. Nu na 2 dagen ruik ik ze nog al is het wat minder.

Precies mijn ervaring van pakweg 20 jaar geleden. 5 km. lang 12% naar beneden tot in Grenoble aan toe en onderweg geen mogelijkheid om de combinatie te strekken. Gevolg, verbrande remmen en gesmolten dopjes van de wielbouten. Bij onze vrienden was de lak van de velgen gebladderd.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door PMT » di 7 jun 2016 19:21

@hoboken
Resia en Fernpass en ook andere passen wel gereden, maar nooit dat ik de remmen heb geroken, maar12% is ook geen kattenpis met om de haverklap een bocht. Op de heenweg niet in de gaten gehad dat het zo steil was, mijn nieuwe trekker had er in ieder geval geen moeite mee.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprem

Bericht door witjesm » di 7 jun 2016 22:46

HeLa schreef:Mijn ervaring is dat het goed gaat zolang je nog op de motor af kunt remmen, als de demper op orde is en de caravan niet te zwaar beladen is natuurlijk.
Als al eerder gezegd, strekken lijkt mij niet makkelijk (op een afdaling 'n spuit gas geven?)
Dan beter bijvoorbeeld voor een haarspeldbocht flink afremmen om vervolgens weer kort en krachtig op te kunnen trekken.
PMT schreef:@hoboken
Resia en Fernpass en ook andere passen wel gereden, maar nooit dat ik de remmen heb geroken, maar12% is ook geen kattenpis met om de haverklap een bocht. Op de heenweg niet in de gaten gehad dat het zo steil was, mijn nieuwe trekker had er in ieder geval geen moeite mee.
Sorry maar strekken met 12% heeft echt geen enkele zin zelfs niet met lichte caravan. De oplooprem zal gelijk na het strekken weer aanspreken door deze grote dalinghoek. Als je geen systeem hebt om dit te voorkomen zoals RBS of ander zal alleen regelmatig stoppen en koelen een goede optie zijn.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » di 7 jun 2016 23:41

RE.gif thumbup.gif

Idd en remmen op de motor betekend zelfs al dat de caravanremmen in werking treden, dat kun je met een behoorlijke kracht met de hand op de oprit al, een caravan zal altijd zwaarder drukken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

HeLa
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 6 sep 2013 09:58
Locatie: NB

Re: oplooprem

Bericht door HeLa » wo 8 jun 2016 14:57

Heb een paar keer de Simplon gereden, weliswaar met een lichte Caravan (1100kg).
De eerste keer halverwege de afdaling plaspauze voor de kinderen (gelukkig want de remmen waren al te ruiken).
Ik had bij moeten remmen ivm een vrachtwagen voor me. Al doende leer je.
De volgende keren rustig van begin af in lage versnelling naar beneden en op de motor remmen.
Altijd zonder problemen.
Dethleffs Camper 470 / Mitsubishi Eclipse Cross

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”