Makkelijk waterpas zonder mover
Makkelijk waterpas zonder mover
Topic zegt het al. Na paar keer kamperen met de caravan blijft het elke keer weer een uitdaging om de caravan in de breedte richting waterpas te zetten. Nu ben ik een beetje aan het rond kijken op het interweb om dit zonder mover makkelijker te maken.
Achteruitrijden de keer op is op de meeste plekjes( buitenland)niet handig. Met de hand lukt ons gewoon slecht. Nu zag ik van de zware metalen levelers, opblaasbare levelers, dure automatische levelers en de ordinaire krik.
Wat is nu een mooi systeem? Ik snap natuurlijk zoveel mensen zoveel wensen. Ik heb altijd een grote (lidl) garage krik mee. Maar op krikken zonder auto ervoor is niet aan te raden. Die grote metalen klemmen om de band kan maar.... de opblaasbare kussen levelers lijken ideaal ivm gewicht etc. Maar hoe reëel is het dat deze 3 weken op druk blijft bij 25+ graden.
Zijn er misschien nog meer oplossingen die ik over het hoofd zie???
Achteruitrijden de keer op is op de meeste plekjes( buitenland)niet handig. Met de hand lukt ons gewoon slecht. Nu zag ik van de zware metalen levelers, opblaasbare levelers, dure automatische levelers en de ordinaire krik.
Wat is nu een mooi systeem? Ik snap natuurlijk zoveel mensen zoveel wensen. Ik heb altijd een grote (lidl) garage krik mee. Maar op krikken zonder auto ervoor is niet aan te raden. Die grote metalen klemmen om de band kan maar.... de opblaasbare kussen levelers lijken ideaal ivm gewicht etc. Maar hoe reëel is het dat deze 3 weken op druk blijft bij 25+ graden.
Zijn er misschien nog meer oplossingen die ik over het hoofd zie???
Geen Caravan.
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Ik gebruik een potkrik.
Heb wel een beugel gemaakt die om het chassis past.
Er zijn ook beugels te koop . Die je aan het chassis schroeft.
Heb wel een beugel gemaakt die om het chassis past.
Er zijn ook beugels te koop . Die je aan het chassis schroeft.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
-
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Gebruik je dissel als hefboom.
1--Zet de caravan achteruit op zijn plaats.
2--Leg de keg zo een meestal gele achter het wiel wat omhoog moet.
3--Lek een blokkering voor het wiel wat NIET moet draaien.
4--Trek aan de dissel de kant op naar rechts of links en zo gaat de caravan die keg op, neem de handrem en zet die er op.
Heb je een hulpje laat die als je goed staat even een steen of iets voor het wiel leggen wat je juist op de keg gezet hebt.
5--Je kan - of het slim is? - ook een krikje onder de as zetten - let op onder de as - dan omhoog pompen tot gevraagde level en dan wiel goed opvangen, misschien nog 2 van die caravan steuntjes onder het frame net voor en achter de as.
6--Rest allerlei duur en minder dure gadgets.
Oud Hollandse manier, aan de kant die juist moet zakken een kuiltje graven, alleen moet je dan zien het spul er uit te krijgen :) bij vertrek.
Succes Jaap
1--Zet de caravan achteruit op zijn plaats.
2--Leg de keg zo een meestal gele achter het wiel wat omhoog moet.
3--Lek een blokkering voor het wiel wat NIET moet draaien.
4--Trek aan de dissel de kant op naar rechts of links en zo gaat de caravan die keg op, neem de handrem en zet die er op.
Heb je een hulpje laat die als je goed staat even een steen of iets voor het wiel leggen wat je juist op de keg gezet hebt.
5--Je kan - of het slim is? - ook een krikje onder de as zetten - let op onder de as - dan omhoog pompen tot gevraagde level en dan wiel goed opvangen, misschien nog 2 van die caravan steuntjes onder het frame net voor en achter de as.
6--Rest allerlei duur en minder dure gadgets.
Oud Hollandse manier, aan de kant die juist moet zakken een kuiltje graven, alleen moet je dan zien het spul er uit te krijgen :) bij vertrek.
Succes Jaap
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Ik gebruik een leveler. Met een ratelsleutel heb ik de caravan in een mum van tijd waterpas. Eerst een oprijblok geprobeerd, maar de leveler bevalt mij beter.
Nadeel is wel een zwaar ijzeren geval mee te moeten slepen, maar achterin de auto genoeg plaats hiervoor. Moet er helemaal niet aan denken de caravan met de hand op een oprijblok te moeten rijden!
Nadeel is wel een zwaar ijzeren geval mee te moeten slepen, maar achterin de auto genoeg plaats hiervoor. Moet er helemaal niet aan denken de caravan met de hand op een oprijblok te moeten rijden!
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Deze gebruiken wij, een top ding, en heel gemakkelijk in gebruik, als je geen mover hebt en er niet met de auto gemanoeuvreerd kan worden op de plaats.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Levelen met een beugel is leuk totdat hij aan de voortent kant moet komen.
Dan is het een enorm obstakel.
Lees het verhaal van Jaap eens.. bedenk de uitvoering..en je hebt een perfect systeem.
Ik heb dat vanaf mij allereerste caravan ervaring tot 2012 gebruikt...werkt best..
2 man is wel handig dan.
Dan is het een enorm obstakel.
Lees het verhaal van Jaap eens.. bedenk de uitvoering..en je hebt een perfect systeem.
Ik heb dat vanaf mij allereerste caravan ervaring tot 2012 gebruikt...werkt best..
2 man is wel handig dan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Uitvoering van jaap meerdere keren geprobeerd.
Helaas met wisselend succes veel zweet en ge $#@&%$#.
Daarom zoeken wij een makkelijkere oplossing. De getoonde leveler ziet er goed uit tot je inderdaad in de voortent komt. Reken daarbij het gewicht etc en je hebt genoeg stof tot nadenken.
Een flat jack en concurrentie ziet er ook leuk uit. Maar......
Geen Caravan.
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Ik vind zo’n leveler echt een onding. Groot zwaar ding die je in de praktijk eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Maar ja, zoveel mensen zoveel wensen. Wij deden vroeger altijd de “oldskool” methode; caravan met genoemde “hefboom” methode op een plankje rollen. Dan twee plankjes ernaast en daarop rollen. Dan drie plankjes ernaast en daarop rollen, enzovoort. Zo deden we het vroeger eigenlijk altijd. Kost geen fluit, weegt veel minder dan zo’n leveler.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Ik wil het je gerust een keer voordoen.Jeffr schreef: ↑wo 12 mei 2021 18:43
Uitvoering van jaap meerdere keren geprobeerd.
Helaas met wisselend succes veel zweet en ge $#@&%$#.
Daarom zoeken wij een makkelijkere oplossing. De getoonde leveler ziet er goed uit tot je inderdaad in de voortent komt. Reken daarbij het gewicht etc en je hebt genoeg stof tot nadenken.
Een flat jack en concurrentie ziet er ook leuk uit. Maar......
Zelfs met mijn 1700 Kg zware hut lukt dat prima.
Voorwaarde is wel dat de keg ACHTER het wiel moet liggen en het andere wiel geblokkeerd is..
Mijn vrouw bediende dan de handrem... niks aan de hand.
En gaat goed met zowel lichte als zware en korte en lange caravans.
Je kan dan ong. een levelblok dikte verhogen... wat is het... 8 cm oid??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Wij gebruiken een schaarkrik onder de as.
Voordeel hiervan is dat de caravan er een stuk stabieler staat => caravan schud wat minder als de oudste zich omdraait in het bovenbed van het stapelbed.
Onder en boven een houten de plankje.
Werkt makkelijk, nauwkeurig, zit niet in de weg zo onder de caravan en is licht van gewicht. Klein van formaat dus past altijd wel ergens in de caravan.
Kost iets van €15 bij de karwei en meteen 20% korting nog goedkoper
Voordeel hiervan is dat de caravan er een stuk stabieler staat => caravan schud wat minder als de oudste zich omdraait in het bovenbed van het stapelbed.
Onder en boven een houten de plankje.
Werkt makkelijk, nauwkeurig, zit niet in de weg zo onder de caravan en is licht van gewicht. Klein van formaat dus past altijd wel ergens in de caravan.
Kost iets van €15 bij de karwei en meteen 20% korting nog goedkoper
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan
Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI
Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Eigenlijk voor de stabiliteit heb ik aan beide zijden een schaarkrik staan. Zo level ik hem ook uit. Eerst had ik 2 potkrikken, maar die zijn zwaar en de drie die ik heb gebruikt zakte na een paar dagen in.
De keggen gebruik ik alleen als het flink omhoog moet. Dan probeer ik hem zo te zetten dat het met de auto kan. Anders doe ik het zoals beschreven bij de dissel als hefboom gebruiken.
De keggen gebruik ik alleen als het flink omhoog moet. Dan probeer ik hem zo te zetten dat het met de auto kan. Anders doe ik het zoals beschreven bij de dissel als hefboom gebruiken.
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Nou 1 keer geprobeerd met die hefboom optie om de keg op te krijgen, nooit meer, wat een gehannes en geen cm de keg op.
Dan zet ik de caravan gewoon anders zodat ik m wel met de auto waterpas kan zetten op de keg.. dan maar niet de meest ideale plaatsing op de plek..
Zodra er een andere trekker is voor de caravan komt er als het aan mij ligt wel een mover onder
Dan zet ik de caravan gewoon anders zodat ik m wel met de auto waterpas kan zetten op de keg.. dan maar niet de meest ideale plaatsing op de plek..
Zodra er een andere trekker is voor de caravan komt er als het aan mij ligt wel een mover onder
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
-
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
IK weet niet wat jullie leeftijd is,maar ik ben,voor mij leeftijd van 73 nog behoorlijk fit.
Maar mijn caravan van 1600 kg op een keg trekken redt ik niet.
En mijn vrouw ,die last van rheuma heeft hoef ik geen hulp te vragen ;die zegt,bekijk het maar ;ik heb vakantie
Zo een leveler ,als JanP,in zijn posting laat zien heb ik ook gehad;de grootste miskoop die ik kan bedenken; het met de ratelsleutel omhoog draaien gaat zeer moeizaam,zelfs meteen fijne spoed op de spindel.
As je ergens op wat drassige bodemstaat waarin het wiel ook maar enigzins wegzakt krijg je de leveler niet onder het wiel.
Als je m eenmaal hebt staan ,staat hij heel stabiel ,dat weer wel.
En in sommige gevallen kun je de caravan niet eens met de auto op de gewenste plek krijgen,
stel dat je tussen twee hagen moet gaan staan,of tussen twee andere caravans,
Dan ben ik erg blij met mijn movertje,daarmee zet ik mij ruim 7 meter lange caravan overal messcherp weg.
Mover: de beste investering die ik ooit gekocht heb.
Maar mijn caravan van 1600 kg op een keg trekken redt ik niet.
En mijn vrouw ,die last van rheuma heeft hoef ik geen hulp te vragen ;die zegt,bekijk het maar ;ik heb vakantie
Zo een leveler ,als JanP,in zijn posting laat zien heb ik ook gehad;de grootste miskoop die ik kan bedenken; het met de ratelsleutel omhoog draaien gaat zeer moeizaam,zelfs meteen fijne spoed op de spindel.
As je ergens op wat drassige bodemstaat waarin het wiel ook maar enigzins wegzakt krijg je de leveler niet onder het wiel.
Als je m eenmaal hebt staan ,staat hij heel stabiel ,dat weer wel.
En in sommige gevallen kun je de caravan niet eens met de auto op de gewenste plek krijgen,
stel dat je tussen twee hagen moet gaan staan,of tussen twee andere caravans,
Dan ben ik erg blij met mijn movertje,daarmee zet ik mij ruim 7 meter lange caravan overal messcherp weg.
Mover: de beste investering die ik ooit gekocht heb.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Ik gebruik een zelf gemaakte airbag leveler. Blijft perfect op hoogte de hele vakantie. staat ook helemaal niet zoveel druk op.
Is een heeeel uitgebreid topic over.
Nadeel is dat je wel een compressortje en de benodigde aansluiting nodig hebt hoewel een fietspomp waarschijnlijk ook wel zal lukken.
Ik had het geluk om een setje spullen bij iemand te kunnen kopen die het over had. Die juiste slang is namelijk wel ff zoeken.
Alleen het ventiel zelf gehaald. Commercieel heet hij Flatjack en kost ongeveer €120
De hefboom methode heb ik ook geprobeerd, maar lukte voor geen meter.
De leveler met spindel heb ik ook gehad. Werkt op zich OK, maar je hebt wel een stevige accuboor nodig om hem op te draaien. die van mij redde het niet en slingeren was ook wel even een inspanning. Met een ratelsleutel ben je ook wel ff bezig. En je moet eerst je wiel op een plank rijden want op zachte ondergrond krijg je hem er inderdaad niet onder. Wij hadden daar een multiplex plaat voor.
Een potkrik lijkt me ook wel wat, maar ik denk niet geschikt om de hele vakantie op te staan. Hoe je dan vervolgens verder moet weet ik niet.
Is een heeeel uitgebreid topic over.
Nadeel is dat je wel een compressortje en de benodigde aansluiting nodig hebt hoewel een fietspomp waarschijnlijk ook wel zal lukken.
Ik had het geluk om een setje spullen bij iemand te kunnen kopen die het over had. Die juiste slang is namelijk wel ff zoeken.
Alleen het ventiel zelf gehaald. Commercieel heet hij Flatjack en kost ongeveer €120
De hefboom methode heb ik ook geprobeerd, maar lukte voor geen meter.
De leveler met spindel heb ik ook gehad. Werkt op zich OK, maar je hebt wel een stevige accuboor nodig om hem op te draaien. die van mij redde het niet en slingeren was ook wel even een inspanning. Met een ratelsleutel ben je ook wel ff bezig. En je moet eerst je wiel op een plank rijden want op zachte ondergrond krijg je hem er inderdaad niet onder. Wij hadden daar een multiplex plaat voor.
Een potkrik lijkt me ook wel wat, maar ik denk niet geschikt om de hele vakantie op te staan. Hoe je dan vervolgens verder moet weet ik niet.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Een potkrik en daarna een wig er onder? Eventueel aantikken met een rubberen hamer?
Geen Caravan.
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Gezien de titel en de vraag van dit topic is het redelijk zinloos een mover aan te raden.eurotrotter schreef: ↑wo 12 mei 2021 20:56IK weet niet wat jullie leeftijd is,maar ik ben,voor mij leeftijd van 73 nog behoorlijk fit.
Maar mijn caravan van 1600 kg op een keg trekken redt ik niet.
En mijn vrouw ,die last van rheuma heeft hoef ik geen hulp te vragen ;die zegt,bekijk het maar ;ik heb vakantie
Zo een leveler ,als JanP,in zijn posting laat zien heb ik ook gehad;de grootste miskoop die ik kan bedenken; het met de ratelsleutel omhoog draaien gaat zeer moeizaam,zelfs meteen fijne spoed op de spindel.
As je ergens op wat drassige bodemstaat waarin het wiel ook maar enigzins wegzakt krijg je de leveler niet onder het wiel.
Als je m eenmaal hebt staan ,staat hij heel stabiel ,dat weer wel.
En in sommige gevallen kun je de caravan niet eens met de auto op de gewenste plek krijgen,
stel dat je tussen twee hagen moet gaan staan,of tussen twee andere caravans,
Dan ben ik erg blij met mijn movertje,daarmee zet ik mij ruim 7 meter lange caravan overal messcherp weg.
Mover: de beste investering die ik ooit gekocht heb.
Ik ben idd een stuk jonger, en niet zo fit maar wel sterk en teveel contra gewicht op een lichte caravan. Maar ook ik zou bij een zware caravan kiezen voor een mover. Maar dat is de vraag van TS niet.
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Als ik de krik niet vooral zou gebruiken voor de stabiliteit kun je inderdaad kiezen voor de keg, al ben je flink aan het pompen voordat het wiel los komt uit de vering.
Evt opkrikken en daarna een assteun eronder. Die heb je ook met tandjes waardoor hij goed af te stellen is.
Voor mij doet een schaarkrik met een plankje ook precies wat het moet doen.
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
En... een potkrik is al heel snel te hoog... let daarop als je zoiets koopt.
Daarbij...
Hij kantelt best snel onder de as weg... pas op hoor, je kan er niet makkelijk bij en snel geneigd om wat onder de caravan te duiken...
Niet doen !!!!!
Maar..
HEt verbaast mij dat jullie de hefboom truuk niet kennen...
Ik heb het zelfs wel eens met mijn auto geflikt waar een sleepkabel aan de dissel en de trekhaak zat..auto haaks op de dissel en gas-bas..
Ik moest toen een 15 cm omhoog met een wiel en dat ging best.
Die truuk is echt al zo oud als dat er caravans zijn volgens mij.
Wel 2 man nodig, en wel de keg ACHTER het wiel wat omhoog moet en het overliggende wiel blokkeren...
Met de keg een beetje schatten waar hij moet komen te liggen, caravan dan dwars wegduwen, keg leggen en terug de keg op..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Schiet me net te binnen; ik heb eens gezien dat iemand op de camping de caravan omhoog bracht met die hefboom methode en een grote spanband (zo’n vrachtwagen ding zeg maar); grote haring in de grond, spanband eraan en sjorren maar.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Ik gebruik een flat jack icm een Makita accu compressor. Het is dan echt een fluitje van cent.
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Yup, is elke keer weer leuk om die zak op te blazen en de caravan perfect op hoogte te stellen.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
De flat jack lijkt mij ook makkelijk.
Blijft hij wel goed op druk 3 weken lang?
Geen Caravan.
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Al je het wil weten moet je meten en zet je een bandenspanningssensor op het ventiel
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Zo nauwkeurig hoeft het niet. Maar wel leuk als het voor die tijd waterpas blijft staan natuurlijk
Geen Caravan.
Re: Makkelijk waterpas zonder mover
Lijkt me wel. Daar is hij toch voor bedoeld?
Zo niet moet je hem terugsturen.
Mijn zelfgemaakte doet het iig prima.
De druk is trouwens niet eens 2 bar.
Zo niet moet je hem terugsturen.
Mijn zelfgemaakte doet het iig prima.
De druk is trouwens niet eens 2 bar.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.