Chocks noodzakelijk?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Chocks noodzakelijk?

Bericht door Micky » za 27 mar 2021 09:02

[re.gif]

ook bij onze caravan gaat het al 32 jaar goed, alle caravans die we in de familie hebben gehad staan altijd op de handrem, zo heb ik het als kind al geleerd, jij hebt waarschijnlijk een defect gehad, of extreem veel vocht in de trommel
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Chocks noodzakelijk?

Bericht door Arjan1978 » za 27 mar 2021 09:14

[re.gif]
Nu je het zo zegt zou dat best eens waar kunnen zijn.
Bij de boottrailer waren destijds de lagers geroest en de binnenkant van de trommels. Dat had nooit fatsoenlijk onderhoud gehad, althans tot het vast kwam te zitten.
Bij de caravan heb ik nu gelijk 4 nieuwe bandjes erop laten doen, remmen etc goed laten controleren en waar nodig schoon maken en vervangen. Dat deed ik met de boottrailer niet, totdat het te laat was.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Chocks noodzakelijk?

Bericht door ArnoM » za 27 mar 2021 09:18

Deze discussie komt een paar x per jaar voorbij.
Net zoals het gebruik van een neuswiel als de hut eenmaal waterpas staat.
Onzinnig in dit draadje met een vraag over levelen en stopblokken.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Chocks noodzakelijk?

Bericht door Hans1954 » za 27 mar 2021 09:20

[re.gif] Precies. Het grote verschil is dat in de stalling de remmen alleen maar vastgezet worden zonder verdere krachten. Op een hellend vlak is dat heel anders.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Chocks noodzakelijk?

Bericht door Paul Vingerhoets » za 27 mar 2021 09:45

Ik denk dat betreffende die boottrailer het grootste probleem is dat die wielen en remmen elke keer gedompeld worden als de boot te water moet of eruit dan lopen de trommels lekker vol water en zullen ze makkelijk gaan roesten van binnen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Chocks noodzakelijk?

Bericht door Arjan1978 » za 27 mar 2021 10:00

[re.gif]
Met die trailer reed ik niet het water in. Boot moest met een kraan erop/eraf getakeld worden.
Ik denk dat het eerder een combinatie is van 365 dagen buiten staan, weinig mee rijden en onvoldoende onderhoud.

Velen geven hier aan om gewoon de handrem erop te houden en een keg nauwelijks gebruikt word.
Nu heb ik exact dezelfde levelers als de topic schrijver met keggen en dacht dat het wel nodig zou zijn om de keggen te moeten gaan gebruiken bij een seizoensplaats en dan niet de handrem te gebruiken. (puur uit mijn ervaring dat remmen vast kunnen komen te zitten bij een oude boottrailer).
Als je caravan een stukje een leveler op staat, pootjes uitgedraaid en de handrem erop. Dan zullen de krachten op de rem ook niet schokkend hoog zijn verwacht ik?
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Chocks noodzakelijk?

Bericht door dieseltijger » za 27 mar 2021 11:26

Mensen, maak je nou niet teveel zorgen. Het gaat allemaal gewoon goed. Handrem vast of handrem los. Zo'n caravan is gewoon heerlijk primitief, niet perfect en oer-be-trouw-baar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Chocks noodzakelijk?

Bericht door Fred G » zo 22 aug 2021 22:11

Hier in de Vogezen is alles scheef. De Fendt staat zelfs op een dubbele keg met chock-blokje èn op de handrem. Onder het andere wiel de witte keggen.
De handrem moet dat gewoon kunnen vind ik. Lukt dat niet, dan moet er naar gekeken worden.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Chocks noodzakelijk?

Bericht door sindaco » zo 22 aug 2021 22:34

wat wij vaak doen ( afhankelijk van de ondergrond )...is wat grond voor of achter het wiel dat te hoog staat weg schrapen en dan is het vaak maar enkele cm's die nodig zijn.
voornamelijk als het wiel niet aan de deur kant te hoog staat.
met een klein kuiltje krijg je het dan ook goed...en als je weggaat mover je hem er zo uit en gaat het gat weer dicht.
dit doen we dus niet in mooie grasplekken thumbup.gif

wij hebben het EP level systeem eronder zitten en die gele dingen niet nodig, en kunnen ook zonder iets weg te halen in de breedte waterpas staan, maar dan wordt soms de kant waar we in moeten stappen zo hoog dat het niet fijn instappen is.

de stempel duwt het wiel als het moet wel los van de grond.
iets grond wegschrapen scheelt dan heel veel.

als er aan de kant waar de deur niet zit verhoogd moet worden komt soms het wiel los van de grond en dan is het net als wat VIP zegt....gele banaan eronder en de andere als contrablok.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Chocks noodzakelijk?

Bericht door Ab » ma 23 aug 2021 00:13

Ik gebruikte altijd helemaal niks.
Ik reed gewoon met de mover de keg op, en alles bleef gewoon staan op het moment van stoppen.
Daarna op mijn gemak de pootjes uitdraaien en dat was het wel.
De mover stond er overigens practisch altijd op.
Ook thuis, bij onze eigen stalling.
Dat heeft ook nooit enig probleem opgeleverd.
Niet met banden, ook niet met de movers.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Chocks noodzakelijk?

Bericht door WillyL » ma 23 aug 2021 10:15

[re.gif] ik,heb dat ook eens gedaan, de moverrollen op de banden laten, maar dan uit verstrooidheid. Na de winterstalling buiten naast het huis geen last. D
De handrem laat ik soms op, soms af, afhankelijk van de stand van de maan tov de zon denk ik (lees, willekeuring).
Op camping laat ik de handrem aangetrokken. Thuis los met antiwegrolkegjes voor en achter de wielen.
Zoals reeds geschreven op keg steeds achterwaarts rijden anders rolt de caravan er zo weer bij aangetrokken handrem.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”