Big foot steunen of gewoon?
Re: Big foot steunen of gewoon?
Reactieopvoorgaandebericht
Is gewoon onzin.
Daar is al zoveel over gediscussieerd op dit forum.
Voor en tegenstanders van beide opties.
Is gewoon onzin.
Daar is al zoveel over gediscussieerd op dit forum.
Voor en tegenstanders van beide opties.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Big foot steunen of gewoon?
Hier ook neppers. Zowel onder de Eriba, de vouuwagen als nu de Knaus. Kost bijna niets, nog nooit een van kapot gegaan en ze doen wat ze doen moeten: voorkomen dat de steun wegzakt. Veel makkelijker dan gerommel met plankjes (hebben we de eerste vakantie met de Eriba gedaan). Het enige echte voordeel van de originele is mijn inziens dat ze niet zo los eronder bungelen. Daardoor even getwijfeld om toch niet de originele te nemen, maar uiteindelijk niet gedaa.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
- dieseltijger
- Berichten: 11141
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Big foot steunen of gewoon?
Hier al 16 jaar dezelfde neppers onder de steunen. Gewoon volledig van plastic, zonder veer. Gaan klaarblijkelijk nooit kapot, doen wat ze moeten doen. Ik heb ook losse, houten plankjes bij me - altijd handig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Big foot steunen of gewoon?
Ik heb van de neppers het kunststof asje vervangen voor een stuk M6 draadeind met borgmoeren.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Big foot steunen of gewoon?
Het is juist de poot en voet samen welke de goede en degelijke combinatie vormt. Eerder hadden wij onder de Knaus van die dunne uitdraaipoten welke onder druk begonnen te torderen. Onder de huidige caravan kan ik de caravan zelfs via de uitdraaipoten van ALKO stap voor stap omhoog draaien. Geen angst.. ik doen niet niet echt, maar even om aan te geven hoe sterk het is.
Bij grote hoogte verschillen plaats ik nog wel houtblokken, maar anders zijn de poten met voetjes perfect. duim
Bij grote hoogte verschillen plaats ik nog wel houtblokken, maar anders zijn de poten met voetjes perfect. duim
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30
Re: Big foot steunen of gewoon?
wat ik in dit onderwerp nog niet ben tegengekomen: het blijkt dat, als je de steunpoten niet al te ver uitdraait zoals ik altijd deed, je de Al-ko bigfoots (dus het plastic deel met veer) vaak eerst een 'zetje" moet geven zodat de metalen voet mooi middenop de bigfoot staat. Ik draaide ze altijd zover uit dat ze helemaal op de grond stonden en dan nog een halve tot een hele slag met voor alle vier poten gevoelsmatig dezelfde kracht.
Nu hebben wij een UP4 set van Al-ko, waarmee de poten elektrisch worden uitgedraaid en ik niet meer hoef te slingeren. (Zie o.a. draadje elektrische uitdraaisteunen gemonteerd). Het blijkt dat de poten nu (symmetrisch, dat is het mooie) verder worden uitgedraaid dan ik altijd deed en de metalen voet wel vaak mooi op de bigfoot komt te staan. Wellicht deed ik het uitdraaien met te weinig kracht, gevoelsmatig was dit altijd goed.
Nu hebben wij een UP4 set van Al-ko, waarmee de poten elektrisch worden uitgedraaid en ik niet meer hoef te slingeren. (Zie o.a. draadje elektrische uitdraaisteunen gemonteerd). Het blijkt dat de poten nu (symmetrisch, dat is het mooie) verder worden uitgedraaid dan ik altijd deed en de metalen voet wel vaak mooi op de bigfoot komt te staan. Wellicht deed ik het uitdraaien met te weinig kracht, gevoelsmatig was dit altijd goed.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.
Re: Big foot steunen of gewoon?
Reactieopvoorgaandebericht
Ik ben wel nieuwsgierig naar een filmpje van de UP4. Vooral hoever ze uitdraaien. Denk dat ik ook te voorzichtig ben.
Ik ben wel nieuwsgierig naar een filmpje van de UP4. Vooral hoever ze uitdraaien. Denk dat ik ook te voorzichtig ben.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30
Re: Big foot steunen of gewoon?
RDDR, google even op Al-ko UP4, er is een demonstratiefilm van Al-ko zelf.
Kijk verder even bij het door mij eerder genoemde draadje, want met echt behoorlijke oneffenheid kan je ze net wat anders bedienen, ik heb dat daar beschreven.
Overigens voor ons prettige accessoire.
Kijk verder even bij het door mij eerder genoemde draadje, want met echt behoorlijke oneffenheid kan je ze net wat anders bedienen, ik heb dat daar beschreven.
Overigens voor ons prettige accessoire.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.
Re: Big foot steunen of gewoon?
Oke dat dacht ik al, mijn aanhanger staat namelijk het hele jaar door op het neuswiel.ArnoM schreef:Reactieopvoorgaandebericht
Is gewoon onzin.
Daar is al zoveel over gediscussieerd op dit forum.
Voor en tegenstanders van beide opties.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Big foot steunen of gewoon?
Reactieopvoorgaandebericht
Alleen als je voorwiel is gecombineerd met weeginrichting is het beter om hem iets op te draaien.
Alleen als je voorwiel is gecombineerd met weeginrichting is het beter om hem iets op te draaien.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Big foot steunen of gewoon?
Reactieopvoorgaandebericht
Dan hoop ik voor diegene met een neuswiel met weeg inrichting dat de stallingsbaas na een verplaatsing in de stalling zo vriendelijk is de voorpootjes uit te draaien en en het neuswiel iets op te draaien. knipoog
Dan hoop ik voor diegene met een neuswiel met weeg inrichting dat de stallingsbaas na een verplaatsing in de stalling zo vriendelijk is de voorpootjes uit te draaien en en het neuswiel iets op te draaien. knipoog
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Big foot steunen of gewoon?
Reactieopvoorgaandebericht
Ik heb een neuswiel met weger en de caravan staat op eigen terrein hier..... en ook ik doe die moeite niet. Staat hier de hele winter met 1 achterpootje uitgedraaid, zodat je er veilig in kan.
Op de camping draai ik de pootjes uit om hem stabiel te zetten en het neuswiel staat zoals het staat. Die wegers hebben een grove schaal en zijn hooguit goed voor een redelijke indicatie. Dat de afwijking door mijn methode door de jaren heen groter wordt zal wel. Lig er niet wakker van. Eens per seizoen wordt er even opnieuw gewogen met de Reich caravanweger.
Ik heb een neuswiel met weger en de caravan staat op eigen terrein hier..... en ook ik doe die moeite niet. Staat hier de hele winter met 1 achterpootje uitgedraaid, zodat je er veilig in kan.
Op de camping draai ik de pootjes uit om hem stabiel te zetten en het neuswiel staat zoals het staat. Die wegers hebben een grove schaal en zijn hooguit goed voor een redelijke indicatie. Dat de afwijking door mijn methode door de jaren heen groter wordt zal wel. Lig er niet wakker van. Eens per seizoen wordt er even opnieuw gewogen met de Reich caravanweger.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Big foot steunen of gewoon?
Kijk maar uit....straks heb je een deuk in je neuswiel. lekkerpuhErwin1987 schreef: ↑ma 7 dec 2020 20:26Oke dat dacht ik al, mijn aanhanger staat namelijk het hele jaar door op het neuswiel.ArnoM schreef:Reactieopvoorgaandebericht
Is gewoon onzin.
Daar is al zoveel over gediscussieerd op dit forum.
Voor en tegenstanders van beide opties.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Big foot steunen of gewoon?
Ik wil het alko premium neuswiel aanschaffen.
Maar als ik jullie goed begrijp gaat de weegfunctie achteruit als je het neuswiel continu gebruikt?
Ik sta op een seizoenplaats, dan gebruik je toch automatisch heel het seizoen jouw neuswiel? Die heeft immers de taak om hem in de lengte waterpas te zetten?
Denk ook niet dat de stalling baas pootjes gaat uitdraaien...
Maar als ik jullie goed begrijp gaat de weegfunctie achteruit als je het neuswiel continu gebruikt?
Ik sta op een seizoenplaats, dan gebruik je toch automatisch heel het seizoen jouw neuswiel? Die heeft immers de taak om hem in de lengte waterpas te zetten?
Denk ook niet dat de stalling baas pootjes gaat uitdraaien...
Re: Big foot steunen of gewoon?
Welnee, de weegfunktie gaat niet achteruit, hooguit door overbelasten met bijv. 200 kg neuswieldruk. Ik gebruik het al vele jaren en het funktioneert nog steeds perfect.
Na het waterpas zetten, nemen de uitdraaitsteunen de druk over en ontlast ik het neuswiel iets. In de stalling heb je met een lege caravan bovendien weinig neuswieldruk.
Na het waterpas zetten, nemen de uitdraaitsteunen de druk over en ontlast ik het neuswiel iets. In de stalling heb je met een lege caravan bovendien weinig neuswieldruk.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Big foot steunen of gewoon?
Hi PD,
Met name door jouw positieve aanbevelingen én door het feit dat je niet continu met een weger hoef te klooien wil ik dit neuswiel plaatsen.
Hoe "ontlast" jij het neuswiel?
Bij mij zal de caravan overigens beladen de stalling in gaan (ik bedoel dan met stoelen tafel en alle andere standaard zaken, alle "vluchtige artikelen" plaats ik standaard in de auto).
Met name door jouw positieve aanbevelingen én door het feit dat je niet continu met een weger hoef te klooien wil ik dit neuswiel plaatsen.
Hoe "ontlast" jij het neuswiel?
Bij mij zal de caravan overigens beladen de stalling in gaan (ik bedoel dan met stoelen tafel en alle andere standaard zaken, alle "vluchtige artikelen" plaats ik standaard in de auto).
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Big foot steunen of gewoon?
Andere vraag m.b.t. de ALKO bigfoots:
- In de documentatie van ALKO staat dat deze passen onder stabilo en premium steunen;
- Mijn adria aviva komt met "standaard steunen";
- Er staat verder nergens omschreven in de catalogus van ALKO wat de stabilo en premium steunen zijn én of de bigfoots wel of niet onder de standaard steunen kunnen.
Heeft iemand hierop het verlossende antwoord?
- In de documentatie van ALKO staat dat deze passen onder stabilo en premium steunen;
- Mijn adria aviva komt met "standaard steunen";
- Er staat verder nergens omschreven in de catalogus van ALKO wat de stabilo en premium steunen zijn én of de bigfoots wel of niet onder de standaard steunen kunnen.
Heeft iemand hierop het verlossende antwoord?
Re: Big foot steunen of gewoon?
Ontlasten is gewoon iets opdraaien terwijl de uitdraaisteunen op de grond staan. Het Alko neuswiel kan +200 kg aan, dus geen zorgen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Big foot steunen of gewoon?
@Barth1234 : het gebruik van de Alko Bigfoots is normaal gesproken alleen voor de Alko stabielsteunen. In deze steunen is ook de bevestiging (gat) voor de veer aanwezig. Vanaf 2001 is dat gat standaard aanwezig in de deze steunen.
Dus ik vraag mij af of je ze dan ook kunt plaatsen op jouw normale steunen. Je had de stabiel steunen dan wellicht beter meteen bij kunnen bestellen bij de Adria.
Dus ik vraag mij af of je ze dan ook kunt plaatsen op jouw normale steunen. Je had de stabiel steunen dan wellicht beter meteen bij kunnen bestellen bij de Adria.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Big foot steunen of gewoon?
Hallo Richtip,
Ik kan nergens terugvinden wat de stabielsteunen zijn. Deze staan ook niet onder die naam in de catalogus van ALKO.
Ik kan nergens terugvinden wat de stabielsteunen zijn. Deze staan ook niet onder die naam in de catalogus van ALKO.
Re: Big foot steunen of gewoon?
Stabielsteunen zijn zwaarder uitgevoerde steunen.
Dit is een gewoon steun: https://www.obelink.nl/al-ko-compact-caravansteun.html
En dit is een stabiel steun.... https://www.obelink.nl/al-ko-premium-hoeksteun.html
Maar dan wel zonder dat kunststof voetje er aan..
Gewoon meer ijzer en daardoor stabieler, ook in de breedte meer stabiel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Big foot steunen of gewoon?
Haha ok, als ze dat nu gewoon duidelijk aangeven...
Die heb ik dus niet. Dus geen ALKO bigfoots voor mij.
Wat is het beste alternatief? De Milenco variant?
Die heb ik dus niet. Dus geen ALKO bigfoots voor mij.
Wat is het beste alternatief? De Milenco variant?
Re: Big foot steunen of gewoon?
Soms is het niet anders om toch op het beste plekje te staan, het bos was vlakbij
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Big foot steunen of gewoon?
Ik gebruik al jaren dit tot volle tevredenheid.
En die blokken heb ik een stapeltje van, stuk of 8 ofzo.
Erg handig, wiebelen niet en als je de pads op de blokken zet is dat direct gefixeerd.
5 blokken op elkaar is nog steeds stabiel.
En... vies... straal water en klaar.
viewtopic.php?f=70&t=17391&p=536873&hil ... ad#p536873
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Big foot steunen of gewoon?
Wij gebruiken sinds een paar jaar deze en die werken perfect, heel stabiel, enige nadeel is dat het best een beetje mikken is om de voeten op de pads te krijgen, want ze schuiven in elkaar, echter raad ik ze zeker aan
https://www.milenco.com/products/levell ... orner-feet
https://www.milenco.com/products/levell ... jacka-pads
https://www.milenco.com/products/levell ... orner-feet
https://www.milenco.com/products/levell ... jacka-pads
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB