Chocks noodzakelijk?
Re: Chocks noodzakelijk?
ook bij onze caravan gaat het al 32 jaar goed, alle caravans die we in de familie hebben gehad staan altijd op de handrem, zo heb ik het als kind al geleerd, jij hebt waarschijnlijk een defect gehad, of extreem veel vocht in de trommel
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Chocks noodzakelijk?
Nu je het zo zegt zou dat best eens waar kunnen zijn.
Bij de boottrailer waren destijds de lagers geroest en de binnenkant van de trommels. Dat had nooit fatsoenlijk onderhoud gehad, althans tot het vast kwam te zitten.
Bij de caravan heb ik nu gelijk 4 nieuwe bandjes erop laten doen, remmen etc goed laten controleren en waar nodig schoon maken en vervangen. Dat deed ik met de boottrailer niet, totdat het te laat was.
Re: Chocks noodzakelijk?
Deze discussie komt een paar x per jaar voorbij.
Net zoals het gebruik van een neuswiel als de hut eenmaal waterpas staat.
Onzinnig in dit draadje met een vraag over levelen en stopblokken.
Net zoals het gebruik van een neuswiel als de hut eenmaal waterpas staat.
Onzinnig in dit draadje met een vraag over levelen en stopblokken.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Chocks noodzakelijk?
Precies. Het grote verschil is dat in de stalling de remmen alleen maar vastgezet worden zonder verdere krachten. Op een hellend vlak is dat heel anders.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
-
- Berichten: 2414
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Chocks noodzakelijk?
Ik denk dat betreffende die boottrailer het grootste probleem is dat die wielen en remmen elke keer gedompeld worden als de boot te water moet of eruit dan lopen de trommels lekker vol water en zullen ze makkelijk gaan roesten van binnen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Chocks noodzakelijk?
Met die trailer reed ik niet het water in. Boot moest met een kraan erop/eraf getakeld worden.
Ik denk dat het eerder een combinatie is van 365 dagen buiten staan, weinig mee rijden en onvoldoende onderhoud.
Velen geven hier aan om gewoon de handrem erop te houden en een keg nauwelijks gebruikt word.
Nu heb ik exact dezelfde levelers als de topic schrijver met keggen en dacht dat het wel nodig zou zijn om de keggen te moeten gaan gebruiken bij een seizoensplaats en dan niet de handrem te gebruiken. (puur uit mijn ervaring dat remmen vast kunnen komen te zitten bij een oude boottrailer).
Als je caravan een stukje een leveler op staat, pootjes uitgedraaid en de handrem erop. Dan zullen de krachten op de rem ook niet schokkend hoog zijn verwacht ik?
- dieseltijger
- Berichten: 11148
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Chocks noodzakelijk?
Mensen, maak je nou niet teveel zorgen. Het gaat allemaal gewoon goed. Handrem vast of handrem los. Zo'n caravan is gewoon heerlijk primitief, niet perfect en oer-be-trouw-baar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Chocks noodzakelijk?
Hier in de Vogezen is alles scheef. De Fendt staat zelfs op een dubbele keg met chock-blokje èn op de handrem. Onder het andere wiel de witte keggen.
De handrem moet dat gewoon kunnen vind ik. Lukt dat niet, dan moet er naar gekeken worden.
Grt Fred
De handrem moet dat gewoon kunnen vind ik. Lukt dat niet, dan moet er naar gekeken worden.
Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Re: Chocks noodzakelijk?
wat wij vaak doen ( afhankelijk van de ondergrond )...is wat grond voor of achter het wiel dat te hoog staat weg schrapen en dan is het vaak maar enkele cm's die nodig zijn.
voornamelijk als het wiel niet aan de deur kant te hoog staat.
met een klein kuiltje krijg je het dan ook goed...en als je weggaat mover je hem er zo uit en gaat het gat weer dicht.
dit doen we dus niet in mooie grasplekken
wij hebben het EP level systeem eronder zitten en die gele dingen niet nodig, en kunnen ook zonder iets weg te halen in de breedte waterpas staan, maar dan wordt soms de kant waar we in moeten stappen zo hoog dat het niet fijn instappen is.
de stempel duwt het wiel als het moet wel los van de grond.
iets grond wegschrapen scheelt dan heel veel.
als er aan de kant waar de deur niet zit verhoogd moet worden komt soms het wiel los van de grond en dan is het net als wat VIP zegt....gele banaan eronder en de andere als contrablok.
voornamelijk als het wiel niet aan de deur kant te hoog staat.
met een klein kuiltje krijg je het dan ook goed...en als je weggaat mover je hem er zo uit en gaat het gat weer dicht.
dit doen we dus niet in mooie grasplekken
wij hebben het EP level systeem eronder zitten en die gele dingen niet nodig, en kunnen ook zonder iets weg te halen in de breedte waterpas staan, maar dan wordt soms de kant waar we in moeten stappen zo hoog dat het niet fijn instappen is.
de stempel duwt het wiel als het moet wel los van de grond.
iets grond wegschrapen scheelt dan heel veel.
als er aan de kant waar de deur niet zit verhoogd moet worden komt soms het wiel los van de grond en dan is het net als wat VIP zegt....gele banaan eronder en de andere als contrablok.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: Chocks noodzakelijk?
Ik gebruikte altijd helemaal niks.
Ik reed gewoon met de mover de keg op, en alles bleef gewoon staan op het moment van stoppen.
Daarna op mijn gemak de pootjes uitdraaien en dat was het wel.
De mover stond er overigens practisch altijd op.
Ook thuis, bij onze eigen stalling.
Dat heeft ook nooit enig probleem opgeleverd.
Niet met banden, ook niet met de movers.
Ik reed gewoon met de mover de keg op, en alles bleef gewoon staan op het moment van stoppen.
Daarna op mijn gemak de pootjes uitdraaien en dat was het wel.
De mover stond er overigens practisch altijd op.
Ook thuis, bij onze eigen stalling.
Dat heeft ook nooit enig probleem opgeleverd.
Niet met banden, ook niet met de movers.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Chocks noodzakelijk?
ik,heb dat ook eens gedaan, de moverrollen op de banden laten, maar dan uit verstrooidheid. Na de winterstalling buiten naast het huis geen last. D
De handrem laat ik soms op, soms af, afhankelijk van de stand van de maan tov de zon denk ik (lees, willekeuring).
Op camping laat ik de handrem aangetrokken. Thuis los met antiwegrolkegjes voor en achter de wielen.
Zoals reeds geschreven op keg steeds achterwaarts rijden anders rolt de caravan er zo weer bij aangetrokken handrem.
De handrem laat ik soms op, soms af, afhankelijk van de stand van de maan tov de zon denk ik (lees, willekeuring).
Op camping laat ik de handrem aangetrokken. Thuis los met antiwegrolkegjes voor en achter de wielen.
Zoals reeds geschreven op keg steeds achterwaarts rijden anders rolt de caravan er zo weer bij aangetrokken handrem.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)