ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door zilvergrijs » za 28 nov 2020 22:21

Eerder al dit bericht geschreven bij het draadje van Paul1502, elektrische uitdraaisteunen Alko.
Kan me voorstellen dat bij een tandem as, het voor iets hoger stellen vervalt.

Net terug van 5 weken vakantie. in totaal op 8 campings gestaan, van mooi vlak tot heel hellend. (Franse Alpen, Ardèche, Jura, Zwarte Woud).
Ervaring met de UP4 is dat je met name op hellend terrein even moet leren hoe de set te bedienen. Eerst manueel laten uitdraaien tot de steunen de grond raken. Daarna automatisch activeren. Wel eerst zelf de caravan levellen, ervaring leert dat dit het beste gaat door de voorzijde iets (te) hoog in te stellen; blijkbaar draaien de achterste steunen net wat verder uit. En verder... uitstekend! Heeft mij in veel verschillende weertypes en ondergronden veel lastig geslinger bespaard, mede omdat als eerder beschreven de voorste spindels van onze Tabbert lastig bereikbaar zijn.
Niet de geringste spijt van deze aankoop. En na registratie bij Al-ko, ook nog eens 5 jaar garantie. Als je lastig bij de spindels kunt en/of niet graag slingert, zeker aan te bevelen.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door VIP » za 28 nov 2020 22:32

RE.gif

Kijk mooie praktijkervaring thumbup.gif

Ik heb hem VOOR ook iets hoger staan op het waterpasje, dan staat ie na het uitdraaien helemaal goed.

Dit is ons eerste weekend met de steunen er onder en ben nu al overtuigd. Had ik eerder moeten doen.

Vandaag de caravan 0,5 meter verplaatst omdat de schotel richting een boompje stond en geen ontvangst had. Knopje poten indrukken. Naar voren lopen handrem er af en caravan naar achteren duwen. Knopje poten weer indrukken en 1 minuut later stond alles weer klaar 😊 heb er nu al schik van.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door sander_knaus » zo 29 nov 2020 10:23

Als de automatische stand wordt gebruikt, hoe strak staan dan de poten? Als je met een slinger de poten uitdraait voel je wanneer de poot strak genoeg staat. Wordt de weerstand of zo gemeten met een soort van slipkoppeling?
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door janvijn » zo 29 nov 2020 10:55

Ab schreef o.a.
In de breedte levelen zou, mits de steunen op een voldoende sterke plaats van het chassis zouden zitten ook best kunnen met elektrische steunen.
Met de hand kan je maar 1 tegelijk uitdraaien, waardoor je een heel slechte belasting op het chassis krijgt.
Met steunen die automatisch het chassis vlak houden heb je dat niet.
In theorie zou het totaal levelen dus best kunnen.
Bij campers doen ze dat ook.
Ik zou hier toch heel voorzichtig mee zijn, het gaat vlgns. mij niet zozeer over de belasting op het chassis maar veel meer over de belasting (spanningen) die in de opbouw komen op die manier. Vergelijk ook niet het onderstel van een camper met dat van een caravan, bij een camper spreek je dikwijls van een subframe aan de achterzijde terwijl de voorkant echt van de auto zelf is.
Waarom wordt er andere keren (over met de hand uitdraaien) altijd gewaarschuwd dat je op die manier niet je caravan mag levelen, je zal niet de eerste zijn die z’n opbouw boven de toegangsdeur doet laten knikken door de spanning die daardoor ontstaat op de opbouw.
Wanneer zo’n systeem onder de as wordt gemonteerd om de caravan dwars waterpas te zetten zie ik wel het voordeel, maar als je toch eerst gebruik moet maken van oprijblokken is het Alko systeem inderdaad niet meer dan een hebbeding.
Mvg.
Jan Vijn

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door Ab » zo 29 nov 2020 11:13

Jan, bij onderhoud gaan caravans 2 meter de lucht in.
Gedragen op 4 punten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door iemand » zo 29 nov 2020 11:32

heb je een punt scratch.gif
Maar die 4 punten zijn dan niet de uiteinden van het chassis, maar onder de steunbalken.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door Ab » zo 29 nov 2020 11:38

Dat schreef ik ook, mbt de plaats van de uitdraaisteunen. knipoog.gif
Elektrische steunen hoeven achter niet op het zwakste deel van het chassis te zitten.
Voor is het sterk zat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door VIP » zo 29 nov 2020 13:44

De druk op de steunen moet je de 1e keer instellen.

L (Low)
M (Medium)
H (High)

Onder de Brillant zit een chassis wat van voor naar achter doorloopt. Daar zitten de originele Premium steunen al op gemonteerd en die zijn nu uitgewisseld voor de elektrische steunen.

Ingesteld op stand L is genoeg voor onze caravan.

Steunen stoppen vanzelf bij bepaalde weerstand.
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door Ab » zo 29 nov 2020 14:55

Ja, snap ik VIP.
Mijn gedachtenspinsel gaat ook over iets wat nog niet op de markt is..
Maar technisch gezien moet het goed kunnen, om met 4 soortgelijke steunen een compleet level system te maken.
Voorzien van de nodige electronica wat de caravan in beide richtingen waterpas zet, en geen rare belastingen veroorzaakt.
De E&P en soortgelijke systemen zouden dan overbodig zijn.
Scheelt ook een boel gewicht.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door PD » zo 29 nov 2020 14:56

Ab schreef:
zo 29 nov 2020 14:55
De E&P en soortgelijke systemen zouden dan overbodig zijn.
Scheelt ook een boel gewicht.
Het volledige E&P systeem (6 punts) heeft een extra gewicht van slechts 20 kg, dus dat lijkt me geen argument mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door zilvergrijs » zo 29 nov 2020 19:44

Inderdaad bij onze caravan, Tabbert met 1800kg chassis, ook de kracht ingesteld op Low. Is volgens gebruiksaanwijzing voor caravans van 800-1200 kg. Volgens gebruiksaanwijzing zou ik de stand moeten instellen op High, van 1700 tot meer.
Maar op L zie ik de caravan al omhoog komen; eerst draaien de achterste steunen uit en ik zie dan op het Al-ko premium neuswiel het gewicht oplopen tot ong 225 kg, dus mij draaien ze voldoende uit. Wat meer dan ik zelf zou doen, moet zeggen dat de caravan stabieler staat dan toen ik nog zelf slingerde.
Voordeel van het systeem is dat het per paar uitgedraaid wordt, je krijgt dus geen torsie van de bodemplaat.
Als eerder beschreven, laat ik de poten bij duidelijk geaccidenteerd terrein met evidente verschillen in afstand van poten tot grond, de poten eerst manueel uitdraaien tot ze net de grond raken en zet de boel daarna op automatisch.
En wat betreft de sterkte van een caravan en chassis: bij Triorep, waar ze toch echt veel weten van chassis en sterkte, zetten bij de brug steunen vóór onder het chassis en achter, helemaal in de uiterste hoeken, met forse houtblokken de steunen onder de BODEMPLAAT en niet onder het chassis. Volgens hun is daar de caravan het allersterkst. Enfin, onze Tabbert heeft het inmiddels 2 keer bij uitlijnen van de delta-as (zie berichten aldaar) probleemloos overleefd.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door Ab » zo 29 nov 2020 20:11

Je kunt aan de bodemplaat toch echt geen uitdraaisteun schroeven hoor.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door zilvergrijs » zo 29 nov 2020 20:37

Hoezo geen uitdraaisteunen aan de bodemplaat? Zeker wel, bij onze Tabbert van toch echt de laatste generatie, zitten de uitdraaisteunen wat betreft het huis en het spindeluiteinde waar je slingert, wel degelijk rechtreeks op de bodemplaat! het uiteinde van de spindel zit in een oog van het chassis. Bij de Al-ko uitdraaisteun komt er onder elke steun een vrij zware plaat met een klein T profiel. deze wordt gemonteerd tussen bodemplaat en chassis.
En het was overigens bij onze vorige Kip niet anders.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door Ab » zo 29 nov 2020 20:54

Best mogelijk.
Toch zie ik liever grotere krachten onder het chassis dan onder de houten bodemplaat als het over optillen van een caravan gaat. knipoog.gif
Ik zou in ieder geval geen krik onder de bodem willen zetten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door zilvergrijs » zo 29 nov 2020 21:38

Bij Triorep plaatsen ze grote houten blokken onder de achterste hoeken. geschat 30x20 cm. Dus niet echt een puntbelasting zoals bij een krik. Bij het opkrikken van een caravan is inderdaad de kriksteun of direct onder de as het beste, maar dan praat je niet over gelijktijdig op 4 punten heffen.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door VIP » zo 29 nov 2020 23:13

zilvergrijs schreef:
zo 29 nov 2020 20:37
Hoezo geen uitdraaisteunen aan de bodemplaat? Zeker wel, bij onze Tabbert van toch echt de laatste generatie, zitten de uitdraaisteunen wat betreft het huis en het spindeluiteinde waar je slingert, wel degelijk rechtreeks op de bodemplaat! het uiteinde van de spindel zit in een oog van het chassis. Bij de Al-ko uitdraaisteun komt er onder elke steun een vrij zware plaat met een klein T profiel. deze wordt gemonteerd tussen bodemplaat en chassis.
En het was overigens bij onze vorige Kip niet anders.

Dat van die zware platen in T-vorm met gezette randen zittenidd bij de set, echter bij de Brillant zit een ALKO-chassis wat VOOR en ACHTER geheel doorloopt en de T-Platen niet gebruikt kunnen worden.

Bij vele andere caravanmerken moet dat wel omdat het ALKO-chassis dan niet doorloopt, dan is die T-plaat de versteviging voor de vloer ter plekke van de uitdraaisteunen, anders zit de steun op de houten vloer.


Dat van die L/M/H instelling wat je bij de 1e installatie moet doen, zouden wij op stand H moeten instellen ( 2.500 kilo ) toen gingen de poten veel te ver, toen op M gezet en nog steeds te ver, nu op L ingesteld werkt het perfect.

Waarom ze dat vanaf ALKO zo adviseren is mij een raadsel....
Porsche + Tabbert

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door zilvergrijs » ma 30 nov 2020 10:00

VIP ik wist niet dat een tandemas caravan aan de voor en achterzijde zo verschillend waren wat betreft chassis. In ieder geval hebben we dezelfde ervaringen en is het een prettige accessoire. En ook wat betreft de L stand helemaal met je eens.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door Royke2 » zo 7 mar 2021 10:01

Zoals sommige weten mischien hebben wij een burstner premio plus 510, nu zitten hier nog de “kippepootjes” onder als stabiliseer steunen. Nu vind ik die erg schommelen tov onze vorige caravan een hobby 540tk uit 2012, deze had de “stevigere/breedere steunen” nu zit op onze caravan een mover van enduro type 305 vol automatisch.
Nu heeft enduro ook automatische steunen zoals alko. Zijn er hier ervaringen mee en zou deze ook samen met onze mover gaan?
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door VIP » zo 7 mar 2021 10:31

[re.gif]

Ik heb geen ervaring met de Enduro’s.

Echter, als je de Alko’s en Enduro’s naast elkaar houdt dan zie je duidelijk verschil tussen beide steunen en zijn de Alko’s veel zwaarder/degelijker uitgevoerd.

Persoonlijk zou ik voor de Alko’s gaan.

Enige nadeel van de Alko’s is de gedateerde oubollige afstandsbediening.

Voor de rest super tevreden mee (afgelopen vrijdag weer ingezet bij aankomst op de camping en vanmiddag weer als we weggaan).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door Davendre » zo 7 mar 2021 10:39

Toen ik de nieuwe wielklem van Teun ontving zat daar ook een technisch foldertje bij met oa movers, airco en ook het levelsysteem. Vind dit persoonlijk een erg mooi systeem. Wanneer je geregeld met de hut op pad gaat is het een mooie must have haphop.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door Hobby Linka » zo 7 mar 2021 10:51

[re.gif]

Toen wij de laatste keer op de Caravana waren (2020) liep ik een mede forumlid tegen het lijf. Samen bij zijn caravan dealer een bakkie koffie gedaan. Daar stond ook een caravan met zo'n systeem. Ik weet alleen niet of dat ook van ALKO was. Maar het gaat even over het principe.

Na de demonstratie hiervan moet ik zeggen dat het een mooi systeem is. Zeker als je vaak met de caravan op pad gaat en rond trekt.

Maar.... Met een airco, mover, moveraccu en nog wat extra spullen zit je al snel aan de maximale belading van je caravan. En de ALKO set is toch weer bijna 20 kg zonder accu.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door Ab » zo 7 mar 2021 11:45

Moet je daar niet het gewicht van de originele steunen van af trekken?
Of is het een netto totaal extra gewicht wat je aanbrengt.
Je hebt wel een punt..Extra gewicht is vaak niet wenselijk.
Ik zit er zelf ook mee te stoeien..
Ik zou graag een E&P of vergelijkbaar level systeem onder mijn camper willen.
En een trekhaak.
Allemaal niet mogelijk op dit moment.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door Royke2 » zo 7 mar 2021 13:56

Tmt is bij ons het probleem niet. Zitten we ruim in. Kogeldruk is wel altijd lastig om die goed te krijgen. Maar uiteindelijk elkekeer weer lukt dat ook. Gewicht van de huidige kippenpootjes gaat er dan ook vanaf he. Dus dan valt het gewicht nog wel mee..
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door VIP » zo 7 mar 2021 15:11

Het extra gewicht tov de zware Alko steunen hangt er o.a. vanaf of je alleen de poten hoeft uit te wisselen dan is het maar een kilo of 5 in totaal. (Accu kun je van de mover gebruiken).

Het meeste gewicht zijn de verstevigingsplaten die je bij de lichtere versies van caravans moet monteren. Die 4 platen komen tussen de bodemplaat van de caravan en de steunen te zitten. Die 4 platen samen wegen zo’n 10-15 kilo
Porsche + Tabbert

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: ALKO Elektrische Uitdraaisteunen gemonteerd

Bericht door Royke2 » zo 7 mar 2021 18:12

Lichtere versies? Wat bedoel je daar precies mee? Het max beladen gewicht van de caravan? Accu hebben we inderdaad al van de mover.
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”