Merkverschil in gemonteerde banden onder de caravan

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » vr 7 mar 2008 22:57

Jurry schreef: als ik me niet vergis is dat de 34ste maand van 2007
:wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Jurry

Bericht door Jurry » vr 7 mar 2008 22:58

Week idd :lol:
Het is al laat althans voor mij ik was er om 6uur al uit vanmorgen :wink:

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » za 8 mar 2008 07:31

Denk eens aan de auto's met een zogenaamd "thuiskomertje".
Deze band moet ook aan de eisen van de wetgever voldoen anders komt het voertuig niet door de typekeuring heen.
Ook heb ik mijn twijfels over het verschil in bandhoogte. Daar zullen zeker regels voor zijn maar ik denk dat daar een marge inzit. Waarom ik dat denk; er zijn met name sportauto's die achter grotere (lees hogere) banden hebben dan voor. Deze auto's hebben ook maar een reservewiel en zijn ook typegoedgekeurd. Kennelijk mag men dus ook met verschillende bandhoogtes op 1 as rijden tenzij de wet veranderd is want dan heb ik het over Triump's en MG's uit de jaren 60.
Wel is het zo dat er op dezelfde as maar 1 bandensoort mag zijn gemonteerd. De wetgever doelt hier op radiaal dan wel diagonaal-banden. Als je maar 1 reservewiel bij je hebt houdt dat automatisch in dat op alle assen waarvoor dat reservewiel bestemd is, dezelfde bandensoort moet zijn gemonteerd.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Trolletje

Bericht door Trolletje » za 8 mar 2008 19:51

Wellicht een domme vraag, maar waar koop je nu die C-banden? Bij een bandenfirma of bij een caravanzaak?

Hennie

René

Bericht door René » za 8 mar 2008 19:55

Elke banden boer kan je er wel aan helpen :)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Bericht door Nimma » za 8 mar 2008 19:55

Domme vragen bestaan niet; ik haal ze bij een bandenbedrijf :lol:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

@dri

Bericht door @dri » za 8 mar 2008 20:11

De caravanzaak is specialist in caravans. Een bandenboer is specialist in banden. :idea: 8)
Het is maar wie je wat gunt, of met wie je de relatie wil verstevigen. :razz:

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » za 8 mar 2008 20:50

@dri schreef:De caravanzaak is specialist in caravans.
En dus niet in banden vind ik.

Ik heb teveel verhalen gehoord over ramsjmerken waarmee een caravanzaak je weg stuurt.
Brood koop ik tenslotte bij de bakker en vlees bij de slager.
Daarvoor kom ik niet bij Appie Heijn....
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 8 mar 2008 22:03

Een bandenboer is specialist in banden.
Daar heb ik, door ervaring wijs geworden, terechte twijfels over.
Zo zal er bijvoorbeeld nooit meer een monteur van Kwikfit aan mijn auto werken...

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » za 8 mar 2008 22:12

En bij deze jongen ook niet.......Want ze zeggen niet voor niets..... Kwikfit ----> kwikshit :wink:

Of mag ik dat hier niet zeggen :oops:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

@dri

Bericht door @dri » za 8 mar 2008 22:18

Hmmm, das misschien wel verstandig ja, voorzover het niet over de banden gaat. Mijn wagens zul je er niet binnen zien staan.

Voor de banden zou het toch redelijk safe moeten zijn. Mits je in het achterhoofd houdt dat het natuurlijk wel prijsvechters zijn en uit de marge geen HTS monteur met jaren ervaring kunnen inhuren.
Monteurs zijn veelal ongeschoolde ongepassioneerde vakbroeders die intern zijn opgeleid door....... dezelfde vakbroeders maar met wat meer ervaring.
Met een bandenboer heb ik meer het beeld van een ongebonden specialist zoals Jan de Bandenman of Bandenhandel Kees of Iwan de autoschoenenspecialist. Kleine zelfstandigen bandenspecialisten met jarenlange ervaring en passie voor het bandenvak.

:arrow: Maar betekent dat dan dat je voor je banden bij de Caravanboer te rade gaat?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » za 8 mar 2008 23:04

@dri schreef: Met een bandenboer heb ik meer het beeld van een ongebonden specialist zoals Jan de Bandenman of Bandenhandel Kees of Iwan de autoschoenenspecialist. Kleine zelfstandigen bandenspecialisten met jarenlange ervaring en passie voor het bandenvak.
Da's ook mijn idee, voor mij Bandenservice Jan van Benten uit Vlaardingen bijvoorbeeld.
Was een kleine onafhankelijke zaak met lage prijzen en met een eigenaar (Jan dus) die alleen in banden en aanverwante artikelen deed.
't Is nu een Profile vestiging geworden maar hetzelfde goede personeel zit er nog.
Heeft veel vrachtauto's in z'n klantenkring en weet alles van belasting van banden (ook C-banden)
Kwik-Flut is leuk voor de banden van de auto als je geen speciale eisen stelt zoals aan een "caravanband" (die overigens niet eens gemaakt wordt :!: ).
Mocht je toch gaan buurten bij de grote bandencentrales, ga dan eens naar de Sprint voor een Typhoon C-band.
Prima getest ding :!:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Caravanner

Bericht door Caravanner » zo 9 mar 2008 13:11

Als je dan toch naar de bandenboer gaat, neem dan gelijk een zaak die gespecialiseerd is in bestelwagenbanden. Dat zijn namelijk de banden die je nodig hebt.

In de regio Rotterdam/Maassluis bijvoorbeeld bij vrachtauto en bestelwagen bandenspecialist Stehouwer

Een bandenboer die alleen personenwagens doet heeft vaak niet alle modelen en types C banden op voorraad. In het ergste geval legt die er wat onder wat hij toch al heeft liggen en kan het wel eens funest zijn voor je caravan.

@dri

Bericht door @dri » zo 9 mar 2008 15:49

We hebben het wel over een échte bandenboer. Niet een Automaterialenboer die het er ff bijdoet en daarom alleen de courante (auto)banden heeft.
Anders kan je net zo goed naar Kwik Flut gaan :wink:

Trolletje

Bericht door Trolletje » zo 9 mar 2008 21:59

Bedankt voor al jullie reacties. Ik dacht al dat ik beter bij een bandenboer kon gaan. Dat geldt natuurlijk ook voor je auto, banden niet bij de garage maar ook bij de bandenboer. Gaan zelf altijd naar Hoekstra aan de Kleiweg in Rotterdam/Schiebroek. Dus zal daar ook eens vragen naar de speciale C-banden voor de caravan. Anders wellicht de firma Stehouwer.

Bij Kwikfit zullen ze ons nooit meer zien. Wat een ellende we daar al niet hebben meegemaakt. Uitlaat van een ander type auto (1.6 ipv 2.0) gezet en niets vermeld. Toen we 2 jaar later het achterstuk moesten vervangen, kwamer we er pas achter. En dat is echt niet het enige probleem dat we hebben gehad.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » di 11 mar 2008 15:13

Denk eens aan de auto's met een zogenaamd "thuiskomertje".
Deze band moet ook aan de eisen van de wetgever voldoen anders komt het voertuig niet door de typekeuring heen.
Ook heb ik mijn twijfels over het verschil in bandhoogte. Daar zullen zeker regels voor zijn maar ik denk dat daar een marge inzit. Waarom ik dat denk; er zijn met name sportauto's die achter grotere (lees hogere) banden hebben dan voor. Deze auto's hebben ook maar een reservewiel en zijn ook typegoedgekeurd. Kennelijk mag men dus ook met verschillende bandhoogtes op 1 as rijden tenzij de wet veranderd is want dan heb ik het over Triump's en MG's uit de jaren 60.
Wel is het zo dat er op dezelfde as maar 1 bandensoort mag zijn gemonteerd. De wetgever doelt hier op radiaal dan wel diagonaal-banden. Als je maar 1 reservewiel bij je hebt houdt dat automatisch in dat op alle assen waarvoor dat reservewiel bestemd is, dezelfde bandensoort moet zijn gemonteerd.

Groetjes,
Jan
Oops, :oops: hoe moet ik hier nu wat uit destilleren. Ik zal het proberen.

Ten eerste is het niet meer verplicht om een reserve wiel in je auto te hebben. Een reservewiel wordt niet meegenomen met de typegoedkeuring. Momenteel zijn er auto's met runflat banden of wordt er gebruik gemaakt van een lekstopper en spuitbus.
Een thuiskomertje is echt ook maar een thuiskomertje en standaard gehomologeerd tot 80 km/h. Deze dient vrijwel direct weer door de originele velg vervangen te worden.
Maar dat is voor auto's. Heeft dus niets met caravans te maken.

Stoekie heeft mij al aangevuld, om de achteras mogen andere maten banden liggen dan om de vooras. Vele ietwat sportievere auto's hebben dat idd standaard. Maar per as moet wel dezelfde maat gelegd worden.

Zo nu nog weer on topic.
Banden bij een wat gespecialiseerdere "bandenboer" halen is de optie. Soms heb je een goede K-F. Vaak heb je een slechte.
Dit geldt ook voor Euromaster en Profile. Er zijn her en der verspreid in het land wel wat zaken die echt alleen maar in banden doen. Daar wordt je meestal het beste geholpen.
Of zoals deusjevo aangeeft, dat bedrijf in Vlaardingen. Behoort voor mij even dan onder de wat beter geïnformeerde en van beter personeel, (geen jonge gastjes die het als bijbaantje hebben) voorziene bedrijf.

Jurry

Bericht door Jurry » wo 19 mar 2008 13:21

Zojuist bij de RDW , die ik aan de lijn had voor het eventueel verhogen van het maximum gewicht , gevraagd naar het wel of niet toestaan van twee verschillende merken/profiel op de caravan , volgens de RDW keurmeester is het gewoon toegestaan en heeft het geen invloed tijdens het rijden , anders word het als er een noodstop gemaakt zou moeten worden .

Zelf dat het niet toegestaan zou zijn op een auto om twee verschillende merken/proefielen te hebben is een sprookje , er staat nergens in de wet dat dat niet mag , dat het niet aan te raden is ivm de remweg is weer een ander verhaal uiteraard !!

Info komt van een RDW keurmeester , en is niet bedoeld om een discussie teweeg te brengen .

Willie

Bericht door Willie » do 20 mar 2008 21:25

@dri schreef:
Jakkemeiner schreef:Jurry, ik adviseer C-banden; over het nut van het vervangen van standaard banden door C-banden is hier al veel geschreven; ik ben voor mijn caravan overgestapt van 195-60-R14 naar C165-70-R14; met eenzelfde loadindex van 86 [Troll is max. 1000kg]en een te verwaarlozen verschil in afrolomtrek van 0,5%. Brede banden onder een caravan hebben geen meerwaarde, alleen in euro's. Mijn C-banden kostten €75,00 per stuk; let er op dat men hogedrukventielen monteert i.v.m. de hogere druk die doorgaans in C-banden moet.
Wat ik niet begrijp is dat je nu Jurry adviseert om 2 nieuwe C-banden aan te schaffen terwijl hij er maar één nodig heeft. Bovendien heb je je eigen advies niet toegepast bij de overgang van een (voor caravans) vrij exotische maat 195/60R14, naar een meer courante maat 165/70R14 met dezelfde LI. (!?!). Waarbij je overigens de velgmaat beter had kunnen aanpassen naar een smaller type ivm de nu smallere band. De draagkracht van een smalle band op een te brede velg neemt namelijk drastisch af en gezien de kleine marge in draagkracht (60kg) komt al dit geëxperimenteer de veiligheid zeker niet ten goede.

Hogedrukventielen laten monteren is onzin, ze bestaan niet eens voor deze toepassing.
Monteren van C-banden heeft doorgaans de doelstelling een hogere asbelasting aan te kunnen. Bijkomend voordeel van een hogere draagkracht is dat de bandendruk niet maximaal benodigd is. Te meer een reden geen extra kosten te maken voor exotische (staal/lichtmetaal) ventielen die bij lichtmetaalwielen vaak de oorzaak van lekkage zijn.
Je vind het onzin om stalen ventielen te monteren ? De regels zijn officieel dat je bij een druk van meer dan 4.2 Bar stalen ventielen zou moeten monteren ! En dit is gemeten met koude banden en volle belasting ! Dus bij warme banden en met volle belasting op de franse autobaan zal de druk wel wat hoger gaan uitvallen. Lees maar eens wat Quote op de site van de camperaars wat voor problemen rubberen ventielen daar soms voor ellende veroorzaken. Ik weet uit ervaring dat diverse dealers tegenwoordig zijn overgegaan op het monteren van stalen ventielen.
De kosten van een stalen ventiel schat ik in op ongeveer 5 euro per ventiel. De maximale druk in de meeste C-banden ligt op 4.5 bar en in praktijk zal de druk liggen tussen de 4 en de 4.5 bar. Lager dan die 4 bar mag/moet je niet gaan omdat dat funest is voor de koordlagen.

Swagmanneke

Merkverschil in gemonteerde banden onder de caravan

Bericht door Swagmanneke » wo 26 mar 2008 10:37

Ben heden 26maart2008 naar de Belgische keuring geweest met men auto .
heb dit nagevraagd
In Belgie moeten de banden NIETvan het zelfde merk zijn op een caravan wel de zelfde maten en structuur hebben maar versch.merken mag.
enkel op een personen wagen moet op de zelfde as dezelfde banden staan. merk en type
op een lichte bedrijfswagen moeten enkel de banden aan de vooras hetzelfde merk type hebben.
bron Technische controle Noorderlaan Antwerpen woensd 26/3/08[/u]

@dri

Bericht door @dri » wo 26 mar 2008 20:49

Willie schreef:....De regels zijn officieel dat je bij een druk van meer dan 4.2 Bar stalen ventielen zou moeten monteren !
Zolang de caravan standaard wordt afgeleverd op C-banden met rubber ventiel moet je dat officieële officieus zien!
Welke gezaghebbende instantie vaardigt deze regel uit?

(P.S. je kan bij het quoten ook alleen de regel laten staan waar je reaktie voor geldt, houdt het een stuk leesbaarder ook :idea: )

Willie

Bericht door Willie » do 27 mar 2008 20:13

De gezaghebbende organisatie in deze is het ETRTO, dit staat voor European Tyre and Rim Technical Organisation. Een overkoepelende organisatie die alles beschrijft wat te maken heeft met banden,velgen,ventielen en regels.
Verder staat de max.druk op de grotere verpakkingen van ventielen in het algemeen. En daarbij komt dat wanneer een fabrikant een C-band combineert met een rubber ventiel, dit niet meteen betekent dat dit DE regel is.

M.vr.gr.

G.

@dri

Bericht door @dri » do 27 mar 2008 21:38

Willie schreef:.......En daarbij komt dat wanneer een fabrikant een C-band combineert met een rubber ventiel, dit niet meteen betekent dat dit DE regel is.
Het geeft wel aan wat de praktijk van alle dag is, nietwaar? Ook de vervangingsmarkt gebruikt rubber. Wil je staal zal je daar om moeten vragen.

ETRTO is een adviesorgaan zonder gezag. Zitting hierin hebben veelal banden- en wiel-fabrikanten. Zelf stelt dit orgaan dat hun adviezen de gebruiker niet vrijwaart van wetgeving van welk land dan ook. Voor zover hun gezag.(!?!) Het is en blijft een advies, voor wat het dan waard is.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Bericht door Nimma » do 27 mar 2008 22:30

Adri, hou eens op man; ik hoefde nergens om te vragen; bij Profile deden ze dat gewoon uit zichzelf :idea:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

RVE5800

Bericht door RVE5800 » do 27 mar 2008 22:57

Zelfde bij mij, mijn dealer plaatste banden die een hogere spanning vroegen en hebben uit zichzelf meteen stalen ventielen gemonteerd.

gr,
Rob

Willie

Bericht door Willie » vr 28 mar 2008 20:53

Het zal dan wel praktijk van alledag zijn en de organisatie misschien zonder gezag, dat betekent nog niet dat in de praktijk het niet beter en veiliger kan.
Wanner we dit kunnen bereiken, snap ik niet dat je de montage van rubberen ventielen zo verdedigd.
Kijk maar eens op de site van het camperforum, hoe vaak je daar een probleem voorgeschoteld krijgt wat direkt te maken heeft na montage van rubber ventielen ! Ik ben me ervan bewust dat de gemiddelde bandendruk daar algemeen hoger ligt, maar de problemen met gescheurde ventielen zijn daar regelmatig onderwerp van gesprek.
De montage van metalen ventielen is iets duurder , maar je hebt wel nmeer zekerheid en veiligheid en dat is mij wel enige euro's waard elke 6 jaar !

Nog veel veilige kilometers !

G.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”