Volgens mij heeft dit niets met het caravanmerk te maken, kijk maar eens verder rond op KABT (of DKA)Jaap van Duijn schreef: ↑wo 10 mar 2021 17:54Zag vorig week einde nog achter mij op de KABT hoeve een Sprite, die had het ook geregeld, beide afvoeren in een slang en in 't putje.
De water voorziening - meegedacht voor de buren met een 2 sprong - direct van de kraan op de tank waar deze gereduceerd word.
Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Yep Jaap...Jaap van Duijn schreef: ↑wo 10 mar 2021 17:54Ja Die Sprite en die Swift,
Alle Hobby's en Knauzen zijn met hun spul bezig.
Zag vorig week einde nog achter mij op de KABT hoeve een Sprite, die had het ook geregeld, beide afvoeren in een slang en in 't putje.
De water voorziening - meegedacht voor de buren met een 2 sprong - direct van de kraan op de tank waar deze gereduceerd word.
Dan kwijl je weer even als je ruim 20jaar met die Swift producten gekampeerd hebt. Wat denk je van de kook platen 3 stuks op gas en 1x elektrisch, de oven / gril combinatie welke Duitser heeft het?
Niets maar dan ook Niets van andere merken - zou niet durven - en wens een ieder een fijne klus en hobby tijd nu we niet zover mogen, tenslotte zijn kampeerders hobbyisten anders gingen ze wel in een hotel of resort :).
Heb ik gelijk, dat hoeft niet, maar wel een mening en dat mag toch.
groeten Jaap
Maar al zolang er gekampeerd wordt hebben de eilanders en de vaste wal bewoners een verschillende insteek en wensen.
Alle engelse caravans hebben een heel andere keukefilosofie, ze kamperen anders gewoon.
Koken meestal binnen omdat het lang niet altijd buiten kan...
Hier op het forum hoor ik nogal eens over buiten koken..
Zithoek daarintegen is er meestal niet, zitten op het bed en een wiebelig tafeltje...maar wel in kleine caravans een douche aan boord.
En waarom niet... dat maakt de keuze reuze.
Aan de andere kant... de deur.. vind ik zo raar..... voor ons verkeerd gewoon.... en dat houden ze vaak vol daar.
Dit schrijvende vraag ik me ook direct af of Fendt, Hobby, Knaus, Dethleff etc etc wel caravans maakt voor Engeland.. deur aan de andere kant. (verkeere kant voor ons)
Maar... B.O.T. de Stirling op de foto heeft ook geen dwars steunen voor.... ik zie ook maar net een gewoon recht steun aan de voorkant...met pijpje
En een smalle caravan, want dat is traditie daar omdat veel wegen smal zijn..
Ieder zijn keuze... ideaal.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Witte yeti
- Berichten: 521
- Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
- Locatie: Amsterdam
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Nu moet ik toch even reageren Chris, volgens mijn ben je niet goed op de hoogte van de caravans uit Engeland. Speciaal voor het vaste land maakt Sprite (valt onder Swift) een hele serie caravans met de deuren aan de goede kant (rechts). Te weten de Alpine Sport, Mondial, Cruzer en Basecamp.
De breedte scheelt een paar cm (minder) met Knaus, Duvalay matrassen zijn standaard voor de vaste bedden, zithoek aan de voorkant met groot extra bovenraam en ingebouwde speakers vinden wij heeerlijk (470 CF)
Alle verlichting is LED 12V, die ook licht geeft (op accu) zonder walstroom. Daarvoor is geen zogenaamde noodstroomvoorziening nodig.
Zo kan ik nog wel even doorgaan...........elke merk heeft zo zijn voor- en/of nadelen.
Nu maar weer on-topic
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Er werden ook best veel Fendts in Engeland verkocht...en ook weer terug geïmporteerd.
Met benamingen en uitvoeringen die hier niet eens in de brochures staan. Fendt Palace, Fendt Le Vogue, Fendt Diamond bijv.
Of dat nu na de Brexit nog steeds hetzelfde gebleven is, weet ik niet.
Met benamingen en uitvoeringen die hier niet eens in de brochures staan. Fendt Palace, Fendt Le Vogue, Fendt Diamond bijv.
Of dat nu na de Brexit nog steeds hetzelfde gebleven is, weet ik niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Iets betere foto's en voor Chris een van de voorzijde van de caravan. De tweede een van de achterzijde. Een leuk aspect in de buis is dat er gaten ingeboord zijn. Hierdoor kan je de buis afsluiten met een hangslot waardoor je de pootjes niet omhoog kan draaien. Zelf vind ik slim gevonden
Groet Sjaak- Witte yeti
- Berichten: 521
- Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
- Locatie: Amsterdam
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Mooie caravan Sjaak, die pijpjes heb ik niet op mijn Sprite Alpine Sport zitten. Gelukkig zitten de uitdraaisteunen niet zo diep aan de achterkant als bij Knaus. Aan de voorkant is het voor ons nog makkelijker
Ik zie dat we klant zijn bij dezelfde dealer.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Da's een duidelijke foto zeg..
En idd.. dwars..
Slim voor de beweegelijkheid natuurlijk... zal zeker schelen.
Maar ja... niet overal zo..
Hieronder klopt dus niet... nu goed te zien..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Vandaag bij mijn dealer in de werkplaats onder 2 Knaus caravans gestaan.
Het model zoals TS heeft en het model zoals ikzelf heb.
Bij TS zal het niet makkelijk worden, de lijn van de slinger loopt door het spoiler/skirt gat richting zeskant van de poot.
Maar... er zit ook een verdiept deel van de disselbakvloer in die lijn.
Een pijp van 40mm kan daar niet onder en voor het gat in de spoiler uitkomen.
Het moet dus onder de spoiler... en dat is best een aardige hoek naar beneden helaas.
Bij mijn hut is het iets simpeler omdat die verdiepte disselbakvloer er niet is.
Ik kan een pijp ala MrBullmastiff kwijt. viewtopic.php?f=70&t=42930&start=25#p806998
Ook onder de spoiler, maar die hoek naar beneden is minder.. minder hoogteverschil zeg maar.
Voor Moyzo... to be continued..
Het model zoals TS heeft en het model zoals ikzelf heb.
Bij TS zal het niet makkelijk worden, de lijn van de slinger loopt door het spoiler/skirt gat richting zeskant van de poot.
Maar... er zit ook een verdiept deel van de disselbakvloer in die lijn.
Een pijp van 40mm kan daar niet onder en voor het gat in de spoiler uitkomen.
Het moet dus onder de spoiler... en dat is best een aardige hoek naar beneden helaas.
Bij mijn hut is het iets simpeler omdat die verdiepte disselbakvloer er niet is.
Ik kan een pijp ala MrBullmastiff kwijt. viewtopic.php?f=70&t=42930&start=25#p806998
Ook onder de spoiler, maar die hoek naar beneden is minder.. minder hoogteverschil zeg maar.
Voor Moyzo... to be continued..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
we komen wel tot een oplossing al is dat niet eenvoudig maar dat had ik bij start van dit topic al aan gegeven. Nog nodige weken voor het bewuste weekend om te brainstormen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Ik liep al aan iets met een dop met knie te denken...
Als het uiteinde van de "slingerstang" een knie heeft wordt het een stuk eenvoudiger..
Een knie zoals op deze foto maar dan aan de zeskant kant.....viewtopic.php?f=70&t=42930#p806825
Eigenlijk zo: https://www.nr1motor.nl/sockets-ratchet ... &681=20223
( even wachten op de juiste versie... een uniflex socket heet dat.)
Dan kan je de bevestiging onder de skirt maken en is de hoek geen probleem meer..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Witte yeti
- Berichten: 521
- Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
- Locatie: Amsterdam
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
De slinger kan nu toch via het gat in de spoiler richting zeskant van de uitdraaisteun?Chris schreef: ↑vr 12 mar 2021 20:26Bij TS zal het niet makkelijk worden, de lijn van de slinger loopt door het spoiler/skirt gat richting zeskant van de poot.
Maar... er zit ook een verdiept deel van de disselbakvloer in die lijn.
Een pijp van 40mm kan daar niet onder en voor het gat in de spoiler uitkomen.
Het moet dus onder de spoiler... en dat is best een aardige hoek naar beneden helaas.
Is een halve pijp of een deel van de pijp gehalveerd een oplossing, je hebt dan toch de geleiding naar de uitdraaisteun.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Ja.. zoiets...
Wel rekening houden met de dikte van de dop ...
Dus een 40 mm pijp voor de helft doormidden... 20 mm... dat gaat het niet worden..
En als je nog groter gaat met die pijp wordt de zeskant bout vinden weer lastiger....
Nog even een nachtje slapen...dat helpt vaak..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Witte yeti
- Berichten: 521
- Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
- Locatie: Amsterdam
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Bedoel je soms een soort cardanas?
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Een pijpje van 30 mm volstaat ook prima.
Van dunwandig staal.
Die had ik onder mijn Fendt zitten. Verchroomde buis, ergens afgezaagd, van iets in huis, ik ben niet helemaal zeker meer waarvan.
De bevestiging daarvan heb ik een eind terug omschreven.
Mogelijk past dat wel.
Anders kan een gehalveerde pijp inderdaad ook nog .
Stevigheid krijg je genoeg met een strip voor de bevestiging.
Als het moet, kan er ook nog wel iets een bocht in.
Van dunwandig staal.
Die had ik onder mijn Fendt zitten. Verchroomde buis, ergens afgezaagd, van iets in huis, ik ben niet helemaal zeker meer waarvan.
De bevestiging daarvan heb ik een eind terug omschreven.
Mogelijk past dat wel.
Anders kan een gehalveerde pijp inderdaad ook nog .
Stevigheid krijg je genoeg met een strip voor de bevestiging.
Als het moet, kan er ook nog wel iets een bocht in.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Bij mij is dat een dunwandig pijpje van 32. Daar kan de dop net door.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Die bocht he.... da's het probleem bij de huidige Knaus bumpers/skirts/spoilers.
@ Witte Yeti
Klopt... een cardan idee...
@ Witte Yeti
Klopt... een cardan idee...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Waarom?
Er kan toch prima een bocht in een gehalveerde pijp ?
Als het eind maar uitkomt bij het zeskant van de uitdraaisteun.
En de dop 19 maar bij het zeskant uitkomt.
Het hoeft ook niet eens een halve pijp te zijn.
Een hoekje 20 x 20 mm met de punt naar beneden volstaat ook prima om de dop te geleiden.
15 x 15 ook nog wel. In alluminium te koop in elke bouwmarkt.
Er kan toch prima een bocht in een gehalveerde pijp ?
Als het eind maar uitkomt bij het zeskant van de uitdraaisteun.
En de dop 19 maar bij het zeskant uitkomt.
Het hoeft ook niet eens een halve pijp te zijn.
Een hoekje 20 x 20 mm met de punt naar beneden volstaat ook prima om de dop te geleiden.
15 x 15 ook nog wel. In alluminium te koop in elke bouwmarkt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Wat ik me wel afvraag: in hoeverre vangt dat pijpje straks met rijden wind: Het zit dan op een plaats in de spoiler ( achter dat gat) en zal dan qua hoogte net buiten de auto uit steken. Lijkt me dat er best wel kracht op komt te staan.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Valt erg mee. Het is te berekenen.
Bij 100 kmu is er een winddruk van ongeveer 80 kg/m2.
De oppervlakte van dat pijpje is dus 2 x bijna niks maal 80 kg.
0,04 x0.04 x0,785 x 80 om redelijk precies te zijn.
Hierbij ga ik ervanuit dat het pijpje in de rijrichting zit...wat niet helemaal waar zal zijn.
Bij 100 kmu is er een winddruk van ongeveer 80 kg/m2.
De oppervlakte van dat pijpje is dus 2 x bijna niks maal 80 kg.
0,04 x0.04 x0,785 x 80 om redelijk precies te zijn.
Hierbij ga ik ervanuit dat het pijpje in de rijrichting zit...wat niet helemaal waar zal zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Ik denk dat de hoek die de dop dan met de 6kant maakt wel heel erg groot wordt..Ab schreef: ↑vr 12 mar 2021 23:16Waarom?
Er kan toch prima een bocht in een gehalveerde pijp ?
Als het eind maar uitkomt bij het zeskant van de uitdraaisteun.
En de dop 19 maar bij het zeskant uitkomt.
Het hoeft ook niet eens een halve pijp te zijn.
Een hoekje 20 x 20 mm met de punt naar beneden volstaat ook prima om de dop te geleiden.
15 x 15 ook nog wel. In alluminium te koop in elke bouwmarkt.
Dat gaan we bekijken op het CFW.
Door het gat in de spoiler kan je niet rechtuit naar die 6kant.
Dat plastic deel van de disselbakvloer zit daarvoor.
Daar is het probleem...
Die dikke doos van de disselbakvloer.
Als je onder de spoiler gaat maken dan wordt de hoek dop-6kant erg groot..
Bijna niet uit te leggen...je moet het zien.
Maar op de 2e foto's van ts is dat stuk blokkade wel te zien...als je het duidelijk krijgt..
Bedrnk ook dat het gat voorop misschien maar 3-4cm is..
Laatst gewijzigd door Chris op za 13 mar 2021 09:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Je kan die wind dan meteen langs de achterkant van je koelkast geleiden
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
BMW X2 X-Drive met een Dethleffs 450 Avantgarde aan het haakje
BMW X2 X-Drive met een Dethleffs 450 Avantgarde aan het haakje
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
En hij zit nog eens in een gebied waarbij de lucht onvoorspelbaar is.
maar zeker niet hoger.
in theorie kan daar zelfs een onderdruk zijn.
Ik denk dat het ook wel meevalt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Te laat..
Zitten al 2 fannetjes met W1209 in.
He...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Witte yeti
- Berichten: 521
- Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
- Locatie: Amsterdam
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Op mijn eerdere vraag of de slinger door het gat in de spoiler gaat om bij de uitdraaisteun te komen heb ik nog geen antwoord gekregen? In dat geval zou het mogelijk moeten zijn om een via een kunststof buis (eventueel gehalveerd), metalen hoek profiel of U-profiel een geleiding te maken.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Re: Moeilijk bereikbare uitdraaisteunen
Antwoord is ja: de slinger gaat door het gat in de spoiler.
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60