Klapband kargomaxx st-6000
Klapband kargomaxx st-6000
RE.gif
Iemand heeft een probleem en vraagt zich het af. Dat is alles. En er zijn meer gevallen en ik noem het beestje maar bij de naam, bij Knaus. Maar hier staat iedereen op z’n achterste benen dat dat niet kan en dat het aan overbelading ligt.
Dit jaar na de zomervakantie kunnen wij goed vergelijken of er verschillen zitten qua schuine en vooral snelle slijtage tussen 2 merken banden na 3 seizoenen gebruik.
De caravan, belading, afstelling (delta)as zijn gelijk gebleven. Of wij ook naar Triorep afreizen weten we nog niet. We willen nog steeds inruilen maar hebben de juiste opvolger nog niet gevonden.
We kunnen ook kiezen om elke 3 jaar banden te wisselen en de slijtage goed in de gaten te houden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Iemand heeft een probleem en vraagt zich het af. Dat is alles. En er zijn meer gevallen en ik noem het beestje maar bij de naam, bij Knaus. Maar hier staat iedereen op z’n achterste benen dat dat niet kan en dat het aan overbelading ligt.
Dit jaar na de zomervakantie kunnen wij goed vergelijken of er verschillen zitten qua schuine en vooral snelle slijtage tussen 2 merken banden na 3 seizoenen gebruik.
De caravan, belading, afstelling (delta)as zijn gelijk gebleven. Of wij ook naar Triorep afreizen weten we nog niet. We willen nog steeds inruilen maar hebben de juiste opvolger nog niet gevonden.
We kunnen ook kiezen om elke 3 jaar banden te wisselen en de slijtage goed in de gaten te houden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Klapband kargomaxx st-6000
Met de allerbeste en duurste banden kan je ook een klapper krijgen.eurotrotter schreef: ↑do 31 dec 2020 22:42Hoe weet men eigenlijk dat alle caravans met klappers onderweg op "goedkope Aziaten "stonden ????dieseltijger schreef: ↑do 31 dec 2020 12:27Inderdaad: De praktijk is leidend. Eindelijk iemand die overzicht biedt. Dat betekent voor mij dat mijn volgende setje banden geen goedkope Aziaten zullen zijn.
Stopt men dan ook bij de pechvogels en vraagt men welke banden er onder liggen ?
Helaas heb ik daar vrij ruime ervaring mee.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Klapband kargomaxx st-6000
Reactieopvoorgaandebericht
Die ervaring heb ik ook. (gelukkig niet met de banden onder mijn caravans.)
Die ervaring heb ik ook. (gelukkig niet met de banden onder mijn caravans.)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Klapband kargomaxx st-6000
Als banden onder een aanhanger of caravan scheef afslijten, kan dat m.i. alleen maar liggen aan een verkeerde bandendruk, verkeerd camber, toespoor of uitspoor, of een as die niet haaks staat ten opzichte van de dissel. Tot nu toe heeft niemand mij kunnen uitleggen waarom je bij een getrokken éénassige aanhanger in de bochten het camber en de sporing zou willen veranderen (wat een Delta-as doet). Ja, natuurlijk geeft het meer grip in de bocht. Maar extra grip heb je met deze lage snelheden helemaal niet nodig.
Ik denk zelf dat men met de Delta-as iets anders wilde bereiken.
Als de caravan gaat slingeren gaan de wielen scheef staan. Hierdoor zal het buitenste wiel veel meer wrijving krijgen met de weg waardoor er slingerenergie wordt omgezet in warmte in de band. Hierdoor zul je een slingerende caravan wellicht iets gemakkelijker kunnen opvangen. Ik denk echter dat de techniek in moderne auto's (èn caravans) tegenwoordig zo ver is, dat met elektronisch ingrijpen de slingering ook uit de combi kan worden gehaald.
In mijn ogen is een Delta-as achterhaald en heeft het meer nadelen dan voordelen.
Ik denk zelf dat men met de Delta-as iets anders wilde bereiken.
Als de caravan gaat slingeren gaan de wielen scheef staan. Hierdoor zal het buitenste wiel veel meer wrijving krijgen met de weg waardoor er slingerenergie wordt omgezet in warmte in de band. Hierdoor zul je een slingerende caravan wellicht iets gemakkelijker kunnen opvangen. Ik denk echter dat de techniek in moderne auto's (èn caravans) tegenwoordig zo ver is, dat met elektronisch ingrijpen de slingering ook uit de combi kan worden gehaald.
In mijn ogen is een Delta-as achterhaald en heeft het meer nadelen dan voordelen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Klapband kargomaxx st-6000
Er staat voldoende uitleg over de delta as op de site van Alko en het geen zij claimen wat de as doet, wordt niet opgevangen door een veiligheidssysteem
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Klapband kargomaxx st-6000
Klopt.
En verder blijft de basis tegen geslinger mijdt zoveel mogelijk " atributen" aan je caravan die pendelbewegingen veroorzaken. Probeer zoveel mogelijk zwaartepunten laag te plaatsen/creëren.
En dan heb je nog systemen ter verbetering ( lees uitstel of ingrijpen van/bij slinger bewegingen)
Voor de Caravan
-Stabilisator koppeling
-Leas
-i-tbs
-ATC
En in de auto' s vind je tegenwoordig of al wat langer ook heel veel systemen o.a.
ABS
ESP
ESC
TSP
Nadeel je gevoel met wat achter je gebeurt raak je kwijt.
Nu zit ik ook niet meer zoals "vroeger" met dweilende auto/caravan combinaties te wachten hoor.
Re: Klapband kargomaxx st-6000
Een oplettend en alert chauffeur kan zonder alle hulpmiddelen.
De praktijk leert ons dat niet iedereen dat is, en daar spelen de fabrikanten op in, logisch.
Zo lang de "meeste" caravans maar 3 weken per jaar het daglicht zien en achter de auto van een doorsnee (onervaren combi) chauffeur hangen zullen we nog genoeg zien en meemaken.
De praktijk leert ons dat niet iedereen dat is, en daar spelen de fabrikanten op in, logisch.
Zo lang de "meeste" caravans maar 3 weken per jaar het daglicht zien en achter de auto van een doorsnee (onervaren combi) chauffeur hangen zullen we nog genoeg zien en meemaken.
Porsche + Tabbert
Re: Klapband kargomaxx st-6000
Helemaal mee eens.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Klapband kargomaxx st-6000
Daar heb je dan weer LBS en RBS voor.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Klapband kargomaxx st-6000
Ik zie dat wel anders, als deze systeem en ingrijpen is het al te laat, dus dat wat je dan zou voelen wil je helemaal niet voelen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Klapband kargomaxx st-6000
Ik zie dat mijn formulering een beetje ongelukkig overkomt.
Maar door mij wordt juist altijd uitgetest in hoeverre kom ik met een combinatie sowieso al zonder stabilisatiekoppeling te rijden zodat juist wel het punt bereikt wordt om te voelen wat er aan komt. Systemen verbloemen juist in eerste instantie te veel, maar owee als het dan fout gaat , gaat het goed fout.
We zitten dus best wel op een gedachte lijn.