Chocks noodzakelijk?
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Chocks noodzakelijk?
Hallo allemaal,
Vanuit mijn oude caravan heb ik 2 fiamma (gele) op rij keggen.
Ik heb 2 fiamma chock level blokjes gekocht. De kleine driehoekjes die je op de keggen kan zetten tegen het terug rijden.
Nu blijken mijn oprij keggen oude te zijn (met een ander ribbeltjes patroon) en passen de chocks niet. In hoeverre zijn deze chocks echt nodig? Of volstaat de handrem?
Alvast bedankt!
Foto’s ter verduidelijking
Vanuit mijn oude caravan heb ik 2 fiamma (gele) op rij keggen.
Ik heb 2 fiamma chock level blokjes gekocht. De kleine driehoekjes die je op de keggen kan zetten tegen het terug rijden.
Nu blijken mijn oprij keggen oude te zijn (met een ander ribbeltjes patroon) en passen de chocks niet. In hoeverre zijn deze chocks echt nodig? Of volstaat de handrem?
Alvast bedankt!
Foto’s ter verduidelijking
Re: Chocks noodzakelijk?
Als je de caravan achteruit op je keg rijd(1 nodig voor waterpas zetten) heb je ze niet nodig. Als je maar de handrem gebruikt
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
Re: Chocks noodzakelijk?
Theoretisch heb je maar 1 keg nodig.
Dus kun je de 2de keg voor het wiel leggen wat op de andere keg staat.
Dus kun je de 2de keg voor het wiel leggen wat op de andere keg staat.
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Chocks noodzakelijk?
Je bedoelt met het wiel de eerste keg oprijden en met de 2e hetzelfde wiel fixeren?
In theorie mogelijk, ik weet niet of die grote gele dingen altijd passen voor het fixeren.
In theorie mogelijk, ik weet niet of die grote gele dingen altijd passen voor het fixeren.
Re: Chocks noodzakelijk?
Ik heb die keggen nooit gebruikt.
Is totaal overbodig.
Is totaal overbodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Chocks noodzakelijk?
De keggen ben ik gaan gebruiken toen er een mover op de caravan kwam. Voor die tijd werd de caravan opgekrikt en op een of meer planken gezet al naar gelang hoe groot het hoogteverschil was. Maar ook ik heb die kleine blokkeer kegjes gekocht om daarna tot ontdekking te komen dat ze voor andere keggen waren dan de mijne. Mis ze echter niet. Inderdaad achteruit de caravan op de keg (gen) rijden.
-
- Berichten: 2414
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Chocks noodzakelijk?
Ik gebruik ze wel uiteraard met de bijbehorende grijze
Nivelleer keg dan werken ze goed ietsje hoger rijden kleine keg erop zetten en terug laten rollen staat als een huis zonder de handrem te gebruiken.
Nadeel van de grijze keg is dat ze vrij hard zijn en op een ongelijke ondergrond,of als er net een steen of zo ligt, kunnen breken vooral de eerste 10 cm.
Nivelleer keg dan werken ze goed ietsje hoger rijden kleine keg erop zetten en terug laten rollen staat als een huis zonder de handrem te gebruiken.
Nadeel van de grijze keg is dat ze vrij hard zijn en op een ongelijke ondergrond,of als er net een steen of zo ligt, kunnen breken vooral de eerste 10 cm.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Chocks noodzakelijk?
Ik heb 1 zo'n lellijke gele keg bij me, rij er met de mover achteruit op. Handrem erop, pootjes omlaag, mover van de banden af.
Nog nooit een chock gebruikt. Nooit een probleem geweest. Ook noooit de behoefte gehad aan de 2de keg. Ding lgt ergens in de schuur.
Nog nooit een chock gebruikt. Nooit een probleem geweest. Ook noooit de behoefte gehad aan de 2de keg. Ding lgt ergens in de schuur.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Chocks noodzakelijk?
Slimme oplossing die chocks. Maar anderzijds bekruipt me hier regelmatig de gedachte dat we een simpel probleem complex kunnen maken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Chocks noodzakelijk?
Nog sterker..een niet bestaand probleem verzinnen voor een oplossing.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2414
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Chocks noodzakelijk?
Ach heb die dingen nu eenmaal en aangezien ik geen mover heb is het gemakkelijk als ik de caravan met de auto achteruit op de wig druk werkt de handrem niet, dus moet ik of vooruit de wig op kunnen trekken of dergelijke wielkeg gebruiken..
Laatst gewijzigd door Paul Vingerhoets op wo 24 mar 2021 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Chocks noodzakelijk?
Natuurlijk - vooral gebruiken in dat geval. Maar noodzakelijk? Nee. Zolang je maar beseft dat iedere oplossing weer de poort openzet voor aanvullende producten die je aangepraat worden: Het gebruik van gele wiggen vereist kegjes om het terugrollen van de caravan te voorkomen, maar de kegjes vereisen weer Chocks om verschuiven van de kegjes te voorkomen, maar ja....die gele wiggen schuiven misschien tijdens het oprijden - en dan (hint) kan je ze verankeren met speciale pennen.
Je kan jezelf gek maken - niet doen.
Je kan jezelf gek maken - niet doen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Chocks noodzakelijk?
Re:
Ik heb ooit deze gekocht ergens:
Zit ook zo’n terugtrol blokje op( nooit gebruikt) en een matje die je aan de lage kant kan klikken ik denk tegen het wegschuiven je raadt het al ook nooit gebruikt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb ooit deze gekocht ergens:
Zit ook zo’n terugtrol blokje op( nooit gebruikt) en een matje die je aan de lage kant kan klikken ik denk tegen het wegschuiven je raadt het al ook nooit gebruikt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Chocks noodzakelijk?
Soms begrijp ik de meeste niet.
Wat is er nu makkelijker dan een keg om je caravan in de breedte horizontaal te stellen, krikken is op een grasveld ook een ramp want de krik zakt eerst 10cm weg.
Met of zonder mover rijdt je achteruit op de keg totdat de caravan in de breedte vlak staat, enkele seconden werk.
De 2de keg er voor leggen en klaar is kees.
Wat is er nu makkelijker dan een keg om je caravan in de breedte horizontaal te stellen, krikken is op een grasveld ook een ramp want de krik zakt eerst 10cm weg.
Met of zonder mover rijdt je achteruit op de keg totdat de caravan in de breedte vlak staat, enkele seconden werk.
De 2de keg er voor leggen en klaar is kees.
Porsche + Tabbert
Re: Chocks noodzakelijk?
Exact en die totaal overbodige blokjes kunnen in de hoek gesmeten worden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Chocks noodzakelijk?
Haha had niet door dat mijn vraag zoveel los zou maken
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Chocks noodzakelijk?
Neem wel aan dat, wanneer je geen blokjes gebruikt, de handrem goed aangetrokken is?
Re: Chocks noodzakelijk?
Goed? dat gaat vanzelf, je trekt eraan en hij spant zichzelf
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Chocks noodzakelijk?
Hoe bedoel je dat?
Als de hut op een keg staat, en je zou de handrem niet aantrekken gaat hij rollen lijkt me?
Als de hut op een keg staat, en je zou de handrem niet aantrekken gaat hij rollen lijkt me?
Re: Chocks noodzakelijk?
Zoals ik het schrijf, je rijdt hem op de keg, trekt ligt aan de handrem en hij spant zichzelf vanzelf aan, dan sta je als een rots
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Chocks noodzakelijk?
Ik gebruik het grijze blok dat eerder voorbij kwam in een afbeelding. Met matje. Ik rij de caravan met mover achteruit het blok op. Ik wil echter niet wekenlang de handrem aangetrokken houden. Bovendien als je de handrem aantrekt en de mover van de wielen haalt krijg je altijd weer wat voorwaarste beweging in de caravan. En dan is het bijgeleverde blokje ook niet echt handig want dat kan je niet traploos neerleggen. De oplossing is zoals altijd simpel. Ik gebruik de twee bij de caravan bijgeleverde keggen (die witte) en als de caravan goed waterpas staat druk ik op het blok de keg tegen het wiel en houdt dat met mijn voet tegen. Doe ik aan de andere kant ook en ook die houd ik op dezelfde manier tegen. Dan de mover los en een heel licht schokje doet de wielen in de keggen hangen. Handrem is hierbij nooit in gebruik.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Chocks noodzakelijk?
Ik gebruik al een aantal jaren Froli’s met een horizontaal vlak. Dan kan ik kiezen uit 45, 60 of 105 mm hoogte. De kleintjes van 45 mm gebruik ik het vaakst, die passen ook tussen de banden. Wanneer ik de grote gebruik, rijd ik er overheen met de mover.
De “stapgrootte” van de 3 hoogtes bevalt erg goed
De “stapgrootte” van de 3 hoogtes bevalt erg goed
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Chocks noodzakelijk?
Ter aanvulling: Veel mensen vragen zich af of het kwaad kan om de handrem aangetrokken te houden. In de stalling wordt deze bij ons altijd aangetrokken. Gaat al 18 jaar goed.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Chocks noodzakelijk?
Ik vraag het mij het dus nog wel af of het slim is om de handrem een langere tijd erop te laten staan.
Met een boottrailer heb ik het een keer gehad dat toen deze met boot een half jaar op de oprit stond (met zeilboot erop) dat de remmen vast waren komen te zitten. Oprit loopt behoorlijk schuin, dus flink wat spanning op de rem geweest.
Vervolgens kon ik met pulley trekkers de naven eruit gaan halen, want het zat muurvast.
Nu zetten wij dit jaar de caravan 2,5 maanden op een najaarsplek. Ik heb mijn bedenkingen nog of het slim is om die periode de handrem erop te laten staan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met een boottrailer heb ik het een keer gehad dat toen deze met boot een half jaar op de oprit stond (met zeilboot erop) dat de remmen vast waren komen te zitten. Oprit loopt behoorlijk schuin, dus flink wat spanning op de rem geweest.
Vervolgens kon ik met pulley trekkers de naven eruit gaan halen, want het zat muurvast.
Nu zetten wij dit jaar de caravan 2,5 maanden op een najaarsplek. Ik heb mijn bedenkingen nog of het slim is om die periode de handrem erop te laten staan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk