Klapband kargomaxx st-6000

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Hans 555 » za 5 dec 2020 15:16

RE.gif
Vorige hut ook met dezelfde 1700 kg as. Nog nooit problemen gehad. En ik kwam ook niet eens aan 1600 kg. Overbelading geef ik meer de schuld aan bij enkelzijdig slijtetn van banden. We hebben ze vaker zien rijden met de wielen diep in de wielkasten.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door dieseltijger » za 5 dec 2020 16:51

@Chris: Het is allemaal zo onlogisch. Maar eerlijk is eerlijk: ik kan er met mijn pet niet bij dat relatief jonge caravans al last hebben van scheefstaande wielen. Een caravanfabrikant koopt gewoon een Al-Ko chassis die matcht met de totale massa, stelt 'm op lengte - en klaar is Clara. Anyway - het kan dus prima gaan met een Delta as, ben benieuwd naar de bevindingen van jou.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door mrbullmastiff » za 5 dec 2020 21:48

Ik heb ook een 1700 kilo delta as. Op de caravan liggen de originele banden die door het gros direct worden vervangen.

Ik heb de wielen afgelopen jaar laten balanceren omdat dat niet was gebeurd af fabriek. Mijn banden zijn niet scheef gesleten tot heden.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Chris » za 5 dec 2020 22:09

Ik denk ook dat het fout gaat bij overbelading.
We weten ondertussen ook dat het gros van de caravanisten geen idee heeft van het totale hut gewicht.
Wij zijn hier op het forum erg alert en houden elkaar waakzaam, maar soms he...
Ik heb niet een keer met verbazing staan kijken bij uitpakkende kampeerders.... soms komen er echt kubieke meters handel uit caravans.
Mensen die rustig op weg gaan met 200 Kg of nog meer teveel lading, filmpjes zijn er zat van.
De duitse politiefilmpjes hierover zijn overbekend.
Tja, en dan.... dan piepen als het mis gaat.
Blijft gewoon dat een Delta as geen rechte as is...super sporing heeft maar een hogere bandenslijtage, helemaal bij overbelading..
De ene as heeft dit en de andere dat... simpel.
Een ideale wereld bestaat helaas niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Wie-niets » vr 11 dec 2020 17:02

Reactieopvoorgaandebericht

is het niet zo dat die conclusie inzake te zwaar beladen al de laatste jaren en in vele topic 's aan de orde is gekomen?

Kijk ook maar eens in de linken die in de beginfase in deze draad zijn gegeven en eventuele verwijzingen daar weer in verdere linken.
Opvallend ook hoe vaak het gaat over de grootste bandslijtage of lekke (klap) band aan de rechtse kant.

En in der loop der jaren viel toen ook niet over diverse Delta assen eens termen van:

-de Euro plus as. ( die wel bijgesteld kan worden door de moer.)
-de Euro standaard
-Euro Compact.
En dan nog typisch, bepaalde jaren/periode 's dat met de Delta weinig tot juist vaak de as problemen gaf voor bepaalde type banden.
Ergens las ik ook nog dat er overleg is geweest tussen Alko en Triorep inzake de problematiek, maar kan ook een fake praatje zijn geweest. Tevens kwam ik nog tegen dat bij een merk bij montage van andere banden/velgmaten naar iets smaller het probleem ook opgelost was van bovenmatige slijtage.

En Alko heeft natuurlijk een behoorlijk Monopolie in de caravanwereld.....

En ja.... wij kijken ook vaak naar het fenomeen wat er allemaal soms uit de Caravan komt. Je zou soms inderdaad zeggen. Hebben ze wel enig benul wat die Caravan in eerste instantie " leeg", L/R, of beladen weegt ?

Nog iets om op te letten en vraag ik mij af, houdt iemand wel in centimeters verlies bij zijn combinatie in de gaten met het telkens verder inzakken van de rubberen strengen.
Elke 8-12 jaar zou dan vaak vervangen moeten worden, m.a.w. bij b.v. een 18 jaar oude caravan zou al tenminste 1x vernieuwing hebben moeten plaatsvinden daar van/op. De volgende vernieuwing staat dan mogelijk op het programma.

Maar... ik lees ook wel b.v. bij de 1700 max kg Delta as blijf ik vaak met belading ( ver) beneden. Trouwens ik ook, meestal 150 kg en alles bleef binnen de normale slijtage die nu eenmaal een Delta as met zich meebrengt voor de betere sporing achter de trekker. knipoog

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Micky » vr 25 dec 2020 10:11

Ab schreef:
vr 4 dec 2020 19:12
Wat ik me afvraag..
Waren er 26 jaar geleden wel Delta assen scratch.gif
Ja, onze Kip uit 1989 heeft een Delta as
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Ab » vr 25 dec 2020 13:17

Mm. De tijd gaat snel.
Voor wat het waard is..
Ik heb 12 jaar met een Delta as gereden onder een Fendt Diamant met een 1900 kg as.
Gemiddeld 7500 km per jaar, 2 lange ritten per jaar, en veel vrij korte van max 450 km.
2 x banden gewisseld. De oude waren nog in prima staat, en hebben onder bedrijfsbussen nog vele kms gemaakt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Morgoth » wo 30 dec 2020 11:49

Nou ben ik maar een domme techneut dus ik snap het even niet. Wie kan me uitleggen (ja, ik ken het Alko filmpje) waarom een enkele as beter zou sporen als de welen bij inveren naar binnen draaien? Volgens mij spoort een enkele as met twee wielen altijd het zelfde. Hij volgt namelijk zijn trekpunt en dat is de koppeling met de auto. Het maakt naar mijn idee voor de sporing niks uit of de wielen naar binnen, naar buiten of precies recht staan. Voor de slijtage wel degelijk.
Ja, in principe heb je meer zijdelingse wrijving als je hard een bocht door gaat. Ja caravan zal dus minder snel uitbreken. Maar hoeveel mensen nemen met hun caravan zo snel een bocht?
Ik vind een Delta as meer nadelen hebben als voordelen. Ik ben blij dat ik hem niet heb.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Ab » wo 30 dec 2020 18:04

Dat zie je toch verkeerd.
Een Delta as heeft wel degelijk voordelen bij een caravan.
Nadelen zijn er niet. Tenzij er teveel beladen wordt.
Het hoe en waarom ga ik hier niet weer uitleggen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door cadance » wo 30 dec 2020 18:15

Wij hebben ook een delta as.
Als ik voor de aankoop al die problemen gelezen had ik nooit zo'n hut met een Delta as gekocht.
Maar gelukkig hebben wij er geen problemen mee.
En met ons eenvoudig automobiel ligt de hut als een dijk achter de car.
Toppy hoor we zijn er blij mee en tot heden NIKS PROBLEM.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door dieseltijger » wo 30 dec 2020 19:10

En toch beste cadance: veel mede-forummers krijg je het niet aan het verstand gepeuterd, en wat erger is: de onderliggende oorzaak wordt daardoor dus niet opgespoord en niet verholpen.Dus als iemand denkt dat de banden scheef afslijten vanwege de kleur van de theedoek of het merk of type band: prima wat mij betreft. Leuk voor de banden- en theedoek boeren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Daphne » wo 30 dec 2020 19:24

Best jammer dat hiermee een groep lullig wordt weggezet die echt wel last heeft van schuin afgesleten banden en nee niet vanwege te zware belading maar wat dan wel? De KCK/ANWB heeft hier jaren geleden ook aandacht aan besteed waarbij de delta-as en bepaalde merken banden als oorzaak werden genoemd.

Hetzelfde geldt voor de Security Road banden die onze nieuwe caravan liet zwabberen. Wij hebben jaren caravanervaring, nooit last gehad van een niet lekker rijdende caravan maar na aflevering van de huidige caravan wel. Met andere banden was het over, maar aangezien deze ervaring niet door anderen wordt gedeeld zit het blijkbaar tussen onze oren boos.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

fiat500
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 14:38

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door fiat500 » wo 30 dec 2020 20:08

hallo mede kampeerders,
vaak liggen de problemen van de caravanbanden niet altijd bij de as alleen maar bij de combinatie van deze twee
het is van belang dat je de goede band koopt en voor een caravan is het belangrijk dat deze de juiste bandendruk heeft en draagvermogen.
ook is het belangrijk dat op de schouders van de band een brede rand rubber zit zonder veel inkepingen daardoor slijt de band veel minder op de zijvlakken
van het loopvlak.
de problemen met kargomaxx - en andere goedkope chineese merken heb ik tijdens mijn reizen van de anwb als technisch reisbegeleider
al vaak op moeten lossen in het buitenland.
zelf heb ik goede ervaringen met de Fulda-c banden deze hebben veel rubber op de zijkanten van het loopvlak.
na 6 jaar op de caravan gaan ze nog jaren mee op mijn aanhanger.
er zijn nog meer goede banden als hankook - vredestein-michelin b.v

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door iemand » wo 30 dec 2020 20:38

Allemaal waar, maar het blijft gissen en daardoor jammer dat de topicstarter nooit meer van zich laat horen.
Er zijn diverse vragen aan hem gesteld om een juist beeld te krijgen van de situatie.

Ik stel dan ook voor om topic aan het einde van dit jaar maar dicht te gooien
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door dieseltijger » wo 30 dec 2020 20:41

Daphne schreef:
wo 30 dec 2020 19:24
Best jammer dat hiermee een groep lullig wordt weggezet die echt wel last heeft van schuin afgesleten banden en nee niet vanwege te zware belading maar wat dan wel? De KCK/ANWB heeft hier jaren geleden ook aandacht aan besteed waarbij de delta-as en bepaalde merken banden als oorzaak werden genoemd.
<knip>
boos.gif
Precies: wat dan wel - dat is de vraag die beantwoord moet worden. En als je een delta-as eronder hebt liggen: ligt het aan de delta-as. En als je een Kip caravan hebt: ligt het aan het merk Kip. En nu zijn er banden van het merk X- die slijten ook scheef af - dus ligt het aan het bandenmerk X.

We hebben hier een aantal leden die in het voorjaar hun caravan met delta-as met scheef afslijtende banden laten wegen, en de wielstand laten meten door Trio-rep. Dan weten we (pas) meer. Meten is weten, en dat is de enige manier om de echte oorzaak te weten te komen.

Edit:
Mijn caravan heeft een Delta-as, en ik heb altijd Vredestein banden eronder gehad, en nu de goedkoopste Aziatische honky-tonk gevallen waarvan de montagekosten bijna hoger waren dan de kosten van de banden zelf. Goedkoper - en volgens sommigen: inferieurder - kan niet. In beide gevallen is er geen ongelijkmatige slijtage waarneembaar, en de caravan staat nou niet bepaald stil. Zowel de logica als de praktijk staan dan de aanbeveling om andere banden te nemen dan volslagen in de weg, en het is jammer dat mensen met scheef afslijtende banden dan op het verkeerde spoor gezet worden. Dus het spelen over de emotionele band is niet zinvol. (let op de woordspeling)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Ab » do 31 dec 2020 01:00

Effe wat logica..
Als een band scheef afslijt, of heel hard slijt, dan spoort de caravan niet.
In Jip en Janneke taal..een of beide wielen staan scheef.
Dat komt ook voor bij auto's.
En uiteraard ook bij caravans.
Die raken soms ook een stoeprand.
Of het hele spul is niet goed gemonteerd en afgesteld bij Alko of fabrikant of dealer. Dat is mensenwerk, en gaat dus niet altijd goed. Of de caravan is te zwaar voor as en banden.
Er is dus wat mis.
Een gewoon rechtuit rijdende band slijt niet of bijna niet.

De vele caravans die na 6 jaar en veel kms nog 85 % profiel op de band hebben bij bandenwissel bewijzen dat het ook anders kan.
Gaat het niet goed, dan is er een oorzaak.
Dat ligt niet aan Delta of rechte assen.
Ook niet aan banden.
Ook niet aan het merk caravan.
De oorzaak achterhalen is niet echt moeilijk voor een vakgericht bedrijf.
Gewoon zorgen dat alle wielen ongeveer dezelfde kant op rijden scheelt al een heel stuk. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door cadance » do 31 dec 2020 11:19

@ door fiat500 » wo 30 dec 2020 20:08,

Aan deze reactie hebbben we toch wel iets.
Als je regelmatig met een groep caravan's op reis bent gebeurt er altijd wel wat.
Dan heet dan praktijk ervaring!
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door dieseltijger » do 31 dec 2020 12:27

Inderdaad: De praktijk is leidend. Eindelijk iemand die overzicht biedt. Dat betekent voor mij dat mijn volgende setje banden geen goedkope Aziaten zullen zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Jeffr » do 31 dec 2020 13:30

Misschien blonde vraag. Maar hoe zie ik of ik een delta as heb?
Ik heb een kip sunline bj 97 en ook zins twee jaar genoemd kargomax st 6000 c banden onder mijn caravan.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Hobby Linka » do 31 dec 2020 13:34

Reactieopvoorgaandebericht

Als we Google toch niet hadden.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Micky » do 31 dec 2020 14:38

Jeffr schreef:
do 31 dec 2020 13:30
Misschien blonde vraag. Maar hoe zie ik of ik een delta as heb?
Ik heb een kip sunline bj 97 en ook zins twee jaar genoemd kargomax st 6000 c banden onder mijn caravan.
Normaal gezien heb jij een delta as
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Ab » do 31 dec 2020 17:00

Effe onder de caravan kijkend zie je het in 1 oogopslag.
Alle niet Delta assen zijn recht.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door iemand » do 31 dec 2020 21:15

Reactieopvoorgaandebericht

en niet alle delta assen zijn slecht hahaha
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door eurotrotter » do 31 dec 2020 22:42

dieseltijger schreef:
do 31 dec 2020 12:27
Inderdaad: De praktijk is leidend. Eindelijk iemand die overzicht biedt. Dat betekent voor mij dat mijn volgende setje banden geen goedkope Aziaten zullen zijn.
Hoe weet men eigenlijk dat alle caravans met klappers onderweg op "goedkope Aziaten "stonden ????
Stopt men dan ook bij de pechvogels en vraagt men welke banden er onder liggen ? scratch.gif scratch.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door eurotrotter » do 31 dec 2020 23:48

Daphne schreef:
wo 30 dec 2020 19:24
Best jammer dat hiermee een groep lullig wordt weggezet
Anderzijds ook lullig dat er twee producten negatief worden weggezet; de Cargomaxx band en de ALKO delta as.
N.a.v. het artikel van de ANWB destijds bleek al snel dat bij de delta as,voorzien van cargomaxx banden en gemonteerd op een bepaald type Knaus ( dacht ik) caravan,de problemen zich manifesteerden.
De combi Delta as/Cargomax band,onder andere merken hadden deze problemen niet.

Verder gaat het er bij mij niet in dat ,bij een en dezelfde caravan ,de cargomax banden wel extreem afslijten en andere merken niet.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”