waterpas stellen caravan

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
anja

waterpas stellen caravan

Bericht door anja » ma 9 mei 2005 14:31

Een vraag van een beginnende kampeerster:

Wie kan mij, in leke termen, vertellen hoe ik het beste onze caravan waterpas kan stellen als de grond niet helemaal gelijk is. Ik bedoel van wiel tot wiel, niet met behulp van het neuswiel. Er zijn zoveel producten op de markt, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En er staat ook nooit iets bij over gebruiksgemak.

Wie kan mij uit ervaring vertellen wat het beste werkt?

Wij hebben een kleine Delta 3500ek uit 2000

Anja

Etab

Bericht door Etab » ma 9 mei 2005 15:07

als het echt scheef is heb ik 2 van die oprijwiggen. meer gebruik ik niet.

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » ma 9 mei 2005 15:10

Dit is het handigst:

Afbeelding

Een soort liftje voor 1 wiel, kan je aan de laagste kant zetten en die dan een stukje opkrikken. Nadeel: Zijn zwaar en duur.

Veder kun je nog gebruik maken van een bokje die schuin loopt en waar je de caravan dan oprijdt. Maar de caravan erop duwen is vrij zwaar, moet dus eigenlijk gebeuren met de auto er nog voor.

Afbeelding

Een krik onder de as kan ook maar dat kan alleeen als de caravan nog achter de auto hangt anders heb je kans dat de caravan om z'n as gaat draaien als je 1 kant opkrikt.

Nooit in de breedte waterpas stellen met de uitdraai pootjes, die zijn daar niet voor bedoeld en je hebt kans dat ze knappen.

Patje

Bericht door Patje » ma 9 mei 2005 17:10

Bijkomend vraagje van een andere leek: moet je het neuswiel uitdraaien om te kamperen of volstaan de uitdraaipootjes?

Hugo

Bericht door Hugo » ma 9 mei 2005 17:15

Patje schreef:Bijkomend vraagje van een andere leek: moet je het neuswiel uitdraaien om te kamperen of volstaan de uitdraaipootjes?
Altijd uitdraaien, zou ik zeggen. Het is een kleine moeite, en je hebt de caravan meteen in de lengterichting waterpas staan. Bovendien mag je de uitdraaipoten niet gebruiken om het gewicht van de caravan te dragen en zeker niet om hem waterpas te zetten.

Eastwood

Bericht door Eastwood » vr 20 mei 2005 00:46

Kijk eens bij mijn serie foto's. Hierbij is een foto van een redelijk simpel systeem. Als je caravan via wiggen of lift waterpas zet staat ie altijd nog op de vering. Bij instappen (met meerdere personen) belast je dus toch ongewild de uitdraaisteunen. Met dit systeem staat de caravan stabiel. Dit merk je al met instappen maar ook op een dag met veel wind.

TheAn

Bericht door TheAn » vr 20 mei 2005 02:52

Eastwood schreef:Kijk eens bij mijn serie foto's. Hierbij is een foto van een redelijk simpel systeem. Als je caravan via wiggen of lift waterpas zet staat ie altijd nog op de vering. Bij instappen (met meerdere personen) belast je dus toch ongewild de uitdraaisteunen. Met dit systeem staat de caravan stabiel. Dit merk je al met instappen maar ook op een dag met veel wind.
Dat was even zoeken naar de foto, maar dat kan ook aan mijn ervaring met dit forum liggen. In ieder geval staat hij hier.
Het lijkt een mooi systeem, is zoiets ook te koop? Ik zie me dat nog niet zelf maken.

Corin@
Berichten: 271
Lid geworden op: di 29 mar 2005 13:59
Locatie: Wijchen

Bericht door Corin@ » vr 20 mei 2005 12:05

TheAn

Volgens mij bedoel je foto nummer 9 uit je album.

Groetjes Corin@
Groetjes,
Corina


Ford C-max 1.5 uit 2016 en een Adria Adora 432 uit 2005

Corin@
Berichten: 271
Lid geworden op: di 29 mar 2005 13:59
Locatie: Wijchen

Bericht door Corin@ » vr 20 mei 2005 12:06

TheAn
Sorry :oops: ik bedoel dus uit het album van Eastwood.

Groetjes, Corin@
Groetjes,
Corina


Ford C-max 1.5 uit 2016 en een Adria Adora 432 uit 2005

Hugo

Re: waterpas stellen caravan

Bericht door Hugo » vr 20 mei 2005 23:19

anja schreef:Een vraag van een beginnende kampeerster:
Wie kan mij, in leke termen, vertellen hoe ik het beste onze caravan waterpas kan stellen als de grond niet helemaal gelijk is.
Streef bij het waterpas zetten niet naar perfectie. Dat deden wij in het begin wel, en het kostte ons onnodig veel tijd en moeite. Het is helemaal niet erg als de caravan een klein beetje scheef straat (dus meetbaar scheef, niet zichtbaar). Wat dat betreft, raad ik aan om geen grote waterpas mee te nemen maar een kleintje.

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Nachtuil » vr 20 mei 2005 23:56

Het is toch wel nodig voor de goede werking van de koelkast dat deze waterpas staat. Ik heb tot hiertoe de krik van mijn bestelwagen gebruikt maar ik heb ook zo een kleine garage-krik op wieltjes die ik in het vervolg ga meeneemen.

gastjw

Bericht door gastjw » za 21 mei 2005 00:10

Hugo, prima dat je het zelf zo doet. Maar het waterpas zetten is meer een kwestie van meer of minder comfort willen met of zonder onnodige ergernissen.
Een scheefstand laat deuren dichtvallen naar kanten die je niet wil, de boter in de koekenpan blijft aan één kant staan, je rolt uit je bed of het bloed stroomt je naar het hoofd enz.
Maar als je weet hoe het gemakkelijk kan kun je altijd nog kiezen wat je prettig vind.

Wat je waterpasje betreft, dat maakt in het geheel niet uit hoe lang het is. Als je het op een vaste ondergrond zet, bijv. op het aanrecht (en je weet van eerder dat dat oppervlak evenwijdig loopt met de vloer) dan kan het niet wiebelen. Daar gaat het om.

En om Anja nog van advies te dienen: Er is pas een ding op de markt, dat m.i. het gemakkelijkste is. (ik heb 'm zelf niet; krijg te veel van dat spul) Het heet Caravanlifter. Is een hefding dat je een beetje schuin onder de velgrand zet en alleen het wiel omhoog krikt. Plankjes naar behoefte eronder, zakken, klaar. Je hoeft ook niet op je buik onder de caravan. Het aantal plankjes kun je tevoren thuis op een waterpasje zetten met streepjes bij verschillende schuinstanden (waterpasje op een lat van 2 m). Hij is te koop met schaarkrik, potkrik, schroefdraad.
Verdere apparaten vind je in de KCK van mei 2004: 15 stuks.

Stef

Bericht door Stef » za 21 mei 2005 15:03

Tot voor kort gebruikten wij een hydraulisch krikje om de lage kant van de caravan wat op te krikken. Zo'n krikje is echter niet bedoeld voor langdurig "hooghouden", dus heb ik nu een setje assteunen gekocht. Daarvan neem ik er voortaan 2 mee. Ze werken mechanisch (schroefdraad) en kunnen 3500 KG per stuk dragen.

Hugo

Bericht door Hugo » za 21 mei 2005 18:13

JasperW schreef:
Een scheefstand laat deuren dichtvallen naar kanten die je niet wil, de boter in de koekenpan blijft aan één kant staan, je rolt uit je bed of het bloed stroomt je naar het hoofd enz.
Wat je waterpasje betreft, dat maakt in het geheel niet uit hoe lang het is.
Ik bedoelde ook niet dat ik uit bed wil rollen of zoiets, maar dat je er niets van merkt als het luchtbelletje van je waterpas net niet helemaal in het midden zit. Als beginnend caravanner heb je gauw het idee dat alles perfect moet zijn. En met een klein waterpasje bedoel ik er een met een klein glaasje, waarop een lichte afwijking niet goed te zien is.

DJ

Bericht door DJ » za 21 mei 2005 22:36

Hugo schreef:
JasperW schreef:
Een scheefstand laat deuren dichtvallen naar kanten die je niet wil, de boter in de koekenpan blijft aan één kant staan, je rolt uit je bed of het bloed stroomt je naar het hoofd enz.
Wat je waterpasje betreft, dat maakt in het geheel niet uit hoe lang het is.
Ik bedoelde ook niet dat ik uit bed wil rollen of zoiets, maar dat je er niets van merkt als het luchtbelletje van je waterpas net niet helemaal in het midden zit. Als beginnend caravanner heb je gauw het idee dat alles perfect moet zijn. En met een klein waterpasje bedoel ik er een met een klein glaasje, waarop een lichte afwijking niet goed te zien is.

het waterpasje dat ik gebruik is 10 cm lang, en de caravan staat niet altijd 100% waterpas maar dat hoeft ook niet. ik ben het met hugo eens

Vroem

Bericht door Vroem » za 21 mei 2005 23:55

Hugo, prima dat je het zelf zo doet. Maar het waterpas zetten is meer een kwestie van meer of minder comfort willen met of zonder onnodige ergernissen.
Een scheefstand laat deuren dichtvallen naar kanten die je niet wil, de boter in de koekenpan blijft aan één kant staan, je rolt uit je bed of het bloed stroomt je naar het hoofd enz.
Maar als je weet hoe het gemakkelijk kan kun je altijd nog kiezen wat je prettig vind.
Ik ben het dus wél met JasperW eens wat bovenstaande betreft :roll:
Verder is het een goede basis om de voortent op te zetten :wink:

DJ

Bericht door DJ » zo 22 mei 2005 00:24

Vroem schreef:
Hugo, prima dat je het zelf zo doet. Maar het waterpas zetten is meer een kwestie van meer of minder comfort willen met of zonder onnodige ergernissen.
Een scheefstand laat deuren dichtvallen naar kanten die je niet wil, de boter in de koekenpan blijft aan één kant staan, je rolt uit je bed of het bloed stroomt je naar het hoofd enz.
Maar als je weet hoe het gemakkelijk kan kun je altijd nog kiezen wat je prettig vind.
Ik ben het dus wél met JasperW eens wat bovenstaande betreft :roll:
Verder is het een goede basis om de voortent op te zetten :wink:

als bv in kroatie staat heb je toch geen basis voor je voortent daar hebben we wel een verschil van 25 cm gezien op de lengte van de caravan ongeveer 7m lengte, ga je dan de caravan maar met de grond evenwijdig zetten om de voortent op gelijke hoogte te zetten, en gaat ook niet dat de caravan centimeters uit het lood staat maar bv 1 cm op 2,20 mtr breed en op 7m1 lengte is dat helemaal niet erg.

en je draat toch eerst de caravan poten aan. (nog geen gewicht op de poten) en dan zet je je voortent op en dan ga je pas de caravan waterpas zetten en op hoogte, heb je dit gedaan dan kun je met de haringen de voortent strak afspannen. staat altijd perfekt.

dus hugo ik ben het nog steeds met je eens.


kijk eens op caravanalbum bij diverse vakantie pag 2 eerste foto staat wel een foto met het grondverschil. kijk maar eens naar de caravan rechts.

Vroem

Bericht door Vroem » zo 22 mei 2005 11:44

dus hugo ik ben het nog steeds met je eens.
@ Dj, een beetje vreemde manier van Quoten gebruik je :shock:
Je reageerd op een bericht van mij Vroem die reageerd op het bericht van JasperW.
En je eindigd met een antwoord aan Hugo.

Maar goed, als het niet anders kan dan het waterpas zetten door de ongelijkheid v/d grond zal je zeker iets anders moeten bedenken om toch een beetje redelijk vlak te komen staan daar heb je gelijk in.
Maar ik zelf zal altijd proberen zo vlak mogenlijk mijn caravan te plaatsen!
Bijvoorbeeld dus wat JasperW aanhaald, de jus in het pannetje/ de deurtjes en ga zo maar door.
Verder zet ik eerst de caravan waterpas en dan zet ik pas de voortent op, en niet zoals jij voorsteld. :wink:

je draat toch eerst de caravan poten aan. (nog geen gewicht op de poten) en dan zet je je voortent op en dan ga je pas de caravan waterpas zetten en op hoogte

2cv

Bericht door 2cv » za 28 mei 2005 00:47

Voor de handige harry's onder ons heb ik hier een klustip om zelf een robuuste, spartaanse caravanlevveler te maken. Deze leveller heb ik gemaakt om mijn Eend horizontaal te stellen (op meetings slaap ik daar in) en de maten zijn dan ook afgeleid van de maten van het wiel van de Eend. Even ter indicatie: het loopvlak van de Michelin-banden onder mijn Eend is 8 cm breed, de totale breedte van de band is 13 cm. de maten moeten dus aangepast worden ! ! !

Benodigdheden per leveller/wiel:

-4 dikke spijkers van ca. 25 cm lang.
-1 plankje multiplex van 12mm dik, 20cm breed en 30cm lang
-6 plankje multiplex van 12mm dik, 15cm breed en 25cm lang
-1 plankje multiplex van 12mm dik, 15cm breed en 20cm lang
-1 plankje multiplex van 12mm dik, 15cm breed en 25cm lang

Werkwijze:

-Meet de diameter op van de spijkers
-Neem het plankje van 15 bij 20 cm en boor hierin 4 gaten waarbij het middelpunt 2 cm uit de kant/rand van het plankje ligt. De diameter van de gaten moeten iets groter zijn dan de diameter vande spijkers.
-Leg dat eerste plankje midden op de andere plankjes en neem de gaten over. Let op! in het plankje van 15 bij 25 cm geen gaten boren ! ! !
-Je leveller is klaar

Gebruiksaanwijzing:

-Bepaal welk wiel hoger moet komen. Bepaal ook waar dat wiel komt te staan.
-Bepaal hoeveel plankjes er onder het wiel moeten
-Op de plaats waar het wiel dat hoger moet komen komt te staan leg je het grote plankje van 20 bij 30 cm neer
-Op dat plankje leg je het aantal plankjes dat totaal onder het wiel moet komen minus twee.
-Leg het plankje van 15 bij 20 cm op je stapel plankjes
-Steek de 4 spijkers in de gaten en in de grond (Let op! de koppen moeten op de plankjes liggen, de spijkers moeten dus zo diep mogelijk de grond in! Eventueel kan je het plankje van 15 bij 25 cm op de koppen van de spijkers leggen en hier even op staan of stampen.
-Leg het plankje van 15 bij 25 cm voor je leveller en trek met je auto de caravan er op.

Ik heb er zelf m'n Eend op gehad en het beviel goed. Het probleem was alleen dat ik 2 levellers had waarmee ik 3 wielen omhoog moest brengen. Doordat ze niet precies voor de wielen stonden, zakte 1 van de levellers wat scheef, maar m'n Eend gleed er niet af gelukkig. Ook weet ik niet of de schuine oprijplankjes het gewicht van een caravan kunnen houden ... Deze tip is dus voor eigen risico ! ! !

Chateautje

ALKO krik

Bericht door Chateautje » ma 30 mei 2005 19:53

Als een ALKO chassis hebt kun je heel eenvoudig met de speciale ALKo krik het spul keurig netjes horizontaal stellen. Horizontaal stellen dmv. krik en neuswiel, wat plankjes en klaar is Kees.

Gr. Cees :D

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

waterpas

Bericht door Psjaak » ma 30 mei 2005 21:49

Ik ben het volledig eens mee chateautje. Het kost wat maar je gebruik wel de juiste spullen.
Groet Sjaak

Stef

Re: ALKO krik

Bericht door Stef » di 31 mei 2005 10:22

chateautje schreef:Als een ALKO chassis hebt kun je heel eenvoudig met de speciale ALKo krik het spul keurig netjes horizontaal stellen. Horizontaal stellen dmv. krik en neuswiel, wat plankjes en klaar is Kees.
Ook als de "voortentzijde" de lage kant is die omhoog gekrikt moet worden? Het lijkt me dat die krik daarna lichtelijk in de weg staat in je voortent.

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: ALKO krik

Bericht door Niko » di 31 mei 2005 12:00

Ook als de "voortentzijde" de lage kant is die omhoog gekrikt moet worden? Het lijkt me dat die krik daarna lichtelijk in de weg staat in je voortent.[/quote]

Het in de weg staan valt wel mee, onze wagenflap dekt alles af zonder uitstekende delen.
Het nadeel is alleen dat als je je caravan opkrikt, het remvermogen op die band minder word.
Ik heb vorig jaar een paar keer gehad dat de caravan wegdraaide en scheef op de krik kwam te staan. :(
Dit is op te lossen door de caravan aan de auto gekoppeld te laten als je hem waterpas gaat stellen maar dat is niet op alle campingplekjes mogelijk.
Dit jaar hebben wij een leveller gekocht en dat bevalt stukken beter. :)
Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Chateautje

Bericht door Chateautje » di 31 mei 2005 19:32

Nou Niko van dat wegdraaien heb ik nou nog nooit last van gehad. Wel zet ik de krik altijd op een stevig plankje. In principe kan het vlgs. mij ook niet omdat de krik in een houdertje op het chassis valt. Bij twijfel over wegglijden doe ik een skeg onder het wiel wat op de grond blijft. Overigens de krik steekt bij mij niets uit in de voortent.

Cees

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Bericht door Niko » wo 1 jun 2005 17:23

Hallo.

Dat wegdraaien zal in Nederland op vlakke bodem mischien ook niet zo snel gebeuren maar het is ons in zuid Frankrijk (heuvelachtig) vorig jaar 2 keer overkomen.
De krik steekt inderdaat met een lip 3cm in z'n houder maar de grondplaat van de krik is ook niet breder dan 10cm en dan met een plankje er onder is dat geen stevig geheel als de caravan op een licht hellend veldje staat.
Iedereen moet zelf uitmaken waar hij/zij de caravan waterpas mee wil stellen.
Ik ben van mening dat als je in heuvelachtig terrijn staat je beter (veiliger) een leveller kan gebruiken.
En de krik voor de lekke banden uiteraard! :wink:
Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”