Daarom vind ik het ook zo bijzonder dat sommige hankiepankie banden worden toegelaten op de nederlandse markt, dit zou gewoon eigenlijk niet mogen. Als ik in een test zie dat sommige supergoedkope banden soms een remweg hebben die het dubbele is van normaal dan kan die remactie ineens een dode opleveren ipv op tijd stil staan.
Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Dethleffs C'Joy 2022 + Model Y RWD
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Met AWD kom je zelfs op zomerbanden wel bovenHenri Berends schreef: ↑wo 8 sep 2021 07:40Mijn Volvo XC60 AWD staat momenteel ook op Vredestein 4Seasons. Maar heb voor komende winter wel 2 wintersportreizen gepland. Bestemming Franse Alpen waarbij het appartementencomplex op bijna 2000 mtr. ligt. Dus altijd de laatste 35 km. binnendoor over besneeuwde wegen omhoog. Weliswaar zonder caravan, maar heb mijn twijfels over de winterkwaliteiten vd banden. Blijft een compromis.
Ik neig toch naar een set echte winterbanden.
De vorige trekker was een Toyota LandCruiser. Daar zaten dikke terreinbanden onder en met de 4x4 was het daarmee zonder problemen. Hoe meer sneeuw, hoe leuker het rijden werd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Als de remweg met hankiepankie banden binnen de vastgestelde APK norm valt, zal het heel erg lastig zijn om die te verbieden op de Nederlandse markt.
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Is remweg een APK norm? Voor zover ik weet is alleen de profieldiepte een norm, maar wie bepaalt dan of dit soort banden mag worden toegelaten ?
Ik vind het gewoon absurd dat de overheid dan de mond vol heeft van veiligheid terwijl het een no-brainer is dat zulke banden veel ongelukken niet zullen voorkomen omdat men dan niet op tijd stil staat.
Dethleffs C'Joy 2022 + Model Y RWD
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Zeker wel, in Frankrijk is soms ook een sneeuwketting plicht, dat geldt dan zelfs zelfs voor 4x4 auto’s.
. .
Soms hangt er onder dat blauwe bord een onderbord met “ pneus neige admis” dan voldoen winterbanden ook ipv sneeuwkettingen.
. .
Het heeft dus best voordelen aparte winterbanden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
De APK norm voor remvertraging is ook extreem laag. Ze moeten 5,8m/s2 halen terwijl vrijwel iedere standaard auto met een paar fatsoenlijke banden gaat daar ruim overheen. Dus als je maar net door de apk komt is er serieus iets mis met je auto en moet je jezelf afvragen of je wel met zo'n doodskist op pad wil en al helemaal als je dan ook nog een caravan gaat trekken.
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Precies, die norm is al heel laag. Daarom zal het ook verdomd lastig zijn om een import verbod op hankiepankie banden te krijgen.
Die 5,8 m/s2 geldt pas vanaf 2012, er zijn ook nog verkeersdeelnemers die voldoen met 3,8 m/s2
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Stomme vraag maar bij een 4x4 welke band doe je dan je kettingen om, voor of achter ?deusjevo schreef:Zeker wel, in Frankrijk is soms ook een sneeuwketting plicht, dat geldt dan zelfs zelfs voor 4x4 auto’s.
. .
Soms hangt er onder dat blauwe bord een onderbord met “ pneus neige admis” dan voldoen winterbanden ook ipv sneeuwkettingen.
. .
Het heeft dus best voordelen aparte winterbanden.
Je moet je aangedreven wielen doen maar dat zijn er in geval van een 4x4 natuurlijk 4.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Interessant, dank je.
Maar dan ligt de norm dus heel laag blijkbaar. Dus als we verkeersveiligheid belangrijk vinden zou deze norm nog hoger moeten zijn zodat sommige banden buiten de boot gaan vallen. Eigenlijk zou je als bandenbedrijf zulke banden helemaal niet moeten verkopen.
Dethleffs C'Joy 2022 + Model Y RWD
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Dat staat in je instructieboekje als het goed is.
In het geval van m’n Range Rover worden er zelfs kettingen voor én achter voorgeschreven maar dat is een permanente 4x4 aandrijving en zal te maken hebben met dat de rolomtrek van banden dan gelijk moet zijn om schade aan het diff te voorkomen?
Denk trouwens dat 1 paar kettingen bij mij ook prima voldoet en die zou ik dan, m’n gevoel volgend, bergopwaarts voorop leggen en de bergafwaarts achterop
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Bij mijn Kodiaq staat dit in de handleiding = Kettingen moeten op de voorwielen.
Ik heb loopvlakkettingen van het merk Weisenfels (Het bekende merk "RUD" maar dan met een andere naam - stuk goedkoper). Mooi materiaal al heb ik ze nog niet in sneeuwcondities gebruikt .
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Ik heb eigenlijk ook altijd loopvlak kettingen van Spikes Spider of (en die heb ik nu) Maggi TRAK gehad, lekker hè
Binnen 2 minuten drop en draf.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
In landen waar ze nog erg veel onverharde- en gravelwegen hebben zijn dit meestal weer prima banden omdat ze een grove structuur en harde (slijtvaste) compound hebben. De mensen rijden daar dan ook vaak aangepast aan de omstandigheden en dan hoef ik je ook niet zou hard te kunnen remmen voor zover dat al mogelijk is op dergelijke wegen. Dus dat ze geproduceerd worden snap ik wel, dat ze geen plek hebben in de NL markt is een ander punt.Michel-AH schreef: ↑wo 8 sep 2021 08:55
Interessant, dank je.
Maar dan ligt de norm dus heel laag blijkbaar. Dus als we verkeersveiligheid belangrijk vinden zou deze norm nog hoger moeten zijn zodat sommige banden buiten de boot gaan vallen. Eigenlijk zou je als bandenbedrijf zulke banden helemaal niet moeten verkopen.
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Juist niet achterop maar op voorwielen.
Als je moet remmen en de achterwielen blokkeren dan ga je in de slip.
De voorwielen hebben dan minder weerstand omdat daar niets op ligt.
Probeer naar eens met een speelgoed auto.
Blokkeer de achterwielen met een plakbandje en laat hem van een hellende plank afrijden.
Dus gewoon op de voorwielen laten zitten.
En voor Frankrijk geld toch zeker ook dat het sneeuwvlok symbool ?
dan is een 4 seizoensband met het symbool toch ook vrijgesteld van sneeuwkettingen ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Hmm, niet helemaal mee eens dat ze dan voor zouden moeten.
Ik ga eens op onderzoek uit
En dat sneeuwvlokje is het winterband symbool dus zullen de 4 seizoenen banden daar ook onder vallen, voor Duitsland voldoen ze ook aan de winetrbandenplicht.
Maar denk dat je dan al niet veel verder meer komt met die 4 seizoenen banden.
Laatst gewijzigd door deusjevo op wo 8 sep 2021 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Ik zou ten alle tijden sneeuw kettingen meenemen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Bij 4 Wiel aangedreven auto's sneeuwkettingen altijd op de voorwielen.
Is wel makkelijk voor het sturen....
Is wel makkelijk voor het sturen....
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Dat verschilt per merk/type, bijv. bij de elektronische systemen doorgaans op de voorwielen (daar vind standaard de meeste tractie plaats, bijv 80 voor 20 achter, tenzij voor grip verliest en kracht meer naar achteren verdeeld wordt), maar er zijn ook AWD wagens waar het advies op de achterwielen is.pvaken schreef: ↑wo 8 sep 2021 08:43Stomme vraag maar bij een 4x4 welke band doe je dan je kettingen om, voor of achter ?deusjevo schreef:Zeker wel, in Frankrijk is soms ook een sneeuwketting plicht, dat geldt dan zelfs zelfs voor 4x4 auto’s.
.
2075311A-892A-4B27-8A55-0730C8CB440E.jpeg
.
Soms hangt er onder dat blauwe bord een onderbord met “ pneus neige admis” dan voldoen winterbanden ook ipv sneeuwkettingen.
.
BF8440C1-E1C8-4507-AFD2-5EFEB29F1B11.jpeg
.
Het heeft dus best voordelen aparte winterbanden.
Je moet je aangedreven wielen doen maar dat zijn er in geval van een 4x4 natuurlijk 4.
dus zeker niet altijd voorop.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Ach, doe wat je gevoel je ingeeft, en ook al rijdt je bergaf, je zal je af en toe ook bergop moeten.
Kwam dit nog tegen trouwens:
https://www.sneeuwkettingenstore.com/sn ... tingen-4x4
Kwam dit nog tegen trouwens:
https://www.sneeuwkettingenstore.com/sn ... tingen-4x4
Sneeuwkettingen 4x4
Voor auto's met een vierwielaandrijving, ook wel 4x4 genoemd, zijn er speciale sneeuwkettingen te koop. Deze kettingen zijn een stuk steviger dan de kettingen die gebruikt worden bij een normale personenwagen. Wat voor sneeuwketting u nodig heeft is afhankelijk van uw auto. Over het algemeen geld de regel: de wielen met een aandrijving moeten worden voorzien van een sneeuwketting. Indien u over een auto beschikt met vier verschillende aandrijvingen (dus één per wiel) dan raden wij aan om twee sets van sneeuwkettingen te kopen. Indien twee van uw wielen van een aandrijving zijn voorzien kunt u er voor kiezen om maar één paar aan sneeuwkettingen aan te schaffen. In de praktijk resultaat dit meestal op de voorwielen die voorzien worden van een sneeuwketting. Zorg ervoor dat u, voordat u een sneeuwketting aanschaft, goed bij het merk van uw auto controleert welke soort sneeuwketting voor u geschikt is. In sommige gevallen kunt u er voor kiezen om de sneeuwketting tijdens een afdaling op uw achterwielen te monteren. Hierdoor wordt het slipgevaar kleiner.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Even wat gezocht maar voor BMW X-drive vind ik overal montage op de achterwielen.
Ergens wel logisch want de verhouding is 40% vermogen op de voorwielen en 60% op de achterwielen.
Ik zie wel dat ik loopvlak kettingen nodig heb, bandenmaat achter is 275/35 19 inch.
Gewone kettingen passen schijnbaar niet in de wielkasten.
Ergens wel logisch want de verhouding is 40% vermogen op de voorwielen en 60% op de achterwielen.
Ik zie wel dat ik loopvlak kettingen nodig heb, bandenmaat achter is 275/35 19 inch.
Gewone kettingen passen schijnbaar niet in de wielkasten.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Exact daarom
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
setje Spikes spider gebruikt scoren, zijn ideaalpvaken schreef: ↑wo 8 sep 2021 11:03Even wat gezocht maar voor BMW X-drive vind ik overal montage op de achterwielen.
Ergens wel logisch want de verhouding is 40% vermogen op de voorwielen en 60% op de achterwielen.
Ik zie wel dat ik loopvlak kettingen nodig heb, bandenmaat achter is 275/35 19 inch.
Gewone kettingen passen schijnbaar niet in de wielkasten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
3 x
Of de Maggi TRAK, heb evt een adres van een liefhebber/handelaar, heeft ook Weissenfels/RUD loopvlak kettingen.
Kost wel een klein vermogen voor jouw maat denk ik.
Of de Maggi TRAK, heb evt een adres van een liefhebber/handelaar, heeft ook Weissenfels/RUD loopvlak kettingen.
Kost wel een klein vermogen voor jouw maat denk ik.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 1110
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Bij een 4x4 zou je ze op de aangedreven wielen moet hebben. Dus bij een permanent 4x4 dus 2 sets. Maar onder de LandCruiser legde ik ze altijd op de voorwielen. Legt makkelijker om. Want dan kon je het stuur ook omgooien bij het omleggen. Lekker makkelijk.
Richting Flaine heb ik ook wel eens in een file gestaan van auto's die langs de weg de kettingen aan het monteren waren. Omdat ik 4x4 met terreinbanden had stak de Gendarme zijn duim omhoog. Ik mocht er langs op. Mede dankzij de lage gearing kon dat mooi onder controle stapvoets. Bergafwaarts deed ik de kettingen wel vaker om. Was toch altijd huiverig voor de ijsafzettingen op de weg. Black ice.....
Dus voor a.s. winter zal ik toch winterbanden en kettingen voor de Volvo XC60 AWD scoren.
Richting Flaine heb ik ook wel eens in een file gestaan van auto's die langs de weg de kettingen aan het monteren waren. Omdat ik 4x4 met terreinbanden had stak de Gendarme zijn duim omhoog. Ik mocht er langs op. Mede dankzij de lage gearing kon dat mooi onder controle stapvoets. Bergafwaarts deed ik de kettingen wel vaker om. Was toch altijd huiverig voor de ijsafzettingen op de weg. Black ice.....
Dus voor a.s. winter zal ik toch winterbanden en kettingen voor de Volvo XC60 AWD scoren.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.