Seat Leon (2021 type KL)

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
joostingh
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 17 mar 2021 14:47

Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door joostingh » wo 17 mar 2021 16:50

Hallo,

Ik heb een nieuwe auto. Natuurlijk enorm blij mee echter wel lastig dat nergens te vinden is welke spiegels nu goed werken op deze auto. Hiervoor had ik een VW Golf 7 en daar had ik van die mooie Emuk spiegels op. Deze zijn (nog niet) te verkrijgen voor de Leon (ze geven aan dat dit op z'n vroegst oktober 2021 gaat worden). Nu ben ik dus aan het kijken naar een spiegel die op meerdere auto's zou kunnen. Hiervoor heb ik onderstaande gevonden maar zie hier ook enorm veel verschillende reviews over staan met verschillende resultaten (voornamelijk de Milenco):
  • EMUK Universa III
  • Milenco Aero 3
Heeft iemand ervaring met Spiegels voor dit type auto / spiegel?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10846
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door dieseltijger » wo 17 mar 2021 19:51

Ik heb wel Milenco spiegels maar niet de bijpassende Seat (....) Nou die spiegels die spiegelen en die zitten gewoon goed vast. Ze klappen niet om bij een passerende vrachtwagen, ze trillen niet, en ze vallen er niet van af. Je klemt ze met twee draaiknoppen op de buitenbehuizing van jouw spiegels. Dus ze pasten op alle vorige Avensissen en ik heb ze zo'n 10..13 jaar.

Tsja....meer kan je niet over spiegels zeggen eigenlijk. Emuks zijn veel beter geloof ik, want ze zijn hier redelijk hot op het forum....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2818
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door AadB » wo 17 mar 2021 20:10

Ik heb nu emuks en hiervoor had ik milenco’s. Mijn voorkeur gaat uit naar de emuks, super fijne spiegels. Ik weet alleen niet of deze te koop zijn voor jouw model. Oppi’s schijnen ook goed te zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

joostingh
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 17 mar 2021 14:47

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door joostingh » wo 17 mar 2021 20:29

AadB schreef:Ik heb nu emuks en hiervoor had ik milenco’s. Mijn voorkeur gaat uit naar de emuks, super fijne spiegels. Ik weet alleen niet of deze te koop zijn voor jouw model. Oppi’s schijnen ook goed te zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.
Helaas kan ik online ook niet vinden welke spiegels het beste passen. Emuk heeft gereageerd dat de spiegels op maat pas in oktober leverbaar worden.

Zolang wil ik niet wachten (wil de caravan er al iets eerder achter knopen.) zodoende de vraag op het forum. Misschien heeft iemand eenzelfde Leon en heeft ervaring met spiegels :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door Chris » wo 17 mar 2021 22:20

Maar die twee die je eerder benoemde zijn beide universele speigels.
Fits all sizes zeg maar...
Dus past altijd.

Zeker is dat anders met dedicated Emuk spiegels, die zijn perfect gevormd speciaal voor een model spiegel... niks universeels dus.
Emuk is dus zeker fraaier...
De Milenco's is gewoon een hekwerk op je spiegel... kan er trouwens ook onder, is minder opvallend..
Even beide in beeld... van de universele van Emuk heb ik geen plaatje..
Wel van de Emuk's op mijn auto.
.
Emuk2.jpg
Milenco front.jpg
Milenco.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nonblond
Berichten: 1284
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door nonblond » wo 17 mar 2021 22:27

Je kunt ook naar Repusel kijken. Dat is ook een universele spiegel. Bevalt mij prima en heeft tot nu toe op alle spiegels van mijn VW's gepast. Daar zijn ook meerdere gebruikers van op het forum. ik bevestig ze overigens met de stang aan de onderkant van de autospiegel i.p.v. aan de bovenkant. Bij de eerste auto trilde dat minder en ben dat daarna blijven doen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10846
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door dieseltijger » wo 17 mar 2021 23:17

Met repusel had ik het probleem dat de spiegel door wind of de wind van passerende vrachtwagens verdraaiden. Ik zal ongetwijfeld wel iets verkeerd hebben gedaan. Nu heb ik Milenco's en die zijn meer rigide - maar het spiegeloppervlak is kleiner.

De adapters van de Emuks "passen als een handschoen" en zijn gestroomlijnder - maar met een caravan achter de auto en fietsen op het dak vind ik dat laatste minder belangrijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 1985
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door doubleyou » wo 17 mar 2021 23:52

ik heb 1 x met een Milenco 3 gereden aan de rechterkant. Ik vind de behuizing van de kleine versie veel mooier dan die van de Emuks....maar het zicht uiterst beroerd. Ze zijn smal en in de punt zie je niks. De Emuks in de verticale stand geven een veel beter zicht. De grote Milenco's vind ik weer veel te groot. Ik zou dus altijd voor een universele Emuk kiezen.

Andere optie is om te wachten totdat de Emuks op maat er zijn voor de Leon en een set goedkope universele spiegels op Marktplaats kopen. Die hou je daarna als reservespiegels. Ik heb ze voor nood in mijn kofferbak liggen.

Deze zijn prima als reserve. Ik ben met zo'n set begonnen. Ze trillen een beetje en het opzetten kost iets meer tijd. Voor 5 Euro altijd doen!

Afbeelding

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10846
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door dieseltijger » do 18 mar 2021 00:10

Klopt helemaal. Aan het kleine zichtoppervlak van de Milenco's ben ik gewend geraakt. Maar het was een verademing dat ze itt de Repusels niet scheef waaiden bij tegemoetkomende vrachtwagens die passeren - dat went nooit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2028
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door Aviva » do 18 mar 2021 07:56

@ TS joostingh

Je geeft zelf aan weg te zijn van de Emuk spiegels.. je hebt nu 'de pech' dat je een auto hebt waar de potloodstrepen van de tekening net van droog zijn....

Ik zat te denken Marktplaats staat vol met Milenco spiegels. Misschien een optie om voor dit seizoen een setje gebruikte Milenco's op de kop te tikken... dan weet je misschien in oktober dit jaar meer over de mogelijkheid om Emuk's te kopen voor je auto...

Nog even over het zicht van de Milenco's....
Ik zet ze ook wel rechtop, dus in dezelfde stand als bijvoorbeeld de Emuk's, ik vind het zicht dan prettiger (mijn vrouw overigens niet).
Het zal aan de breedte van je auto en caravan liggen of je dan voldoende zicht naar achteren hebt. Ik heb een smalle caravan (2,07m).
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door Gemineye » do 18 mar 2021 08:54

Die repusel heb ik al jaren en bevalt me hartstikke goed. af en toe heb ik een nieuwe auto en ik heb gewoon geen behoefte om elke paar jaar weer nieuwe te halen. Universeel past altijd.

De repusel met bol glas trilt heel weinig en heeft een prettig groot oppervlak om te zien. Het opwaaien door vrachtwagens heb ik wel eens gehad, maar dat is een kwestie van de schroefjes op de spiegelkap een klein beetje aandraaien zodat hij beter klemt. Eenmalig gedaan, daarna nooit weer hoeven doen. De kap verstelt dan wat stroever, maar blijft ook beter zitten. In de kap zelf zit namelijk ook nog een beetje ruimte om bij de stellen. Persoonlijk vind ik dat overbodig. Als de hele spiegel omhoog waait met armatuur en al, dan heb je de grote klem schroeven niet goed vast gedraaid lijkt me, dat heb ik nog nooit gehad.

Mij bevallen die repusels echt heel goed.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1985
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door Hans 555 » do 18 mar 2021 09:15

Spiegels gaan (in de regel) langer mee dan dat je een auto hebt. Zelf heb ik de Repusel spiegels, Milenco spiegels en nu de Brunsgaard. Die laatste zijn zeker niet mooi te noemen maar wel elke keer mee te nemen naar een andere auto. De Emuk's zijn idd mooi gevormd en makkelijk op te zetten. De Repusels nemen wat langer tijd in beslag maar ook goed te gebruiken op meerdere merken auto's zoals ook de Milenco's. Voor de Brungaard gebruikte ik de Milenco's en was daar heel tevreden over. Milenco in daarentegen ook nog eens goedkoper dan andere merkspiegels.
Vanwege de vorm van de spiegels van mijn huidige auto wil ik de Milenco's niet meer gebruiken, ze passen wel maar daar is dan ook alles mee gezegd.
De Brunsgaard vind ik prettig in gebruik, snel te monteren.
Met de Emuk heb ik geen ervaring maar die vind ik prijzig en bij wissel van een auto (meestal) niet meer te gebruiken.

Succes met je keuze. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

joostingh
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 17 mar 2021 14:47

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door joostingh » do 18 mar 2021 10:16

Dank jullie wel :-) dit levert voor mijn enorm handige informatie op zodat ik voor nu eerst gered ben.

Helaas kan ik ze niet aan de onderkant bevestigen (sensoren e.d.). Dus dan maar lelijk aan de bovenkant ;-)

Zal het resultaat wel tonen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2436
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door SBerend » do 18 mar 2021 10:27

Repusol bleven bij ons op de SeatLeon 3 niet zitten. Gleden tijdens rijde eraf. Spiegels te taps. Overgestapt op Milenco. Die pasten wel. Nu op onze Volvo passen de Milenco ook goed.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 1985
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door doubleyou » do 18 mar 2021 13:25

Welke heb je gekozen :)?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

joostingh
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 17 mar 2021 14:47

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door joostingh » do 18 mar 2021 14:08

Nog geen, ga ze even bekijken en dan de keuze maken :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door Ron055 » do 18 mar 2021 14:09

Met Repusel ook de ervaring gehad dat ze niet goed hielden op tapse spiegels. Bij Milenco anderzijds heb je soms het probleem dat de klem niet goed grijpt op de spiegel en er afglijdt. Vooral bij tegenwind en passerend verkeer natuurlijk. Hiervoor zijn adapter rubbertjes verkrijgbaar en nu houdt deze goed op mijn huidige spiegels. (,Skoda kodiaq)

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10846
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door dieseltijger » do 18 mar 2021 17:36

joostingh schreef:
do 18 mar 2021 10:16
Dank jullie wel :-) .

Dus dan maar lelijk aan de bovenkant ;-)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ach...9 van de 10 auto's met een caravan erachter en afgeladen met tig fietsen op het dak zien er niet uit - ik wil een uitzondering maken voor de klassieke Eriba's en (nog nooit rijdend aangetroffen) Airstreams. De stroomlijning is toch al naar z'n grootje, dus dan kunnen de miezerige schroefjes die wat extra turbulentie veroorzaken geen kwaad.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1190
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door jeroen.25 » do 18 mar 2021 21:39

Pas sowieso op met de Milenco's aan de onderkant plaatsten. Bij m'n vorige auto zouden de schroeven van de spiegels het plaatwerk van de auto raken als ze per ongeluk inklappen. Bovenop heb ik dat probleem sowieso niet.
Overigens is zomaar inklappen door wind nog nooit gebeurd.
Sinds afgelopen jaar heb ik bol glas. Het is even wennen, maar geeft wel veel beter zicht.

De Milenco's kun je vrij makkelijk ver naar buiten zetten wat zelfs met een smalle caravan wel prettig is.
Bijlagen
IMG_20200403_174714521_HDR~2.jpg
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

joostingh
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 17 mar 2021 14:47

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door joostingh » zo 18 apr 2021 11:51

De Milenco’s aangeschaft en meteen geprobeerd. Maar twijfel nu want de ruimte tussen de auto spiegelglas en de spiegelkap is erg klein en ik kan ze dus ook niet helemaal aansluitend maken. (En er komt druk op het spiegelglad). Hebben jullie dit ook?
Bijlagen
05D34934-4467-42B6-A430-635FB7837275.jpeg
82366755-05A1-43AE-A6CB-96D819CFAC0F.jpeg

joostingh
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 17 mar 2021 14:47

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door joostingh » do 22 apr 2021 19:57

Ron055 schreef:Met Repusel ook de ervaring gehad dat ze niet goed hielden op tapse spiegels. Bij Milenco anderzijds heb je soms het probleem dat de klem niet goed grijpt op de spiegel en er afglijdt. Vooral bij tegenwind en passerend verkeer natuurlijk. Hiervoor zijn adapter rubbertjes verkrijgbaar en nu houdt deze goed op mijn huidige spiegels. (,Skoda kodiaq)

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Wat voor rubbertjes zijn dit? (Die vraag klinkt wel enorm fout...)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door Micky » do 22 apr 2021 19:59

joostingh schreef:
zo 18 apr 2021 11:51
De Milenco’s aangeschaft en meteen geprobeerd. Maar twijfel nu want de ruimte tussen de auto spiegelglas en de spiegelkap is erg klein en ik kan ze dus ook niet helemaal aansluitend maken. (En er komt druk op het spiegelglad). Hebben jullie dit ook?
Dit past niet en zal op een gegeven moment waarschijnlijk je glas los klikken (zit namelijk geklikt) en dan valt hij uit de kap, ik zou ze terugsturen en Emuk nemen. bijstellen van de gewone spiegel kan iik niet omdat de klemmen tegen het glas aanzitten, dit wil je zo echt niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door Ron055 » do 22 apr 2021 20:13

Kijk eens bij obelink onder milenco aero pads. Ik heb zelf de F-pads gekocht. De rand in de pad grijpt in de rand van de spiegel en glijdt bij mij niet meer er af.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2436
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door SBerend » do 22 apr 2021 21:52

Bij de Leon3 heb ik dat probleem met de Milenco ook gehad. Van de buitenste voetje iets afgehaald. Nadien geen last gehad.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: Seat Leon (2021 type KL)

Bericht door eMKa » za 24 apr 2021 14:17

Ik heb denk ik net een ander type Leon (2019) maar daar vallen de F-pads inderdaad beter in het randje van de spiegelkap.
Het voetje tussen spiegel en spiegelkap is inderdaad krap maar het gaat.
Als passende Emuks beschikbaar komen dan zou ik daar ook direct voor gaan.

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”