Reserve wiel Knaus caravan

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door mrbullmastiff » vr 18 sep 2020 15:38

Ik heb mijn mover voor de wielen en het reserve wiel op een alko beugel onder de vloer. Zonder fietsen kwam ik met moeite aan 55 kilo kogeldruk. Met twee fietsen rij ik met een kogeldruk van 75 kilo. Daarmee is de combinatie stabiel.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door Wie-niets » vr 18 sep 2020 15:45

Waarom niet gewoon de mover voor de wielen? Bij de laatste Knaus 500 EU caravan werkt dat al 14 jaar uitstekend. Alko reservewiel houder met band zit net achter de wielen gemonteerd.
Ik hou van lage zwaartepunten creëren dat komt alleen al de stabiliteit ten goede.
En ik beschikt ook bij mijn 1700 kg Delta as over een ( kleine ) standaard geleverd door Knaus garagekrik. Deze vervoer ik in de dissel naast een redelijke belading om de kogeldruk inclusief 2 uitgeklede E-Bikes en fietsenrek voorop de lange dissel op zo'n 85 kg te krijgen.

Noot: reservewiel, op stalen velg is in dezelfde omtrek als op de LM velgen , wel andere bouten daarbij.
En let op regels in enkele landen, maar dat kan zomaar weer veranderen, kan zo maar zijn ; reservewiel verplicht. mrgreen.gif

workel

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door workel » vr 18 sep 2020 16:48

RE.gif
Er komt op de nieuwe Knaus geen over, of dat bevalt geen idee, anders schaf ik een mover aan.

Voorkeur is om het reservewiel in de dissel te monteren ivm kogeldruk, onder de caravan achter de as, dat gaat niet gebeuren.

Er zit een beugel in de dissel standaard waar het reservewiel gemonteerd kan worden dus dat is geen probleem, kost ruimte maar dat is dan de keuze die wij maken. Gaat toch minder meenemen is de verwachting. Overbodige zaken gaan naar de stort.

velg 17 inch ET 35 met 215/55/17 check gedaan bij de dealer, staat een 500 EU en die band velg combi kost € 135,- met A-merk band dus daar ga ik voor, setje nieuwe bouten erbij en klaar.

Ga de caravan wegen op een weegbrug als ik hem ophaal en wegen als alle spullen erin zitten.

Of er moet nog iemand een mooie LM velg 17 inch te koop weten tegen een aantrekkelijke prijs dan hoor ik dat graag. Kan set van 4 kopen met 17 LM velg met Hankook banden voor € 1.750 verkoop ik er weer 3 is een optie maar wel aardig aan de prijs voor een reservewiel wat niet gebruikt word, ga ik vanuit.

O ja komt ook een Thule fietsendrager op de nieuwe caravan maar om nu de fietsen te gebruiken om meer kogeldruk te krijgen heeft niet mijn voorkeur. Gaat ook maar 1 fiets mee en geen twee.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door HenkR » vr 18 sep 2020 22:20

Vraag begon over reservewiel en is geland bij lading knipoog.gif .
Bij aankoop had ik gevraagd om een reservewiel. Bij ophalen nieuwe caravan zat er een stalen wiel bij met zijn eigen wielbouten en band met een jaar oudere datum. Tevens een echte garagekrik doordat ik de caravan naar 1800kg heb laten brengen.
Toch ook maar naar beladen. Mover voor de wielen reservewiel erachter in de Alko beugel. En fietsen en reservewiel voorin werd te veel en scheelt ruimte. Ik gebruik mijn voortent als gewicht verdeler. Geen fietsen mee dan tent zover mogelijk voorin.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door Chris » za 19 sep 2020 12:45

Wie-niets schreef:
vr 18 sep 2020 15:45
Waarom niet gewoon de mover voor de wielen? Bij de laatste Knaus 500 EU caravan werkt dat al 14 jaar uitstekend. Alko reservewiel houder met band zit net achter de wielen gemonteerd.

Helaas heb ik geen echt goede foto van de onderkant van mijn 500EU.
Wel onderstaande. ( tijdens het overbouwen van mijn mover gemaakt)
Daar zie je het z.g. Alko Vario chassis, en dat was vroeger niet in gebruik... toen was het geen vario systeem.
De verplaatsbare as in met het middendeel van het chassis, en de voor en de achter chassis bomen.
Een chassis dus wat voor meerdere caravan lengte's te gebruiken is.
Door deze constructie vorm is het chassis aan de voorkant, ook de voorkant op deze foto, een stuk hoger dan aan de achterkant van de wielen.
Uit mijn hoofd meen ik dat het 4 cm scheelde... maar zeker weet ik dat niet meer.
Met die reden... en om de moverrollen zo centraal mogelijk op de wielas te krijgen, heb ik de mover achter de as gemaakt.
Nu scheelt dat met kogeldruk natuurlijk wel iets t.o.v. de mover voor de wielen, maar omdat dit allemaal zo dicht bij de as zit zal het geen wereld van verschil in kogeldruk maken.

En dus zit de mover ook voor de alko reservewiel beugel.
Maar goed ook.... daarmee hou je gewicht op de kop die je toch al zoekt...

De onderste foto is van Caravan Moverschop gekregen, daar zie je ook best goed dat voor de as een laag chassisdeel zit.
.
IMGP0482.jpg
Alko M Vario chassis.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door Vino » za 19 sep 2020 14:00

Reserve wiel verplicht? Nee hoor.Met een reserve wiel er bij, is het ook verplicht,om ook de benodigde materialen, om het wiel te verwisselen bij de hand te hebben.Of een reperatiesetje.

Vino.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door Chris » za 19 sep 2020 14:48

RE.gif

Volgens mij is het reservewiel of een reparatiesetje voor de auto EN caravan wel verplicht in Spanje.
Nu heb je met een reparatieset bij de auto nog wel een kans op tijdelijk succes.
Maar caravanbanden zijn meestal niet te repareren met zo'n setje, vaak is dat een klapband helaas.
Het klopt wel dat als je een reserveband(en) hebt dat je ook de gereedschappen voor wisselen mee moet hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door RDDR » za 19 sep 2020 19:26

RE.gif

Klopt, maar 2 reparatie setjes (zoals in mijn geval) is afdoende.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door moyzo » zo 20 sep 2020 14:21

Dank je Daphne: goede tip we gaan een eventuele beugel pas kopen na belading indien nodig. Er zal inderdaad tegenwoordig wel degelijk rekening gehouden worden met de gewichtsverdeling als de bedden voorin zitten. En inderdaad elke merk is anders. Qua mover zijn we er ook nig niet helemaal uit: enduro 505 FL of een ander merk, tot nu toe goede ervaringen met Enduro gehad.
Daphne schreef:
vr 18 sep 2020 15:31
moyzo schreef:
vr 18 sep 2020 08:01
We gaan 9 vd 10 keer met 2 electrische fietsen op pad, goed voor 50 kilo samen zonder accu's tassen etc. . we hebben dan echt die beugel nodig is onze ervaring met de huidige eriba.
50 kg fietsen is niet 50 kg meer kogeldruk. Wij hebben ook 2 elektrische fietsen en hebben voor de Knaus een Eriba gehad. Wereld van verschil, bij de Eriba inderdaad reservewiel onder de caravan bij de Knaus echt in de disselbak. Ga aub niet vooraf al een beugel onder de caravan kopen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

workel

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door workel » do 24 sep 2020 09:43

Dank voor iedereen zijn reactie.

Ik ga voor een stalen velg 17 inch met 5 extra bouten.
Reservewiel komt in de dissel.
Als de caravan bij de dealer staat (Q1/2021) ga ik er een bestellen, heb ik dotcode 2021.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door Wally » do 24 sep 2020 10:09

RE.gif

Je houdt ook rekening met de ET waarde?

Frans

workel

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door workel » do 24 sep 2020 12:20

RE.gif
Zeker ET 35 6,5jx17 word de velg maat.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door Chris » do 24 sep 2020 14:00

Die beugel voor dat wiel lijkt bij mij op een versterkt deel in de disselbak te zitten.
De "voorwand" van de caravan, en dus de achterwand van de disselbak is maar dun hout.
Ik zou die montage plek goed opzoeken...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door workel » do 24 sep 2020 18:24

RE.gif
Zeker maar die zoek ik niet op, af fabriek zit bij de Sport Silver Selection aan de rechter zijde een beugel voor het reservewiel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door Chris » do 24 sep 2020 21:49

RE.gif
Da's top dan... thumbup.gif
Je hoeft alleen dat wiel er maar in te zetten dus.... makkie..
En een krik vinden...schaarkrik is handig..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door workel » vr 11 dec 2020 13:25

UPDATE:

Het reservewiel voor de Knaus is besteld, maar was nog een hele uitdaging.

Stalenvelg 6,5jx17 met de juiste steekmaat voor de Knaus as is niet te vinden, advies Lichtmetaal dat heeft niet mijn voorkeur ivm de prijs. Passende band 17 inch is uiteraard geen probleem.

Gekozen voor een 6,5jx15 inch velg die is wel in je juiste steekmaat te koop incl. 15 inch band, gezien het afwijkt van het origineel, lees Hankook band heb ik ervoor gekozen voor een ander merk wat geschikt is voor de caravan en draagvermogen.

Heb een vriend die eigenaar is van de plaatselijke Profile tyre center en die heeft alles geregeld voor een vrienden prijsje. Wij hebben zakelijk nog e.a. met elkaar te verrekenen dus de nota die ga ik hiervan niet zien, qua prijs gaf hij aan rond de € 115,-.

In onze sport zit rechts in de dissel de reservewiel houder daar kan dan het reservewiel gemonteerd worden. Ik neem hem mee tijdens de aflevering, heb ik een beetje kogel druk.

Productie datum is bekend eind januari, zal wel ergens februari worden als hij word opgehaald.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door Chris » vr 11 dec 2020 16:26

Reactieopvoorgaandebericht
Die uitdaging had ik ook begrepen van de techneuten bij mijn dealer.
Maar, is de band diameter nu wel gelijk?
Anders is er nog een uitdaging bij een event. mover.... ik weet eigenlijk niet meer of je die ondertussen wel of niet besloten had te kopen..
Moverafstelling is nogal belangrijk, een paar mm verschil zal je met rijden niet merken maar met moveren wel... te klein zal de mover eerder slippen..te groot... lukt opzetten misschien niet goed..
Ik had een motor die ipv 19 op 22 mm stond.... wel slippen toen het zwaar werd.
Keep in your mind.....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door moyzo » vr 11 dec 2020 16:57

Voor ons ook nog een dingetje dus, ben wel benieuwd hoe die standaard krik er dan uitziet die bij het reservewiel zit en wat de waarde er van is.
Wij hebben natuurlijk niet zo'n bandencentrumvriendje die een mooi prijsje kan maken dus misschien is de prijs dan toch reëel wat ze af-fabriek dan vragen.
in catalogus 2021 staat -
reservewiel( stalen velg + krik) €213 21 kg
reservewiel lichtmetaal 17" in knaus design incl. krik) €513 31 kg
Nu zouden wij dan toch voor het stalen reservewiel gaan met ik neem aan de bijbehorende bouten.
Overigens verbaas ik me over de 10 kilo meer die de lichtmetalen band/velg zou wegen. Of is het niet de naam lichtmetaal in gewicht maar in zicht ? Haphop
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door mrbullmastiff » vr 11 dec 2020 17:04

Volgens mij zijn dit hele standaard velgen die je bij iedere caravanhandel voor rond de 35 euro kan kopen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door Daphne » vr 11 dec 2020 17:36

Chris schreef:
vr 11 dec 2020 16:26
Reactieopvoorgaandebericht
Die uitdaging had ik ook begrepen van de techneuten bij mijn dealer.
Maar, is de band diameter nu wel gelijk?
Anders is er nog een uitdaging bij een event. mover.... ik weet eigenlijk niet meer of je die ondertussen wel of niet besloten had te kopen..
Moverafstelling is nogal belangrijk, een paar mm verschil zal je met rijden niet merken maar met moveren wel... te klein zal de mover eerder slippen..te groot... lukt opzetten misschien niet goed..
Ik had een motor die ipv 19 op 22 mm stond.... wel slippen toen het zwaar werd.
Keep in your mind.....
Een reservewiel heb je voor nood om naar een garage te komen en niet om je hele vakantie op te rijden. Of het voor de mover kan is dan bijzaak.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

workel

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door workel » vr 11 dec 2020 18:03

Chris schreef:
vr 11 dec 2020 16:26
Die uitdaging had ik ook begrepen van de techneuten bij mijn dealer.
Maar, is de band diameter nu wel gelijk?
Anders is er nog een uitdaging bij een event. mover.... ik weet eigenlijk niet meer of je die ondertussen wel of niet besloten had te kopen..
Ja, 17 inch gaat niet lukken alleen LM, veel te prijzig zowel af-fabriek als achteraf.
Mover komt er niet onder en als dat niet bevalt is hij zo aangeschaft.
Ik ga mij geen zorgen maken over mover en reservewiel, ik hoop en verwacht dat dit eerder uitzondering is dan regel, lekke band heb ik nog nooit gehad maar eens moet de eerste keer zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door Chris » vr 11 dec 2020 20:04

Reactieopvoorgaandebericht en Reactieopvoorgaandebericht
Tuurlijk...

Een reservewiel is maar een reservewiel.
Maar er is bij nagedacht...that's all folks..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door Hobby Linka » za 12 dec 2020 08:09

workel schreef:
vr 11 dec 2020 18:03

lekke band heb ik nog nooit gehad maar eens moet de eerste keer zijn.
Zo'n eerste keer komt altijd op een ongelegen moment. Bij mij was dat onderweg naar Spanje op de Peage in Frankrijk. Dan ben je toch wel blij dat je een reservewiel bij je hebt. Binnen tien minuten weer op weg.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

workel

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door workel » za 12 dec 2020 10:03

Reactieopvoorgaandebericht

Daar ben ik mij zeker bewust van, vandaar al jaren een reservewiel, garagekrik, momentsleutel bij mij om goed voor bereid te zijn op wat mogelijk gaat komen. Beter mee verlegen dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Reserve wiel Knaus caravan

Bericht door Hobby Linka » za 12 dec 2020 10:28

duim
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”