Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door moyzo » zo 7 mar 2021 18:30

Bij onze nieuwe Knaus zijn de voorste uitdraaisteunen moeilijk te bereiken. We gebruiken een pootuitdraaisleutel op de schroefmachine maar het is moeizaam "mikken" en je moet dus ook echt op de knieen en goed kijken.
Nu hadden wij bij de vorige caravans daar een soort begeleidend buisje zitten.
Idee is om dit zelf na te maken van afvoerpijp of een oude stofzuigerstang, echter het is erg moeilijk te bevestigen vanwege al het kunststof wat ter plaatste zit.
Heeft iemand een voorbeeld met oplossing of suggestie van dezelfde situatie? Ik denk dat wij niet de enige zijn met dit ruimtelijk probleem?
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door dieseltijger » zo 7 mar 2021 18:37

Ik heb ooit iets gezien op basis van dikke installatiebuis, maar je kan (mooier) ook dat grijze pvc buis gebruiken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door Vino » zo 7 mar 2021 18:48

Ik heb dit setje op de Knaus 500 EU op de voor en achter kant door de dealer laten monteren.Werkt perfect.
Niks bukken en "loeren".Stang er in en draaien maar.

Met vriendelijk slinger groet.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door cadance » zo 7 mar 2021 19:10

Ik heb witte PVC afvoer buis gebruikt. Bij mij kan die dop er net door heen. Deze bij de steun over de 6 kant geschoven. En aan de voorkant met een bij behorende witte beugel met RVS Parkers met kit er tussen aan de bodem geschroefd. Ook een beetje kit tussen de beugel en het buisje doen. Anders kan het er uit schuiven tijdens de rit
De lange dopstang wordt dan gemakkelijk naar de 6 kant geleid.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door Chris » zo 7 mar 2021 19:47

De zeskant bout van het steun heeft een ring daarachter.
Die ring even opmeten en een stuk grijs PVC afvoer of regenpijp kopen welke mooi over die ring past.
En dan de lengte...
Ik zie dat er bij jullie in de "spoiler" een gat zit.
Het zou prachtig zijn om die pijp in dat gat uit te laten komen.... te verstoppen zeg maar..
Vastmaken van die pijp kan met de speciaal voor die pijpen beschikbare montage beugels.
Gewoon met RVS parkers in de houten bodem achter.., beetje butylkit aan die schroefjes zorgt voor een mooie bescherming tegen vocht.
Voor kan je met een klein slotboutje door de zwarte kunststof bodem van de disselbak... moertje onder natuurlijk..
Ik denk dat het qua hoogte bij jullie prachtig uitkomt.

Zelf loop ik ook aan zoiets te denken maar ik heb geen gat in mijn "spoiler"... dat is nou weer lastiger.
En de maat van die ring achter de zeskant moet ik nog steeds een keertje opmeten....


Gelijk maar dan..
Wie o wie weet die maat???
Iemand een losse alko steun liggen om dat even op te meten???
Graag...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door workel » zo 7 mar 2021 20:10

Vino schreef:
zo 7 mar 2021 18:48
Ik heb dit setje op de Knaus 500 EU op de voor en achter kant door de dealer laten monteren.Werkt perfect.
Niks bukken en "loeren".Stang er in en draaien maar.

Met vriendelijk slinger groet.
@Vino, zeer benieuwd naar "dit setje" ff link plaatsen of foto, geen idee wat je bedoeld.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door RDDR » zo 7 mar 2021 20:11

Ik herken het probleem. En lees graag mee of er fatsoenlijke oplossingen zijn.
Inderdaad is door die opening de bedoeling en het handigst, maar het is gewoon niet handig gemaakt.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door Ab » zo 7 mar 2021 20:17

Dat ronde stukje van de spindel zal iets van 30/32 mm zijn.
Maar je hebt er niet heel veel aan.
Lijmen is geen optie, het contactoppervak is erg klein, en gegalvaniseerd staal en kunststof is onderling best lastig te verlijmen.
Lassen is ook moeilijk.
Het is veel beter om een geleidebuis gewoon over de 6 kant moer te schuiven, en die vast te zetten.
Ik heb dat bij mijn vorige caravan gedaan door een brede alluminium strip haaks om te zetten, en die vast te schroeven tegen de voorkant van de uitdraaisteun.
Op de strip met 2 kunststof bengeltjes een verchroomde pijp van een stofzuiger aan de strip vastgezet.
Het heeft 12 jaar perfect gefunctioneerd.
Alleen begon de pijp vrij snel te roesten, die heb ik een paar keer in de zinkspray gezet in de loop van de jaren.
Een kunststof buisje was beter geweest.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door moyzo » zo 7 mar 2021 20:20

@vino Ben ook benieuwd

De constructie snappen we maar het bevestigen in de kunststof behuizing erboven is juist het probleem, was het maar gewoon de vloer. Dan is het makkelijker maar juist door dat gat in de voor spoiler hebben ze een kunststof opvulling er achter geplaatst als het ware zie een van de foto’s
Chris schreef:
zo 7 mar 2021 19:47



Gelijk maar dan..
Wie o wie weet die maat???
Iemand een losse alko steun liggen om dat even op te meten???
Graag...
Gaat GJ wel voor je opmeten van de week
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door Ab » zo 7 mar 2021 20:29

Spaar je die moeite.
Het is niet belangrijk, als je een geleidebuis hebt waar de kop van de uitdraaislinger of boormachineverlengkop goed in past, is belangrijker.
Als die buis gewoon iets over de spindel zit, of recht ervoor, vindt de kop de het uitdraaislinger de spindel vanzelf.
Het stuk pijp bevestigen is niet moeilijk.
Zie ook mijn voorgaande post.
Bevestigen in de kunststof behuizing is lastig, en niet nodig.
Gewoon tegen de stalen voorkant van de uitdraaisteun een haaks omgebogen strip schroeven.
Die hoeft ook niet lang te zijn, het kunststof buisje mag best langer zijn dan de strip.
Het buisje mag ook best ophouden ruim binnen de voorkant van het kunststof.
Dan valt het niet op, alleen als je bukt is het zichtbaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door Witte yeti » zo 7 mar 2021 20:37

Obelink verkoopt een set geleiders.......niet echt goedkoop € 42,50 (Alko uitdraaisteunen comfort kit)
AE76ED3A-CE6E-4EC9-800B-D57246C7F2B0.jpeg
PVC buis van de juiste afmeting met buisklemmen is een goedkopere oplossing.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door Chris » zo 7 mar 2021 20:52

[re.gif]

En die passen niet.... geprobeerd bij de Knaus
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door Chris » zo 7 mar 2021 21:15

moyzo schreef:
zo 7 mar 2021 20:20
@vino Ben ook benieuwd

De constructie snappen we maar het bevestigen in de kunststof behuizing erboven is juist het probleem, was het maar gewoon de vloer. Dan is het makkelijker maar juist door dat gat in de voor spoiler hebben ze een kunststof opvulling er achter geplaatst als het ware zie een van de foto’s
Dat is toch de vloer van de disselbak...dat zwarte wat naar achteren.. scratch.gif scratch.gif
Kan je volgens mij prachtig een slotboutje in maken die een PVC pijpbeugel vasthoud..
Het hoeft ook niet perfect en volkomen gecentreerd voor het spoilergat en de zeskant te zitten hoor.
De geleiding is al super... wat Ab ook schreef.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door moyzo » zo 7 mar 2021 21:38

[re.gif] We gaan het eens proberen bedankt voor meedenken. Uiteraard zullen we het dmv foto’s laten zien wat het is geworden.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door Witte yeti » zo 7 mar 2021 22:11

Zoals al eerder genoemd een kunststof buis die over de zeskant van de schuift, en deze vastmaken aan de uitdraaisteun. De buis misschien over de lengte een paar cm inzagen zodat je een lip krijgt die je aan de onderkant van de uitdraaisteun kan vastzetten. Met een föhn kan je de vorm van de lip iets aanpassen. Andere kant van de buis vastmaken aan de witte spoiler waar de slinger doorheen steekt.
Zo te zien heb je daar ruimte voor om de buis aan de binnenkant van de spoiler met een beugel (eventueel op de juiste hoogte brengen met een blokje eronder) met nanotape o.i.d. vast te plakken.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door fortissimo » zo 7 mar 2021 22:26

Ik zag tijdens mijn laatste vakantie een caravan waarbij de uitdraaisteunen vanaf de zijkant te benaderen waren.
Zijn daar de poten gedraaid of hebben ze zo'n set gebruikt zoals hierboven beschreven?

Zelf heb ik nog geen probleem met de bereiken van mijn steunen. Ik doe het dan wel met de hand aangezien ik de sleutel op de boortol tordeerde :o
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door PD » zo 7 mar 2021 22:30

[re.gif]
Er zijn verschillende merken waarbij de poten er dwars onder zitten zodat ze vanaf de zijkant bediend worden. Van Polar weet ik het zeker, volgens mij ook enkele types van Eriba en er zijn er mogelijk nog meer.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door Witte yeti » zo 7 mar 2021 22:39

T [re.gif]
Bij de Sprite Alpine Sport, Cruser en Mondial zitten de voorste uitdraaisteunen dwars, bediening daardoor aan de zijkant waar je heel makkelijk bij kan komen. Aan de achterkant in de lengte richting, maar gelukkig niet zo diep onder de caravan.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door Philmar » ma 8 mar 2021 07:54

Hier ook geen rugklachten bij onze Eriba Troll. Achteraan dwars en vooraan zie je ook de schroefmoer. Ik kan aannemen dat het best lastig kan zijn als je blind moet mikken. Maar oplossingen worden hier wel gevonden. 😉

Philmar

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door RDDR » ma 8 mar 2021 08:14

Chris schreef:
zo 7 mar 2021 20:52
[re.gif]

En die passen niet.... geprobeerd bij de Knaus
Ook niet bij de Sport, met dus dat gat in de voorspoiler? Of zit het probleem ergens anders?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door Morgoth » ma 8 mar 2021 08:46

Bij mijn hobby zitten ze aan de voorkant ook ver onder de caravan. Bovendien vanwege het fietsenrek wat lastig te bereiken. Ik vind het een heel leep idee om een geleidebuisje te maken. Dat ga ik zeker doen. Dat ik daar zelf niet opgekomen ben... scratch.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door RDDR » ma 8 mar 2021 08:51

Witte yeti schreef:
zo 7 mar 2021 22:39
T [re.gif]
Bij de Sprite Alpine Sport, Cruser en Mondial zitten de voorste uitdraaisteunen dwars, bediening daardoor aan de zijkant waar je heel makkelijk bij kan komen. Aan de achterkant in de lengte richting, maar gelukkig niet zo diep onder de caravan.
Yep, had inderdaad mijn Sprite ook. Oplossing is zo simpel en ontzettend effectief. Was dan ook verbaasd voor de zeer onhandige oplossing bij mijn Knaus.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door dieseltijger » ma 8 mar 2021 08:57

Ik weet niet hoe ver de zeskantige kop van de rand af zit... Bij de kip zit deze ook enigszins verzonken, ik voel met de ene hand waar de kop zit, en breng dat de zwengel op z'n plaats.

Maar dat gaat natuurlijk niet als het 30 centimeter van de rand is.

Andere vraag die dit opwerpt: de voorste uitdraaisteunen zitten toch ook aan het chassis verbonden? Is de opbouw dan eigenlijk niet te lang voor het chassis en had de fabrikant eigenlijk het chassis niet beter kunnen verlengen of een maatje groter moeten nemen? (dit is een zijstap - en qua sterkte van de constructie maakt het nauwelijks uit).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door Morgoth » ma 8 mar 2021 09:03

[re.gif]
Tsja, dat weet ik niet. Ik heb ook nog wel best een lange dissel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen

Bericht door dieseltijger » ma 8 mar 2021 09:11

Ach nee, ik vroeg het mij gewoon af. Categorie onverklaarbare keuzes en verschijnselen. Niets om je zorgen over te maken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”