Wel of geen reservewiel
Wel of geen reservewiel
Bij veel auto's krijg je tegenwoordig geen reservewiel meer. In plaats daarvan een bandenreparatieset, kun je dit setje niet ook gebruiken bij een lekke caravanband? Begrijp dat je de tegenwoordig veel gebruikt C-banden ook niet meer zomaar aan flarden zult rijden en dat het veelal een klein lek zal zijn door een scherp voorwerp. Daar zou zo'n reparatieset toch goed bruikbaar moeten zijn. Scheelt een hoop gewicht geen reservewiel.
Re: Wel of geen reservewiel
En wat is het gevolg van een klein lek zoals je beschrijft?
Een te lage druk in de band, en dat veroorzaakt een klapband.
Dan begin je met je banden dichtingspul niet veel.
Een te lage druk in de band, en dat veroorzaakt een klapband.
Dan begin je met je banden dichtingspul niet veel.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Wel of geen reservewiel
Zeker naar het buitenland zal ik en voor de auto en voor de caravan een reserveband bij me hebben.
Lek kan bij een auto zeker.
Lek kan bij een caravan ook... zeker, maar het risico van een klapband door de te lage spanning ligt op de loer.
En een klapband... reparatiesetje???/ nope..
Dus zal het vervangen van die band veel tijd gaan kosten, en ook veel gaan kosten omdat je van de Peage weggesleept moet worden..
Nee... die ellende wil ik niet meemaken...
Maar... om een lek vroegtijdig in de gaten te hebben zit er in de tegenwoordige auto's een TPMS..
Tire Pressure monitor systeem..
JE krijgt dus een alarm melding met een te lage autoband spanning.
Nu heb ik, en nog een aantal hier een TPMS systeem voor de caravan aangeschaft.
Krijg je ook een alarm als de caravanband te zacht wordt.... voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.
Maar met het TPMS voor de caravan heb je die kans wel.
En toch neem ik reserverubbers mee....
Lek kan bij een auto zeker.
Lek kan bij een caravan ook... zeker, maar het risico van een klapband door de te lage spanning ligt op de loer.
En een klapband... reparatiesetje???/ nope..
Dus zal het vervangen van die band veel tijd gaan kosten, en ook veel gaan kosten omdat je van de Peage weggesleept moet worden..
Nee... die ellende wil ik niet meemaken...
Maar... om een lek vroegtijdig in de gaten te hebben zit er in de tegenwoordige auto's een TPMS..
Tire Pressure monitor systeem..
JE krijgt dus een alarm melding met een te lage autoband spanning.
Nu heb ik, en nog een aantal hier een TPMS systeem voor de caravan aangeschaft.
Krijg je ook een alarm als de caravanband te zacht wordt.... voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.
Maar met het TPMS voor de caravan heb je die kans wel.
En toch neem ik reserverubbers mee....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wel of geen reservewiel
Vanmiddag komen wij bij 1 van de kinderen aan. ik zie zijn auto staan met een lekke band. Zit een schroef in. Heeft geen reservewiel. Wel een pompje. Vandaag geen garage open. Wel opgepompt en gekeken hoelang het bleef staan. Morgen moet hij om 7:00 uur werken. Band morgenvroeg wederom oppompen en met goed geluk er naar zijn werk rijden en de dichtstbijzijnde garage opzoeken. Zelf ben ik blij dat wij een noodwiel bij de auto hebben. Tevens hebben wij een pompje bij. Vorig jaar tijdens de vakantie ook een spijker in de band. Voor de caravan hebben wij ook een band.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
- fortissimo
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21
Re: Wel of geen reservewiel
Wij hebben geen reservewiel in de auto. Inderdaad spray en pomp.
Maar, bij een lekke band kunnen wij onze pechdienst bellen die of de band repareert of vervangt indien nodig.
De caravan heeft wel een reservewiel, maar aangezien wij geen krik enz. hebben gaat die dus niet mee op vakantie.
Gelukkig is ook de caravan gedekt bij onze pechdienst.
Maar, bij een lekke band kunnen wij onze pechdienst bellen die of de band repareert of vervangt indien nodig.
De caravan heeft wel een reservewiel, maar aangezien wij geen krik enz. hebben gaat die dus niet mee op vakantie.
Gelukkig is ook de caravan gedekt bij onze pechdienst.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
- Bob Diesel
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
- Contacteer:
Re: Wel of geen reservewiel
Hier in NL misschien geen probleem
In Spanje op de hoogvlakte een klapper ,lang wachten
Afgesleept worden ,in het weekend gaat niks
Band in jou maat niet voorradig ,bestellen = wachten
En de hoofd prijs betalen , en kans op 2 dagen stilstand op een achteraf industrie terrein
Reserveband mee , half uur op onthoud en door
Daar na op zoek voor vervanging
In Spanje op de hoogvlakte een klapper ,lang wachten
Afgesleept worden ,in het weekend gaat niks
Band in jou maat niet voorradig ,bestellen = wachten
En de hoofd prijs betalen , en kans op 2 dagen stilstand op een achteraf industrie terrein
Reserveband mee , half uur op onthoud en door
Daar na op zoek voor vervanging
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Re: Wel of geen reservewiel
Pechdienst hebben wij ook, maar in het buitenland rijden wij geregeld op smalle en onbekende wegen. Daar sta ik niet graag uren (evt in de volle zon) te wachten tot ze ons gevonden hebben. Auto en sinds van de week ook de caravan voorzien van TMPS.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: Wel of geen reservewiel
Één keer op de snelweg (geen Peage) in Frankrijk met een klapband gestaan.
Was toen maar wat blij een reserve wiel mee te hebben.
Binnen 20 minuten was ik weer aan het rijden en dus van verlost van de onveilig plek en situatie.
Dus zowel voor de auto als caravan een reservewiel mee.
Was toen maar wat blij een reserve wiel mee te hebben.
Binnen 20 minuten was ik weer aan het rijden en dus van verlost van de onveilig plek en situatie.
Dus zowel voor de auto als caravan een reservewiel mee.
Als je het niet meer trekt, moet je duwen.
Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.
Re: Wel of geen reservewiel
Ook hier een bandenreparatieset met een elektrische (12V) pomp in de auto. Behalve de pomp maak ik geen gebruik van de reparatieset. Als je dat spul gebruikt kan je de band daarna weggooien.
Twee weken geleden de winterbanden omgewisseld voor de zomerbanden. Ik zag toen dat er een parker in één van de winterbanden zat. De parker eruit gehaald en het gaatje gerepareerd met een reparatiesetje met een soort van koord en vulcaniseermiddel. Dat ging prima en het gat is dicht nadat ik enkele malen de luchtdruk in de band gecontroleerd heb. Het was uiteindelijk nog geen 10 minuten werk. Prima voor onderweg als er een klein object in het loopvlak van de band is gekomen.
Twee weken geleden de winterbanden omgewisseld voor de zomerbanden. Ik zag toen dat er een parker in één van de winterbanden zat. De parker eruit gehaald en het gaatje gerepareerd met een reparatiesetje met een soort van koord en vulcaniseermiddel. Dat ging prima en het gat is dicht nadat ik enkele malen de luchtdruk in de band gecontroleerd heb. Het was uiteindelijk nog geen 10 minuten werk. Prima voor onderweg als er een klein object in het loopvlak van de band is gekomen.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Wel of geen reservewiel
Bij mijn huidige X5 zat ook geen reservewiel, maar er zit wel een enorme bak onder de laadvloer waar hij in kan. Direct na aanschaf dus toch een reservewiel gekocht. Bij de vorige caravans, maar ook de huidige caravan en de auto-ambulance heb ik altijd een reservewiel mee. Paar jaar geleden twee keer op een rij pech (zie plaatjes hieronder):
- in 2015 lekke band met de auto-ambulance op de A7 in Zuid-dld. Gelukkig vlakbij een afrit en omdat het een tandemasser is konden we rustig de afrit oprijden en een stukje verder de band verwisselen. Klusje van niks aangezien ik dat al tientallen malen gedaan heb bij mijn circuitauto's. Band was redelijk aan flarden en dan begin je dus niks met een reparatiesetje wat ik overigens ook heb liggen.
- in 2016 op de camping met de vorige X5 een dikke schroef in de band en ook daar gebruik gemaakt van het reservewiel. Voor 5€ bij de lokale bandenboer een prop in de oorspronkelijke band laten duwen, weer terug gewisseld en we konden weer door.
In al die jaren daarvoor en daarna nooit een lekke band gehad, maar ben toch blij dat ik in situaties met een lekke band niet afhankelijk bent van de beschikbaarheid van een reservewiel door derden. Je moet je echter wel afvragen of je een lekke band op de snelweg op de vluchtstrook zelf wil vervangen. Indien je niet in een pechhaven naast de vluchtstrook staat, begin ik er in ieder geval niet aan ook al ben ik in minder dan 10 minuten klaar. Dan maar af laten slepen en van de snelweg af eea zelf vervangen. Ben zelf werkzaam in de verkeersveiligheidswereld en heb te veel ongevallen gezien met verkeer wat stil staat op de vluchtstrook die aangetikt worden door een voertuig dat van zijn lijn afwijkt op de rechter rijstrook. Die afsleepkosten is mij het risico in ieder geval niet waard.
2015 - zuid-Duitsland:
2016 - Frankrijk:
- in 2015 lekke band met de auto-ambulance op de A7 in Zuid-dld. Gelukkig vlakbij een afrit en omdat het een tandemasser is konden we rustig de afrit oprijden en een stukje verder de band verwisselen. Klusje van niks aangezien ik dat al tientallen malen gedaan heb bij mijn circuitauto's. Band was redelijk aan flarden en dan begin je dus niks met een reparatiesetje wat ik overigens ook heb liggen.
- in 2016 op de camping met de vorige X5 een dikke schroef in de band en ook daar gebruik gemaakt van het reservewiel. Voor 5€ bij de lokale bandenboer een prop in de oorspronkelijke band laten duwen, weer terug gewisseld en we konden weer door.
In al die jaren daarvoor en daarna nooit een lekke band gehad, maar ben toch blij dat ik in situaties met een lekke band niet afhankelijk bent van de beschikbaarheid van een reservewiel door derden. Je moet je echter wel afvragen of je een lekke band op de snelweg op de vluchtstrook zelf wil vervangen. Indien je niet in een pechhaven naast de vluchtstrook staat, begin ik er in ieder geval niet aan ook al ben ik in minder dan 10 minuten klaar. Dan maar af laten slepen en van de snelweg af eea zelf vervangen. Ben zelf werkzaam in de verkeersveiligheidswereld en heb te veel ongevallen gezien met verkeer wat stil staat op de vluchtstrook die aangetikt worden door een voertuig dat van zijn lijn afwijkt op de rechter rijstrook. Die afsleepkosten is mij het risico in ieder geval niet waard.
2015 - zuid-Duitsland:
2016 - Frankrijk:
Laatst gewijzigd door Pakkie op di 25 mei 2021 08:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Wel of geen reservewiel
In onze pas geleverde caravan kregen we ook zo'n bandenreparatie setje net als in de auto.. Zal dus wel effect hebben anders leveren ze het er niet bij van een caravanfabrikant lijkt mij.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...
Re: Wel of geen reservewiel
Niet alle dingen zijn een verbetering.
Kwestie van gewicht en knaken en hopen dat je je nooit een echt wiel nodig hebt.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Wel of geen reservewiel
Gegeven dat wij vaak in het weekend rijden...en daar direct aan gekoppeld is dat je geduld voor reparatie erg op de proef gesteld wordt..
En dat het zonde is van je toch al schaarse vakantiedagen..
Neem ik ze dus wel mee.
Met mijn dubbele TPMS systeem hoop ik vroegtijdig een vluchthaven of afslag te kunnen vinden.
Band wisselen op de Peage trekt mij ook zeker niet..
En dat het zonde is van je toch al schaarse vakantiedagen..
Neem ik ze dus wel mee.
Met mijn dubbele TPMS systeem hoop ik vroegtijdig een vluchthaven of afslag te kunnen vinden.
Band wisselen op de Peage trekt mij ook zeker niet..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wel of geen reservewiel
altijd reservewiel voor auto en caravan bij me.
met pech op de autoroute frankrijk mag niemand je helpen behalve speciale diensten uit frankrijk.
zelf heb ik in half uur alles klaar......dank de ep level ook geen krik nodig voor eventjes.
wiel wisselen en dan rustig ergens band laten maken of vernieuwen
door het grote diepe gat achter in onze auto ligt reservewiel caravan altijd in de auto
met pech op de autoroute frankrijk mag niemand je helpen behalve speciale diensten uit frankrijk.
zelf heb ik in half uur alles klaar......dank de ep level ook geen krik nodig voor eventjes.
wiel wisselen en dan rustig ergens band laten maken of vernieuwen
door het grote diepe gat achter in onze auto ligt reservewiel caravan altijd in de auto
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: Wel of geen reservewiel
Zeker naar het buitenland zou ik niet zonder reservewielen op stap gaan.
Wel is er het lastig om het wiel van de caravan te wisselen. Het is hele toer om het reservewiel van de caravan er onderuit te krijgen als de linkerband lek zou zijn. Het reservewiel zit namelijk onder de caravan en je moet die aan de linkerkant behoorlijk hoog opkrikken om het er onderuit te kunnen halen. Bij mijn caravan zit wel zo'n Alko krik maar die is niet echt ideaal. Daarom had ik op lange reizen altijd een goedkope "garagekrik" bij me. Die is wel zwaar, maar werkt goed en past er ook altijd onder door de geringe hoogte.
Voor de auto, waar alleen een reparatiesetje bij zit, nam ik een winterband mee als reservewiel.
Wel is er het lastig om het wiel van de caravan te wisselen. Het is hele toer om het reservewiel van de caravan er onderuit te krijgen als de linkerband lek zou zijn. Het reservewiel zit namelijk onder de caravan en je moet die aan de linkerkant behoorlijk hoog opkrikken om het er onderuit te kunnen halen. Bij mijn caravan zit wel zo'n Alko krik maar die is niet echt ideaal. Daarom had ik op lange reizen altijd een goedkope "garagekrik" bij me. Die is wel zwaar, maar werkt goed en past er ook altijd onder door de geringe hoogte.
Voor de auto, waar alleen een reparatiesetje bij zit, nam ik een winterband mee als reservewiel.
Kip Greyline 53 TEB met Volvo XC40 T5 AWD
Re: Wel of geen reservewiel
Dan kun je het reservewiel vd caravan toch beter in de disselbak of kofferbak vd auto vervoeren...
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...
Re: Wel of geen reservewiel
Op advies dealer geen reservewiel voor auto, “bel Mazda Euro service”.
Onder de caravan ligt een reserve op de slee maar een krik ontbreekt, ook hiervoor roep ik de Euro service.
We lopen een risico ernstige vertraging op te lopen, dat besef ik.
Meeste kilometers maken wij op de Autoroute en daar moet je toch afgevoerd worden.
Resteert een beperkt risico op gedoe en vertraging maar dat accepteer ik.
Onder de caravan ligt een reserve op de slee maar een krik ontbreekt, ook hiervoor roep ik de Euro service.
We lopen een risico ernstige vertraging op te lopen, dat besef ik.
Meeste kilometers maken wij op de Autoroute en daar moet je toch afgevoerd worden.
Resteert een beperkt risico op gedoe en vertraging maar dat accepteer ik.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Wel of geen reservewiel
Altijd al bij auto en caravan/aanhangwagen een reservewiel erbij. Bij de caravan zat deze eronder net achter de as.( geeft ook nog eens verbeterd zwaarte punt)
In al die jaren veel plezier van gehad en verschillende keren van pas is geweest. Bij de latere wat grotere caravans mini- garagekrik eronder.Ernaast had ik ook altijd nog een pot krikje er bij of schaarkrik en voldoende bar pomp op 12 Volt.
Ideaal zeker bij vervangen bij caravan reservewiel omdat deze krik de caravan voldoende hoog kan opkrikken zodat reservewiel onder de caravan uit de reservewielhouder er gemakkelijk was uit te halen.
Reservewiel van caravan wil ik niet in de disselkast hebben geeft alleen maar weer meer kogeldruk en pendule werking en met fietsen op de dissel verkreeg je al kogeldruk voldoende.
In al die jaren veel plezier van gehad en verschillende keren van pas is geweest. Bij de latere wat grotere caravans mini- garagekrik eronder.Ernaast had ik ook altijd nog een pot krikje er bij of schaarkrik en voldoende bar pomp op 12 Volt.
Ideaal zeker bij vervangen bij caravan reservewiel omdat deze krik de caravan voldoende hoog kan opkrikken zodat reservewiel onder de caravan uit de reservewielhouder er gemakkelijk was uit te halen.
Reservewiel van caravan wil ik niet in de disselkast hebben geeft alleen maar weer meer kogeldruk en pendule werking en met fietsen op de dissel verkreeg je al kogeldruk voldoende.
Wel of geen reservewiel
Tja, ik heb 3 weken geleden hetzelfde gehad, ook alle garages dicht, binnen een uur kon ik weer rijden met de door de ANWB gerepareerde band, daarnaast heb je ook nog de service van je eigen merk (in mijn geval de Volvo assist gebeld en die stuurden de ANWB omdat de garages dicht waren), je wordt echt gewoon 24 uur per dag geholpen als je de spullen maar voor elkaar hebtSBerend schreef: ↑ma 24 mei 2021 22:43Vanmiddag komen wij bij 1 van de kinderen aan. ik zie zijn auto staan met een lekke band. Zit een schroef in. Heeft geen reservewiel. Wel een pompje. Vandaag geen garage open. Wel opgepompt en gekeken hoelang het bleef staan. Morgen moet hij om 7:00 uur werken. Band morgenvroeg wederom oppompen en met goed geluk er naar zijn werk rijden en de dichtstbijzijnde garage opzoeken. Zelf ben ik blij dat wij een noodwiel bij de auto hebben. Tevens hebben wij een pompje bij. Vorig jaar tijdens de vakantie ook een spijker in de band. Voor de caravan hebben wij ook een band.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wel of geen reservewiel
Zo relaxed op de camping werkt voor de beste man een stuk fijner dan op de vluchtstrook was de boosdoener een haring?
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...
Re: Wel of geen reservewiel
RE.gif
Die schroef zat er al in voordat we op de camping waren :)
Bij autobanden merk je schroeven en spijkers doorgaans pas op als je het hoort tikken, ik ben wel eens met een schroef erin van oost Duitsland naar huis gereden, elk uur even gestopt om te kijken of er nog voldoende lucht in zat, bij de caravan zou ik dat niet aandurven
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Die schroef zat er al in voordat we op de camping waren :)
Bij autobanden merk je schroeven en spijkers doorgaans pas op als je het hoort tikken, ik ben wel eens met een schroef erin van oost Duitsland naar huis gereden, elk uur even gestopt om te kijken of er nog voldoende lucht in zat, bij de caravan zou ik dat niet aandurven
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wel of geen reservewiel
Geen reservewiel voor de auto, simpelweg omdat dit niet past.
Oplossing: run flat band. Hiermee kan je leeg nog een stuk rijden met gereduceerde snelheid.
Onder de caravan hangt wel weer een reserve wiel voor de caravan
Oplossing: run flat band. Hiermee kan je leeg nog een stuk rijden met gereduceerde snelheid.
Onder de caravan hangt wel weer een reserve wiel voor de caravan
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
Re: Wel of geen reservewiel
Voor de auto geen reservewiel, wel een winterwiel.
Voor de caravan wel een reservewiel maar geen krik en kriksteunen meer vanwege de mover (achter de wielen).
Voor de caravan wel een reservewiel maar geen krik en kriksteunen meer vanwege de mover (achter de wielen).
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Wel of geen reservewiel
Nieuwe auto heeft geen reservewiel. Er past wel een thuiskomer in de bak.
Echter mag ik volgens de handleiding van de auto met de thuiskomer geen aanhanger trekken. De vraag is dus hoever je dan alsnog komt. Voor nood zou ik best met de thuiskomer de snelweg af durven rijden, alles beter dan de vluchtstrook.
Echter mag ik volgens de handleiding van de auto met de thuiskomer geen aanhanger trekken. De vraag is dus hoever je dan alsnog komt. Voor nood zou ik best met de thuiskomer de snelweg af durven rijden, alles beter dan de vluchtstrook.
Re: Wel of geen reservewiel
Op het voorwiel voor korte afstand zou ik het ook wel aandurven
Kip Greyline 53 TEB met Volvo XC40 T5 AWD