Wel of geen reservewiel

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » do 27 mei 2021 15:17

Run flat werkt niet voor een caravan, je kant dan nog max 80km rijden en dan moet je de band alsnog vervangen, de wangen zijn harder en dragen zo ook de auto, terwijl de ban leeg/lek is.

Conti seal kan wel, daar zit een laag in die de band echt plakt, die heb ik 180k km op mijn Passat gehad thumbup.gif

Wellicht is dat een idee, weet niet wat ze leveren qua laadvermogen:

https://www.continental-banden.be/auto/ ... /contiseal
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door deusjevo » do 27 mei 2021 15:31

[re.gif]
Die Conti Seals zijn niet te repareren met vulkanische plakker denk ik?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door RDDR » do 27 mei 2021 15:38

Micky schreef:
do 27 mei 2021 15:17
Run flat werkt niet voor een caravan, je kant dan nog max 80km rijden en dan moet je de band alsnog vervangen, de wangen zijn harder en dragen zo ook de auto, terwijl de ban leeg/lek is.
Dat lijkt mij meer dan genoeg om een bandenboer te bereiken of worst case een camping en die dag daarna een bandenboer.
Die contiseal is zeker iets om naar te kijken als ik nieuwe bandjes moet. Vraag is alleen of ik ooit zover kom of tegen die tijd de hut weer heb ingeruild.
Laatst gewijzigd door RDDR op do 27 mei 2021 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » do 27 mei 2021 16:12

[re.gif]

80km is niets op een zaterdag of zondag in Frankrijk, idd hoogstens om een camping te zoeken voor de nacht mrgreen.gif en je rijdt dus bewust op een lekke band met een veel zwaardere caravan, dit zijn mi 2 zaken die niet heel erg goed samen gaan mrgreen.gif
plus gegarandeerd een nieuwe band ipv een prop, of bij de SEAL banden helemaal geen reparatie thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door RDDR » do 27 mei 2021 16:26

Dat is allemaal ook weer waar. Voorlopig blijf ik in ieder geval door hobbelen met de huidige banden en oplossing (en dus zonder reserve band)
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Jaap van Duijn » do 27 mei 2021 17:16

En de moraal van het verhaal.
We doen gewoon wat we zelf willen, we weten het allemaal zelf beter en een ander hoeft ons niets te zeggen.
Heb ik dan dan zo goed begrepen, want ook bij dit item zijn er zoveel voors en tegens en komen we er nooit uit - denk ik.

Fijne dag verder hoor Jaap

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » do 27 mei 2021 17:21

[re.gif]

Ik begrijp je reactie niet helemaal Jaap scratch.gif ik zie dat iets anders, mensen die hem meenemen hebben hun eigen gevoel erbij, mensen die hem thuis laten ook, verder wordt er opbouwend gekeken naar alternatieven, jij doet nu net alsof het een welles nietes spelletje is.
We hoeven er toch ook "niet uit te komen" ieder maakt zijn overweging en acteert daarnaar mrgreen.gif
Ervaring is de beste leerschool, zo ook hier toch? thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Wie-niets » do 27 mei 2021 17:23

[re.gif]
Ach, dit gebeurt in soortgelijke draadjes of eerdere topic 's hierover ( bijna) ....altijd. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » do 27 mei 2021 17:56

[re.gif]

Kijk eens op andere fora zou ik zeggen, het is hier een walhalla mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Wie-niets » do 27 mei 2021 18:18

[re.gif]
Ik weet het en ik ken het. knipoog.gif
Meestal schuif ik mij aan het " lopend buffet" dan ook maar weer aan. En je bent natuurlijk vrij om iets wel of niet te lezen toch....

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door erichendri » do 27 mei 2021 18:56

Hier iets over runflat banden.
Dacht zelf dat die gebruik maakten van speciale velgen.

https://www.bandenleader.nl/advies-band ... lat-banden

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Herr » do 27 mei 2021 19:11

Ik heb weer wat opgestoken: ContiSeal banden
Als het caravan bandenwissel tijd is dan gaan er denk ik eerder ContiSeal banden onder dan Runflat banden. thumbup.gif
Voor de auto worden de ContiSeal banden niet in de juiste maat gemaakt... de auto voorlopig Runflat.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » do 27 mei 2021 19:47

erichendri schreef:
do 27 mei 2021 18:56
Hier iets over runflat banden.
Dacht zelf dat die gebruik maakten van speciale velgen.

https://www.bandenleader.nl/advies-band ... lat-banden

Eric
Dat dacht ik ook altijd, maar ook ik zag vandaag dat dit niet het geval is, wellicht een verandering tov het verleden scratch.gif

[re.gif] @Herr, wat ik schreef, niets dan lof over de seal banden, terwijl ik niet eens een conti fan ben, maar deze banden bevielen mij heel goed thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Jaap van Duijn » vr 28 mei 2021 07:55

Mickey,

Een met Uw zienswijze, alleen mee lezend en wetend wat ik weet lees ik toch dan wij allemaal ons niet laten beinvloeden.
Natuurlijk zijn er alternatieven, natuurlijk zijn er betere of juist slechtere methodes.
Maar we blijven doordrammen - zie lees ik het - met onze eigen gedachten.
En ja wie zich stoort die leest het maar niet, maar dat was de bedoeling niet van het forum toch.

Een fijne dag, goed week einde en ga je op pad, laat geen van ons een lekke band krijgen - Jaap

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door RDDR » vr 28 mei 2021 08:37

[re.gif] [re.gif]

Wat me niet helemaal duidelijk is op de website van Contiseal:
1) Als er een spijker in komt gedurende de vakantie.... hoe lang kan je doorrijden?
2) Als je die spijker eruit trekt, werkt het spul dan nog of moet je dan de band vervangen?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door kipecu » vr 28 mei 2021 10:04

Jawel hoor, de topicstarter is er wel hoor! Die heeft het druk met het doorlezen van alle berichten. Moet zeggen dat ik er met alle goedbedoelde adviezen ook nog niet uit ben. Het reservewiel ligt meestal achter in de caravan omdat die vanwege de achter de wielen geplaatste mover er niet meer onder kan. Nu valt het met het ervan last hebben wel mee maar het is ook weer gewicht. Ik zit ook niet te wachten op een hoop gedoe omdat ik geen reservewiel bij de hand heb mocht het nodig zijn. Je kunt natuurlijk wel e.e.a. aan risico's verminderen door b.v. banden niet ouder dan 6 jaar te rijden en daarvan de bandendruk te monitoren. Wat ik altijd wel weer wat vreemd blijf vinden is dat de leeftijd van de banden onder caravans zo belangrijk schijnt te zijn terwijl die onder je auto niet die aandacht krijgen.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door RDDR » vr 28 mei 2021 10:12

[re.gif]
Bij autobanden is ook het advies om na tegenwoordig 10 jaar te vervangen. Wellicht dat je bij de caravan meer risico loopt op uitdrogen omdat ze veel minder gebruikt worden. weenie.gif

Ik hou echter vooral de 6 jaar aan in verband met de tempo 100 keuring in Duitsland. Is een van de eisen daarvoor. En wij gaan bijna altijd naar Duitsland / Oostenrijk / Zwitserland / Italie. Ben geen Frankrijk liefhebber, dus de tocht begint voor ons vrijwel altijd in Dutisland.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » vr 28 mei 2021 11:43

RDDR schreef:
vr 28 mei 2021 08:37
[re.gif] [re.gif]

Wat me niet helemaal duidelijk is op de website van Contiseal:
1) Als er een spijker in komt gedurende de vakantie.... hoe lang kan je doorrijden?
2) Als je die spijker eruit trekt, werkt het spul dan nog of moet je dan de band vervangen?
Je kunt altijd doorrijden, je trekt de spijker eruit en de seal dicht het gat. Als hij erin blijft zitten slijt de kop er vanzelf af mrgreen.gif

[re.gif] [re.gif] caravanbanden worden veel zwaarder belast en idd staan ze lang stil
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Arie W
Berichten: 143
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Arie W » di 2 jan 2024 17:29

Het draadje is al weer even geleden voor het laatst bewerkt maar na het helemaal gelezen te hebben ben ik om.
Ook voor de caravan een reserve wiel.

Omdat onze tweedehands nieuwe caravan mooie Tabbert velgen heeft moeten we wel opzoek naar een passende stalen.
Geen idee nog, even bij de locale banden guru vragen wat zij kunnen betekenen.
De caravan grossier noemde hele verkeerde ‘typenummers’. :oops:
Onder de auto hangt er standaard één en die is helaas niet nieuw meer :(
Moet ook nog een potkrik voor zowel de auto als caravan komen met wat houten hulp middelen voor beide.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door sailor wim » di 2 jan 2024 17:53

[re.gif]
Goed besluit Arie.
Screenshot_20240102_175349_Samsung Internet.jpg
Ik was afgelopen jaar lek weggereden vanaf de Aubrac op een zondag met twee keer bijpompen kon ik op camping Lempdes sur Allagon het reserve wiel gebruiken. Een prop kon niet omdat de schroef in de wang zat.
Tja het reserve wiel van de auto weegt 24 kg en van de caravan 18 kg. Het was best een gedoe met de schaarkrik dus bij thuiskomst gelijk een potkrik gekocht met speciale steunen voor een Alko chassis, weer 4.7kg erbij.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door deusjevo » di 2 jan 2024 18:50

Arie W schreef:
di 2 jan 2024 17:29
Het draadje is al weer even geleden voor het laatst bewerkt maar na het helemaal gelezen te hebben ben ik om.
Ook voor de caravan een reserve wiel.

Omdat onze tweedehands nieuwe caravan mooie Tabbert velgen heeft moeten we wel opzoek naar een passende stalen.
Geen idee nog, even bij de locale banden guru vragen wat zij kunnen betekenen.
De caravan grossier noemde hele verkeerde ‘typenummers’. :oops:
Onder de auto hangt er standaard één en die is helaas niet nieuw meer :(
Moet ook nog een potkrik voor zowel de auto als caravan komen met wat houten hulp middelen voor beide.
Check wel even of je andere wielbouten nodig hebt bij een stalen wiel.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Chris » di 2 jan 2024 19:33

Arie W schreef:
di 2 jan 2024 17:29
Het draadje is al weer even geleden voor het laatst bewerkt maar na het helemaal gelezen te hebben ben ik om.
Ook voor de caravan een reserve wiel.

Omdat onze tweedehands nieuwe caravan mooie Tabbert velgen heeft moeten we wel opzoek naar een passende stalen.
Geen idee nog, even bij de locale banden guru vragen wat zij kunnen betekenen.
De caravan grossier noemde hele verkeerde ‘typenummers’. :oops:
Onder de auto hangt er standaard één en die is helaas niet nieuw meer :(
Moet ook nog een potkrik voor zowel de auto als caravan komen met wat houten hulp middelen voor beide.
Arie....

Ik meen dat jij 15"velgen hebt toch??
Die velgen zijn best te vinden.
Ook onder mijn hut LM en reserve Staal.
Wel andere wielbouten ook meegekregen van onze dealer.... en er hoorde ook een garagekrik bij het reservewiel set wat we toen als optie mee bestelden.
Die bouten..
Effe een foto om het verschil te laten zien.
De LM velgen hebben de linker en de stalen velg de rechter bout..
.
Wielbouten.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 559
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door dehoekies » di 2 jan 2024 20:20

Caravan gekocht en 3 !! nieuwe banden afgedwongen.
De verkoper wilde er 2 maar als ik lek rij zit ik met een oude reserve band .
Banden waren 5 jaar oud, geen mankementen en voldoende profiel maar voor mij telde de jaartallen
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent ( avatar volgt)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Chris » di 2 jan 2024 20:34

Tja ..
Mijn reserveband is uit 2017.
De banden onder de hut zijn net voor afgelopen vakantie gemonteerd...( 6 jaar oud, verzekerings eis)
Maar, de hut staat op LM velgen, mocht ik het reservewiel nodig hebben dan is dat maar een oudere... maar die stalen velg moet gewoon snel weer voor LM gewisseld worden.
Reserve is dus echt alleen reserve... voor effe...

Houd je reservewiel bandenspanning ook bij hoor...
Je zal niet de eerste zijn die er op een ongelegen moment achter komt dat zijn reseveband zo slap als een vaatdoek is.

Nu staat mijn reservewiel in de disselbak... en het ventiel naar de wand gericht, daar kan ik dus normaal niet bij.
Ik heb een ventiel verlengslanggetje erop geschroeft, en die komt door een velggat binnen handbereik..
Kan ik er toch makkelijk bij zonder dat wiel uit de disselbak te moeten trekken...
Jammer.... ik heb daar geen foto van.
Zoiets als dit... kost geen fluit maar erg handig..
https://www.prolech.nl/webshop/gereedsc ... sUEALw_wcB

De situatie met mijn reservewiel..je kan dat slangetje nog net zien zitten bovenin... ( een zwarte trouwens )
.
20200730_205315.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 559
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door dehoekies » di 2 jan 2024 20:52

[re.gif]
Res . band is op spanning maar ik heb een klein compressortje bij uit de camper tijd waar je autobanden mee kunt oppompen.
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent ( avatar volgt)

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”