ATC systeem

Gebruikersavatar
huppeltje
Berichten: 20
Lid geworden op: di 30 jul 2013 21:56
Locatie: Zoetermeer

ATC systeem

Bericht door huppeltje » di 30 jul 2013 23:49

Hoy wij hebben onder onze nieuwe caravan een zogenaamd ATC (elektronische anti slinger systeem) laten monteren.
Heeft er iemand hiermee al ervaring op gedaan. Je zou zeggen als ie niet slingert werkt ie goed. Maar dat is kort door de bocht. Maar misschien heeft iemand dit systeem achteraf laten monteren en heeft ie er een goede indruk van.
Je hoort over dit onderwerp nog maar zo weinig.In ieder geval geeft het mij een wat veiiger gevoel bij het inhalen of langs rijden van vrachtwagens. omdat het systeem de wagen corriceerd.
Groet Petra.

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: ATC systeem

Bericht door Bartje » wo 31 jul 2013 20:47

Een ATC is geen anti-slinger systeem.

Een ATC is een toevoeging op het remsysteem. Een ATC heeft intern twee kwik-contacten, deze kwik-contacten sluiten zich wanneer de caravan te hevig (bruusk) beweegt. Wanneer deze kwik-contacten effectief contact maken, wordt de rem van de caravan even dichtgetrokken en daarna terug losgelaten. Hierdoor zal de caravan vertragen (alsook het trekkend voertuig) en komt de caravan terug stabiel.

Met andere woorden een ATC gaat het slingeren niet tegen, hij komt pas tussen beide wanneer de caravan echt aan het slingeren gaat. Met slingeren bedoel ik niet een beetje schudden met zijn kont, maar wel echt van links naar rechts slingeren. De ATC-stuurdoos hangt onder de caravan, ter hoogte van de as. Deze stuurdoos moet al redelijk veel en bruusk bewegen alvorens de rem geactiveerd wordt.

Persoonlijk vind ik een ATC vrij overroepen. Ik heb er al een paar getest (op verschillende caravans in verschillende gewichtsklasses), maar ik raak niet overtuigd. Ik hecht meer belang aan de gewichtsratio tussen trekker en caravan.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

gyvs7

Re: ATC systeem

Bericht door gyvs7 » za 12 okt 2019 12:02

kus.gif MOOI systeem werkt goed 7000 km meegereden A.T.C. OOK in de bergen, grijpt goed in.
Maaaaaaar, 1ste, Altijd de wielen controleren op warmte diverse malen per rit.!!
2de. een remschoen was na 10.000km versleten!!!!!
3. Caravan was in april dit jaar 2019 gekeurd 4 jaar oude hobby 460 Uh. dit systeem is in maart
4. Remmen liepen soms aan!!!!
5. Verbruikt 15% meer benzine (zie hier boven)
6. Dus veiliger is het niet echt op geworden,
Lampje brand altijd groen.
Toch maar terug naar de dealer. Gelukkig kan ik zelf de remmen afstellen en eventueel vervangen. Geral-Dino.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: ATC systeem

Bericht door Jan Br » za 12 okt 2019 12:49

RE.gif

Alle genoemde punten hebben niets met ATC te maken, misschien heb je wel last van een te zware rechtervoet
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: ATC systeem

Bericht door Mstuniek » za 12 okt 2019 13:36

RE.gif
Helemaal mee eens heeft niets met ATC te maken.
Heb hem zelf al jaren en eigenlijk nooit iets gemerkt dat het systeem ingrijpt. Caravan hangt dan ook prima achter de auto.
Passeer je echter bijv een spoorlijn met ongelijke railsen wil je weleens merken dat het systeem ingrijpt.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: ATC systeem

Bericht door Micky » za 12 okt 2019 14:46

As je het systeem merkt zit je gewoon goed fout..


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: ATC systeem

Bericht door Mstuniek » za 12 okt 2019 14:53

RE.gif
precies
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
Pee
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 11 jun 2018 20:10
Locatie: Oost-Brabant, BE

Re: ATC systeem

Bericht door Pee » za 12 okt 2019 17:12

Ook een ATC systeem op caravan. Led op dissel altijd groen bij gebruik. We hebben de caravan nu twee jaar en nog nooit iets gemerkt dat het systeem ingreep. Daarom overweeg ik om 2link te installeren.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic met Eriba Nova 585GL

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: ATC systeem

Bericht door Jan Br » za 12 okt 2019 17:16

Ik zie het net als verzekeren. Je hebt het, maar hoopt het nooit nodig te hebben.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: ATC systeem

Bericht door AadB » za 12 okt 2019 17:23

RE.gif
Helemaal met je eens Jan.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

ATC systeem

Bericht door Carnavalswiertz » za 12 okt 2019 17:23

Ik heb het ook, samen met het 2link monitoring systeem. Voorzover mij bekend heeft het nooit ingegrepen maar het geeft mij wel een geruststellend gevoel van een beetje meer zekerheid mochten dingen serieus fout gaan.
Dus meer het gevoel van ABS, je weet dat het er is maar normaal gesproken grijpt het niet in.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: ATC systeem

Bericht door Conradi » za 12 okt 2019 21:59

Pee schreef:
za 12 okt 2019 17:12
Daarom overweeg ik om 2link te installeren.
Op mijn caravan brand het lampje ook altijd groen en af en toe - een keertje per jaar - rood. Groen betekent dat alles goed is.

Simpel gezegd is de ATC niets anders dan wat elektronica en een motortje dat de handrem-stang van de caravan aantrekt. De ATC grijpt in als de ingebouwde sensor een te hoge dwars-versnelling registreert, en laat los als die onder een grenswaarde gezakt is. Zodra je spanning op het systeem zet hoor je motortje ook even op en neer gaan, waarmee de ATC checkt of 'ie de rem kan aantrekken. Omdat een caravan eenvoudige trommelremmen heeft, grijpt het systeem vrij bruusk in. Dat is ook niet erg, want het is letterlijk de bedoeling om de boel achter de auto recht te trekken. Dat gebeurd op alle caravanwielen tegelijkertijd, simpelweg omdat de handrem op alle wielen werkt.

Degene die dat hebben meegemaakt zeggen allemaal dat je geen display nodig hebt om dat te merken :wink:

Afbeelding
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: ATC systeem

Bericht door Jan van Vijven » zo 13 okt 2019 05:13

gyvs7 schreef:kus.gif MOOI systeem werkt goed 7000 km meegereden A.T.C. OOK in de bergen, grijpt goed in.
Maaaaaaar, 1ste, Altijd de wielen controleren op warmte diverse malen per rit.!!
2de. een remschoen was na 10.000km versleten!!!!!
3. Caravan was in april dit jaar 2019 gekeurd 4 jaar oude hobby 460 Uh. dit systeem is in maart
4. Remmen liepen soms aan!!!!
5. Verbruikt 15% meer benzine (zie hier boven)
6. Dus veiliger is het niet echt op geworden,
Lampje brand altijd groen.
Toch maar terug naar de dealer. Gelukkig kan ik zelf de remmen afstellen en eventueel vervangen. Geral-Dino.
Al deze punten geven aan dat je belading, gewicht, snelheid, enz niet goed zijn.
Jou ATC probeert dit te compenseren.... fout! Als dat ding zo vaak werkt ben je fout en gevaarlijk bezig. Normaal mag dat ding eigenlijk nooit ingrijpen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: ATC systeem

Bericht door WillyL » zo 13 okt 2019 06:28

RE.gif Inderdaad...
En indien je in de bergen wilt voorkomen dat je caravanwielen (remmen) niet warm lopen dan heb je een iTBS nodig en/of je rijstijl aanpassen - tijdens het bergaf rijden en remmen even de caravan terug uit die rem trekken door kort te versnellen.

iTBS is een systeem dat de oplooprem (inschuifkoppeling) blokkeert bij gewoon rijden, dus ook bergaf, maar dit terug vrij geeft wanneer de remlichten branden. De caravan zal dan dus normaliter niet zelfs remmen door tegen de auto te duwen (bergaf) maar wel wanneer er actief geremd wordt.

Bovendien kan dit systeem ook actief remmen wanneer de caravan slingert, net zoals een (goedkopere) ATC dus.

iTBS is veruit veel nuttiger dan een ATC, jammer genoeg komt het met een prijskaartje en nog jammerder is dat het, bij mijn weten, in België niet toegestaan is.

Dat je remmen warm lopen en extra slijten heeft dus zeker een andere rede dan de ATC (tenzij die defect is en te pas en onpas tussenkomt) en moet je (laten) nakijken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: ATC systeem

Bericht door eurotrotter » zo 13 okt 2019 13:20

RE.gif
Waarom zou ITBS in België niet toegestaan zijn?
Indien ge-activeert zal de stang van de luchtcylinder tegen het schuifstuk van de oploop rem drukken zodat de rem niet geactiveerd kan worden.
Zodra het systeem niet ge activeert is staat de stang van de luchtdrukcylinder in de "ruststand"en kan het schuifstuk van de oplooprem vrij functioneren als ware het dat er geen ITBS gemonteerd is.
Het zijn a.h.w. twee autonome systemen( 1;het ITBS systeen en 2; de oplooprem die onafhankelijk van elkaar gemonteerd zijn .
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: ATC systeem

Bericht door Micky » zo 13 okt 2019 15:26

RE.gif

omdat het geen toelating heeft en wel je remmen "manipuleert"?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: ATC systeem

Bericht door eurotrotter » zo 13 okt 2019 17:26

RE.gif

Hoe kan t manipuleren als t niet ingeschakeld is ?
In uitgeschakelde toestand is t zelfs niet mogelijk dat het de normale werking van de oplooprem behinderd ,omdat er,voor zover ik t begrepen heb geen vaste mechanische verbinding is tussen het schuifstuk van de oplooprem en de pneumatische cylinder van het ITBS systeem.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: ATC systeem

Bericht door Micky » zo 13 okt 2019 19:26

RE.gif

Misschien hun even vragen, een radardetector is in Nederland ook verboden en dus ook als hij uit staat knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: ATC systeem

Bericht door eurotrotter » zo 13 okt 2019 20:24

RE.gif

Dat vroeg ik toch al aan WillyL;
Mijn posting begon met: waarom zou dat in Belgie niet toegestaan zijn. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: ATC systeem

Bericht door Micky » zo 13 okt 2019 20:27

RE.gif

omdat er geen toelating is, dus niet gehomologeerd.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: ATC systeem

Bericht door 4Motion » zo 13 okt 2019 20:40

Ik weet dat een aantal caravan eigenaars dit systeem hebben in belgie. Wij moeten om de 2 jaar naar de keuring.volgens mij is dit zeker toegelaten scratch.gif ...
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ATC systeem

Bericht door Ab » zo 13 okt 2019 23:56

Dat lijkt me dan dus duidelijk. knipoog.gif
Graag nog wat meer reacties uit België van mensen die bekend zijn met dit systeem of het zelf hebben.
Geen speculaties over welles of nietes alstublieft.
Ervaringen of feiten liefst.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: ATC systeem

Bericht door Micky » ma 14 okt 2019 09:26

Zojuist gebeld met Triorep en die bevestigen dat er geen toelating is voor België (dus niet toegestaan), ze komen er niet door omdat de verantwoordelijke in België niet te vinden is, althans ze komen er niet verder.
Dus zouden ze de goedkeuring bij elke fabrikant van de caravan moet halen en dat is onbegonnen werk.

Wat volgens Triorep wel kan is dat je voor de keuring even de demper aan de remstang verwijdert, dan zit er niets in verbinding met de rem van de caravan en zouden ze dus ook niets er van kunnen zeggen.
Triorep geeft aan dat ze graag in contact willen komen met mensen die weten welke weg hierin te bewandelen en zoals het er nu uitziet gaan ze volgend voorjaar aan de slag met de DEKRA voor Duitsland.
Laatst gewijzigd door Micky op ma 14 okt 2019 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ATC systeem

Bericht door Ab » ma 14 okt 2019 10:06

Dankjewel.
Dat schept duidelijkheid. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: ATC systeem

Bericht door WillyL » ma 14 okt 2019 12:20

Tja, enkele jaren geleden had ik dat ook aan thiorep gevraagd en toen een soortgelijk antwoord gekregen.
Misschien kunnen ze contact opnemen met de automobielinspectie of het DIV.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”