Klapband kargomaxx st-6000

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Hermanus » vr 4 dec 2020 12:40

RE.gif
Ook mijn mening. Ik heb jaren in de bandenbranche gewerkt, en ken de kargomaxx als een goede band. Wordt ook veel gebruikt onder zwaar beladen aanhangers voor de bouw e.d., en nog nooit gehoord van problemen met deze band.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Chris » vr 4 dec 2020 13:44

RE.gif
Voor een verkeerd afgestelde, of doorgezakte Delta as is niet een geschikte band natuurlijk, allemaal gaan ze eraan op den duur.
Wel zijn er banden die minder gevoelig zijn hiervoor.
Mij is wel eens uitgelegd dat banden met een duidelijke blok aan de randen langer goed blijven.
Banden die een soort doorgetrokken / meer aaneengesloten profiel hebben aan de randen lijken gevoeliger.
Blokjes zijn een kleiner wringend oppervlak denk ik..

Dit soort vormen zou minder gevoelig zijn: https://www.autobandenmarkt.nl/product/ ... e_Shopping
En dit zou dan meer gevoelig zijn: https://www.bandenconcurrent.nl/bandenm ... vyEALw_wcB

Nogmaals.... is mij alleen verteld, geen eigen ervaring.
Mijn band is ook wat scheef afgesleten, een Conti Vancontact 100 icm Delta as.
Blijkt van het "Meer gevoelige" type te zijn.. dit is trouwens na zo'n 13000Km..binnenkant scheef, da's duidelijk.
.
Conti Vancontact 100.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door dieseltijger » vr 4 dec 2020 14:04

Maar zijn jouw vering en de sporing conform specificatie of niet? hoe oud zijn de rubber veerelementen?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door zilvergrijs » vr 4 dec 2020 14:07

Wij hebben onder onze Tabbert uit 2018 met delta as 1800kg, vanaf fabriek Hankook Vantra liggen. In een ander draadje "Al-ko delta as bizar" heb ik al voldoende geschreven over uitlijning.
Wat betreft de banden de volgende opmerking: inmiddels heb ik onder onze caravan na ongeveer 20.000 km (2x/jaar lange vakantie, dit jaar door Covid-19 een korte) afgelopen voorjaar nieuwe banden laten zetten, zelfde merk/type, Hankook Vantra. Reden voor mij was niet de slijtage aan de binnenkant maar het cuppen aan de binnenkant! Omdat ik nooit op banden bespaar ben ik hier behoorlijk mee bezig geweest, blijkt echt te liggen aan wielsporing en wielvlucht.
Het ene merk band zal daar gevoeliger voor zijn dan het andere merk.
Waar het mij om gaat is dat het wisselen van de wielen links-rechts wel degelijk nut heeft; binnenkant blijft binnenkant maar draairichting verandert wel en daarmee kun je, als je dit met enige regelmaat doet, het cuppen beeld ook beperken. Voorwaarde is wel dat de band zelf geen looprichting gebonden profiel heeft.
Ik heb hierover ook contact gehad met Hankook en zij onderschrijven het nut van links-rechts wisselen in deze situatie bij dit type band.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door eurotrotter » vr 4 dec 2020 14:27

cadance schreef:
do 3 dec 2020 17:20
@ eurotrotter


Natuurlijk zou je de banden op de velg moeten draaien.
Maar daar stopt bij mij de handigheid.
Daar rij je mee naar de bandenboer,die kan ze voor een paar centen ook gelijk balanceren.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Gerrie » vr 4 dec 2020 14:35

Na al het gedoe met de delta, welke er schijnbaar is vraag ik mij af of het voordeel van de as wel opweegt tegen de nadelen.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door eurotrotter » vr 4 dec 2020 14:39

zilvergrijs schreef:
vr 4 dec 2020 14:07

Waar het mij om gaat is dat het wisselen van de wielen links-rechts wel degelijk nut heeft; binnenkant blijft binnenkant maar draairichting verandert wel en daarmee kun je, als je dit met enige regelmaat doet, het cuppen beeld ook beperken. Voorwaarde is wel dat de band zelf geen looprichting gebonden profiel heeft.
Daarom moet je ook,zoals ik al eerder schreef,de banden op het velg omdraaien,dan word buitenkant binnenkant en blijft de draairichting hetzelfde.

De gebonden looprichting kan zijn voor een goede werking van het profiel ( afvoer van water,grip in sneeuw) wat bij een caravan niet eens zo belangrijk is,gezien de snelheid waarmee gereden word t.o.v een luxe wagen.
Ander puntje van aandacht is dat de koordlagen zich op den duur ( na enige 10 duizenden kilometers) zich door de vertraging van de massa tijdens het remmen"gezet" hebben.
Immers word de remvertraging van de caravan alleen enuitsluitend doorde banden op de weg overgezet.
En als je die draairichting opeens om gaat draaien kant wel eens zijn dat die lagen dat niet prettig vinden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door zilvergrijs » vr 4 dec 2020 15:11

Eurotrotter schreef: Daarom moet je ook,zoals ik al eerder schreef,de banden op het velg omdraaien,dan word buitenkant binnenkant en blijft de draairichting hetzelfde."
Ik heb in mijn bericht juist proberen duidelijk te maken dat dat niet persé hoeft en zeker geen kwaad kan. Er zijn genoeg voorbeelden van bandenmerken, ook bij auto's, waarbij links en rechts wordt gewisseld. En dus de draairichting verandert. En dus dat je het cuppen beeld beperkt. En na mijn contact met Hankook ook als zinvol wordt gezien. Nogmaals, wel belangrijk of de band niet looprichting gebonden is. Of dit laatste zinvol is op een caravan is weer een hele andere discussie.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Hermanus » vr 4 dec 2020 15:12

Het is afhankelijk van de band, er zijn banden die een "verplichte" rijrichting hebben, bij het wisselen van de banden van links naar rechts en omgekeerd moeten deze banden omgedraaid worden. Dit zijn meestal de "bijzondere" banden, b.v. winterbanden, modderbanden, regenbanden. Dan zijn er banden die een binnen- en een buitenkant hebben, die kunnen dus wel van links naar rechts en omgekeerd gedraaid worden, de binnenkant blijft immers hetzelfde, en er zijn banden die helemaal geen beperkingen hebben, deze zijn zowel links als rechts te monteren. Wat voor band het is staat altijd op de band, er staat dan duidelijk een richtingspijl of iets soortgelijks op, of ínnersite" of "outsite" , of helemaal niets in die richting.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door PD » vr 4 dec 2020 15:34

RE.gif
Desondanks zou ik na bijv. 3 jaar de rij/draairichting niet wijzigen; het vulcanisatieproces is door de temperatuur alsnog wat verder gegaan en de band zal een voorkeur voor de voorwaartse richting hebben gekregen. Wanneer je hier tegenin gaat, is het zeker niet denkbeeldig dat de band eerder zal protesteren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Ab » vr 4 dec 2020 19:12

Wat ik me afvraag..
Waren er 26 jaar geleden wel Delta assen scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door dieseltijger » vr 4 dec 2020 19:16

Gerrie schreef:
vr 4 dec 2020 14:35
Na al het gedoe met de delta, welke er schijnbaar is vraag ik mij af of het voordeel van de as wel opweegt tegen de nadelen.
Het gedoe zit -denk ik- vooral tussen de oren van de forummers, die op basis van "jumping to conclusions' verbanden leggen tussen een delta as en specifieke bandentypes.. Met slechts 18 jaar ervaring met de delta as (Kip Shuttle), en banden die door het afvoerputje van iedere bandentest heen gespoeld worden (goedkope Aziaten - maar wel met de juiste loadindex en reinforced, enz enz): Geen problemen. Niets. Nada, Nakka. Ik vervang de banden op basis van leeftijd (eens in de 8 jaar) en dan is het profiel niet waarneembaar gesleten ondanks de ongeveer 4...5 duizend kilometers per jaar. Eens in de 8..9 jaar laat ik de veerrubbers vervangen door Triorep, en dan ontvang ik een keurig rapport met de sporingsgegevens en de wieldruk per wiel. Wij hebben nu inmiddels 19 jaar dezelfde caravan - en die bevalt prima

We moeten eens een keer ophouden met het elkaar gek maken. Voer liever goed onderhoud uit. En ongetwijfeld zullen ondanks dat onderhoud mensen last hebben van scheef afslijten. Ga dan met een beladen caravan naar Triorep en ga meten. Meten is weten. Ongetwijfeld zal je erachter komen dat het scheef afslijten echt niet komt door de kleur van de gordijntjes. Of de band. Of het incidenteel rijden over een stoeprand. Of dat de band rechts is gemonteerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door eurotrotter » vr 4 dec 2020 20:14

PD schreef:
vr 4 dec 2020 15:34
RE.gif
Desondanks zou ik na bijv. 3 jaar de rij/draairichting niet wijzigen; het vulcanisatieproces is door de temperatuur alsnog wat verder gegaan en de band zal een voorkeur voor de voorwaartse richting hebben gekregen. Wanneer je hier tegenin gaat, is het zeker niet denkbeeldig dat de band eerder zal protesteren.
Precies,en dat voorkom je dus als je bij het wisselen van de banden van links naar rechts,de banden ook op het velg omdraait,dan blijft niet alleen de draairichting gelijk,maar word ook het kantje wat het meest afgesleten is( meestal de binnenkant)omgewisseld.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Chris » vr 4 dec 2020 21:38

Ab schreef:
vr 4 dec 2020 19:12
Wat ik me afvraag..
Waren er 26 jaar geleden wel Delta assen scratch.gif
Hoezo vraag je dat Ab?

Ik meen dat Kip een van de eerste was die met Delta assen ging werken...
Vele fabrikanten zijn daarin gevolgd, ook diverse niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Chris » vr 4 dec 2020 21:46

dieseltijger schreef:
vr 4 dec 2020 14:04
Maar zijn jouw vering en de sporing conform specificatie of niet? hoe oud zijn de rubber veerelementen?
Vering was volgens de dealer normaal.
Geen in of doorgezakt verhaal dus.
Rubber strengen in de Delta as... hut is van 2017.... as zal misschien uit 2016 komen.
En sporing.... geen idee..
Maar ik heb al bedacht om daarvoor eens een afspraak te maken bij Triorep.

Grappige is dat ik nu 2 sporing rapporten van anderen van Triorep heb, en daaruit blijkt duidelijk dat er afstelmogelijkheden zijn.
Hoe??? daar heb ik al wat uurtjes naar gezocht, maar wel zelf met een demo opstelling gespeeld op e.o.a. caravanbeurs waar Triorep stond.
Bijzonder is wel dat hele volksstammen beweren dat de sporing van de Alko Delta as een vaste instelling is maar dat Triorep anders laat zien..... als enige.

Hier bovenaan de forum pagina's is levensgroot de reclame van Alko, het nieuwe klantencentrum in Nieuw Vennep.
Ik kom daar dagelijks langs als ik naar mijn werk rij en ben er dus eens gestopt om dit sporingsitem nog verder uit te diepen.
Heel onverwacht en bijzonder was dat zij mij naar Triorep verwezen..... uhhh...tja... kansloos daar dus.
Tegenvaller...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door dieseltijger » vr 4 dec 2020 22:21

Chris schreef:
vr 4 dec 2020 21:46


Grappige is dat ik nu 2 sporing rapporten van anderen van Triorep heb, en daaruit blijkt duidelijk dat er afstelmogelijkheden zijn.
Hoe??? daar heb ik al wat uurtjes naar gezocht, maar wel zelf met een demo opstelling gespeeld op e.o.a. caravanbeurs waar Triorep stond.
Bijzonder is wel dat hele volksstammen beweren dat de sporing van de Alko Delta as een vaste instelling is maar dat Triorep anders laat zien..... als enige.

Tegenvaller...
(Kuch). viewtopic.php?f=80&t=39850&hilit=triorep#p719306

Bij mijn Kip zit die mogelijkheid ook. Al-ko Delta-as 2001.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door dieseltijger » vr 4 dec 2020 22:23

Chris schreef:
vr 4 dec 2020 21:46


Grappige is dat ik nu 2 sporing rapporten van anderen van Triorep heb, en daaruit blijkt duidelijk dat er afstelmogelijkheden zijn.
Hoe??? daar heb ik al wat uurtjes naar gezocht, maar wel zelf met een demo opstelling gespeeld op e.o.a. caravanbeurs waar Triorep stond.
Bijzonder is wel dat hele volksstammen beweren dat de sporing van de Alko Delta as een vaste instelling is maar dat Triorep anders laat zien..... als enige.

Tegenvaller...
(Kuch). viewtopic.php?f=80&t=39850&hilit=triorep#p719306

Bij mijn Kip zit die mogelijkheid ook. Al-ko Delta-as 2001.

Oftewel: pak de oorzaak liever aan in plaats van de gevolgen. In datzelfde topic ook voorbeelden van de veerelementen en het meetrapport overigens.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op vr 4 dec 2020 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Chris » vr 4 dec 2020 22:24

RE.gif
Moet je hoesten Diesel... in je elleboog he.. duim

Ik weet het, weet ook dat jij die rubber strengen redelijk frequent ververst bij Triorep.
En dan de zaak weer laat afstellen.
Gewoon opvallend dat alleen Triorep dit schijnt te weten/kunnen.
Ik heb zelfs de uitlijnbank gezien die ze hebben..

De truuk schijnt in de asstomp te zitten... dat ding op jou foto in het rood uitgesneden deel.
Mijn dealer beweert dat die Asstomp een volkomen recht ding is en triorep beweert dat die niet recht maar juist schuin op de rem-grondplaat zit en dus verdraaibaar, verstelbaar is.

Evengoed.... slim verhaal..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door dieseltijger » vr 4 dec 2020 22:29

Ik denk dat wel meer caravanbedrijven dit kunnen. Oude truuk: Je kan ook twee rechte balken/planken tegen elk wiel aan zetten, en dan aan de uiteinden meten. Met een beetje VMBO goniometrie kan je dan ook de sporing berekenen. Werkt in ieder gevalk ook prima als je de sporing van een zijspan met een motor moet afstellen. Als je het daar fout doet, dan zwabber je meteen van de weg af, dat luistert nauwer dan bij onze caravans.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door dieseltijger » vr 4 dec 2020 22:44

Chris schreef:
vr 4 dec 2020 22:24
RE.gif

Mijn dealer beweert dat die Asstomp een volkomen recht ding is en triorep beweert dat die niet recht maar juist schuin op de rem-grondplaat zit en dus verdraaibaar, verstelbaar is.
Indianenverhaal nummero zoveel Chris. Om je kapot te ergeren - eerlijk gezegd. Bij Triorep kan je zelf aan die rechte asstomp draaien en....je ziet de sporing van het wiel veranderen door middel van een wijzer op een schaal.

(Maar eerlijk gezegd.....ik zou gewoon banden blijven wisselen en omdraaien. Bezwerende formules uitspreken wellicht. Of een konijnenpootje ophangen in de rechter wielkast. Vooral de vakman die kwaliteit levert mijden als de pest)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Ab » vr 4 dec 2020 23:13

Chris schreef:
vr 4 dec 2020 21:38
Ab schreef:
vr 4 dec 2020 19:12
Wat ik me afvraag..
Waren er 26 jaar geleden wel Delta assen scratch.gif
Hoezo vraag je dat Ab?

Ik vraag dat, omdat TS een caravan heeft van 26 jaar oud.
Zie openingspost.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Wie-niets » vr 4 dec 2020 23:43

Ab schreef:
vr 4 dec 2020 19:12
Wat ik me afvraag..
Waren er 26 jaar geleden wel Delta assen scratch.gif
Ik ben nog even gaan graven in mijn aantallen Caravans over de afgelopen 45 jaar die ik heb gehad of mee gereden hebt.

Ergens rond 1982 in de Chateau ' s Victory serie heb ik de laatste staalgeveerde assen gehad. Maakten ze die nog maar . Echter dit was een te dure constructie wat ik begreep.
Daarna volgde Kip ergens rond 1995-1998 met Delta Assen .Chateau Cantara types hadden net als de duurdere serie van Kip de Delta Assen in die tijd ook . Ik kan er een paar jaar naast zitten in/met dit oude geheugen. Dus daar moet ergens het gebruik of introductie liggen van de Delta as... Ik weet nog wel dat het in de prospectussen van bepaalde caravanmerken toen als " revolutionaire " verbeterde wegligging werd aangekondigd.
Veel mee " getest/geëxperimenteerd "ook door iemand anders , leraar van HTS auto techniek en gezocht naar het waarom en waar die extra slijtage door ontstond.
Het is hier al een paar keer aan de orde gekomen; invering, wielvlucht,sporing, standen van de wielen bij een bepaalde belasting, onevenwichtige verdeling in druk op L of Rechts. Etc.

En inderdaad laten afstellen door Triorep die kan dat prima en heeft veel ervaring hierin. Zei ik ook al niet en "hoorde " ik dat niet een aantal keren voorbij komen o.a. Triorep stelt meestal af het liefst op " de normale gebruikelijke gewichts toepassing die je toepast in je gebruik.
Meer ga ik er niet over zeggen er is al heel wat over geschreven op caravanforums.( zo ook hier nu weer)

Dit dan nog. En de ene band is in zijn slijtage proces van de toegepaste componenten nu eenmaal wat beter dan de andere en dat vind je dan terug in het slijtage proces bij toepassing van een Delta as onder de Caravan.En voldoende controle op de luchtdruk in de band draagt ook zijn steentje bij.En asrubbers die vaak maximaal ( over) belast worden en aan Verouderingsproces lijden, vernieuwen is natuurlijk ook aan de orde.

Bij mijn laatste caravan 14 jaar oud bleef het door zo'n 150 kg van zijn max belasting ( 1700 kg) weg te blijven altijd binnen de perken. Oh, en Triorep is er nooit aan te pas hoeven te komen. Ook bij een aantal bekenden van mij niet.

En.... Als een Delta as NIET het vertoonde binnen de perken slijtage process wat hier bij hoort zou vertonen dan doet de as waarvoor deze is ontworpen zijn werk niet goed. knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door dieseltijger » za 5 dec 2020 08:35

Chris schreef:
vr 4 dec 2020 21:46

Vering was volgens de dealer normaal.
Geen in of doorgezakt verhaal dus.
Rubber strengen in de Delta as... hut is van 2017.... as zal misschien uit 2016 komen.
En sporing.... geen idee..
Maar ik heb al bedacht om daarvoor eens een afspraak te maken bij Triorep.
Ik denk dat dat verstandig is: meten is weten. Ze wisten mij ook een caravan aan te wijzen - een Eriba nova geloof ik - die 3 tot 4 jaar oud was. Daar zag je op het oog al een lichte scheefstand van een van de wielen, dus extra slijtage van de banden aan de binnenzijde lag bij die caravan voor de hand. Ongelooflijk. Snap er niets van.

Zou je willen terugkoppelen wat de oorzaak was?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Chris » za 5 dec 2020 14:25

dieseltijger schreef:
vr 4 dec 2020 22:44
Chris schreef:
vr 4 dec 2020 22:24
RE.gif

Mijn dealer beweert dat die Asstomp een volkomen recht ding is en triorep beweert dat die niet recht maar juist schuin op de rem-grondplaat zit en dus verdraaibaar, verstelbaar is.
Indianenverhaal nummero zoveel Chris. Om je kapot te ergeren - eerlijk gezegd. Bij Triorep kan je zelf aan die rechte asstomp draaien en....je ziet de sporing van het wiel veranderen door middel van een wijzer op een schaal.

(Maar eerlijk gezegd.....ik zou gewoon banden blijven wisselen en omdraaien. Bezwerende formules uitspreken wellicht. Of een konijnenpootje ophangen in de rechter wielkast. Vooral de vakman die kwaliteit levert mijden als de pest)
Sorry hoor Diesel.... ik wil niet op je tenen trappen.
Om eerlijk te zijn twijfel ik in deze totaal niet aan Triorep.... maar wel aan anderen die ontwijkende info geven, zoals het Alko Servicecentre in Nieuw Vennep.
Banden wisselen en omdraaien begin ik trouwens al helemaal niet aan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Chris » za 5 dec 2020 14:28

dieseltijger schreef:
za 5 dec 2020 08:35
Chris schreef:
vr 4 dec 2020 21:46

Vering was volgens de dealer normaal.
Geen in of doorgezakt verhaal dus.
Rubber strengen in de Delta as... hut is van 2017.... as zal misschien uit 2016 komen.
En sporing.... geen idee..
Maar ik heb al bedacht om daarvoor eens een afspraak te maken bij Triorep.
Ik denk dat dat verstandig is: meten is weten. Ze wisten mij ook een caravan aan te wijzen - een Eriba nova geloof ik - die 3 tot 4 jaar oud was. Daar zag je op het oog al een lichte scheefstand van een van de wielen, dus extra slijtage van de banden aan de binnenzijde lag bij die caravan voor de hand. Ongelooflijk. Snap er niets van.

Zou je willen terugkoppelen wat de oorzaak was?
En om hier eerlijk in te zijn....
Ik krijg een beetje de indruk dat de 1700 Kg Alko Delta as vaker genoemd wordt als het over doorzakken, scheefstand en bandslijtage gaat.
Laat ik nou ook die 1700Kg as hebben...
Of is dat verbeelding en betrek ik ook alles op mijn as... geen idee...
Wat wel opvalt is dat ik idd nog nooit 1700 Kg gewogen heb, zit meestal op 1550-1600 kg.
Wie weet is dat mijn mazzel tot op heden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”