Aansluiten achteruitrijcamera.

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Hobby Linka » za 29 okt 2011 15:12

Afgelopen week heb ik een achteruitrijcamera plus beeldscherm gekocht. Het was een aanbieding van kentekenplaathouder met ingebouwde camera en beelscherm. Nu staat mijn caravan op dit in de stalling en kan het een en ander nu niet worden ingebouwd. De camera heeft twee aansluitdraden (12 volt). De monitor heeft drie aansluitdraden en een van de draden kan aangesloten worden op de achteruitrijverlichting. Nu kan je het geheel op twee manieren gaan aansluiten.

Zowel de camera als de monitor op constante spanning aansluiten zodat de camera als een soort achteruitkijkspiegel gaat functioneren. Het beelscherm geeft continu beeld.

De camera op de achteruitrijverlichting aansluiten en de monitor met en extra aansluiting ook op de achteruitrijverlichting aansluiten. Het beeldscherm geeft nu alleen beeld als de auto in zijn achteruit wordt gezet.

Ik heb het een en ander al in een testopstelling uitgeprobeerd en beide opties werken gewoon goed.

Hoe ik het moet aansluiten weet ik dus. Maar wat is de beste optie? Wie heeft een achteruitrijcamera en hoe is deze geschakeld. Met andere woorden, wat wordt als prettig ervaren. Continu beeld of alleen beeld als de cobinatie in zijn achteruit staat.

Als volgend jaar de caravan weer hier staat zal ik een uitgebreid inbouwverslag met foto's maken.

Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Michel_V » za 29 okt 2011 16:14

Mijn ervaring is dat continu beeld heel prettig is.
Wanneer rijd je met de caravan achteruit ? Toch niet zo vaak.
Bij continubeeld zie wat er achter je gebeurd, auto`s die er kort opzitten zou je zomaar "kwijt" kunnen zijn in je buitenspiegels.

Ook bij het wegrijden bij bv tankstation kan ik zien of het uitzwaaien (of hoe noem je dat) van de caravan niets raakt.
Ik heb de monitor bij in de spiegel gebouwd zitten, dus ik kijk in mijn spiegel ,maar zie het beeld van achter de caravan.

http://www.dealextreme.com/p/7-tft-lcd- ... free-37292
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

sprite1

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door sprite1 » za 29 okt 2011 17:19

continu heb ik hem, dus als extra spiegel, werkt super. thumbup.gif

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Fred N » za 29 okt 2011 17:30

Ik heb hem altijd aan, super handig met inhalen :wink: :wink:
Draadje over dit onderwerp

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Bram » za 29 okt 2011 20:32

Ik heb hem op een van de achterlichten van de caravan aangesloten. Doet het dus alleen als ik mijn licht aan heb, wat de bedoeling ook is als ik met de caravan achter de auto rijd.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Davendre » za 29 okt 2011 21:46

idem. Ideaal!
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door CarloBr » wo 21 dec 2011 21:14

Ik heb de camera afgelopen zomer voor het eerst ,en deze staat altijd aan (geschakeld met de verlichting) vooral bij het in en uitvoegen zie je direct wie er evt. naast je zit, in de spiegels mis je soms net iets omdat ze te dicht tegen je caravan zitten geplakt, wel moet er aan de kleuren nog iets gebeuren, rood is roze en bomen zijn wat paarsachtig, als iemand iets weet hoor ik het graag.Overigens komt de voeding van de flankverlichting, daar kun je meestal makelijker bij van binnenuit.
Knaus 500pf 2023

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door wolf » wo 21 dec 2011 23:11

ik veronderstel dat jullie draadloze camera"s hebben?
Is die afstand niet te groot?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door CarloBr » do 22 dec 2011 08:26

klopt, de camera is aangesloten op een zender, en de monitor met een ontvanger, een meter of 7 van elkaar, lijkt me niet te ver.
Knaus 500pf 2023

mr-leo

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door mr-leo » do 22 dec 2011 08:56

Wat voor setje heb je precies? Waar vandaan? Heb je foto's hoe het e.e.a. is geïnstalleerd in/op je caravan en auto?

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door CarloBr » do 22 dec 2011 09:13

Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Davendre » do 22 dec 2011 11:14

Ik heb ook een draadloos systeem. Werkt zeer goed en helder beeld. Laatste keer dat ik er mee reed (september) constant storing, om moedeloos van te worden. Bleek dat m'n bluetooth set de stoorzender was. Bij het uitzetten was het beeld superstrak!
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

pd0bao

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door pd0bao » do 22 dec 2011 13:12

Dat kan best kloppen bluetooth werkt, dacht ik (ook) in de 2,4 gHz band. Mss een argument toch maar een bedraad systeem te kopen ? Ik bedoel voor de camera/monitor ,niet voor de GSM. Jaap

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Davendre » do 22 dec 2011 13:35

Voor nu pas ik het niet meer aan, bevalt prima zo. Alleen wel als tip meegeven voor een toekomstige eigenaar van een achteruitrijcamera
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

mr-leo

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door mr-leo » do 22 dec 2011 15:35

Hoe zit de camera op/in de caravan gemonteerd? Waar loopt de bedrading langs?

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door wolf » do 22 dec 2011 15:40

als het geen draadloze is, moet je een speciale kabel leggen tegen storingen.
Ik had zo'n kabel doorgeknipt en verbonden met 2 audiostekkers (totale lengte amper 3m), wel dat was niet te doen van de storingen.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Davendre » do 22 dec 2011 15:42

Ik heb een standaard kabel gekocht, niets aan veranderd. Via de bank, onder de kledingkast, door het toilet (niet zichtbaar) onder bed uitgekomen. Net achter het opstaande randje van bed zit bij mij de zender. Je ziet er dus niets van!

Korte beschrijving met foto's kun je hier vinden. Gewoon iets naar beneden scrollen.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Hobby Linka » do 22 dec 2011 15:51

mr-leo schreef:Hoe zit de camera op/in de caravan gemonteerd?
Ik heb mijn camera pas gekocht toen de caravan al weer in de stalling stond. Kan dus geen foto's tonen hoe e.e.a. is ingebouwd. Wel van de camera.
DSCF0016.JPG
Camera in kentekenplaathouder
DSCF0016.JPG (45.25 KiB) 32826 keer bekeken
DSCF0017.JPG
De camera zelf.
DSCF0017.JPG (26.1 KiB) 32826 keer bekeken
Inbouwen gebeurd medio april 2012. Maak er een fotoreportage van. Even geduld dus.

Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Hobby Linka » zo 11 mar 2012 22:00

Verslag inbouwen achteruitrijdcamera.

Om veiliger achteruit te kunnen rijden met de caravan heb ik besloten om een achteruitrijdcamera op mijn caravan te monteren. Er zijn diverse mogelijkheden en ik heb gekozen voor een camera die in de kentekenplaathouder zit gemonteerd.

Afbeelding
De kentekenplaathouder nog in de doos.

Afbeelding
De camera welke aan de bovenkant van de kentekenplaathouder zit gemonteerd.

Voor de montage aan de caravan heb ik eerst wat uitgezocht en voorbereid. Op het caravan - forum heb ik de vraag gesteld wat de beste manier is om de camera aan te sluiten, continu zicht of alleen tijdens achteruit rijden.
Aan de hand van de reacties heb ik voor de optie continu zicht gekozen. Hiervoor ga ik de camera aansluiten op de geschakelde 12 volt, waar bijvoorbeeld ook de koekast op aangesloten zit. Waarom? Overdag rij ik met dag rijverlichting en brand de verlichting van de caravan niet. Hierdoor kan ik dus geen spanning bij de achterverlichting weg halen. Door deze keuze wordt de voedingspanning van de camera automatisch afgeschakeld als we langs de kant van de weg staan en blijft de camera niet nodeloos onder spanning staan.

Volgens de handleiding van mijn auto en caravan zit de geschakelde 12 volt op pin 10 van de Jäger contactdoos. De kleur van de draad is volgens de handleiding van de caravan blauw/wit.
Aangezien de verdeelkast voor de 12 volt voor in de caravan zit moeten de aansluitdraden van de camera verlengt worden. En dit klusje kan gewoon binnen worden voorbereid.

Afbeelding
De kentekenplaat met de aansluitingen voor de voeding (rood) en videosignaal (geel).

Afbeelding
De bijgeleverde aansluitsnoeren.

Afbeelding
Idem, maar nu aangesloten.

De snoertjes aan de kentekenplaat zijn ongeveer 30 centimeter lang. Dit is te kort om de aansluitingen in de caravan en dus droog te kunnen koppelen. Nu heeft mijn caravan een brede bumper waar de bedrading in weg gewerkt kan worden. Nu ben ik bang dat tijdens rijden bij nat weer vocht aan de binnenzijde van de bumper komt door opspattend water. Om te voorkomen dat in de loop van de tijd de aansluitingen gaan corroderen (roesten) heb ik besloten over alle aansluitingen krimpkous te schuiven. Hierdoor ontstaat een waterdichte afdichting en dit heeft ook nog eens het voordeel dat na het krimpen van de kous de stekkers niet meer los kunnen trillen. Hiermee hoop ik de betrouwbare werking van het geheel te verhogen.

Afbeelding
De krimpkous voor…

Afbeelding
… en na het krimpen.

De kous zit er lekker strak omheen. En aangezien het aansluitsnoer van de 12 volt verlengd moet worden omdat ik anders de voorzijde van de caravan niet haal heb ik deze handeling ook daarvoor toegepast.

Afbeelding
Eerste de draden verlengd en gesoldeerd.

Afbeelding
Daarna per ader een stukje krimpkous er om gedaan. Hierdoor zijn de aders mooi geïsoleerd ten opzichte van elkaar en kan er geen kortsluiting ontstaan.

Afbeelding
Om het geheel lekker stevig te maken nog een extra stuk krimpkous erover heen en we hebben een stevige en waterdichte las gemaakt.

Hierna werd het tijd om de kentekenplaat op de caravan te monteren.

Afbeelding
De huidige kentekenplaathouder met caravan – forum stikker.

Als eerste zal de huidige kentekenplaat en kentekenplaathouder moeten worden verwijderd. Hiervoor moeten slechts vier schroeven worden losgedraaid. Twee in de kentekenplaat en nog eens twee in de kentekenplaathouder.

Afbeelding
De huidige kentekenplaathouder is verwijderd.

Omdat aan de nieuwe kentekenplaathouder bedrading zit voor voeding en videosignaal moet eerst een gaatje worden geboord in de bumper.

Afbeelding
Na enig meten en passen is de plaats van het gat afgetekend en daarna geboord.

Dat was best wel even spannend. Want hoeveel ruimte zit er tussen de bumper en de caravanwand? En de caravanwand wil je uiteindelijk niet beschadigen. Heel voorzichtig met een speetboor van 16mm het gat geboord. Gelukkig ging alles goed.

Afbeelding
Na het invoeren van de bedrading kon nieuwe kentekenplaathouder met camera worden vastgeschroefd.

Voor het vastschroeven van de kentekenplaat zijn nieuwe gaatjes gemaakt. Hiermee heb ik voorkomen dat met het aandraaien van de schroeven de er geen voldoende grip meer was.

Afbeelding
De nieuwe kentekenplaathouder met camera en kentekenplaat.

Als laatste werd de kentekenplaat gemonteerd. In deze kentekenplaathouder wordt de kentekenplaat alleen door de camera op zijn plaats gehouden. Twee extra schroeven met gele dopjes zorgen ervoor dat de kentekenplaat stevig vast zit.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

pd0bao

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door pd0bao » ma 12 mar 2012 00:29

Hallo Andre, mooi gedaan en ook begrijpelijk dat je gekozen hebt om de "draadloze" camera aan te sluiten op de geschakelde + van de koelkast. Voor de min heb je, denk ik, gekozen voor aansluiting 13 (=massa voor 9 t/m 13) Het zou echter kunnen dat de spanning nogal fluctueert op de 9 gezien de vrij grote belasting van 10 Amp op de meestal toch vrij dunne leidingen van, schat ik zo,n 2,5 mm2.Bij de hogere toerentallen die de motor draait bij 80- 100 km/u zal het wel loslopen daar de afgeregelde laadspanning van 14,1 V
dan goed constant blijft. Mocht het beeld minder worden bij stationair draaien voor stoplichten dan zou het KUNNEN zijn dat de spanning buiten de "bandbreedte" valt en weet je waar je het zoeken moet nl eventueel aansluiten op de andere -niet geschakelde-plus. Die mist natuurlijk het gemak van automatische uitschakeling bij motor afzetten daar heb je gelijk in ! Maar misschien doet het hele probleem zich niet voor.Het verbruik van de camera op zich is niet zo groot, denk iets van 25-30 Watt, zeg 2,5 A maar dit komt uiteraard bij de kk stroom.Bovendien hebben de camera,s een spanningsstabilisatie die het mss kan bolwerken.Bij de specs vind je de spanningen vermeld waartussen de camera het doet. Enfin hoor het wel of alles goed werkt, veel succes. Gr.Jaap.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Hobby Linka » ma 12 mar 2012 06:17

Hoi Jaap,

Ik heb natuurlijk al een stukje proefgereden. Het enige waar ik last van had was op een gegeven moment een dikke regenbui waardoor er af en toe en druppel regen op de lens van de camera kwam. Voor de rest prima beeld. Al moet ik er bij zeggen dat ik op dit moment nog niet draadloos het signaal van de caravan naar de auto overbreng.

In iedergeval bedankt voor je reactie. Ik zal ook nog wat foto's plaatsen hoe e.e.a. elektrisch is gerealiseerd.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Jan van Vijven » ma 12 mar 2012 10:23

@ Hobby Linka,

Mooi gedaan thumbup.gif
Ik zit ook aan zoiets te denken, maar ben er nog niet uit welke, en bedraad of niet..
Ik heb ooit is een draadloze gekocht bij de gamma..is dus niets...
Welk merk heb jij, en wat kost dat?
Bedraad lijkt me het beste, hoe leg je de kabel dan naar / door de auto?

@ iedereen,
Zou het ook mogelijk zijn om dit op het ingebouwde "nav" scherm aan te sluiten?

Mvg,
Jan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

mr-leo

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door mr-leo » ma 12 mar 2012 10:59

Wat een geweldig inbouw verslag! Ga je de rest van het verslag ook nog plaatsen? Hoe je de bekabeling de caravan hebt ingebracht, en aangesloten etc. En kun je ook een foto maken van het beeld van de camera op je monitor?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Hobby Linka » ma 12 mar 2012 12:27

mr-leo schreef:Ga je de rest van het verslag ook nog plaatsen? Hoe je de bekabeling de caravan hebt ingebracht, en aangesloten etc.
Uiteraard. Maar ik maak nu even gebruik van een draad verbinding. Eind april krijg ik een nieuwe auto. Dan wil ik meteen alles draadloos aansluiten. Ik zal dan ook de foto's van de bedrading tonen.


ANdre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Hobby Linka » ma 12 mar 2012 13:12

Jan van Vijven schreef:@ Hobby Linka,

Mooi gedaan thumbup.gif


@ iedereen,
Zou het ook mogelijk zijn om dit op het ingebouwde "nav" scherm aan te sluiten?
Jan,

In april krijg ik een nieuwe auto. Een Skoda Oktavia. Ik heb al geinformeerd naar de mogelijkheid voor het aansluiten op de navigatie. Het kan maar kost wel even bijna 700 euro extra. Vind ik wel veel voor een auto die ik gemiddeld maar drie jaar rij.

Moet er dan ook nog even over na denken, maar mogelijk is het wel.

Hoe het nu zit laat ik je 21 april wel zien.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”