Reserve band.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Reserve band.

Bericht door Ronald Jan » do 24 sep 2020 12:57

Hallo allemaal ik wil graag wat weten en het gaat over een reserveband . Als er bij een caravan een reservewiel zit dat nog nieuw is en nog nooit gebruikt en geen droogte scheurtjes vertoon maar ouder dan 6 jaar is ,moet hij dan toch vervangen worden de band zit op een stalen velg met de goede banden spanning?
Groeten Ronald.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Reserve band.

Bericht door Hobby Linka » do 24 sep 2020 13:27

Formeel wel.

Bij een bandenwissel gaat er bij mij altijd een van de te vervangen wielen naar de disselbak. Het reserve wiel wordt dan vervangen met een van de ander banden.

De caravan heeft dan twee verse banden en het dan reserve wiel gaat nog even mee.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Reserve band.

Bericht door eurotrotter » do 24 sep 2020 13:42

Dat ligt er maar net aan;als je caravan een 100 km keuring heeft voor Duitsland zou je ,in geval van een lekke band,slechts 80 km/h mogen in Duitsland.
Verder moet je je verzekering checken hoe je verzekerd bent en wat de eisen van de verzekeraar zijn m.b t. De leeftijd van de banden.
Lang niet alle verzekeraars eisen dat de leeftijd van een band niet ouder dan 6 jaar mag zijn.

Met een band die ouder als 6 jaar is en in goede toestand is niks mee,zeker niet als reservewiel
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Reserve band.

Bericht door Vino » do 24 sep 2020 14:23

Stel je wisselt de banden i.v.b met leeftijd De beste word dan als reserve gebruikt. Na 2-of 3jaar krijg je een lekke band de reserve is dan 9 jaar. Je tuft verder met de reserveband er onder en krijgt dan een klapband met veel schade. Wat zal de conclusie zijn van de verzekeraar? Band 9jaar oud,"slecht" vaderschap,betalen niet uit.Ik denk dat nog altijd het beste is om alle drie de wielen te voorzien zijn van nieuwe sloffen.

Met vriendelijke groet.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Reserve band.

Bericht door Wally » do 24 sep 2020 15:42

Stel,
1e je zorgt dat de band de juiste spanning heeft;
2e je niet overdreven overbeladen bent;
3e je niet met te hoge en langdurige snelheid over de autobahn jakkert;
4e de banden hooguit 12 jaar zijn.

Hoe groot is dan de kans dat je een klapband krijgt?

Frans

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Reserve band.

Bericht door Jilger » do 24 sep 2020 16:01

Ik denk inderdaad at de kans op een klapband bij een reservewiel heel klein is.
De reden dat caravanbanden ongemerkt slijten, is dat ze lang op 1 plek belast worden (caravan staat lang stil) en eventueel lang aan UV-straling worden blootgesteld (direct zonlicht).

Het reservewiel staat in de disselbak of hangt onder de caravan. Van direct zonlicht is geen sprake, evenmin als zware plaatselijke belasting van de band (er rust immers geen gewicht op).

Ik denk dus dat een reservewiel van meer dan 6 jaar oud dat nog nooit gebruikt is, echt niet zomaar klapt als hij ineens wel gebruikt wordt. Voorwaarde is natuurijk wel dat de band de juiste spanning heeft en geschikt is voor het gewicht van de caravan.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Reserve band.

Bericht door cadance » do 24 sep 2020 16:14

Wij hebben in Spanje op de heen weg een klapband gehad met een Hankook van 5 jaar oud.
De band van het reserve wiel was ook 5 jaar oud.
Maar ik zou het wel aandurven om met een wiel met band die ouder is dan 6 jaar stuk verder te rijden.
Maar ik zou wel naar een plaats rijden waar er een nieuwe band te regelen is.
Als je dat meegemaakt hebt wil je niet veel verder meer rijden zonder reserve wiel.
De Guardia civil aciteerde ons met de wissel en die keken niet naar de datum maar wel naar het profiel.
Ons akkefietje vond plaats ergens midden in Spanje.
Daarna gestopt bij een tank station en die hielpen ons aan een plaatselijke bandenboer en daar een nieuwe band gekocht.
Daar in de buurt ook een camping gevonden.
Dan hebben ze misschien de band niet in vooraad maar de volgende dag lukt het wel.
Daarbij was het een leuk plaatsje waar niet veel touristen stoppen en erg Spaans.
Er zat ook nog een gat inde bodem van de hut. Dat heb ik tijdelijk gerepareerd met purschuim wat in dat stadje ook te koop was.
We hebben er nog maar een dag bij geboekt op die camping.
En het jaar daarop JUIST JA nog een keer die camping bezocht maar nu in betere tijden.
In die zelfde vakantie STOMME PECH heb ik door manouvreren op de camping ook nog een kanvas breuk een katpotte band aan de auto opgelopen.
En toen Gegoogled naar een banden boer. Het was vrijdagmiddag. De band besteld maar pas maandag was ik de 1e.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Reserve band.

Bericht door Hobby Linka » do 24 sep 2020 17:33

Vino schreef:
do 24 sep 2020 14:23
Stel je wisselt de banden i.v.b met leeftijd De beste word dan als reserve gebruikt. Na 2-of 3jaar krijg je een lekke band de reserve is dan 9 jaar. Je tuft verder met de reserveband er onder en krijgt dan een klapband met veel schade. Wat zal de conclusie zijn van de verzekeraar? Band 9jaar oud,"slecht" vaderschap,betalen niet uit.Ik denk dat nog altijd het beste is om alle drie de wielen te voorzien zijn van nieuwe sloffen.

Met vriendelijke groet.
Daar heb ik ook over nagedacht. Maar het is een reserve band. Die ga ik niet gebruiken om van Spanje terug te komen naar Nederland. Met die oude reserveband kan je wel van de snelweg afkomen en een bandenboer opzoeken voor een nieuwe band.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

martijn v o

Re: Reserve band.

Bericht door martijn v o » do 24 sep 2020 18:46

Ja maar dan ga je net zien dat het zondag is, of een feestdag en dan is alles gesloten, er is niets in de buurt of het is avond.

Ik doe dus elke 6 jaar drie banden vernieuwen waarvan de reserveband met sticker nog op het loopvlak in de bandenretourcontainer wordt gezet.
Voor die 100 euro in de 6 jaar ga ik daar niet op beknibbelen.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Reserve band.

Bericht door cadance » do 24 sep 2020 19:20

Zo moet het je hebt groot gelijk. Maar ja we binne zunig eh.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Reserve band.

Bericht door eurotrotter » do 24 sep 2020 19:29

RE.gif
Dat heeft met zuunigheid niks te maken,T.S heeft t over een ongebruikte band die ouder is dan 6 jaar en geen enkel spoortje van uitdroging vertoond.
Das onnodig geld over de balk smijten.
Je ruilt je vrouw toch ook niet in als ze wat ouder word ,maar er nog goed uit ziet.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Reserve band.

Bericht door Hobby Linka » do 24 sep 2020 19:52

RE.gif

Je gaat een vrouw toch niet vergelijken met een autoband? scratch.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Reserve band.

Bericht door Robertolini » do 24 sep 2020 23:02

Haha humor 😁
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Reserve band.

Bericht door WillyL » za 26 sep 2020 22:16

Ziet die band er nog goed uit en heeft die steeds in het donker gehangen of gelegen dan zal die toch wel enkele honderden kms kunnen dienen.
Dus gewoon op spanning houden, of brengen wanneer je hem gebruikt, en rustig rijden tot je hem op een ordentelijke plaats kunt laten vervangen door een gloednieuwe, ook al is dat de volgende dag of dagen. De reserveband kan dan terig op zijn oude plaats voor volgend noodgebruik.
Ik neem steeds een 12v bandenpompje mee, al is het maar om de fietsbanden op spanning te krijgen en dat kan okk dienen om de caravanband op druk te zetten.
In vele autos zonder volwaardig reservewiel zit trouwens reeds zulk een pompje in de noodbandenkit voor de auto, dat heb je ook steeds mee en kan je dus tijdens de reis nog eens nittig gebruiken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Re: Reserve band.

Bericht door Ronald Jan » zo 27 sep 2020 00:26

Allemaal bedankt voor de adviezen .
Groeten Ronald.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”