tip voor gebruik Alko reservewiel drager onder caravan

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: tip voor gebruik Alko reservewiel drager onder caravan

Bericht door dieseltijger » wo 2 jun 2021 16:17

Frup schreef:
wo 2 jun 2021 10:47
[re.gif] [re.gif] @dieseltijger ik heb altijd begrepen dat je de caravan juist NIET moet afkoppelen als je hem wilt opkrikken bij een lekke band. Om te voorkomen dat hij omkiept.
<knip>
Euhhhh....dat zeg ik een paar zinnen verderop toch ook.....ik heb gewoon te weinig ruimte onder het chassis om de band eronder weg te schuiven als ik de caravan niet omhoogkrik of naar voren kantel. Dus: geen keus.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: tip voor gebruik Alko reservewiel drager onder caravan

Bericht door Frup » wo 2 jun 2021 16:34

[re.gif] [re.gif] @Fam de Winter: alstublieft niet zo terechtwijzend reageren. Laten we het gezellig houden.
In de eerste regel stond 'Caravan afkoppelen'. Waarom? Als de lekke band aan de deurzijde is, dan kan de wielhouder niet worden uitgeschoven zonder krikken vermoed ik. Vandaar mijn verwarring.
Verderop staat inderdaad 'Caravan aankoppelen ivm stabiliteit ..'
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: tip voor gebruik Alko reservewiel drager onder caravan

Bericht door dieseltijger » wo 2 jun 2021 17:06

Relax, het stoort mij niet. De realiteit bij mij was dat ik door mijn eigen stupiditeit binnen een week twee keer gebruik moest maken van de diensten van het reservewiel. Laat ik het zo zeggen: ik had godzijdank een mini-hydraulische garagekrik bij me, ik heb gewoon via de chassisbalk mijn caravan aan de deurzijde omhooggekrikt om het wiel eronderuit te krijgen. Dat is het voordeel van testen en droogzwemmen: je komt achter veel verrassingen, 10 keer beter dan dat je dit pas bemerkt als de nood aan de man/vrouw is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: tip voor gebruik Alko reservewiel drager onder caravan

Bericht door Jaap van Duijn » wo 2 jun 2021 17:36

@Fam. De Winter,

Jaarlijks werd door mij zelf voor de wintersport reis en voor de zomer vakantie de caravan "aangekoppeld" even omhoog gezet om reserve wiel er van onder te halen.
Origineel zat deze de en montage aan rij zijde dus LINKS omdat het nog een originele Engelsman was.
Dus bij eerste mal testen viel ik door de mand en heb spul omgebouwd zodat het demonteren aan stoep / berm zijde kwam.
En dan alles er even af gehaal, schroefdraad borstelen en invetten en goed gangbaar maken.
De stangen aan buiten zijde even goed schoon / ontroesten bleek niet nodig en ook weer met ver in een gezet.
De band zelf nagelopen, opgepompt wanneer nodig, waarna de velg inspectie op roest, ook dit even weggehaald en likje verf er op.
Dus ja ik deed wat ik dacht goed te doen en dacht dat een ieder met caravan dit zou weten, bleek dus niet zo, wat ik onbegrijpelijk vind, maar goed ieder voor zich.

Fijne dag nog Jaap

Fam de Winter
Berichten: 73
Lid geworden op: di 17 nov 2020 11:24

Re: tip voor gebruik Alko reservewiel drager onder caravan

Bericht door Fam de Winter » do 3 jun 2021 08:38

@frup: er stond ook een ;-) achter! Zeker geen terechtwijzing hoor.

Ik ga vanmiddag de caravan halen en zal hem er iig weer eens onder vandaan trekken.
Toffe Fendt :-)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4284
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: tip voor gebruik Alko reservewiel drager onder caravan

Bericht door WillyL » do 3 jun 2021 09:44

Een van de problemen met die corrosie en het oppoetsen ervan is dat die op de bieide buishelften zit. Je dit gemakkelijk kan doen met de uitgeschoven buis.
Die moet dus echter ook IN de buitenste buis en daarvan kan je de binnenkant heel moeilijk ook corrosievrij maken. Enkelele keren de binnenste buis weg en weer schuiven helpt maar is niet zaligmakend.
Extra dikke laag vet er op smeren en hopen dat er voldoende op de binnewand van de buitenste terecht komt.
Of met een doek/prrop, maar die maag dan weerom niet blijven steken in de buis.

Er is ook een ander merk dan Alko - Reich als ik me niet vergis- die heb ik en de buizen daarvan zijn zwart gepoedercoat.
Dat type kan ook eender waar op het chassis gemonteerd worden, zolang er maar voldoende plaats is en niets in de weg. Je bent dus niet gebonden aan die gaten in het Alkochassis.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: tip voor gebruik Alko reservewiel drager onder caravan

Bericht door Frup » do 3 jun 2021 12:18

Fam de Winter schreef:
do 3 jun 2021 08:38
@frup: er stond ook een ;-) achter! Zeker geen terechtwijzing hoor.

Ik ga vanmiddag de caravan halen en zal hem er iig weer eens onder vandaan trekken.
@ Fam de Winter. Ok, had ik verkeerd geïnterpreteerd dan. Sorry.
Goed plan overigens. Ik ben een gewaarschuwd man.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

annemia
Berichten: 69
Lid geworden op: za 18 jun 2011 13:42
Locatie: Groningen

tip voor gebruik Alko reservewiel drager onder caravan

Bericht door annemia » do 3 jun 2021 16:58

Even voor mijn idee. Heeft er iemand thuis al eens droog geoefend en een wiel eraf gehaald? Welke wielmoersleutel gebruiken jullie dan?
Ja, wel eens gedaan. Ik gebruik een dopsleutel met een behoorlijk lange, uitschuifbare arm.
Kip Greyline 53 TEB met Volvo XC40 T5 AWD

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: tip voor gebruik Alko reservewiel drager onder caravan

Bericht door iemand » vr 4 jun 2021 21:37

omgekeerde vraag: wie heeft het nog niet gedaan en waarom niet whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2842
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: tip voor gebruik Alko reservewiel drager onder caravan

Bericht door Hans1954 » vr 4 jun 2021 21:55

Even een aantal zaken op een rij. Het is belangrijk de juiste Alko wieldrager te kiezen. Er zijn 5 verschillende modellen. Passend bij verschillende chassis. Dealers monteren vaak maar wat. Verder is kopervet die je met een kwast opbrengt het uitgelezen middel om de stangen te smeren. Gewoon op de stang aanbrengen die in de andere glijdt.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”