Lekstroom in circuit trekhaak

Plaats reactie
ThinlaneT
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 14:19

Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door ThinlaneT » zo 2 mei 2021 14:54

Hoi allen,

Mijn auto heeft al langer last van een kleine maar bovengemiddelde lekstroom. Met enorme omwegen van controleren, uitsluiten etc beland bij het circuit van de trekhaak. Inmiddels kunnen uitsluiten dat de constante 12V het niet is; het zit in het circuit van de richtingaanwijzers. Op mijn auto ('05 Lexus GS300) is een Brink diagonaal afneembare trekhaak gemonteerd door de vorige eigenaar van de auto. Door het e.e.a. al te hebben uitgesloten richt ik mijn pijlen op een plakkende relais of foutieve regelunit van dit circuit. Immers na het verwijderen van de zekering van dit circuit is de lekstroom minimaal (60mA).

Ik heb al wat inbouw instructiefilmpjes van Brink bekeken maar daar lijkt een nieuwer exemplaar van de regelunit die ik heb te worden gebruikt. Ik vroeg mij even af of hier mensen zijn met vergelijkbare problemen, wat zij er aan hebben gedaan om het op te lossen, etc. Ik ben benieuwd en alvast dank voor jullie aandacht en hulp!

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 3039
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Morgoth » di 4 mei 2021 16:01

Dit vind ik wel apart. De richtingaanwijzers krijgen normaal geen spanning als het contact af staat.
Is de auto voorzien van canbus? Misschien is dit de "regelunit" waarover je schrijft?

Wat ik zou doen is de voeding van deze unit eens loshalen. Kijken wat er dan gebeurt. Misschien dat de unit onder spanning blijft staan waardoor er "stroom weg lekt". Als dit zo is kun je de unit wellicht inschakelen dmv een relais. Ik weet alleen niet hoe de canbus er op reageert tijdens het opstarten.
Hobby 420 De Luxe 1988
Mercedes C220 CDI Estate Automaat 2014 (Privé)
Hyundai Kona Electric 2019 (Zakelijk)

Paul Vingerhoets
Berichten: 509
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Paul Vingerhoets » di 4 mei 2021 17:54

Stekkers van de regelunit los trekken en nog eens meten
Ford Focus 1.6 ecoboost
Dethleffs 490 BLF geen hobby maar toch een hobby

ThinlaneT
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 14:19

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door ThinlaneT » wo 5 mei 2021 00:11

Dank voor jullie reacties. Dmv de zekering (1 van de 3) van dit circuit kon ik dit issue vatten. Ik dacht ook lange tijd dat de knipperlichten bij contact uit geen stroom krijgt; echter kun je wel de alarmlichten aanzetten. Ik kon de regelunit(s) aan beide kanten nog niet vinden.

Morgen ga ik even bellen met de lokale “Brink”-partner hier.

Paul Vingerhoets
Berichten: 509
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 5 mei 2021 07:11

Ik verwacht dat er maar 1 module zit voor de aansluiting naar de trekhaak. Die zit aan het einde van de kabel die vanaf de trekhaak de auto in gaat je kunt daar de stekkers los halen gok ik

De richting aan wijzers zelf krijgen geen spanning als ze uit zijn dit zal ook ergens in de centrale computer geregeld worden afhankelijk van de stand van de diverse schakelaars op het Dashboard.

Heb je de stekkerdoos al eens los gehad en bekeken aan de binnenkant op vervuiling
Ford Focus 1.6 ecoboost
Dethleffs 490 BLF geen hobby maar toch een hobby

ThinlaneT
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 14:19

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door ThinlaneT » wo 5 mei 2021 14:22

Paul Vingerhoets schreef:
wo 5 mei 2021 07:11
Ik verwacht dat er maar 1 module zit voor de aansluiting naar de trekhaak. Die zit aan het einde van de kabel die vanaf de trekhaak de auto in gaat je kunt daar de stekkers los halen gok ik

De richting aan wijzers zelf krijgen geen spanning als ze uit zijn dit zal ook ergens in de centrale computer geregeld worden afhankelijk van de stand van de diverse schakelaars op het Dashboard.

Heb je de stekkerdoos al eens los gehad en bekeken aan de binnenkant op vervuiling
Er lopen bij mij twee kabels uit de stekkerdoos, het chassis in, ieder naar een kant van de achterlichten. De stekkerdoos al eens bekeken vanuit de buitenkant op vervuiling maar deze is vrij schoon en lijkt weinig gebruikt te zijn door de jaren heen.

Zonet even gebeld met de lokale Thule/Brink dealer; vervangen van de volledige kabelset lijkt de enige optie; wel opvallend vond hij dat de richtingaanwijzers achter van de auto niet meer werkt wanneer contact-aan en de zekering eruit. De richtingaanwijzers vóór en zijkant doen het nog wel maar twee keer zo snel. Is dit een Can-bus effect tbv signaal één van de lichten defect? En dat er blijkbaar ook continue stroom (blijft) staan op het knipperlicht circuit (tot aan de relais/regelunit) gezien de lekstroom aldaar. Gek genoeg blijven de alarmlichten wel normaal werken, maar dit is wellicht een ander circuit (kan ik mij zo indenken).

Techn
Berichten: 575
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Techn » wo 5 mei 2021 14:41

Ik verdenk de massa in deze


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Paul Vingerhoets
Berichten: 509
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 5 mei 2021 15:07

Ik verdenk meer dat de kabels van de trekhaak eenvoudig bij de verlichting is aangekoppeld eigenlijk dus op de historische manier
Heb je al eens gekeken bij de achterlichten hoe het een en ander daar zit.

Anders misschien toch eens langs de Lexus dealer
Normaal gaat er 1 kabelboom de auto in en die komt uit bij een trekhaakmodule welke voorzien wordt van spanning en de canbus installatie

Denk dat het verstandig is om alles na te lopen en goed aan te koppelen via een modelspecifieke kabel boom
Ford Focus 1.6 ecoboost
Dethleffs 490 BLF geen hobby maar toch een hobby

ThinlaneT
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 14:19

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door ThinlaneT » do 6 mei 2021 10:41

Paul Vingerhoets schreef:
wo 5 mei 2021 15:07
Ik verdenk meer dat de kabels van de trekhaak eenvoudig bij de verlichting is aangekoppeld eigenlijk dus op de historische manier
Heb je al eens gekeken bij de achterlichten hoe het een en ander daar zit.

Anders misschien toch eens langs de Lexus dealer
Normaal gaat er 1 kabelboom de auto in en die komt uit bij een trekhaakmodule welke voorzien wordt van spanning en de canbus installatie

Denk dat het verstandig is om alles na te lopen en goed aan te koppelen via een modelspecifieke kabel boom
Ik zal vanmiddag nogmaals eens rondom de achterlichten kijken. Ik ben zelf niet super bekend met hoe die zou moeten geschakeld zijn, maar ik maak wel wat foto's om het nader te besturen dan wel hier te plaatsen.

In juli gaat de gaat de auto voor een grote 16-jarige beurt en zal dit bij hen aankaarten.

erichendri
Berichten: 1615
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door erichendri » do 6 mei 2021 10:58

Bij auto's met canbus kan je pas lekstroom gaan meten als dit systeem in ruststand is gegaan.
Dit kan wel een half uur tot een uur duren duren .
Een acceptabele lekstroom is ongeveer 0,04 - 0,08 ampere.
Waarbij auto's met een alarm rond de 0,06 - 0,08 ampere zitten.

Eric
Privé :Subaru legacy lll station (2000) 2.0 (125 pk) MT5 met H/L.
Zakelijk rijdt ik een e-golf.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 12470
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Jan van Vijven » do 6 mei 2021 17:10

Heb je dit verschijnsel met of zonder aanhanger?

Ik dacht dat er bij mij ook iets fout zat, met een geleende oude caravan werkte alles naar behoren maar de parkeercensoren werden niet uitgeschakeld... bijna de Mercedes dealer boos gebeld om te klagen.
Vandaag had ik het idee om mijn “gewone” nieuw gekochte aanhanger er eens aan te hangen, en jawel de censoren schakelen uit. Hoe dit fenomeen op te lossen bij die caravan weet ik ook nog niet!
"Cry a river, build a bridge and get over it"

wolf
Berichten: 1326
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door wolf » do 6 mei 2021 17:32

[re.gif] dat is wel raar.
Bij onze caravan van '93 werden die wel normaal uitgeschakeld bij onze nieuwe auto.
Ook met (oude) bootaanhanger en gewone (oude) aanhanger.
Dit ligt toch aan de stekker.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 3039
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Morgoth » vr 7 mei 2021 13:37

ThinlaneT schreef:
wo 5 mei 2021 14:22
Paul Vingerhoets schreef:
wo 5 mei 2021 07:11
Ik verwacht dat er maar 1 module zit voor de aansluiting naar de trekhaak. Die zit aan het einde van de kabel die vanaf de trekhaak de auto in gaat je kunt daar de stekkers los halen gok ik

De richting aan wijzers zelf krijgen geen spanning als ze uit zijn dit zal ook ergens in de centrale computer geregeld worden afhankelijk van de stand van de diverse schakelaars op het Dashboard.

Heb je de stekkerdoos al eens los gehad en bekeken aan de binnenkant op vervuiling
Er lopen bij mij twee kabels uit de stekkerdoos, het chassis in, ieder naar een kant van de achterlichten. De stekkerdoos al eens bekeken vanuit de buitenkant op vervuiling maar deze is vrij schoon en lijkt weinig gebruikt te zijn door de jaren heen.

Zonet even gebeld met de lokale Thule/Brink dealer; vervangen van de volledige kabelset lijkt de enige optie; wel opvallend vond hij dat de richtingaanwijzers achter van de auto niet meer werkt wanneer contact-aan en de zekering eruit. De richtingaanwijzers vóór en zijkant doen het nog wel maar twee keer zo snel. Is dit een Can-bus effect tbv signaal één van de lichten defect? En dat er blijkbaar ook continue stroom (blijft) staan op het knipperlicht circuit (tot aan de relais/regelunit) gezien de lekstroom aldaar. Gek genoeg blijven de alarmlichten wel normaal werken, maar dit is wellicht een ander circuit (kan ik mij zo indenken).
Heeft deze auto wel een canbus?
Als de kabels gewoon op de bedrading van de achterlichten zijn aangesloten lijkt mij dat namelijk niet. Dan vraag ik me af over welk kastje je het dan hebt.

Als de auto wel een canbus heeft dan kan je de trekhaak niet op deze manier aansluiten. Je krijgt dan onherroepelijk storingen en problemen. De bedrading van de auto kan mogelijk de extra stoom van de verlichting van de caravan ook helemaal niet hebben.

Geeft je dashboard geen storingen aan als je de caravan erachter hebt? Als je een lampje uit je richtingaanwijzer achter haalt en je krijgt direct een storing op je dashboar te zien, zelfs zonder dat je het bewuste richtingaanwijzer gaan aanzetten, dan heb je zeker een canbus. Gebeurt er verder niets, behalve dat de boel snel gaat knipperen? Dan heb je waarschijnlijk een conventionele bedrading. In dit geval ben ik benieuwd naar het bewuste kastje.
Hobby 420 De Luxe 1988
Mercedes C220 CDI Estate Automaat 2014 (Privé)
Hyundai Kona Electric 2019 (Zakelijk)

Paul Vingerhoets
Berichten: 509
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 7 mei 2021 15:09

Een 2005 Lexus zit wel een beetje op de rand van wel of geen canbus installatie al verwacht ik dat ie het al wel heeft

En er zijn er nog hoor die gewoon een aftakking maken op de bedrading bij de lampen en die personen hebben dan meestal nog heel veel blauwe blokjes in de gereedschapskist liggen
Ford Focus 1.6 ecoboost
Dethleffs 490 BLF geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 3039
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Morgoth » wo 12 mei 2021 14:15

ff opgezocht. Als je het model van 2000 tot 2005 hebt, dan heb je geen canbus. Heb je het model van 2005 tot 2007, dan heb je wel een canbus. Info van Google dus of het klopt weet ik niet.
Hobby 420 De Luxe 1988
Mercedes C220 CDI Estate Automaat 2014 (Privé)
Hyundai Kona Electric 2019 (Zakelijk)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”