aantrek-moment wielbouten

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: aantrek-moment wielbouten

Bericht door Wie-niets » za 6 mar 2021 14:23

Tsja, heel lang gold toen de regel; vast is vast.( of op gevoel) Maar ja, wat is vast? mrgreen.gif
- Misschien was daarom natrekken na 50 km wel zo belangrijk. scratch.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: aantrek-moment wielbouten

Bericht door dieseltijger » za 6 mar 2021 14:45

Een leverancier moet gewoon een moment opgeven, linksom of rechtsom. Dat doen ze met alle boutverbindingen in de werkplaatshandboeken. Wat je er mee doet is aan jezelf. Ooit een monteur een bougie met een momentsleutel zien aandraaien? Of een versnellingsbak, dynamo of waterpomp zien vastzetten met een momentsleutel?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: aantrek-moment wielbouten

Bericht door Hobby Linka » za 6 mar 2021 15:22

Voor de corona periode mocht ik altijd bij het wisselen van zomer/winterbanen en andersom in de werkplaats kijken. Nu met de corona mag dat geheel begrijpelijk niet meer.

Na het monteren van de wielen werden de wielbouten netjes met een momentsleutel nagetrokken en kwam het moment op de aflever bon te staan.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: aantrek-moment wielbouten

Bericht door dieseltijger » za 6 mar 2021 15:33

Prima natuurlijk, maar het komt enigszins over als een marketing hype. Er zijn wel meer belangrijke boutverbindingen, zoals die van de as en de chassisdelen - die moeten ook nagetrokken worden.

Het mooiste showtje was bij de kwikfit in Den Haag: Na de reparatie van de lekke band moest mijn dochter meelopen naar de werkplaats om "getuige" te zijn van de ingestelde waarde van de momentsleutel waarmee de wielbouten van haar Yaris werden aangehaald. Er werden nog net geen toverspreuken gepreveld of om de zegen van hogere machten gesmeekt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: aantrek-moment wielbouten

Bericht door Chris » za 6 mar 2021 16:32

[re.gif]
Zeg Diesel...
Ik ruik een beetje zoiets bij jou van... "Ik heb geen momentsleutel... nodig" .......

Of ruik ik verkeerd???
ik ben er liever mee dan om verlegen... heb zeker al 40 jaar die dingen.
Mijn eerste kwam ik pas nog tegen... zo'n ding met een lange arm en aan het einde een schaaltje erop.
En een lange pen die ook op de kop vastzat en de bocht in de arm vertaalde in Nm...
Dat waren nog eens tijden... knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: aantrek-moment wielbouten

Bericht door Ron » za 6 mar 2021 17:42

[re.gif]
En laat je hem ook ieder jaar "ijken"?

Je zal hem wel na iedere keer gebruikt te hebben ontspannen . dat geloof ik wel.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: aantrek-moment wielbouten

Bericht door dieseltijger » za 6 mar 2021 19:59

Chris schreef:
za 6 mar 2021 16:32
[re.gif]
Zeg Diesel...
Ik ruik een beetje zoiets bij jou van... "Ik heb geen momentsleutel... nodig" .......

Of ruik ik verkeerd???
<knip>
Mijn eerste kwam ik pas nog tegen... zo'n ding met een lange arm en aan het einde een schaaltje erop.
En een lange pen die ook op de kop vastzat en de bocht in de arm vertaalde in Nm...
Dat waren nog eens tijden... knipoog.gif
O nee hoor! Ik heb ook zo'n ding gehad die op basis van buiging werkte, en ik heb er nu liefst twee (ongeijkt, mickey mouse kwaliteit) allemaal gebruikt voor cylinderkoppen van brommers resp. motoren. En ik gebruik - als íe bij de hand is - ook voor de wielenwissel van zomer- naar winterbanden en omgekeerd. Maar kom op: je draait stalen bouten in een klont gietijzer. En dat is nou niet bepaald de afdeling fijnmechanische techniek. Een hoop onnodige kouwe drukte voor wielen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: aantrek-moment wielbouten

Bericht door Chris » za 6 mar 2021 22:02

ronk schreef:
za 6 mar 2021 17:42
[re.gif]
En laat je hem ook ieder jaar "ijken"?

Je zal hem wel na iedere keer gebruikt te hebben ontspannen . dat geloof ik wel.
Nope... ijken heb ik de eerste keer laten doen op mijn werk.
Klopte heel goed... maar ik heb geen tabelletje met afwijkingen.
En..
Id ontspannen na gebruik...dan kan het bijna niet fout gaan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: aantrek-moment wielbouten

Bericht door Ron » za 6 mar 2021 22:20

Eigenlijk moet je het wel ieder jaar doen.
Zeker bij veelvuldig gebruik.

Nu zou je denken dat ik dat wel doe.
Maar ik draai eigenlijk alles vast met het handje zonder moment sleutel.
Tot nu toe gaat dat eigenlijk altijd goed.
En ik heb heel wat gesleuteld aan motoren. whistle.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: aantrek-moment wielbouten

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 7 mar 2021 19:16

Hoe ga je wiel(bouten,moeren) natrekken als je die dan precies op moment vast wil hebben ?

Daar is eigenlijk maar 1 manier voor eerst losdraaien en dan weer op het juiste moment vast zetten

Waarom !

Als de verbinding die vast zit met een momentsleutel meteen natrekt weet je niet hoe vast die nu staat als ie al vaster zit dan de instelling van je sleutel zal die meteen klikken enige wat je kunt kontroleren is dan of ze los zaten , nou dan was je ze al wel kwijt geweest na 500 km

En ja ik heb een momentsleutel in dd kast liggen en nee die komt er niet uit als ik wielen los haal en weer vast zet niet van de auto caravan gewoon een standaard ouderwetse kruissleutel zonder verleng stukken om vast te zetten

Als een wiel los komt heeft ie eenvoudig weg niet vast gezeten. Met de konische bouten die gebruikt worden op dergelijke wieltjes
Er is maar 1 moment dat een dergelijke situatie voor zou kunnen komen en dat is als de aluminium velgen gemonteerd worden bij hoge temperaturen en en dan pas als de temperatuur zover zakt dat de dikte van het aluminium ver genoeg krimpt en.
Dus dan kun je wielen natrekken als het in de avond flink afgekoeld is

Ja ik weet het velen zulen het niet met mij eens zijn
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”