Wel of geen reservewiel

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Wel of geen reservewiel

Bericht door kipecu » ma 24 mei 2021 21:52

Bij veel auto's krijg je tegenwoordig geen reservewiel meer. In plaats daarvan een bandenreparatieset, kun je dit setje niet ook gebruiken bij een lekke caravanband? Begrijp dat je de tegenwoordig veel gebruikt C-banden ook niet meer zomaar aan flarden zult rijden en dat het veelal een klein lek zal zijn door een scherp voorwerp. Daar zou zo'n reparatieset toch goed bruikbaar moeten zijn. Scheelt een hoop gewicht geen reservewiel.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door ArnoM » ma 24 mei 2021 21:58

En wat is het gevolg van een klein lek zoals je beschrijft?
Een te lage druk in de band, en dat veroorzaakt een klapband.
Dan begin je met je banden dichtingspul niet veel.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Chris » ma 24 mei 2021 22:04

Zeker naar het buitenland zal ik en voor de auto en voor de caravan een reserveband bij me hebben.
Lek kan bij een auto zeker.
Lek kan bij een caravan ook... zeker, maar het risico van een klapband door de te lage spanning ligt op de loer.
En een klapband... reparatiesetje???/ nope..
Dus zal het vervangen van die band veel tijd gaan kosten, en ook veel gaan kosten omdat je van de Peage weggesleept moet worden..
Nee... die ellende wil ik niet meemaken...

Maar... om een lek vroegtijdig in de gaten te hebben zit er in de tegenwoordige auto's een TPMS..
Tire Pressure monitor systeem..
JE krijgt dus een alarm melding met een te lage autoband spanning.
Nu heb ik, en nog een aantal hier een TPMS systeem voor de caravan aangeschaft.
Krijg je ook een alarm als de caravanband te zacht wordt.... voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.
Maar met het TPMS voor de caravan heb je die kans wel.
En toch neem ik reserverubbers mee....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door SBerend » ma 24 mei 2021 22:43

Vanmiddag komen wij bij 1 van de kinderen aan. ik zie zijn auto staan met een lekke band. Zit een schroef in. Heeft geen reservewiel. Wel een pompje. Vandaag geen garage open. Wel opgepompt en gekeken hoelang het bleef staan. Morgen moet hij om 7:00 uur werken. Band morgenvroeg wederom oppompen en met goed geluk er naar zijn werk rijden en de dichtstbijzijnde garage opzoeken. Zelf ben ik blij dat wij een noodwiel bij de auto hebben. Tevens hebben wij een pompje bij. Vorig jaar tijdens de vakantie ook een spijker in de band. Voor de caravan hebben wij ook een band.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door fortissimo » ma 24 mei 2021 22:59

Wij hebben geen reservewiel in de auto. Inderdaad spray en pomp.
Maar, bij een lekke band kunnen wij onze pechdienst bellen die of de band repareert of vervangt indien nodig.

De caravan heeft wel een reservewiel, maar aangezien wij geen krik enz. hebben gaat die dus niet mee op vakantie.
Gelukkig is ook de caravan gedekt bij onze pechdienst.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1339
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Bob Diesel » ma 24 mei 2021 23:06

Hier in NL misschien geen probleem
In Spanje op de hoogvlakte een klapper scratch.gif ,lang wachten
Afgesleept worden ,in het weekend gaat niks
Band in jou maat niet voorradig ,bestellen = wachten
En de hoofd prijs betalen , en kans op 2 dagen stilstand op een achteraf industrie terrein

Reserveband mee , half uur op onthoud en door thumbup.gif
Daar na op zoek voor vervanging
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door SBerend » ma 24 mei 2021 23:09

Pechdienst hebben wij ook, maar in het buitenland rijden wij geregeld op smalle en onbekende wegen. Daar sta ik niet graag uren (evt in de volle zon) te wachten tot ze ons gevonden hebben. Auto en sinds van de week ook de caravan voorzien van TMPS.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Storm » ma 24 mei 2021 23:26

Één keer op de snelweg (geen Peage) in Frankrijk met een klapband gestaan.
Was toen maar wat blij een reserve wiel mee te hebben.
Binnen 20 minuten was ik weer aan het rijden en dus van verlost van de onveilig plek en situatie.
Dus zowel voor de auto als caravan een reservewiel mee.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Hans 555 » di 25 mei 2021 05:52

Ook hier een bandenreparatieset met een elektrische (12V) pomp in de auto. Behalve de pomp maak ik geen gebruik van de reparatieset. Als je dat spul gebruikt kan je de band daarna weggooien.
Twee weken geleden de winterbanden omgewisseld voor de zomerbanden. Ik zag toen dat er een parker in één van de winterbanden zat. De parker eruit gehaald en het gaatje gerepareerd met een reparatiesetje met een soort van koord en vulcaniseermiddel. Dat ging prima en het gat is dicht nadat ik enkele malen de luchtdruk in de band gecontroleerd heb. Het was uiteindelijk nog geen 10 minuten werk. Prima voor onderweg als er een klein object in het loopvlak van de band is gekomen. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Pakkie » di 25 mei 2021 08:51

Bij mijn huidige X5 zat ook geen reservewiel, maar er zit wel een enorme bak onder de laadvloer waar hij in kan. Direct na aanschaf dus toch een reservewiel gekocht. Bij de vorige caravans, maar ook de huidige caravan en de auto-ambulance heb ik altijd een reservewiel mee. Paar jaar geleden twee keer op een rij pech (zie plaatjes hieronder):
- in 2015 lekke band met de auto-ambulance op de A7 in Zuid-dld. Gelukkig vlakbij een afrit en omdat het een tandemasser is konden we rustig de afrit oprijden en een stukje verder de band verwisselen. Klusje van niks aangezien ik dat al tientallen malen gedaan heb bij mijn circuitauto's. Band was redelijk aan flarden en dan begin je dus niks met een reparatiesetje wat ik overigens ook heb liggen.
- in 2016 op de camping met de vorige X5 een dikke schroef in de band en ook daar gebruik gemaakt van het reservewiel. Voor 5€ bij de lokale bandenboer een prop in de oorspronkelijke band laten duwen, weer terug gewisseld en we konden weer door.

In al die jaren daarvoor en daarna nooit een lekke band gehad, maar ben toch blij dat ik in situaties met een lekke band niet afhankelijk bent van de beschikbaarheid van een reservewiel door derden. Je moet je echter wel afvragen of je een lekke band op de snelweg op de vluchtstrook zelf wil vervangen. Indien je niet in een pechhaven naast de vluchtstrook staat, begin ik er in ieder geval niet aan ook al ben ik in minder dan 10 minuten klaar. Dan maar af laten slepen en van de snelweg af eea zelf vervangen. Ben zelf werkzaam in de verkeersveiligheidswereld en heb te veel ongevallen gezien met verkeer wat stil staat op de vluchtstrook die aangetikt worden door een voertuig dat van zijn lijn afwijkt op de rechter rijstrook. Die afsleepkosten is mij het risico in ieder geval niet waard.

2015 - zuid-Duitsland:
2015.jpg

2016 - Frankrijk:
2016.JPG
Laatst gewijzigd door Pakkie op di 25 mei 2021 08:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door rutgerg » di 25 mei 2021 08:52

In onze pas geleverde caravan kregen we ook zo'n bandenreparatie setje net als in de auto.. Zal dus wel effect hebben anders leveren ze het er niet bij van een caravanfabrikant lijkt mij.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door deusjevo » di 25 mei 2021 08:56

[re.gif]
Niet alle dingen zijn een verbetering.
Kwestie van gewicht en knaken 💵 en hopen dat je je nooit een echt wiel nodig hebt.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Chris » di 25 mei 2021 08:57

Gegeven dat wij vaak in het weekend rijden...en daar direct aan gekoppeld is dat je geduld voor reparatie erg op de proef gesteld wordt..
En dat het zonde is van je toch al schaarse vakantiedagen..
Neem ik ze dus wel mee.
Met mijn dubbele TPMS systeem hoop ik vroegtijdig een vluchthaven of afslag te kunnen vinden.
Band wisselen op de Peage trekt mij ook zeker niet..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door sindaco » di 25 mei 2021 09:42

altijd reservewiel voor auto en caravan bij me.

met pech op de autoroute frankrijk mag niemand je helpen behalve speciale diensten uit frankrijk.

zelf heb ik in half uur alles klaar......dank de ep level ook geen krik nodig voor eventjes.

wiel wisselen en dan rustig ergens band laten maken of vernieuwen
door het grote diepe gat achter in onze auto ligt reservewiel caravan altijd in de auto
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

annemia
Berichten: 69
Lid geworden op: za 18 jun 2011 13:42
Locatie: Groningen

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door annemia » di 25 mei 2021 09:59

Zeker naar het buitenland zou ik niet zonder reservewielen op stap gaan.
Wel is er het lastig om het wiel van de caravan te wisselen. Het is hele toer om het reservewiel van de caravan er onderuit te krijgen als de linkerband lek zou zijn. Het reservewiel zit namelijk onder de caravan en je moet die aan de linkerkant behoorlijk hoog opkrikken om het er onderuit te kunnen halen. Bij mijn caravan zit wel zo'n Alko krik maar die is niet echt ideaal. Daarom had ik op lange reizen altijd een goedkope "garagekrik" bij me. Die is wel zwaar, maar werkt goed en past er ook altijd onder door de geringe hoogte.
Voor de auto, waar alleen een reparatiesetje bij zit, nam ik een winterband mee als reservewiel.
Kip Greyline 53 TEB met Volvo XC40 T5 AWD

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door rutgerg » di 25 mei 2021 10:50

[re.gif] Dan kun je het reservewiel vd caravan toch beter in de disselbak of kofferbak vd auto vervoeren...
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door janoniem » di 25 mei 2021 11:19

Op advies dealer geen reservewiel voor auto, “bel Mazda Euro service”.
Onder de caravan ligt een reserve op de slee maar een krik ontbreekt, ook hiervoor roep ik de Euro service.
We lopen een risico ernstige vertraging op te lopen, dat besef ik.
Meeste kilometers maken wij op de Autoroute en daar moet je toch afgevoerd worden.
Resteert een beperkt risico op gedoe en vertraging maar dat accepteer ik.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Wie-niets » di 25 mei 2021 11:34

Altijd al bij auto en caravan/aanhangwagen een reservewiel erbij. Bij de caravan zat deze eronder net achter de as.( geeft ook nog eens verbeterd zwaarte punt)

In al die jaren veel plezier van gehad en verschillende keren van pas is geweest. Bij de latere wat grotere caravans mini- garagekrik eronder.Ernaast had ik ook altijd nog een pot krikje er bij of schaarkrik en voldoende bar pomp op 12 Volt.
Ideaal zeker bij vervangen bij caravan reservewiel omdat deze krik de caravan voldoende hoog kan opkrikken zodat reservewiel onder de caravan uit de reservewielhouder er gemakkelijk was uit te halen.
Reservewiel van caravan wil ik niet in de disselkast hebben geeft alleen maar weer meer kogeldruk en pendule werking en met fietsen op de dissel verkreeg je al kogeldruk voldoende.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » di 25 mei 2021 11:41

SBerend schreef:
ma 24 mei 2021 22:43
Vanmiddag komen wij bij 1 van de kinderen aan. ik zie zijn auto staan met een lekke band. Zit een schroef in. Heeft geen reservewiel. Wel een pompje. Vandaag geen garage open. Wel opgepompt en gekeken hoelang het bleef staan. Morgen moet hij om 7:00 uur werken. Band morgenvroeg wederom oppompen en met goed geluk er naar zijn werk rijden en de dichtstbijzijnde garage opzoeken. Zelf ben ik blij dat wij een noodwiel bij de auto hebben. Tevens hebben wij een pompje bij. Vorig jaar tijdens de vakantie ook een spijker in de band. Voor de caravan hebben wij ook een band.
Tja, ik heb 3 weken geleden hetzelfde gehad, ook alle garages dicht, binnen een uur kon ik weer rijden met de door de ANWB gerepareerde band, daarnaast heb je ook nog de service van je eigen merk (in mijn geval de Volvo assist gebeld en die stuurden de ANWB omdat de garages dicht waren), je wordt echt gewoon 24 uur per dag geholpen als je de spullen maar voor elkaar hebt thumbup.gif

Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door rutgerg » di 25 mei 2021 11:55

[re.gif] Zo relaxed op de camping werkt voor de beste man een stuk fijner dan op de vluchtstrook blij.gif was de boosdoener een haring? mrgreen.gif
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » di 25 mei 2021 12:09

RE.gif

Die schroef zat er al in voordat we op de camping waren :)

Bij autobanden merk je schroeven en spijkers doorgaans pas op als je het hoort tikken, ik ben wel eens met een schroef erin van oost Duitsland naar huis gereden, elk uur even gestopt om te kijken of er nog voldoende lucht in zat, bij de caravan zou ik dat niet aandurven


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Herr » di 25 mei 2021 12:27

Geen reservewiel voor de auto, simpelweg omdat dit niet past.
Oplossing: run flat band. Hiermee kan je leeg nog een stuk rijden met gereduceerde snelheid.

Onder de caravan hangt wel weer een reserve wiel voor de caravan
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Hans 555 » di 25 mei 2021 12:58

Voor de auto geen reservewiel, wel een winterwiel.
Voor de caravan wel een reservewiel maar geen krik en kriksteunen meer vanwege de mover (achter de wielen).
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door meeder » di 25 mei 2021 14:50

Nieuwe auto heeft geen reservewiel. Er past wel een thuiskomer in de bak.
Echter mag ik volgens de handleiding van de auto met de thuiskomer geen aanhanger trekken. De vraag is dus hoever je dan alsnog komt. Voor nood zou ik best met de thuiskomer de snelweg af durven rijden, alles beter dan de vluchtstrook.


annemia
Berichten: 69
Lid geworden op: za 18 jun 2011 13:42
Locatie: Groningen

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door annemia » di 25 mei 2021 15:29

Op het voorwiel voor korte afstand zou ik het ook wel aandurven
Kip Greyline 53 TEB met Volvo XC40 T5 AWD

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”