Beugel voor reserve wiel houder
Re: Beugel voor reserve wiel houder
Wij hebben ook de mover achter de as zitten. Nu zit ik deze plaat te bekijken en wordt het reservewiel verder naar achteren gebracht.
Heb nog niet onder de caravan bekeken, maar is het ook mogelijk om die platen te gebruiken om reservewiel voor de as te hangen? Of zeg ik nou iets raars?
Heb nog niet onder de caravan bekeken, maar is het ook mogelijk om die platen te gebruiken om reservewiel voor de as te hangen? Of zeg ik nou iets raars?
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Beugel voor reserve wiel houder
Bij mijn Sudwind 500EU is een z.g. Vario chassis gemonteerd.Wie-niets schreef: ↑za 31 okt 2020 13:16Niet al te bang zijn dat je kogeldruk te weinig heb. En begrijp mij goed, ik rijd ook het liefst met een beetje kogeldruk.
Op de 2 Knaussen Südwind 500 EU met de montage van de mover voor de wielen en Alko reservewiel drager net achter de as met reservewiel en hierdoor laag zaartepunten door creërend heb ik nooit problemen bij " leeg" wegbrengen met een kogeldruk van nog geen 40 kg problemen gehad. Trouwens ook niet met Chateau's, Kip en Caravelair.
De stabiliteit van De Knaus is misschien mede door de "lange" dissel en niet onbelangrijk een goede (zware) trekker of eigenschappen ( vering, wielen op de hoeken etc.) aan " boord" heeft ervoor, is daar mede debet aan.
Vergeet niet dat de ene of de andere auto met dezelfde Caravan waarbij niets verandert aan de belading is, totaal anders kan reageren.
En inderdaad leg nooit een band zomaar op de bodem van de caravan. Het rubber wordt hierin " opgezogen" Je krijgt het er nooit meer uit!
Dat heeft een "Vario" verbinding net voor de as en daardoor zou de mover in mijn geval 4 cm lager komen als wat hij nu zit.
Niet alleen is 4 cm best veel, maar de mover rol kwam ook nog eens flink uit het midden van de as te zitten...
Dus... achter het wiel..... en geen Alko beugel meer.
Reservewiel in de dissel is dus erg welkom ivm zijn gewicht.
Klopt zeker wel dat de lange dissel en de delta as aan de eigen stabiliteit van de caravan erg positief bijdragen.
En mijn auto doet dat ook nog eens goed... V70 met niveaumats op de achtervering.
Ideale combi dus... maar blijft dat rijden met een lage kogeldruk veel onrustiger is dan met 90-100Kg kogeldruk.
Kleine stukjes prima.... naar Spanje zeker niet prima... dan moet er lekker massa zijn..
Hieronder een aardig plaatje van het Vario chassis..
En bedenk daarbij dat er voor montage hierop nog een speciale montage bijkomt... nog lager...
En dat het chassis aan de achterkant van de as minder hoog is dan hier op de foto.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Beugel voor reserve wiel houder
Voor de as.... oeps..Davendre schreef: ↑za 31 okt 2020 13:42Wij hebben ook de mover achter de as zitten. Nu zit ik deze plaat te bekijken en wordt het reservewiel verder naar achteren gebracht.
Heb nog niet onder de caravan bekeken, maar is het ook mogelijk om die platen te gebruiken om reservewiel voor de as te hangen? Of zeg ik nou iets raars?
Daar zit de remstang en vaak ook nog een metalen vloerbalk.
Dat lukt vermoedelijk niet.
Kijk hier maar.... 2 foto's tijdens de mover montage.
Daar zie je voor de as die remstang en als je goed kijkt dat extra metalen profiel tegen de bodem zitten.
Verder zit er ook nogal wat leidingen van Gas en afvoer etc..
Weinig kans dus voor de as.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Beugel voor reserve wiel houder
Bij onze nieuwe caravan zal de mover hoogst waarschijnlijk ook verhuizen. Bij de vorige hut zat de mover voor de as en nu bij de nieuwe hut achter de as. Dit houdt in dat de reservewielbeugel overbodig is geworden en het reservewiel voor in de disselbak zal belanden. Dat zal in ons geval niet heel erg zijn omdat de Yellow Top net achter de as geplaatst zal worden. Maar een reservewiel zal altijd meegaan. Maar de beugels voor de krik, waar worden die nu dan geplaatst als de mover achter de as zit. Bij de vorige hut geen probleem natuurlijk maar bij de nieuwe hut....?
Kan ik de beugels nog wel gebruiken of wordt het een ander kriksysteem?
Kan ik de beugels nog wel gebruiken of wordt het een ander kriksysteem?
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Beugel voor reserve wiel houder
RE.gif op een van de vorige replies door Petronella waar een vijs scheef kwam te zitten door schuren over de grond...
mijn inziens is dit dan ook een foute montage geweest door de dealer.
In de handleiding van Enduro staat duidelijk dat je die lange vijs moet inkorten en er ook een nieuw gaatje voor de borgveer moet in boren.
Hopelijk is hij dat laatste dan bij zijn reparatie ook niet vergeten. Controleer het toch maar even, je wilt echt niet dat wiel verliezen onderweg door losgestrilde vleugelmoer.
En eerder in dit topic sprak ik dus van het schuren over de grond bij moveren met het neurwiltje erg uitgedraait en door een gootje en het trottoir dat wat omhooghalt, veel combinaties van factoten dus. Het is dan het achterste stuk van de overlangse buis van de enduro-houder die dan het trottoir wat raakt. Gelukkig nog niet meegemaakt tijdens het rijden.
En ja, die vijs had ik wel degelijk wat afgezaagd, met het extra gaatje erin voor de borging, dipus die schuurt niet over de weg.
Moest dat gaatje er niet inzitten dan kan je het zelf boren. Ik dacht dat ik dat door de moer en de vijs gedaan heb.
De vijs is wel vrij hard. Je kan als alternatief overwegen om een gaatje door een van de vleugeltjes te boren en daar dan een stevig draadje (stuk koperdraad?) door te steken dat je ergens strak vast maakt aan de caravan zodat die vleugelmoer niet meer kan van zelf draaien.
mijn inziens is dit dan ook een foute montage geweest door de dealer.
In de handleiding van Enduro staat duidelijk dat je die lange vijs moet inkorten en er ook een nieuw gaatje voor de borgveer moet in boren.
Hopelijk is hij dat laatste dan bij zijn reparatie ook niet vergeten. Controleer het toch maar even, je wilt echt niet dat wiel verliezen onderweg door losgestrilde vleugelmoer.
En eerder in dit topic sprak ik dus van het schuren over de grond bij moveren met het neurwiltje erg uitgedraait en door een gootje en het trottoir dat wat omhooghalt, veel combinaties van factoten dus. Het is dan het achterste stuk van de overlangse buis van de enduro-houder die dan het trottoir wat raakt. Gelukkig nog niet meegemaakt tijdens het rijden.
En ja, die vijs had ik wel degelijk wat afgezaagd, met het extra gaatje erin voor de borging, dipus die schuurt niet over de weg.
Moest dat gaatje er niet inzitten dan kan je het zelf boren. Ik dacht dat ik dat door de moer en de vijs gedaan heb.
De vijs is wel vrij hard. Je kan als alternatief overwegen om een gaatje door een van de vleugeltjes te boren en daar dan een stevig draadje (stuk koperdraad?) door te steken dat je ergens strak vast maakt aan de caravan zodat die vleugelmoer niet meer kan van zelf draaien.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 1681
- Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13
Re: Beugel voor reserve wiel houder
RE.gif Dank voor de tip, het is bij ons afgezaagd door de dealer, gelijk even aan mijn man gevraagd, gelukkig is hij geborgd.
Re: Beugel voor reserve wiel houder
Wat is het max gewicht van jullie nieuwe Hut Hans??Hans 555 schreef: ↑zo 1 nov 2020 07:51Bij onze nieuwe caravan zal de mover hoogst waarschijnlijk ook verhuizen. Bij de vorige hut zat de mover voor de as en nu bij de nieuwe hut achter de as. Dit houdt in dat de reservewielbeugel overbodig is geworden en het reservewiel voor in de disselbak zal belanden. Dat zal in ons geval niet heel erg zijn omdat de Yellow Top net achter de as geplaatst zal worden. Maar een reservewiel zal altijd meegaan. Maar de beugels voor de krik, waar worden die nu dan geplaatst als de mover achter de as zit. Bij de vorige hut geen probleem natuurlijk maar bij de nieuwe hut....?
Kan ik de beugels nog wel gebruiken of wordt het een ander kriksysteem?
Bij mij was er geen Alko krik meer geleverd, die zijn niet "zwaar" genoeg.
Ik kreeg er een kleine garagekrik bij... ( ook goed voor de kogeldruk)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Beugel voor reserve wiel houder
RE.gif
Leeggewicht nieuwe hut is 1170 kg maar met de mover, YT accu, reservewiel zal en andere extra's zal het gewicht al snel op 1250 kg komen en misschien wel iets meer. Maar ik heb wel de 1800 kg as besteld, dus ruim 500 kg laadvermogen. De mover wordt overgezet van de oude naar de nieuwe hut maar volgens de monteur kan deze niet meer voor de as gemonteerd kunnen worden en zal dus achter de as plaats krijgen. Maar de reservewielhouder van Al-Ko en de kriksteunen zouden dus ook achter de as gemonteerd moeten worden. Ik denk dat dit niet kan. Het reservewiel kan altijd in de disselbak (zonde van de ruimte) en een ander kriksysteem is ook zo aangeschaft (potkrik met opzet chassissteun) maar het is wel zonde van de reeds aangeschafte onderdelen. Nou ja, verkopen kan altijd nog.
Leeggewicht nieuwe hut is 1170 kg maar met de mover, YT accu, reservewiel zal en andere extra's zal het gewicht al snel op 1250 kg komen en misschien wel iets meer. Maar ik heb wel de 1800 kg as besteld, dus ruim 500 kg laadvermogen. De mover wordt overgezet van de oude naar de nieuwe hut maar volgens de monteur kan deze niet meer voor de as gemonteerd kunnen worden en zal dus achter de as plaats krijgen. Maar de reservewielhouder van Al-Ko en de kriksteunen zouden dus ook achter de as gemonteerd moeten worden. Ik denk dat dit niet kan. Het reservewiel kan altijd in de disselbak (zonde van de ruimte) en een ander kriksysteem is ook zo aangeschaft (potkrik met opzet chassissteun) maar het is wel zonde van de reeds aangeschafte onderdelen. Nou ja, verkopen kan altijd nog.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: ma 14 feb 2011 21:18
Re: Beugel voor reserve wiel houder
50 kg kogeldruk is voor onze Dacia Duster normaal, wordt ook als max aangegeven, heb er ook geen last van met het rijden van onze Dethleffs 470 GO.
Groeten uit Tilburg. Peter.
Re: Beugel voor reserve wiel houder
Even buiten dit topic, wat gaat het aanpassen van de gewichten bij jullie NLders gemakkelijk, even andere as eronder, berichtje en overschrijving naar de dienst inschrijvingen en hopla, geregeld.
In dit BE-landje moet daarvoor een PV opgesteld worden met de nodige technische keuringen en OK van de invoerder/fabrikant, een mallemolen waar je echt niet aan wilt beginnen. Boos
In dit BE-landje moet daarvoor een PV opgesteld worden met de nodige technische keuringen en OK van de invoerder/fabrikant, een mallemolen waar je echt niet aan wilt beginnen. Boos
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Beugel voor reserve wiel houder
Potkrik vergeten Hans.
Zelfs met een volle band past dat bijna nooit onder het chassis.
Met een lege band al helemaal niet.
Bij mij werd een garage krik meegeleverd bij de reserveband.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Beugel voor reserve wiel houder
Bij de platen waarvan ik foto's heb geplaatst kan dat in vedergeval niet,- helaas.door Davendre » za 31 okt 2020 13:42
Wij hebben ook de mover achter de as zitten. Nu zit ik deze plaat te bekijken en wordt het reservewiel verder naar achteren gebracht.
Heb nog niet onder de caravan bekeken, maar is het ook mogelijk om die platen te gebruiken om reservewiel voor de as te hangen? Of zeg ik nou iets raars?
met vriendelijke groet
Jan Vijn
Re: Beugel voor reserve wiel houder
@WillyL
Zo makkelijk gaat het nu ook weer niet.
Het kan alleen als de fabrikant de caravan levert met een zwaardere as.
En ook de type keuring er voor gedaan heeft, en de type goedkeuring gekregen heeft.
Je kan dus niet bij een bestaande caravan met kenteken, even een zwaardere as monteren en het kenteken aan laten passen.
Zo makkelijk gaat het nu ook weer niet.
Het kan alleen als de fabrikant de caravan levert met een zwaardere as.
En ook de type keuring er voor gedaan heeft, en de type goedkeuring gekregen heeft.
Je kan dus niet bij een bestaande caravan met kenteken, even een zwaardere as monteren en het kenteken aan laten passen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750