Merkverschil in gemonteerde banden onder de caravan
Merkverschil in gemonteerde banden onder de caravan
Is het erg om twee verschillende merken banden onder de caravan te hebben , bij een auto weet ik dat dat op de aangedreven/sturende banden niet is toegestaan maar hoe zit dat op een caravan/aanhanger ??
Overigens is in mijn geval het maximale gewicht van de verschillende merken wel het zelfde .
Overigens is in mijn geval het maximale gewicht van de verschillende merken wel het zelfde .
Het verschil van profiel kan in extreme situatie's ervoor zorgen dat het ene wiel eerder in planee gaat dan de ander (theoretisch).
Het veercomfort kan per type/merk band verschillen. Maar daar zul je in de auto weinig van merken. Iets wat je wel kan merken is de spoorvastheid of drifthoekverschil tussen de beide banden. Dit is de eigenschap van een band die ervoor zorgt dat de caravan 'overstuurt'. Vooral bij met forse snelheid genomen bochten kan je verschil merken tussen een linker en rechter bocht.
Algemeen gezegd: in normaal gebruik zul je er weinig van merken. Je kan echter in grensgevallen wel verrast worden door een andere reactie van elke band. Het is daarom dat geadviseerd wordt twee gelijke banden op één as te monteren.
Het veercomfort kan per type/merk band verschillen. Maar daar zul je in de auto weinig van merken. Iets wat je wel kan merken is de spoorvastheid of drifthoekverschil tussen de beide banden. Dit is de eigenschap van een band die ervoor zorgt dat de caravan 'overstuurt'. Vooral bij met forse snelheid genomen bochten kan je verschil merken tussen een linker en rechter bocht.
Algemeen gezegd: in normaal gebruik zul je er weinig van merken. Je kan echter in grensgevallen wel verrast worden door een andere reactie van elke band. Het is daarom dat geadviseerd wordt twee gelijke banden op één as te monteren.
Volgens mij geld alleen dat je aan dezelfde as dezelfde soort banden moet hebben.....bijvoorbeeld beide "radiaal" of beide "diagonaal"
Maar in bepaalde landen ben je volgens mij weer wel verplicht om dezelfde banden (merk, maat, soort) erop te hebben
Maar degene die het zeker weet....mag mij/ons uit de droom helpen :D
Maar in bepaalde landen ben je volgens mij weer wel verplicht om dezelfde banden (merk, maat, soort) erop te hebben
Maar degene die het zeker weet....mag mij/ons uit de droom helpen :D
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
Het enige wat de wet voorschrijft is dat er voldoende profiel op de banden aanwezig moet zijn (min. 1,6 mm) en dat de band zich "in goede staat" moet bevinden. (vrije invulling.......)
Er wordt geen eis gesteld aan onderling verschillend merk/type/loadindex of maat.
Uiteraard moet je wel zelf je gezonde verstand gebruiken en eventueel een bandenboer raadplegen bij twijfel.
Wat mag wil niet altijd zeggen dat het verstandig is.
Er wordt geen eis gesteld aan onderling verschillend merk/type/loadindex of maat.
Uiteraard moet je wel zelf je gezonde verstand gebruiken en eventueel een bandenboer raadplegen bij twijfel.
Wat mag wil niet altijd zeggen dat het verstandig is.
Een samengestelde as, dat klopt. Maar dat wordt meer zo gezien vanuit de chassiswereld en vanuit de wet. Zoals een dubbellucht ook gezien wordt als één wiel. Voor banden inzet ligt dat op zo'n as wat genuanceerder en zijn er geen wettelijke voorschriften welke band er gebruikt dient te worden. Voor een dubbellucht wiel blijf je 2 banden nodig hebben die niet hetzelfde hoeven te zijn.
Een mooi voorbeeld zijn bv. pendelopleggers zoals die in de haven soms km's lang langs de weg geparkeerd staan. Je vindt daar de raarste banden op één oplegger, soms geeneen hetzelfde.
Er bestaat geen wettelijk voorschrift dat de banden onder een caravan van één en hetzelfde merk/type of maat dienen te zijn.
Dat het wel wordt geadviseert is een ander (logisch) verhaal.
Een mooi voorbeeld zijn bv. pendelopleggers zoals die in de haven soms km's lang langs de weg geparkeerd staan. Je vindt daar de raarste banden op één oplegger, soms geeneen hetzelfde.
Er bestaat geen wettelijk voorschrift dat de banden onder een caravan van één en hetzelfde merk/type of maat dienen te zijn.
Dat het wel wordt geadviseert is een ander (logisch) verhaal.
Maar is dat ook in Nederland zo Peter, in Duitsland in ieder geval wel.
Daar behoren ook de velgen aan beide zijde gelijk te zijn is mij vertelt.
Dit omdat ik op de vorige caravan 1 zwarte velg had, doordat ik aan beide zijde in eerste instantie dichte mercedes wieldoppen had viel dat niet goed waar te nemen van buitenaf.
Totdat deze onderweg gejat waren tijdens een onderbreking op een parkeerplaats.
Daarna maar merkloze doppen gebruikt.
Daar behoren ook de velgen aan beide zijde gelijk te zijn is mij vertelt.
Dit omdat ik op de vorige caravan 1 zwarte velg had, doordat ik aan beide zijde in eerste instantie dichte mercedes wieldoppen had viel dat niet goed waar te nemen van buitenaf.
Totdat deze onderweg gejat waren tijdens een onderbreking op een parkeerplaats.
Daarna maar merkloze doppen gebruikt.
Zelfde type en zelfde maat en zelfde max. snelheid [w/h/etc] moet maar merk/profiel mag best verschillen van de wetgever; of het wijs is 2 verschillende: ik zou het niet doen. Zo duur zijn goede caravanbanden niet en je wil toch zo veilig mogelijk heen & weer?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Mocht je overwegen beide banden te vervangen kies dan meteen voor zg. C-banden; ze geven een beter weggedrag dan normale autobanden. Je kunt van bijvoorbeeld 195 autoband naar 165 C-band. Kost niks meer meer. Even zoeken op dit forum en je vind er veel informatie over.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
C-(commercial)banden geven geen beter weggedrag en kunnen zelfs een langere remweg hebben. Commercials hebben wél een groter draagvermogen en zijn daardoor wat stugger en kunnen beter met de aslast omgaan wat kan resulteren in een strakker volgende caravan.
De overgang van 195 autoband naar 165 C-band kan ik niet plaatsen. Het lijkt erop dat je hier de breedte van de band bedoelt en dat kan niet waar zijn zonder de bandhoogte aan te passen. Buiten de vraag waarom je een smallere band zou moeten gaan toepassen?
De bandenmaat houdt direct verband met de afrolomtrek en wagen hoogte. De maat moet bij een overgang naar C-banden hetzelfde blijven en anders een maat kiezen die dezelfde afrolomtrek heeft.
De overgang van 195 autoband naar 165 C-band kan ik niet plaatsen. Het lijkt erop dat je hier de breedte van de band bedoelt en dat kan niet waar zijn zonder de bandhoogte aan te passen. Buiten de vraag waarom je een smallere band zou moeten gaan toepassen?
De bandenmaat houdt direct verband met de afrolomtrek en wagen hoogte. De maat moet bij een overgang naar C-banden hetzelfde blijven en anders een maat kiezen die dezelfde afrolomtrek heeft.
In zoverre dat ik nog steeds niet weet wat je nu precies bedoelt met de overgang van 195 naar 165?
Het is niet aan mij op de verschillende topic's hier nog ff op na te zien!
Als je enig verstand van banden hebt moet je weten dat de breedte van een band niets zegt over de hoogte daarvan mits je de hoogte verhouding weet en het dus onmogelijk wordt om een gelijk afrolomtrek te benaderen.
Een overgang van een 195/70R14 naar een 175R14 zou goed mogelijk zijn met gelijkblijvende afrolomtrek. De overgang naar een breedtemaat van 165mm wordt erg moeilijk hoor. In de op de markt beschikbare bandenmaten gaat dit niet lukken. Buiten het feit dat de LI gelijk moet blijven of, preferabel, iets hoger moet liggen
Ik geloof zonder meer dat jouw advies goedbedoeld is maar met respect probeer ik aan te geven dat het er daarmee niet duidelijker op wordt en vragen oproept. Aan jou om er antwoord op te geven. Het help dan niet om mij proberen de les te lezen!
Het is niet aan mij op de verschillende topic's hier nog ff op na te zien!
Als je enig verstand van banden hebt moet je weten dat de breedte van een band niets zegt over de hoogte daarvan mits je de hoogte verhouding weet en het dus onmogelijk wordt om een gelijk afrolomtrek te benaderen.
Een overgang van een 195/70R14 naar een 175R14 zou goed mogelijk zijn met gelijkblijvende afrolomtrek. De overgang naar een breedtemaat van 165mm wordt erg moeilijk hoor. In de op de markt beschikbare bandenmaten gaat dit niet lukken. Buiten het feit dat de LI gelijk moet blijven of, preferabel, iets hoger moet liggen
Ik geloof zonder meer dat jouw advies goedbedoeld is maar met respect probeer ik aan te geven dat het er daarmee niet duidelijker op wordt en vragen oproept. Aan jou om er antwoord op te geven. Het help dan niet om mij proberen de les te lezen!
Jurry, ik adviseer C-banden; over het nut van het vervangen van standaard banden door C-banden is hier al veel geschreven; ik ben voor mijn caravan overgestapt van 195-60-R14 naar C165-70-R14; met eenzelfde loadindex van 86 [Troll is max. 1000kg]en een te verwaarlozen verschil in afrolomtrek van 0,5%. Brede banden onder een caravan hebben geen meerwaarde, alleen in euro's. Mijn C-banden kostten €75,00 per stuk; let er op dat men hogedrukventielen monteert i.v.m. de hogere druk die doorgaans in C-banden moet.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
@ @dri,
Ik krijg het gevoel dat jij in de automobiel wereld werkt. Je antwoorden lijken daar op te duiden. Met name vanwege de afrolomtrek.
Als je die bij auto's veranderd heb je idd een probleem.
Bij enkele assen onder een caravan echter maakt de afrolomtrek geen enkele moer uit. Dit is totaal niet relevant. En er is ook niemand die daar naar kijkt. Het enige waar naar gekeken wordt (en terecht) is het draagvermogen van de velgen en de banden. Daarom kan ook niet zomaar elke personenwagenvelg onder een caravan gestopt worden.
Verder maakt het voor de wetgever in Nederland idd niets uit dat er twee verschillende merken banden om de as zitten. Zolang ze maar wel dezelfde afrolomtrek hebben en niet een diagonaal en een radiaal.
Dit geldt eveneens voor motorvoertuigen. Ook daar maakt het niets uit.
Je mag zelfs vier verschillende merken onder je auto hebben zolang ze maar dezelfde maat hebben en ook geen diagonaal tegenover radiaal banden.
In België en Duitsland is het anders. Daar moet je idd hetzelfde merk en type om één as hebben.
Ik krijg het gevoel dat jij in de automobiel wereld werkt. Je antwoorden lijken daar op te duiden. Met name vanwege de afrolomtrek.
Als je die bij auto's veranderd heb je idd een probleem.
Bij enkele assen onder een caravan echter maakt de afrolomtrek geen enkele moer uit. Dit is totaal niet relevant. En er is ook niemand die daar naar kijkt. Het enige waar naar gekeken wordt (en terecht) is het draagvermogen van de velgen en de banden. Daarom kan ook niet zomaar elke personenwagenvelg onder een caravan gestopt worden.
Verder maakt het voor de wetgever in Nederland idd niets uit dat er twee verschillende merken banden om de as zitten. Zolang ze maar wel dezelfde afrolomtrek hebben en niet een diagonaal en een radiaal.
Dit geldt eveneens voor motorvoertuigen. Ook daar maakt het niets uit.
Je mag zelfs vier verschillende merken onder je auto hebben zolang ze maar dezelfde maat hebben en ook geen diagonaal tegenover radiaal banden.
In België en Duitsland is het anders. Daar moet je idd hetzelfde merk en type om één as hebben.
Da's niet helemaal juist want er zijn heel veel auto's die (af fabriek) aan de achterkant bredere banden hebben dan aan de voorkant.Volvodriver schreef:Dit geldt eveneens voor motorvoertuigen. Ook daar maakt het niets uit.
Je mag zelfs vier verschillende merken onder je auto hebben zolang ze maar dezelfde maat hebben en ook geen diagonaal tegenover radiaal banden.
Mijn vorige auto had dat nml. ook.......achter 255 en voor 225.....
Maar ik geloof dat je gewoon dezelfde maat links en rechts bedoelde
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
Wat ik niet begrijp is dat je nu Jurry adviseert om 2 nieuwe C-banden aan te schaffen terwijl hij er maar één nodig heeft. Bovendien heb je je eigen advies niet toegepast bij de overgang van een (voor caravans) vrij exotische maat 195/60R14, naar een meer courante maat 165/70R14 met dezelfde LI. (!?!). Waarbij je overigens de velgmaat beter had kunnen aanpassen naar een smaller type ivm de nu smallere band. De draagkracht van een smalle band op een te brede velg neemt namelijk drastisch af en gezien de kleine marge in draagkracht (60kg) komt al dit geëxperimenteer de veiligheid zeker niet ten goede.Jakkemeiner schreef:Jurry, ik adviseer C-banden; over het nut van het vervangen van standaard banden door C-banden is hier al veel geschreven; ik ben voor mijn caravan overgestapt van 195-60-R14 naar C165-70-R14; met eenzelfde loadindex van 86 [Troll is max. 1000kg]en een te verwaarlozen verschil in afrolomtrek van 0,5%. Brede banden onder een caravan hebben geen meerwaarde, alleen in euro's. Mijn C-banden kostten €75,00 per stuk; let er op dat men hogedrukventielen monteert i.v.m. de hogere druk die doorgaans in C-banden moet.
Hogedrukventielen laten monteren is onzin, ze bestaan niet eens voor deze toepassing.
Monteren van C-banden heeft doorgaans de doelstelling een hogere asbelasting aan te kunnen. Bijkomend voordeel van een hogere draagkracht is dat de bandendruk niet maximaal benodigd is. Te meer een reden geen extra kosten te maken voor exotische (staal/lichtmetaal) ventielen die bij lichtmetaalwielen vaak de oorzaak van lekkage zijn.
De afrolomtrek van een band is in zoverre relevant dat dit bepaald wat de wagenhoogte zal zijn. De beschikbare ruimte in de wielkast is degelijk van belang. Hierom maakt het wel een moer uit. Hangt de aangekoppelde caravan zodanig achterover dat bij verkeersdrempel de caravanachterbumper zijn 'territorium afbakent', dan kan je ervoor kiezen een hogere band te monteren waardoor meer grondspeling wordt verkregen. De instap op de camping wordt daardoor natuurlijk ook wat hoger. Of vice versa.Volvodriver schreef:.......Bij enkele assen onder een caravan echter maakt de afrolomtrek geen enkele moer uit. Dit is totaal niet relevant. En er is ook niemand die daar naar kijkt. Het enige waar naar gekeken wordt (en terecht) is het draagvermogen van de velgen en de banden. Daarom kan ook niet zomaar elke personenwagenvelg onder een caravan gestopt worden.
Verder maakt het voor de wetgever in Nederland idd niets uit dat er twee verschillende merken banden om de as zitten. Zolang ze maar wel dezelfde afrolomtrek hebben en niet een diagonaal en een radiaal.
Dit geldt eveneens voor motorvoertuigen. Ook daar maakt het niets uit.
Je mag zelfs vier verschillende merken onder je auto hebben zolang ze maar dezelfde maat hebben en ook geen diagonaal tegenover radiaal banden.
In België en Duitsland is het anders. Daar moet je idd hetzelfde merk en type om één as hebben.
Het draagvermogen van de caravanvelgen is moeilijk te controleren. Ik denk dat daar werkelijk niemand naar kijkt zolang er geen problemen zijn.
De Nederlandse wetgever maakt het niets uit of er verschillende banden maten/snelheidscodering/loadindex zijn toegepast, het enige is dat er minimaal 1.6mm restprofiel aanwezig is en dat de banden in goede staat zijn.
Zie hiervoor mijn eerdere bijdrage in dit draadje.
Zo er is weer een hoop info bij gekomen , echter zoals @dri aan geeft ga ik voor de optie om 1 band aan te passen van Continetal naar een zelfde Michelin die aan de andere kant zit , overigens is de max draagkracht aardig ruim namelijk 900kg tewijl de caravan maximaal 1400kg mag wegen , maar goed dat is weer makkelijk want als we de caravan langer houden wil ik hem naar 1500kg om laten keuren :D
En dan nog dit: caravanbanden 'dienen' na 6 jaar trouwe dienst vervangen te worden [voor de 100km keuring in Duitsland mogen caravanbanden niet ouder zijn dan 6 jaar] ook al zit er bwvs nog 7mm profiel op dan toch zijn ze toch zo verouderd dat het risico van een klapband onderweg heel veel groter wordt; is dus je huidige Michelin bijvoorbeeld al 4 jaar oud [kijk op de band naar de DOT-code] dan ben je over 2 jaar weer aan de beurt; in dat geval beter 2 nieuwe
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016