Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » do 9 sep 2021 11:47

Avensis 1.8 met 148 pk:

Zomerbanden: Rotalla Setula. Volgens ANWB test een band uit de onderste regionen bij nat weer, bij droog weer best redelijk. 44,50 per stuk. Praktijk: In niet winterse omstandigheden: prima band qua verbruik, geluidsproductie en slijtvastheid. Bij regen: keine ahnung...ik behoor tot de diersoort die dan langzamer over de snelweg ga rijden. Bij sneeuw: complete ramp, glibber en glij.

Winterbanden: Tracmax X Privilo S-130 XL 205/60. Geen test van te vinden. 48 Euri per stuk. Redelijk stil voor een winterband. Bij sneeuw: Mwah.... duidelijk beter dan een zomerband, minder grip (heb ik het idee dan) dan Verdestein winterbanden die ik ooit had 2 Avensissen terug. Kortom: het doet wat íe moet doen in de sneeuw.

Dus ik geef iedereen ruimhartig gelijk qua meningen over C-merken versus A-merken, voorliggende vraag is of ik een A merk nodig heb..., maar:

Op de Adac site zijn er echt ongenadig goede tests, ook qua slijtage (dus: deze band gaat 55000 km mee, en die band gaat 32.000 km mee - daar heb je tenminste wat aan). Wat blijkt: er zijn A-merk banden die twee keer zolang meegaan als andere A-merken zoals Goodyear versus Bridgestone (vergeef me de typebenamingen - de ADAC site is uit de lucht).

Eindelijk feiten (!) in plaats van vaagheden en meningen dankzij dit draadje en de ADAC site:
a) Waarom zou ik geen A-merk nemen met betere eigenschappen als de kilometerprijs maar een fractie hoger is dan een KLA-BANG band?
b) Allseasons zijn het dus nèt niet blijkbaar

Thx!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2791
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door RDDR » do 9 sep 2021 12:04

[re.gif]

Als ik moet bezuinigen / moet gaan rekenen wat een band per KM me kost, stop ik met autorijden. Serieus.
Banden zoek ik uit op weggedrag bij nat en droog. Rest is voor mij bijzaak.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7995
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Ron » do 9 sep 2021 12:22

[re.gif]
In feite geeft dieseltijger hiermee aan.
Dat je beter voor A merken moet gaan.
Met beter rijgedrag e.d
Omdat het onderaan de streep geen drol uitmaakt.
Hooguit bij aanschaf dat je ineens wat meer uit moet geven.
Tenzij je een heel bijzondere grote trekker hebt , vallen die kosten ook wel mee.
Als je dat al niet kan betalen dan stoppen met auto rijden.
Maar dan kon je de wintersport ook al niet betalen
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » do 9 sep 2021 12:23

dieseltijger schreef:
do 9 sep 2021 11:47

Winterbanden: Tracmax X Privilo S-130 XL 205/60. Geen test van te vinden. 48 Euri per stuk. Redelijk stil voor een winterband. Bij sneeuw: Mwah.... duidelijk beter dan een zomerband, minder grip (heb ik het idee dan) dan Verdestein winterbanden die ik ooit had 2 Avensissen terug. Kortom: het doet wat íe moet doen in de sneeuw.
Prima conclusie scratch.gif knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door willianv » do 9 sep 2021 18:26

willianv schreef:
wo 8 sep 2021 17:30
pvaken schreef:
wo 8 sep 2021 11:03
Even wat gezocht maar voor BMW X-drive vind ik overal montage op de achterwielen.
Ergens wel logisch want de verhouding is 40% vermogen op de voorwielen en 60% op de achterwielen.
Ik zie wel dat ik loopvlak kettingen nodig heb, bandenmaat achter is 275/35 19 inch.
Gewone kettingen passen schijnbaar niet in de wielkasten.
Kettingen bij een x-drive inderdaad om de achterwielen.

Ik heb het destijds nagezocht en volgens mij kan je een 19” inch set gewoon gebruiken met sneeuwkettingen. Voor een breedset zal dit niet gelden.

Mijn 21 inch breedset zal tegen de winter gewisseld worden voor mijn 19” winterset. Indien nodig kunnen daar gewoon mijn pewag’s op die ik nog heb van mijn vorige 5 serie.
Correctie: Ik heb nu een 20 inch breedset op de auto liggen, geen 21 inch. Mijn winterset is 18” en geen 19”..

Beetje last van grootspraak gehad mrgreen.gif

Ik ga er dan ook van uit dat 18” de grootste maat is waar je sneeuwkettingen op/kan mag leggen.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Techn

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Techn » do 9 sep 2021 18:54

Ik niet
bij ons rijden er ook shovels met kettingen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Paul » do 9 sep 2021 19:33

Die hebben geen wielkasten :)
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door fortissimo » do 9 sep 2021 19:40

Wij hebben zomerbanden onder de auto's liggen.
De trekker heeft
205/60R16 Goodyear EFFIGR.PER 92H TL
Brandstof B
Grip A
Geluid 68/Cat-1

Deze band is beoordeeld met het EU brandstofefficiëntie-label B, wat overeen komt met een zeer goede brandstofefficiëntie.
In de categorie grip op nat wegdek is deze band gewaardeerd met een A-label, wat betekent dat deze band uitstekende grip heeft bij natte weersomstandigheden.
De band heeft een extern rolgeluid van 68 dB, wat betekent dat deze band een stille geluidsproductie heeft.

Voor de Nederlandse winters is de grip goed genoeg.
Bij ijzel ga ik niet rijden.
Bij sneeuw wel.

Ik ben in de afgelopen 20 jaar 3 keer 'geslipt', allemaal op zomerbanden, maar niet deze Goodyears. Dat waren de 'dealer'banden.

1x in de zomer na een korte regenbui bij een haakse bocht. De kont brak uit en ik zette de auto netjes (bewust) overdwars op het fietspad tussen een vluchtheuvel.
1x in de winter bij de verkeerslichten bovenaan de helling waar ik niet weg kon komen. Ik was met mijn voorbanden precies gestopt op een plaat ijs. Was ik iets verder naar achter gestopt (zoals ik normaal deed) was er niets aan de hand. Alleen kon ik nu niet naar achteren doordat er een busje achter stond. Rustig in zijn 2e versnelling optrekken dan maar.
1x in de winter. Bajonetkruising. Helling op, links, rechts, helling af. Precies in de laatste bocht lag een bonk ijs ofzo. Auto stond al in de juiste rijrichting maar schoof naar links. Gecontroleerd de bandjes tegen de stoeprand laten komen en verder gereden. De auto achter mij had minder geluk en ging met zijn voorwiel over de stoeprand.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Techn

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Techn » do 9 sep 2021 21:07

pvaken schreef:Die hebben geen wielkasten :)
Ohw ja
Sh.t

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door mrbullmastiff » do 9 sep 2021 22:35

Voor mij gaat er niets boven een goede kwaliteit zomer en winterband ik begrijp ook niet dat mensen het risico nemen om met zomerbanden te rijden in de wintermaanden. Als je de pech heb om een slipper te maken zijn de kosten een veelvoud van de setprijs van winterbanden.

Ik heb voor de 5 serie een 19 inch breedset en een set met 18 inch winterbanden. De wielen wissel ik altijd zelf als de weersomstandigheden er om vragen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

TFJ

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door TFJ » vr 10 sep 2021 08:27

Ik hoef gelukkig nooit te wisselen mrgreen.gif

Afbeelding

Henri Berends
Berichten: 1121
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Henri Berends » vr 10 sep 2021 08:37

[re.gif]
Dat bedoel ik: Waren mijn favoriete banden onder mijn terreinwagens; LandCruiser (inmiddels afscheid van genomen) en Jimny
Nu zoeken naar winterwielen voor mijn huidige trekker Volvo XC60 AWD. 400Nm koppel.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Wie-niets » vr 10 sep 2021 08:43

Al wat jaartjes geleden stonden in Frankrijk ook 2 "auto's " dat we dat niet behoefde te doen. Die werden voor vele doeleinden gebruikt.
In die tijd maakten ze nog veel types met ladder onderstel. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Micky » vr 10 sep 2021 09:32

TFJ schreef:
vr 10 sep 2021 08:27
Ik hoef gelukkig nooit te wisselen mrgreen.gif

Afbeelding
Wel als je een stille rit wilt knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

TFJ

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door TFJ » vr 10 sep 2021 10:54

[re.gif]
Je zult verbaasd zijn hoe stil ze zijn, daar hoef je echt niet voor te wisselen. mrgreen.gif

Citrorob

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Citrorob » vr 10 sep 2021 11:04

[re.gif]
6db meer dan zo'n beetje iedere normale band.
Dat geeft ca. 4x meer geluidsintensiteit dus het zou mij idd verbazen.

TFJ

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door TFJ » vr 10 sep 2021 11:20

[re.gif]
6db bij welke snelheid? knipoog.gif

Een FJ cruiser met z'n 4ltr V6 en 3 differentiëlen is van zichzelf al geen reiswagen en een auto die ook niet uitnodigt om hard mee te rijden. Ik rijd bijvoorbeeld zelden 120km/h, beduidend meer geluid en dan lust hij ook wel een slokje whistle.gif
Met de nieuwe 1,8 ton Fendt 465 er achter en ruim 80kmh op de CC haal ik de 1:6 niet, met de vorige 2 tons Dethleffs was het nog een stukje erger awhoea.gif

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door erichendri » vr 10 sep 2021 11:38

Ik vond de AT banden niks in Oostenrijk.
Niet met rijden, in bochten en met optrekken vanuit stilstand, zowel op vlakke weg als op een helling.
Ik had natuurlijk goed vergelijkings materiaal omdat ik het jaar er voor daar nog op winterbanden rond reed.
Hieronder een filmpje van een vergelijkingstest.
AT band, AT band met winterlogo's en echte winterbanden.
Alles op dezelfde zware auto.

https://youtu.be/2ahrlD40so4

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Citrorob

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Citrorob » vr 10 sep 2021 12:02

TFJ schreef:
vr 10 sep 2021 11:20
[re.gif]
6db bij welke snelheid? knipoog.gif
Dat is cf de normering van waarop banden volgens EU 1222/2009 normering zoals het bij alle banden vermeld staat.

Dat is bij 80 of 90km/u heb ik ooit eens een tijd geleden opgezocht.

TFJ

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door TFJ » vr 10 sep 2021 12:04

erichendri schreef:
vr 10 sep 2021 11:38
https://youtu.be/2ahrlD40so4
1e comment onder dat filmpje:
Really hard to get unbiased tire reviews, I’m pretty sure Canadian Tire wants me to change my tires every season so of course that’s the result of the testing.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » vr 10 sep 2021 12:09

TFJ schreef:
vr 10 sep 2021 11:20
[re.gif]
6db bij welke snelheid? knipoog.gif

Een FJ cruiser met z'n 4ltr V6 en 3 differentiëlen is van zichzelf al geen reiswagen en een auto die ook niet uitnodigt om hard mee te rijden. Ik rijd bijvoorbeeld zelden 120km/h, beduidend meer geluid en dan lust hij ook wel een slokje whistle.gif
Met de nieuwe 1,8 ton Fendt 465 er achter en ruim 80kmh op de CC haal ik de 1:6 niet, met de vorige 2 tons Dethleffs was het nog een stukje erger awhoea.gif
Precies, met m’n Range Rover hoor je die extra 6dB ook niet meer 😏
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Jeffr » vr 10 sep 2021 12:14

Gewoon zomerbanden thumbup.gif

Binnenkort nieuwe Michelin primacy 4
thumbup.gif
Geen Caravan.

Citrorob

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Citrorob » vr 10 sep 2021 12:20

deusjevo schreef:
vr 10 sep 2021 12:09
Precies, met m’n Range Rover hoor je die extra 6dB ook niet meer 😏
Je bedoelt dat je daarin toch al het beste met oordoppen in kunt rijden whistle.gif awhoea.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » vr 10 sep 2021 12:29

Het is geen Land Rover Defender hé… knipoog.gif

Oordoppen net niet maar in 1972 dachten ze toch anders over stilte dan nu.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…


Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”