Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Volvodriver

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Volvodriver » do 12 nov 2015 11:17

Micky dat gaat inderdaad alleen over de spiegels die vast aan de auto zitten. Caravan(opzet)spiegels vallen daar NIET onder. Kunnen ook niet met de APK gekeurd worden toch? Zou toch gek zijn als ik elke keer als de auto gekeurd moet worden de caravanspiegels er op moet zetten.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Kingpin1966 » do 12 nov 2015 11:25

Wat je wel moet doen als je spiegels aanschaft is kijken of je van de gewone buitenspiegels het glas nog kunt verstellen.
Vooral bij caravanspiegels die met een soort haak of beugel aan het spiegelhuis worden bevestigd wil dit nog wel eens voorkomen.
Ik zelf had daar nogal last van met de Reich spiegels die ik toen had.
De rubberen haak/beugel stak zo ver naar binnen in het spiegelhuis dat ik het glas van de buitenspiegels niet meer kon stellen en deze dus niet kon gebruiken om de "dode hoek" op te vangen zoals het artikel op Caravantrekker vermeld.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Micky » do 12 nov 2015 11:28

RE.gif RE.gif

APK heeft daar mi. niets mee te maken, er zijn wettelijke eisen aan het zichtveld van de opzet spiegels en ook die worden met de APK niet beoordeeld, ik ben benieuwd waar staat dat er voor caravanspiegels deze regel niet geldt, volgens mij is een caravan spiegel een vervanging van de gewone spiegel (aangezien je als je geen rechterspiegel hebt, wel een caravanpiegel moet monteren als je een caravan trekt die te breed is) en geldt dat links vanaf de bestuurderstoel verstelbaar moet zijn, ik heb er een tijdje opgezocht maar nergens kunnen vinden dat voor caravanspiegels deze regel niet geldt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Micky » do 12 nov 2015 11:32

ik heb hier ene stuk tekst gevonden waar idd staat dat deze niet vanaf de bestuurderstoel verstelbaar moeten zijn, maar het is geen wettelijke tekst

http://www.hoedoe.nl/reizen-vakantie/ve ... piegels-af
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Kingpin1966 » do 12 nov 2015 11:37

RE.gif
Ik zie ook een contradictio in terminis in de tekst in punt 4. mrgreen.gif

Houd je aan de eisen voor het afstellen
Caravanspiegels hoeven niet vanaf de zitplaats te kunnen worden versteld, dus daar hoef je verder niet op te letten als je voor de eerste keer caravanspiegels gaat kopen. Wat wel van belang is, zijn de volgende eisen die de wet aan caravan spiegels stelt:

ze moeten verstelbaar zijn (de linker autospiegel vanaf de bestuurdersstoel),
ze mogen niet gemakkelijk uit de ingestelde stand kunnen raken,
ze mogen niet verder uitsteken dan nodig is om het vereiste gezichtsveld te halen. Bij het rijden zonder caravan moeten de caravan spiegels er dus af!
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Micky » do 12 nov 2015 11:43

RE.gif

dat bedoel ik dus, vandaar dat ik volvodriver vraag waar het in de wet staat, als er alleen spiegel vermeld wordt en dat hij vanaf de bestuurderstoel verstelbaar moet zijn, dan geldt dit ook voor caravanspiegels, zo niet dan zou het specifiek vermeld moeten zijn in de wet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Kingpin1966 » do 12 nov 2015 11:51

RE.gif
Of de tekst van de hoedoe site deugt niet. Het ontbreken van een duidelijke wettekst maakt het er niet gemakkelijker op.

Maar gezien spatbordspiegels gewoon te koop zijn zou je kunnen stellen dat het van binnen uit kunnen verstellen van de caravanspiegels niet verplicht is.
http://www.dewitschijndel.nl/reich-spat ... piegelset/
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Micky » do 12 nov 2015 11:57

RE.gif

Dat het te koop is zegt natuurlijk helemaal niets, op hele oude auto's hoeft geen enkele spiegel van binnen te verstellen zijn, verder zou je de spiegels alleen rechts kunnen monteren waar van binnen uit verstellen sowieso niet verplicht is
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door mennovdh » do 12 nov 2015 12:09

Kingpin1966 schreef: Of de tekst van de hoedoe site deugt niet.
Die site deugt niet! Ze jatten daar foto's die niet van hun zijn, maar ik ben wel verbaast daar opeens mijn eigen caravan te zien boos.gif

Volvodriver

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Volvodriver » do 12 nov 2015 12:17

Ik weet het zo even niet uit mijn hoofd waar het staat. En ik heb nu zeker geen zin om het op te zoeken. (kost te veel tijd en die heb ik niet)

Maar APK geldt alleen voor alles wat vast aan de auto zit. Dat is hoe je het ook wendt of keert. En dus niet voor caravanspiegels.
Wat ik zo weet is dat caravanspiegels inderdaad een vaste zichthoek moeten hebben en die vast moeten houden. Hoe ze dat doen is volgens mij nergens vastgelegd. En zeker niet over de bediening vanuit de bestuurdersstoel.
Maar misschien dat ik zo toch wat meer tijd heb om het even uit te zoeken.

Overigens: (en natuurlijk je kunt dit ook anders zeggen en interpreteren) Zolang Volvo deze spatbordspiegels nog levert zullen ze niet verboden zijn. (Maar ja iets wat verboden is wordt toch ook verkocht 8) )

Ik kom er op terug.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Micky » do 12 nov 2015 12:23

RE.gif thumbup.gif

Maar met APK heeft het niets te maken, niet alles wat in de wet staat wordt gecontroleerd met de APK dat is gewon een check om te kijken of de auto veilig de weg op kan/ veilig te besturen is
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Volvodriver » do 12 nov 2015 12:42

Ik kon het toch niet laten.
Perfectkamperen.nl schreef: Eisen aan caravanspiegels

Een hulpspiegel is in principe niet wettelijk verplicht. In de wet staat wel dat een bepaald gezichtsveld noodzakelijk is. Wanneer u met een caravan rijdt dan wordt het gezichtsveld altijd beperkt, dus het komt er eigenlijk op neer dat caravanspiegels in dat geval een vereiste zijn. Bovendien draagt het bij aan uw eigen veiligheid.

De hulpspiegels moeten wel voldoen aan dezelfde eisen als de gewone autospiegels, namelijk:

De spiegels moeten verstelbaar zijn;
De spiegels mogen tijdens het rijden niet hun stand kwijtraken;
De spiegels mogen niet verder uitsteken dan nodig is.
Ook moeten de hulpspiegels worden verwijderd wanneer de caravan niet achter de auto zit. Wil je de regels nog even doorlezen? Klik dan HIER.
En als je dan op HIER doorklikt kom je bij de onderstaande quote uit.
Regeling Voertuitgen artikel 5.18.5 lid 2 schreef: Indien het gezichtsveld van de voor voertuigen van de categorie waartoe het voertuig behoort voorgeschreven spiegels wordt beperkt door lading die aan de achterzijde van het voertuig is aangebracht of door een door het voertuig voortbewogen aanhangwagen met inbegrip van de lading, moet het voertuig zijn voorzien van een linker- onderscheidenlijk rechterbuitenspiegel waarmee de bestuurder een in bijlage VIII, hoofdstuk 2, titel 2, paragrafen 1 tot en met 6, vastgesteld weggedeelte kan overzien.
Ik heb ook gezocht op verplichte verstelbaarheid van binnenuit. Dat heb ik NIET terug kunnen vinden. Nu weet ik wel dat dat niet veel zegt over mijn zoekvaardigheden maar als in de Regeling Voertuigen daar niets over vermeld staat is het niet verplicht.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Conradi » do 12 nov 2015 17:15

Oef, let even niet op en ik lees hier een hele wetsverhandeling scratch.gif
Ot dan maar weer?
Volvodriver schreef:Waarom niet de speciale spatbordspiegels van Volvo zelf? Of zijn die er nog niet voor de NEW XC90.
Was het maar waar! Volvo heeft een berg accessoires voor de nieuwe XC90, maar geen spiegels meer.
Kingpin1966 schreef:Wat je wel moet doen als je spiegels aanschaft is kijken of je van de gewone buitenspiegels het glas nog kunt verstellen.
Vooral bij caravanspiegels die met een soort haak of beugel aan het spiegelhuis worden bevestigd wil dit nog wel eens voorkomen.
Ik zelf had daar nogal last van met de Reich spiegels die ik toen had.
De rubberen haak/beugel stak zo ver naar binnen in het spiegelhuis dat ik het glas van de buitenspiegels niet meer kon stellen en deze dus niet kon gebruiken om de "dode hoek" op te vangen zoals het artikel op Caravantrekker vermeld.
Bedankt voor de tip thumbup.gif

Bij Brunsgard blijven de klemmen buiten de spiegel.

Afbeelding
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Micky » do 12 nov 2015 17:20

RE.gif

wat kost zo'n setje eigenlijk? ik vind het er mooi industrieel uitzien thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Conradi » do 12 nov 2015 17:40

Negen tientjes....

Dat design spreekt mij ook zo aan :wink:

Afbeelding
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door mennovdh » do 12 nov 2015 18:35

De bevestiging is hetzelfde als bij de Oppi's. Alleen deze zijn nog iets meer verstelbaar in de hoogte van de spiegel. Over de Oppi's ben ik tevreden, alleen Emuk special spiegels zijn nog beter.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Micky » do 12 nov 2015 19:17

Wie bepaald eigenlijk welke spiegel nog beter is scratch.gif waar eet je dat aan af als ik vragen mag? wat is beter? montage, maar daarna trilling? of moeilijke montage en geen trilling, maar wel inklappende spiegels enz. enz. Kortom ik denk dat het persoonlijk is knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door mennovdh » do 12 nov 2015 19:54

RE.gif Zeker is dat persoonlijk. Maar geldt dat niet voor elke beoordeling?

Gebruikersavatar
Tom72
Berichten: 394
Lid geworden op: di 25 aug 2015 13:59
Locatie: 020

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Tom72 » do 12 nov 2015 20:13

Die spiegels lijken wel iets groter dan mijn Emuks en dat is een pluspunt. Die van de Emuks vindt ik eigenlijk iets te klein.
Volvo XC60 T5 AWD 254pk/350nm (2018) | Knaus Südwind 580EU (2013/1700kg) | Alko Mammut | ATC | Unico Torino | Unico Genua 320 | TravelVision R6

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Micky » do 12 nov 2015 20:16

mennovdh schreef:RE.gif Zeker is dat persoonlijk. Maar geldt dat niet voor elke beoordeling?
Nee, dat geldt niet altijd, vaak zijn dingen 100% duidelijk en jij schreef dat de Emuks nog beter ZIJN, niet dat jij ze beter vind :wink:
Ik ben overigens benieuwd waarom je de Emuks beter vind, wellicht dat ik binnen een tijdje wat anders moet aanschaffen, dus alle info. onderbouwing is zeer welkom thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door mennovdh » do 12 nov 2015 22:54

De bevestiging van de spiegel aan de 'stang' is (vind ik) nogal slap waardoor bij elke aanraking je ze opnieuw moet bijstellen en zelfs kan verliezen bij een hardere klap. Bij Emuk schroef je ze vast en hoef je ze niet meer bij te stellen, ook niet als je ze er af haalt. Ook de bevestiging op de auto spiegel is (vind ik) bij Emuk nog iets beter. Trillen doen ze beide relatief nauwelijks. Dat komt ook (denk ik) doordat het spiegel glas niet zo groot is en dus iets minder wind vangt.
Op http://caravantrekker.nl/algemeen/spiegel.php staan afbeeldingen van boven naar beneden Emuk, Repusel, Smat deurspiegels en de Oppi's.
Brunsgaard heb ik nooit getest maar vind ik er goed uitzien.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Kingpin1966 » vr 13 nov 2015 09:32

RE.gif
Alleen wordt die speciale spiegel van Emuk niet meer voor elk merk gemaakt.
Het aantal merken en modellen is drastisch teruggeschroefd, dat waren er altijd veel meer.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Conradi » vr 13 nov 2015 15:52

Ik ben wat voorzichtig geworden om een caravanspiegel te kopen voor een typisch model auto. Helaas heb ik al een paar meegemaakt met een vervangende auto op pad te zijn. Dan heb je niet 1-2-3 andere spiegels...
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door Meenhoes » vr 13 nov 2015 17:06

RE.gif
Om die reden heb ik ook een set universele spiegels mee, de goedkoopste set van O te W. Die heb ik er één keer op gehad en daarna snel weer in de doos gedaan schrik.gif Nu zéér tevreden met de Emuk's thumbup.gif


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Nieuwe spiegels van Brunsgaard of Repusel

Bericht door apejoekie » wo 9 dec 2015 07:22

Is er ondertussen al ervaring met deze spiegels? Heb ook nieuwe spiegels nodig, heb de vorige spiegels op een camping in Frankrijk met behulp van tie-wraps moeten repareren (beter dan het origineel volgens een medekampeerder).

Lastige voor de oude XC90 is dat daar ook geen merk specifieke spiegel voor is (zou niet weten hoe ik de spatbordspiegel onder mijn spatbord moet monteren, daar lijkt geen ruimte).

Het Brunsgaard ontwerp spreekt me wel aan. Lijkt me eenvoudig in montage maar hoe zit het met de trillingen?
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”