Wel of geen reservewiel

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door iemand » di 25 mei 2021 21:34

Die "thuiskomer" die je zoekt moet wel de helft van je caravan dragen scratch.gif ; maw een reservewiel.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door erichendri » di 25 mei 2021 22:27

Jaar of 15 terug 2 lekke banden in 1 vakantie in Frankrijk met de auto.
1 op de heenweg dus op 4 bar gezet, moest nog 100 km rijden.
De ander op de camping, was zacht, langzaam naar de pomp gereden.
Was niet ver maar band werd loei heet.
Vorig jaar weer prijs, was vrijdagavond, eerst wat de anwb vroeg was of ik een wiel bij me had.
Die had ik, als dat niet zo was kost het je minimaal 1 dag, bij een aparte maat kost het je zo maar 2-3 dagen vanaf die vrijdag.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » di 25 mei 2021 22:41

Allemaal doemscenario's mensen, we leven niet meer in de jaren 80
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Gerrie » di 25 mei 2021 22:45

Maar er zitten nog steeds banden onder een auto Micky, meestal 4.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door meeder » di 25 mei 2021 22:48

De banden van tegenwoordig zijn veel minder gevoelig voor lek rijden dan in de jaren 80.
Daarnaast is er tegenwoordig ook veel meer aandacht voor een juiste bandenspanning. Veel klapbanden komen door een te lage bandenspanning.

TFJ

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door TFJ » di 25 mei 2021 22:56

Micky schreef:
di 25 mei 2021 22:41
Allemaal doemscenario's mensen, we leven niet meer in de jaren 80
In de jaren 80 hadden 'iedereen' nog gewoon voorraad liggen, had het ene bedrijf iets niet op voorraad dan had het andere bedrijf het wel op voorraad.
Anno 2021 leven we met de moderne bedrijfsvoering 'voorraad kost geld' dus is het motto 'bestellen indien nodig'....ik denk dat je in de jaren 80 beter af was dan tegenwoordig.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Ab » di 25 mei 2021 22:58

Ja..ik heb daar helaas ervaring mee. Met de banden van tegenwoordig..
Beide keren met de band van de caravan aan de bermkant.
Beide keren door een langzaam leeglopende band, waarschijnlijk door een schroef of spijker of weet ik veel.
Aan de bermkant ligt ook de meeste rotzooi.
De tweede keer kreeg ik een waarschuwing van mijn TPMS.
Geen schade, alleen de band kapot.
De eerste keer deed het TPMS het niet. Vergeten om er nieuwe batterijen in te zetten.
De schade was rond de 8500 euro.. [aschrik.gif]
Beide keren reed ik weer na een klein kwartiertje.
Beide keren op de snelweg in Duitsland..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Niels83 » wo 26 mei 2021 00:52

Onze reserve band is de oude normale band. Lijkt me voor een stukje geen probleem. Op die manier kost het bezit je nauwelijk iets.
Het gewicht is dan de reden om het niet te doen. Maar die 15 kilo zal ook geen drama zijn. Daarvoor ga ik in ieder geval niet risico lopen een hoop gezeur op mijn dak te hebben.

In het buitenland werkt het allemaal anders. Mijn ouders hadden altijd een anwb verzekering. Toch wilde de Spaanse wegenwacht alleen helpen als we vooraf betaalde, deze is toen weggestuurd en de anwb nog eens gebeld. 3 uur gewacht voor we geholpen werden. Dit was in de begin dagen van de mobiele telefoon, maar aak zat kun je die ook nu nog niet overal gebruiken. Dan doe ik het graag zelf en breng ik vanaf de camping graag zelf mijn wiel wel naar de garage.

Bij een auto kan er van alles stuk gaan, maar bij er. Caravan lijkt een lekke band mij wel de meest voorkomende oponthoud.

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door daniel1975 » wo 26 mei 2021 09:56

Ik heb in de laatste 500.000km met de auto 1x een lekke band gehad op de gravelwegen in de achterlanden van Noorwegen en 1x een langzame afloper in NL.
Is die kans bij een caravan nu echt zoveel groter of is die gewoon gelijk aan een auto?

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 26 mei 2021 10:02

Dat ligt een groot deel aan je eigen
Stoepranden en gaten in de weg zijn slecht voor banden
Verder bandenspanning net even wat beter in het oog houden kan problemen eerder aan het licht brengen en voorkomen

Maar ook stilstand is slijtage zeker als banden ook nog eens blootgesteld worden aan zon
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

annemia
Berichten: 69
Lid geworden op: za 18 jun 2011 13:42
Locatie: Groningen

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door annemia » wo 26 mei 2021 10:14

Zelf heb ik nooit een lekke band gehad terwijl we toch veel gereisd hebben met de caravan. Tijdens groepsreizen toch wel met enige regelmaat een lekke band bij iemand uit de groep.
Kip Greyline 53 TEB met Volvo XC40 T5 AWD

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door RDDR » wo 26 mei 2021 11:48

Ik heb dit topic al eens eerder geopperd en daar werd het ene na het andere absurde verzonnen wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Van zeer onwaarschijnlijk tot compleeet absurd. Tot opmerkingen als: "zonder reserveband bleef ik liever thuis"

Ik rij dus zonder reserverbanden. Auto heeft run on flat + TPMS en de caravan heb ik een reparatiesetje, accu bandenpomp (Makita, zelfde accu als mijn accuboor dat ik toch bij me heb) en een Tiremoni systeem.
BMW pechhulp komt echt wel en bij de caravan verzekering zit ook pechhulp die ik dit heb voorgelegd en ook helpt bij kapotte banden.

Daarnaast in al die tijd 0 lekke banden gehad op vakantie.
Ik ga dus geen 20kg meeslepen en wil langs een autosnelweg absoluut zelf geen band vervangen.

Maar ik weet dat ik hier de uitzondering been.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door eurotrotter » wo 26 mei 2021 12:30

meeder schreef:
di 25 mei 2021 22:48
De banden van tegenwoordig zijn veel minder gevoelig voor lek rijden dan in de jaren 80.
Hoe komt dat ?? zijn de spijkers en schroeven waar je inrijdt minder scherp ?? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Wie-niets » wo 26 mei 2021 12:34

[re.gif] [re.gif]
Inderdaad deze topic is al meer voorbij gekomen. knipoog.gif
Maar er zijn , ik hoef niet ver te kijken, die hebben met de wet van Murphy te maken. En vaak in het weekend en the middle of nowhere. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Daphne » wo 26 mei 2021 12:55

Gewoon een kwestie van een eigen afweging maken en niet die van een ander.

De kans dat je een lekke band krijgt is klein, maar het scheelt of je alleen maar snelweg in Nederland rijdt of je rijdt op nog niet ontdekte sluippaadjes in Verweggistan. En weeg dan de menselijke factor mee, kinderen, met tweetjes of alleen, snel gestresst, onverschillig of avonturier. Draai dan snel 3 rondjes met twee vingers in de neus, zie je vlekken neem dan een reservewiel mee, zie je niks laat ‘m dan thuis. Val je op de grond neem dan 2 reservewielen mee. néh néh.gif Met andere woorden, je moet het zelf weten mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door RDDR » wo 26 mei 2021 13:13

[re.gif]

Ik rij veel binnendoor, voornamelijk in Duitsland, Oostenrijk, Zwitersland en Noord-Italie. Ook daar komt de pechdienst. Worst case heb je geen telefoonbereik en dan koppel je de hut af, blijft 1 bij de hut en de andere rijdt door totdat je bereik hebt. Maar dan ga ik al uit van een niet-repareerbare band.

En inderdaad: we hebben geen kinderen, hebben niet snel last van stress en boeken nooit een camping en kunnen dus ter plaatse het plan (voor zover er een plan is) aanpassen. En reizen nooit in het hoogseizoen, dus plek zat op campings. Dat helpt allemaal zeker mee.

En helemaal eens met je conclusie: iedereen mag zelf weten wat hij doet, maar dat geldt eigenlijk voor vrijwel elk topic. knipoog.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door jessedew » wo 26 mei 2021 13:19

Ik denk dat je het reservewiel van de caravan, (de band) ook zo nu en dan moet vervangen? (net zoals bij de normale caravanbanden)
Bij mij past het reservewiel niet onder de caravan (lijkt me ook nogal uitdrogen, dus zou je in de winter eraf moeten halen?)

Overigens blijf ik voorlopig toch in NL, buitenland zou ik het wel meenemen. In de auto ligt ook gewoon een reservewiel.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door ArnoM » wo 26 mei 2021 13:36

kipecu schreef:
ma 24 mei 2021 21:52
Bij veel auto's krijg je tegenwoordig geen reservewiel meer. In plaats daarvan een bandenreparatieset, kun je dit setje niet ook gebruiken bij een lekke caravanband? Begrijp dat je de tegenwoordig veel gebruikt C-banden ook niet meer zomaar aan flarden zult rijden en dat het veelal een klein lek zal zijn door een scherp voorwerp. Daar zou zo'n reparatieset toch goed bruikbaar moeten zijn. Scheelt een hoop gewicht geen reservewiel.
Het is wel weer heel tipysch.
Er wordt druk op gereageerd en TS hoor je niet meer terug.....
zucht.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Wie-niets » wo 26 mei 2021 13:46

Zou de kans factor ook niet afhankelijk kunnen zijn/toenemen bij; of ik per jaar ruim 28 weken onderweg ben met ongeveer 7000- 9000km de caravan er achter op de kogel, of gewoon 2500 km rijd per jaar over gebaande wegen naar Zuid Frankrijk of Noord- Spanje?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » wo 26 mei 2021 13:47

[re.gif]

Geen idee, ik weet wel dat ik gemiddeld zo'n 70-80k km per jaar reed, heb net weer voor het eerst een schroef in mijn autoband gehad, denk dat de vorige met de V50 was in 2014? en ik kom wekelijks op grind/zandpaden langs spoorlocaties.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door RDDR » wo 26 mei 2021 14:49

jessedew schreef:
wo 26 mei 2021 13:19
Overigens blijf ik voorlopig toch in NL, buitenland zou ik het wel meenemen. In de auto ligt ook gewoon een reservewiel.
Die begrijp ik weer minder goed. Het buitenland is niet centraal Afrika, maar ook ontwikkelde landen (die het wellicht beter dan Nederland voor elkaar hebben) en je pechhulp bij je auto / verzekering / ANWB is ook daar net zo geldig als in Nederland. Ik zie daar eigenlijk geen verschil in.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » wo 26 mei 2021 14:51

RE.gif

Ik neem het reservewiel van de caravan ook alleen mee bij de lange reizen naar het buitenland.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door RDDR » wo 26 mei 2021 14:55

Wie-niets schreef:
wo 26 mei 2021 13:46
Zou de kans factor ook niet afhankelijk kunnen zijn/toenemen bij; of ik per jaar ruim 28 weken onderweg ben met ongeveer 7000- 9000km de caravan er achter op de kogel, of gewoon 2500 km rijd per jaar over gebaande wegen naar Zuid Frankrijk of Noord- Spanje?
Ongetwijfeld. Als je 0 km rijdt heb 0% kans op een lekke band en als je veel km rijdt is de kans in ieder geval niet 0%. Dus er zit een relatie in. Alleen, net zoals Micky heb ik zo wenig lekke banden gehad en nooit een niet-repareerbare.
Wel heb ik inmiddels 3 x een niet repareerbare defecte accu in mijn auto gehad. Dus op basis daarvan kan je beter met een accu dan met een band gaan rondzeulen. Dat doet echter niemand. Zou me niets verbazen als Micky gelijk heeft en de angst voor defecte banden is blijven hangen van vele jaren geleden.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door deusjevo » wo 26 mei 2021 15:12

Ik heb dan waarschijnlijk relatief veel lekke banden gehad.
Voor m’n werk altijd veel moeten rijden op redelijk slecht onderhouden wegen en terreinen.
Als je extreem veel snelweg rijdt zal je inderdaad minder kans op lekke banden hebben.
Bijna altijd waren schroeven trouwens de boosdoener.

Ik reis niet meer zonder reservewiel voor auto of caravan.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door sailor wim » wo 26 mei 2021 15:20

Lang geleden een hut en trekker gehad met dezelfde wielmaten.
Dus dat was makkelijk.
Maar nu met 18 en 14 inch gaat dat niet meer.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”