aantrek-moment wielbouten
aantrek-moment wielbouten
Nu het watjes-seizoen ten einde neigt en de gedachten alweer verwachtingsvol op de planning van de wintervakantie zijn gericht,
ontdek ik plots een lekke band onder mijn in de tuin geparkeerde mobiele iglo.
Ik had het ooit ergens opgeschreven maar kan het niet meer vinden ...
het aantrek-moment van de wielbouten van een Kip grey line 53
ontdek ik plots een lekke band onder mijn in de tuin geparkeerde mobiele iglo.
Ik had het ooit ergens opgeschreven maar kan het niet meer vinden ...
het aantrek-moment van de wielbouten van een Kip grey line 53
Re: aantrek-moment wielbouten
Ergens tussen de 90 en 120 Nm is wel goed denk ik.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: aantrek-moment wielbouten
Wanneer ze een vaste conus hebben 110NmTramp schreef:
Lichtmetalen Adri!
Een losse conusring 130Nm
Bij een platte centreerring 150 Nm.
Re: aantrek-moment wielbouten
Voor mijn auto met LM staat 121Nm voorgeschreven.
Zo wordt het weer een stuk duidelijker toch
Zo wordt het weer een stuk duidelijker toch
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: aantrek-moment wielbouten
Aantrekmoment bouten M12 voor stalen velgen = 100 Nm.
Moment voor bouten lichtmetaal bij caravans = 130 Nm.
G.
Moment voor bouten lichtmetaal bij caravans = 130 Nm.
G.
Re: aantrek-moment wielbouten
Hartelijk dank allemaal ..
Ik zal ze nog een tikkeltje aantrekken, zelf had ik op 105 nm gegokt .
de waarde van mijn motorfiets wielboutjes .
Ik zal ze nog een tikkeltje aantrekken, zelf had ik op 105 nm gegokt .
de waarde van mijn motorfiets wielboutjes .
Re: aantrek-moment wielbouten
Volgens m'n boekje van Hobby (zojuist even uit de caravan gehaald)
Staalvelgen 110 Nm
Aluminium velgen 120 Nm
Staalvelgen 110 Nm
Aluminium velgen 120 Nm
Re: aantrek-moment wielbouten
@ SignMaker
Heb jij daar een nederlandstalig boek bij? Ik heb nl een engelstalig. Heb wel wat kennis van de taal, maar die technische zaken zijn soms moeilijk.
Heb jij daar een nederlandstalig boek bij? Ik heb nl een engelstalig. Heb wel wat kennis van de taal, maar die technische zaken zijn soms moeilijk.
Re: aantrek-moment wielbouten
in principe is voor elk wiel,lm of staal 110 nm voldoende.
(zelf doe ik ongeveer 20 caravans in de week)
en zelf heb ik nog nooit iemand terug gehad dat er een wiel losgelopen was.
als standaard kan je het beste aanhouden
100nm voor staal en 120 voor lichtmetaal.
hou wel rekening met het feit dat je wel een geijkte momentsleutel hebt!
(zelf doe ik ongeveer 20 caravans in de week)
en zelf heb ik nog nooit iemand terug gehad dat er een wiel losgelopen was.
als standaard kan je het beste aanhouden
100nm voor staal en 120 voor lichtmetaal.
hou wel rekening met het feit dat je wel een geijkte momentsleutel hebt!
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
- Locatie: Rotterdam
Re: aantrek-moment wielbouten
Tja en wie heeft dat
100 Nm voor een wielbout is echt niet veel.
Ik denk dat de meesten de bouten maximaal aantrekken en dan voor de zekerheid nog een rukje.
100 Nm voor een wielbout is echt niet veel.
Ik denk dat de meesten de bouten maximaal aantrekken en dan voor de zekerheid nog een rukje.
Re: aantrek-moment wielbouten
@ pensionado
Voor wie geen momentsleutel heeft: Met een kruissleutel van ca 30 cm moet die 100Nm (= 10 kg op 1 meter afstand) gelijk worden aan 2 keer 15 cm (1 x halve sleutellengte drukken + 1 x halve sleutellengte trekken)
100 : 15 = 6,666 gedeelt door 2 is dus 33,3 kg trekken en andere kant 33,3 kg drukken.........Kwestie van gevoel
Pensionado.....dat heb je toch nog wel in de vingers?........of niet? schrik.gif
Graaf
Voor wie geen momentsleutel heeft: Met een kruissleutel van ca 30 cm moet die 100Nm (= 10 kg op 1 meter afstand) gelijk worden aan 2 keer 15 cm (1 x halve sleutellengte drukken + 1 x halve sleutellengte trekken)
100 : 15 = 6,666 gedeelt door 2 is dus 33,3 kg trekken en andere kant 33,3 kg drukken.........Kwestie van gevoel
Pensionado.....dat heb je toch nog wel in de vingers?........of niet? schrik.gif
Graaf
Laatst gewijzigd door graaf op di 22 sep 2009 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: aantrek-moment wielbouten
1 puntje van aandacht,ga NIET op de kruissleutel staan.kan erg pijn gaan doen en je gaat dan al gauw veel verder dan het uiterste aanhaalmoment van 150nm
Re: aantrek-moment wielbouten
Het verend gebied zorg voor de borging. Te vast zetten zorgt dat dit niet meer veert en verliest daarmee zijn borgende werking. Te los werkt eveneens niet. 90 Nm is toereikend voor staal.Thecaravanfreak schreef:in principe is voor elk wiel,lm of staal 110 nm voldoende.
Een LM wiel haalt de borgende werking uit het (brossere) materiaal zelf en daar is meer voorspanning voor nodig dan bij een staal wiel. Heb je LM wielen met een platte ring, dus zonder conus, dan is het aanhaal moment nog groter. De borgkracht wordt dan verkregen door de rek in de bout zelf. Die zal men op een caravan niet snel tegenkomen.
Ieder materiaal en bevestigingmethode heeft zijn eigen vastzetkoppel, en met reden.
Re: aantrek-moment wielbouten
Vanaf je 65ste trekken en drukken tot het pijn doet, vanaf je 67ste trekken en drukken tot het pijn doet, en dan nog een rukje, vanaf 70 pijn en twee rukjes enz enz.. Niets is toch zo eenvoudig als dit, dus: weg met de momentsleutel ??
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
- Locatie: Rotterdam
Re: aantrek-moment wielbouten
Spreekt hier een ervaringsdeskundigeThecaravanfreak schreef:1 puntje van aandacht,ga NIET op de kruissleutel staan.kan erg pijn gaan doen
Re: aantrek-moment wielbouten
gelukkig niet,maar als je sommigen ziet stunten en daarna de blauwe plekken maag gaan aanschouwen,tja!!
en het is echt veel te veel kracht wat er dan op de bouten en vooral op de trommel komt te staan.
klinkt vreemd,maar ook de trommel kan niet alles hebben en daarmee spreek ik wel uit ervaring(heb het 2 keer meegemaakt dat het schroefdraad wel dol was)
en het is echt veel te veel kracht wat er dan op de bouten en vooral op de trommel komt te staan.
klinkt vreemd,maar ook de trommel kan niet alles hebben en daarmee spreek ik wel uit ervaring(heb het 2 keer meegemaakt dat het schroefdraad wel dol was)
Re: aantrek-moment wielbouten
@ Thecaravanfreak,
De enigste keren dat ik een momentsleutel hanteerde was tijdens het aantrekken van het motorblokken tijdens het vervangen van een koppakking. Daar luistert dat heel nauw, qua volgorde en qua moment.
Ik heb nog nooit een momentsleutel gebruikt bij het wisselen van een wiel, bij auto's niet en bij caravans niet. Ik ga altijd van het principe uit "vast is vast". Ik trek kruislings alle bouten even hard aan. Omdat ik vaker bankwerk heb gedaan weet ik inmiddels op gevoel wanneer ik de draad naar z'n moer draai of dat een bout knapt.
Er is nog nooit een wiel in de ruim 40 jaren dat ik rijd losgeraakt, en ik heb toch heel wat keren wielen gewisseld, zeker toen ik vroeger zelf nog vaak onderhoud aan mijn auto uitvoerde.
Het is natuurlijk van belang dat wielen goed aangedraaid zijn, maar of dat nu persé met een momentsleutel moet vraag ik me af.
Graaf
De enigste keren dat ik een momentsleutel hanteerde was tijdens het aantrekken van het motorblokken tijdens het vervangen van een koppakking. Daar luistert dat heel nauw, qua volgorde en qua moment.
Ik heb nog nooit een momentsleutel gebruikt bij het wisselen van een wiel, bij auto's niet en bij caravans niet. Ik ga altijd van het principe uit "vast is vast". Ik trek kruislings alle bouten even hard aan. Omdat ik vaker bankwerk heb gedaan weet ik inmiddels op gevoel wanneer ik de draad naar z'n moer draai of dat een bout knapt.
Er is nog nooit een wiel in de ruim 40 jaren dat ik rijd losgeraakt, en ik heb toch heel wat keren wielen gewisseld, zeker toen ik vroeger zelf nog vaak onderhoud aan mijn auto uitvoerde.
Het is natuurlijk van belang dat wielen goed aangedraaid zijn, maar of dat nu persé met een momentsleutel moet vraag ik me af.
Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: aantrek-moment wielbouten
Wie niet , schijnbaar heel veel, eerlijk gezegd kan ik dat niet goed begrijpenPensionado schreef:Tja en wie heeft dat
Re: aantrek-moment wielbouten
@signmaker
Natuurlijk heb ik een momentsleutel......wie niet?....maar die gebruik ik nooit bij het aandraaien van wielen......wie wel?
Graaf
Natuurlijk heb ik een momentsleutel......wie niet?....maar die gebruik ik nooit bij het aandraaien van wielen......wie wel?
Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: aantrek-moment wielbouten
Ik zeker te weten, heb zelfs een extra momentsleutel standaard in de auto liggen, meten is weten, gissen is vergissen
Re: aantrek-moment wielbouten
@ signmaker
Dus je hebt er een voor thuis en een voor onderweg? Tja.....er is altijd baas boven baas. Die van mij ligt ongebruikt onder de werkbank.
Graaf.
Dus je hebt er een voor thuis en een voor onderweg? Tja.....er is altijd baas boven baas. Die van mij ligt ongebruikt onder de werkbank.
Graaf.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive