Klapband kargomaxx st-6000

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Daphne » vr 1 jan 2021 10:30

RE.gif

Iemand heeft een probleem en vraagt zich het af. Dat is alles. En er zijn meer gevallen en ik noem het beestje maar bij de naam, bij Knaus. Maar hier staat iedereen op z’n achterste benen dat dat niet kan en dat het aan overbelading ligt.


Dit jaar na de zomervakantie kunnen wij goed vergelijken of er verschillen zitten qua schuine en vooral snelle slijtage tussen 2 merken banden na 3 seizoenen gebruik.
De caravan, belading, afstelling (delta)as zijn gelijk gebleven. Of wij ook naar Triorep afreizen weten we nog niet. We willen nog steeds inruilen maar hebben de juiste opvolger nog niet gevonden.
We kunnen ook kiezen om elke 3 jaar banden te wisselen en de slijtage goed in de gaten te houden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Ab » vr 1 jan 2021 11:38

eurotrotter schreef:
do 31 dec 2020 22:42
dieseltijger schreef:
do 31 dec 2020 12:27
Inderdaad: De praktijk is leidend. Eindelijk iemand die overzicht biedt. Dat betekent voor mij dat mijn volgende setje banden geen goedkope Aziaten zullen zijn.
Hoe weet men eigenlijk dat alle caravans met klappers onderweg op "goedkope Aziaten "stonden ????
Stopt men dan ook bij de pechvogels en vraagt men welke banden er onder liggen ? scratch.gif scratch.gif
Met de allerbeste en duurste banden kan je ook een klapper krijgen.
Helaas heb ik daar vrij ruime ervaring mee.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door eurotrotter » vr 1 jan 2021 13:40

Reactieopvoorgaandebericht

Die ervaring heb ik ook. (gelukkig niet met de banden onder mijn caravans.)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Morgoth » do 28 jan 2021 10:20

Als banden onder een aanhanger of caravan scheef afslijten, kan dat m.i. alleen maar liggen aan een verkeerde bandendruk, verkeerd camber, toespoor of uitspoor, of een as die niet haaks staat ten opzichte van de dissel. Tot nu toe heeft niemand mij kunnen uitleggen waarom je bij een getrokken éénassige aanhanger in de bochten het camber en de sporing zou willen veranderen (wat een Delta-as doet). Ja, natuurlijk geeft het meer grip in de bocht. Maar extra grip heb je met deze lage snelheden helemaal niet nodig.

Ik denk zelf dat men met de Delta-as iets anders wilde bereiken.
Als de caravan gaat slingeren gaan de wielen scheef staan. Hierdoor zal het buitenste wiel veel meer wrijving krijgen met de weg waardoor er slingerenergie wordt omgezet in warmte in de band. Hierdoor zul je een slingerende caravan wellicht iets gemakkelijker kunnen opvangen. Ik denk echter dat de techniek in moderne auto's (èn caravans) tegenwoordig zo ver is, dat met elektronisch ingrijpen de slingering ook uit de combi kan worden gehaald.
In mijn ogen is een Delta-as achterhaald en heeft het meer nadelen dan voordelen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Micky » do 28 jan 2021 10:50

[re.gif]

Er staat voldoende uitleg over de delta as op de site van Alko en het geen zij claimen wat de as doet, wordt niet opgevangen door een veiligheidssysteem thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Wie-niets » do 28 jan 2021 11:29

[re.gif]
Klopt.
En verder blijft de basis tegen geslinger mijdt zoveel mogelijk " atributen" aan je caravan die pendelbewegingen veroorzaken. Probeer zoveel mogelijk zwaartepunten laag te plaatsen/creëren.
En dan heb je nog systemen ter verbetering ( lees uitstel of ingrijpen van/bij slinger bewegingen)
Voor de Caravan
-Stabilisator koppeling
-Leas
-i-tbs
-ATC
En in de auto' s vind je tegenwoordig of al wat langer ook heel veel systemen o.a.
ABS
ESP
ESC
TSP
Nadeel je gevoel met wat achter je gebeurt raak je kwijt.
Nu zit ik ook niet meer zoals "vroeger" met dweilende auto/caravan combinaties te wachten hoor. knipoog.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door VIP » do 28 jan 2021 12:10

Een oplettend en alert chauffeur kan zonder alle hulpmiddelen.

De praktijk leert ons dat niet iedereen dat is, en daar spelen de fabrikanten op in, logisch.

Zo lang de "meeste" caravans maar 3 weken per jaar het daglicht zien en achter de auto van een doorsnee (onervaren combi) chauffeur hangen zullen we nog genoeg zien en meemaken.
Porsche + Tabbert

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Wie-niets » do 28 jan 2021 13:51

[re.gif]
thumbup.gif
Helemaal mee eens. mrgreen.gif knipoog.gif

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door eurotrotter » do 28 jan 2021 16:01

Wie-niets schreef:
do 28 jan 2021 11:29

Nadeel je gevoel met wat achter je gebeurt raak je kwijt.
Daar heb je dan weer LBS en RBS voor. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Micky » do 28 jan 2021 16:15

Wie-niets schreef:
do 28 jan 2021 11:29

Nadeel je gevoel met wat achter je gebeurt raak je kwijt.
Nu zit ik ook niet meer zoals "vroeger" met dweilende auto/caravan combinaties te wachten hoor. knipoog.gif
Ik zie dat wel anders, als deze systeem en ingrijpen is het al te laat, dus dat wat je dan zou voelen wil je helemaal niet voelen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Klapband kargomaxx st-6000

Bericht door Wie-niets » do 28 jan 2021 19:25

[re.gif]
:oops:
Ik zie dat mijn formulering een beetje ongelukkig overkomt.
Maar door mij wordt juist altijd uitgetest in hoeverre kom ik met een combinatie sowieso al zonder stabilisatiekoppeling te rijden zodat juist wel het punt bereikt wordt om te voelen wat er aan komt. Systemen verbloemen juist in eerste instantie te veel, maar owee als het dan fout gaat , gaat het goed fout. mrgreen.gif
We zitten dus best wel op een gedachte lijn. knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”