Makkelijk waterpas zonder mover

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Ab » wo 19 mei 2021 20:01

Vergis je niet.
Moverfabrikanten zijn, net als alle andere fabrikanten heel erg optimistisch over de capaciteit van hun producten.
Kies daarom movers met minstens 500 kg marge.
Dan heb je goede kans dat het ook lukt als het eens erg moeilijk wordt. Juist dan heb je de mover het hardst nodig.

Als ze vermelden dat een mover 1500 kg aan kan, gaat het echt niet als je caravan 1500 kg weegt, en er zit bijv. een dikke boomwortel voor, of je wilt een stoeprandje op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door RDDR » do 20 mei 2021 08:55

[re.gif] en [re.gif] [re.gif]

Ik zie dat ze wat met types hebben zitten rommelen.
De 2.0 (lijkt VERDACHT veel op de 1.8 van vorig jaar) gaf Reich vorig jaar 1800kg voor op en nu 2.000. Het advies om deze tot max 1500 te gebruiken komt van de dealers en lijkt me een terecht advies. En dus ook in lijn met jouw advies.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door RDDR » do 20 mei 2021 09:01

Pakkie schreef:
wo 19 mei 2021 16:26
Zoals ik in een ander topic ook al aan gaf.
Weet je zeker dat je zo'n lelijke wit ding onder je caravan wil hebben hangen? Voor mij zou dat een no-go zijn, maar wellicht ben ik iets te kieskeurig in deze. Geen idee hoe het er bij jou uit komt te zien, maar zoiets als hieronder vind ik echt geen gezicht.
Onderbouwen is ook een kunst blijkbaar. Die op jouw foto ziet er niet uit, maar wij hebben juist door de Reich gekozen omdat die veel minder opvalt dan de Enduro die iets goedkoper was. Dit is wel een volautomaat (zou ook nu zeker geen half automaat meer willen). Foto is al gemaakt door wat door de knieen te gaan. Kan niet verder naar achteren. Ook nog een vakantie foto van vorig jaar erbij gedaan (heb er geen volledig van opzij helaas).
Afbeelding
Afbeelding
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Jeffr » do 20 mei 2021 10:26

[re.gif] [re.gif] [re.gif]

Volgens de mover verkoper is de reich 1.8 zelfde
Als de 1.6 basic en 2.0 active.
Inderdaad is er al een marge gehouden door het bedrijf.

Echter raad hij de truma aan ipv reich ivm minder storing.
thumbup.gif
Geen Caravan.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door RDDR » do 20 mei 2021 11:23

[re.gif]

Gewoon nemen waar jij je goed bij voelt. Als dat de Truma is: thumbup.gif
Ik lees en hoor hier eigenlijk zeer weinig klachten en problemen en zeker geen merk wat er negatief boven uit steekt (op een oude serie Alko na). De Reich heb ik ook genomen op basis van het advies van mijn dealer. Maar vermoedt dat bij alle dealers er ook een link is tussen winstmarge en advies knipoog.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Jaap van Duijn » do 20 mei 2021 12:02

Als het dat mag zijn?
De Truma SR was in storing en bij demontage bleek dat zout - pekel - in en aan de aluminimum motor behuizing gevreten te hebben.
Ik had natuurlijk op onze eerste reis met caravan EN de mover er nooit aangedacht dat het spul onder de pekel zou zitten en gaan vreten.
Nieuwe motor dus a 500Euro dacht ik.

Het spul zeer goed schoongemaakt, in de blanke lak gespoten en daarna tectyl.
Na aankomst op wintersport plaats alles afgespoeld met planten spuit en ook na thuis komst weer goed schoongespoten.
Nadien 15 jaar geen last meer gehad.

Ja wat is goed, onderhoud hoort daar zeker bij.
Ik lees nu dat er RVS units zijn weet het merk niet, maar ga je winter sporten en rijden in de winter overdenken waard.

Jaap

Shelter+
Berichten: 16
Lid geworden op: za 17 apr 2021 21:12

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Shelter+ » ma 24 mei 2021 21:35

Chris schreef:
wo 12 mei 2021 19:23
Jeffr schreef:
wo 12 mei 2021 18:43
[re.gif]

Uitvoering van jaap meerdere keren geprobeerd.
Helaas met wisselend succes veel zweet en ge $#@&%$#.

Daarom zoeken wij een makkelijkere oplossing. De getoonde leveler ziet er goed uit tot je inderdaad in de voortent komt. Reken daarbij het gewicht etc en je hebt genoeg stof tot nadenken.

Een flat jack en concurrentie ziet er ook leuk uit. Maar......
Ik wil het je gerust een keer voordoen.
Zelfs met mijn 1700 Kg zware hut lukt dat prima.
Voorwaarde is wel dat de keg ACHTER het wiel moet liggen en het andere wiel geblokkeerd is..
Mijn vrouw bediende dan de handrem... niks aan de hand.
En gaat goed met zowel lichte als zware en korte en lange caravans.
Je kan dan ong. een levelblok dikte verhogen... wat is het... 8 cm oid??
En waarom moet de keg ACHTER het wiel dat omhoog moet? In een veel instructiefilmpjes die ik gezien heb, legt men de keg juist VOOR het wiel, zonder nadere toelichting overigens. In dit filmpje wordt uitgelegd dat dat moet ivm de rem:
https://www.youtube.com/watch?v=DKp_lwbQlqM
Kan iemand mij uitleggen waarom het een of juist het ander beter zou zijn?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Chris » ma 24 mei 2021 21:52

[re.gif]
Ja hoor... wil ik echt wel uitleggen, alhoewel het hier zeker al vele malen is beschreven.

Een caravan heeft een terugrij-automaat.
Je kan dus met de auto zonder problemen achteruit rijden.
Als je de caravan dus vooruit op een keg trekt en je trekt de handrem aan, dan zal de caravan nog een stukje achteruit rijden voordat die handrem ook daadwerkelijk aangrijpt.....door de terugrij-automaat.
En dat achteruitrijden kan zomaar 10-15 cm zijn... sta je precies weer aan het begin van die keg...
Echter... als je de keg ACHTER je wiel legt en achteruit daar op duwt, de handrem erop trekt... dan grijpt de handrem WEL gelijk aan.... de caravan wil een vooruitgaande beweging maken n.l.

Wel de grote waarschuwing.... als je met de auto de caravan achteruit op een keg gereden hebt.... en de handrem aangetrokken hebt... dan staat het schuifstuk nog steeds ingedrukt.
Eerst de combi strekken dan.... het schuifstuk MOET uitgetrokken worden.
Dus een paar cm vooruit met de auto terwijl de caravan op de handrem geen mm mag bewegen.
Als je dan ontkoppeld dan zal de caravankoppeling NIET in de achterbumper gaan drukken of nog erger,,,, beschadigen...

Kleine anekdote...
Ik stond eens in Spanje en iets verder werd een grote Hobby ook vooruit op een keg getrokken.
Zodra de zaak ontkoppeld was sjokte de caravan dus weer vrolijk van die keg af.
De hele familie stond tegen de chauffeur te schreeuwen en te schelden... en probeerden met z.n allen die hut tegen te houden.
5x is die film zo afgedraait, toen heb ik maar gezegd dat ze beter achteruit op die keg konden rijden...
Wat ik er nou van wist en wie ik dan wel niet was.....de gemoederen daar waren wat verhit zal ik maar zeggen...
Nou,... dat was na 1 poging duidelijk...
Later een lekker koud biertje met die chauffeur gedronken en er nog eens hartelijk om gelachen....
Die man vergeet het nooit meer...
zo werkt het nou eenmaal.... awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Shelter+
Berichten: 16
Lid geworden op: za 17 apr 2021 21:12

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Shelter+ » di 25 mei 2021 17:19

Dank voor je heldere uitleg, Chris. Dus als je hem met de hand op een keg duwt maakt het niet uit? Enfin, ik zal je raad opvolgen. En ook zonder malheur is een biertje met medekampeurs een plezierig tijdverdrijf.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door RDDR » wo 26 mei 2021 09:24

[re.gif]

Ook als je hem duwt heb je het probleem dat Chris omschrijft, tenzij je niet de handrem gebruikt om hem vast te houden op de keg, maar zo'n keg koopt met een blokje wat je erop vast klikt, zodat die het wiel opvangt.

Zoiets: https://www.obelink.nl/froli-3-delige-levellerset.html
(gaat me niet om de winkel of merk keg, maar het voorbeeld, was de eerste die ik vond)

Lijkt me persoonlijk onhandig, dus ik mover altijd achteruit de keg op, zet hem dan op de handrem en dan de de mover er pas af. Blokjes gebruik ik niet, staat gewoon constant op de handrem.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Morgoth » wo 26 mei 2021 09:31

Ik heb dit topic met verbazing doorgelezen. Niet te geloven wat mensen allemaal meeslepen om de caravan waterpas te zetten. Potkrikken, garagekrikken, schaarkrikken, grote metalen levelers met een complete fundering voor drassige ondergronden, zware accuboormachines, ratels... noem maar op.
Ben ik dan zo simpel met mijn gele oprij keg? Caravan een beetje schuin, handrem erop en één ruk aan de dissel en hij staat waterpas. Slaan we niet een beetje door? Een mover is natuurlijk super handig als je het gewicht nog kunt hebben in de caravan maar zonder mover is het met de "disselrukmanier" ook prima te doen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door RDDR » wo 26 mei 2021 09:35

[re.gif]
Ik heb wel een mover (onder andere vanweg chronische onderrug klachten: dat 'rukje' aan de dissel kan voor dagen lang klachten zorgen). Maar verder ook alleen 1 keg. Vond de gele lelijk, dus heb een zwarte. weenie.gif Neem er ook maar 1 mee, de 2de ligt op zolder. Als 1 niet voldoende is neem ik een ander plekje / zet de hut anders neer op de plek. Blijven nooit langer dan een dag of 4 op 1 plek.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Jeffr » wo 26 mei 2021 18:09

[re.gif] [re.gif]

Was het maar die ene ruk dan was het geen probleem. Op veel campings kleine plekjes dus geen ruimte voor de auto ( helmaal in Italië). Dan nog het probleem van schuin aflopende plekken of kuilen. Achja iedereen zo zijn manier. Wij gaan toch voor het gemak van een mover. 8 juni komt hij er onder. thumbup.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Ron » wo 26 mei 2021 19:03

Morgoth schreef:
wo 26 mei 2021 09:31
Ik heb dit topic met verbazing doorgelezen. Niet te geloven wat mensen allemaal meeslepen om de caravan waterpas te zetten. Potkrikken, garagekrikken, schaarkrikken,
Een potkrikje heb ik toch al bij me voor als ik een lekke band heb , en het reserve wiel er onder moet zetten.
Die is net zo zwaar als die ene gele keg.
Die heb toevallig gisteren in mijn handen gehad.
Vond hem veel te zwaar.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Morgoth » do 27 mei 2021 09:20

Ja, een mover kan ik me alles bij voorstellen. Tot nu toe niet echt nodig gehad omdat ik beslist niet ga staan op campings met kleine plekjes maar ik kan me voorstellen dat een mover een erg comfort verhogende accessoire is. Ik zal mijn hut nog eens wegen. Altijd gezegd dat ik geen mover hoef maar misschien dat ik een lichtgewicht mover met lichtgewicht accu wel kwijt kan scratch.gif.

[re.gif]
Waar zet je die potkrik onder? Onder de as? Ben je niet bang dat ie eraf valt of dat de krik in het gras wegzakt? Daarbij lig je dan languit in het natte gras om de potkrik te plaatsen. Over comfort gesproken, dan is een keg toch veel gemakkelijker?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Wie-niets » do 27 mei 2021 10:54

Vroeger maakte ik bananen keggen. Goed tot een centimeter of 10 verschil. Volgens mij kun je ze nog kopen alhoewel wat gemoderniseerd.

En waarom gewoon niet een stel planken ,meestal had ik er 5 of zes , begon met ongeveer 60-65 lengte dan steeds 10 cm korter afgeschuind voor makkelijker er op rijden en achter ook afschuind zodat het wiel niet in een klap bij doorrijden naar de grond gaat. Boor achterin links of rechts een gat en een bout erdoor waarbij kop en schroef verzonken zijn.

- Om hoogte verschillen kon je dan als een soort waaier er steeds een plank toevoegen. Dus niets te maken van gekrik of terug lopen van de caravan . BTW een wiel lijkt groot maar het contactpunt op de plank is met 10 cm meer dan voldoende,
En de ouderwetse manier van moveren toen er nog lang geen movers waren hebben wij jaren toegepast.
Maar in eerste instantie was de auto mijn beste mover. Het laatste stukje indien nodig; de handmethode.

En is de plaats voldoende groot dan doe ik het nog gewoon met de auto. knipoog.gif
Maar eerlijk is eerlijk de laatste 18 jaar was met kamperen de mover mijn beste " vriend"

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Ron » do 27 mei 2021 11:10

Morgoth schreef:
do 27 mei 2021 09:20
Ja, een mover kan ik me alles bij voorstellen. Tot nu toe niet echt nodig gehad omdat ik beslist niet ga staan op campings met kleine plekjes maar ik kan me voorstellen dat een mover een erg comfort verhogende accessoire is. Ik zal mijn hut nog eens wegen. Altijd gezegd dat ik geen mover hoef maar misschien dat ik een lichtgewicht mover met lichtgewicht accu wel kwijt kan scratch.gif.

[re.gif]
Waar zet je die potkrik onder? Onder de as? Ben je niet bang dat ie eraf valt of dat de krik in het gras wegzakt? Daarbij lig je dan languit in het natte gras om de potkrik te plaatsen. Over comfort gesproken, dan is een keg toch veel gemakkelijker?
Lichte movers bestaan niet.
En natuurlijk zijn ze heel makkelijk, daar bestaat geen twijfel over mogelijk.
De potkrik zet ik vlak achter de as onder het chassis met een u stuk die precies om het chassis past.
de krik valt precies in een stukje pijp.
Dus er afschuiven kan niet en een plankje voor het wegzakken.
En ja je ligt in het natte gras.(nu gaan we meestal naar Italie en daar is het meestal droog en warm mrgreen.gif )
Maar in al die jaren heb ik de krik pas een keer of 3 a 4 nodig gehad.
Als je iedere 2 a 3 dagen verkas zou ik ook een mover nemen.
Maar ik sta meestal 3 weken op een plek, dus dan is het ook 1 keer in het gras liggen per jaar.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door RDDR » do 27 mei 2021 11:18

ronk schreef:
do 27 mei 2021 11:10
Lichte movers bestaan niet.
Echt licht niet, maar je kan het meergewicht van het toaal wel beperkt houden.
We hebben een Reich Easydriver Pro 1.8 (volautomaat 32kg; half automaat zou 1 kg lichter zijn) in combinatie met het Reich MPP. Die accu met geintegreerde lader weegt slechts 2,2kg. En dat is inclusief een 'hoofdschakelaar', wat ze net iets anders geimplementeeerd hebben dan anderen. Totaal dus onder de 35kg.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Ron » do 27 mei 2021 11:26

[re.gif]
Je moet die 35 kg maar net nodig hebben.
En dat zijn er genoeg ( ik ook)
Pas als ik een andere auto heb , dan heb ik weer wat ruimte in het gewicht mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door RDDR » do 27 mei 2021 13:20

[re.gif]

Begrijp ik, maar vaak wordt er al snel 50kg geroepen, wat ongetwijfeld ook mogelijk is, vooral met een andere accu.
Ik heb dat probleem niet bij mijn combinatie, maar rij graag lekker lichtgewicht. En: we hebben bewust geen TV (standaard steun zelfs laten verwijderen). We zitten zo op 1330 kg met een MTM van 1500kg en een auto die dat ook mag en makkelijk zou kunnen trekken.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Jeffr » vr 28 mei 2021 16:59

Wij staan ook graag langer op 1 plekje. Echter bij onze oprit moet je een klein heuveltje op. Daar zijn we nu ook vanaf.

Het gewicht totaal ongeveer 45kg. Dat komt ook wel goed thumbup.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Jeffr » wo 16 jun 2021 11:06

Vraagje. Moet de hoofdschakelaar aan of uitstaan voor het opladen,?
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Taan » wo 16 jun 2021 11:25

Bij ons staat de schakelaar alleen aan als we de mover gebruiken. Ik zou dus zeggen uit. Het lijkt me logisch dat de Mover geschakeld is en niet de accu.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door Jeffr » wo 16 jun 2021 11:29

[re.gif]

Dat was mijn gedachten ook. Maar toch ff checken whistle.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Makkelijk waterpas zonder mover

Bericht door RDDR » wo 16 jun 2021 11:33

[re.gif]

Correct, die kan uit staan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”