Montage Thule luifel

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
sjorkjeis
Berichten: 6
Lid geworden op: di 9 jun 2020 23:11

Montage Thule luifel

Bericht door sjorkjeis » ma 10 aug 2020 21:40

Bij het opzetten van onze Thule luifel hebben we de vraag of we deze rubberen flap moeten gebruiken ter extra bevestiging. Weet iemand wat het doel hiervan is?

Er zitten 2 streepjes / graatjes in dus dient ergens voor, denk ik Afbeelding
image-28-07-2020_09-23-44-65.jpg
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


koning

Re: Montage Thule luifel

Bericht door koning » di 11 aug 2020 10:13

Dit is een steunpunt voor een extra stok, een "rafter". Aan deze rafter kun je een zijwand monteren. De gaatjes zijn ervoor om een klittebandje door te halen om extra te zekeren.

sjorkjeis
Berichten: 6
Lid geworden op: di 9 jun 2020 23:11

Re: Montage Thule luifel

Bericht door sjorkjeis » di 11 aug 2020 10:24

Ok duidelijk! Hebben we onze steun wel zo op de goede manier bevestigd dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


workel

Re: Montage Thule luifel

Bericht door workel » di 11 aug 2020 10:42

Dit is dat extra klitterbandje wat bedoeld word.
Bijlagen
M42954_4_popup.jpg
M42954_4_popup.jpg (20.55 KiB) 822 keer bekeken

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Montage Thule luifel

Bericht door thmeyer » di 11 aug 2020 11:11

Toch een vraagje van mijn kant.

Volgens mij is die "tweede" bevestigings-lip niet origineel.

Zelf heb ik maar 1 bevestigings-lip aan beide (voor en achter) zijde van de caravan waar de rafters (links en/of rechts) in de zijwand geschoven kan worden.
Nu heb ik een gaatje in de onderkant van beide rafters geboord met daarin een verticale verstelbare stok, waardoor ik de onderkant met elastieken bevestigingsringen de zijwand goed kan vastzetten, zonder dat deze de rafter uit de bevestiging-lip wordt trokken.
Tegelijkertijd kan ik de verticale stok (alu) ook gebruiken om de zijwand aan de caravan-zijde met klittenband vastmaken.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

koning

Re: Montage Thule luifel

Bericht door koning » vr 14 aug 2020 10:31

@sjorsjeik: de steun is goed bevestigd.
@thmeijer: je bedoelt misschien "af fabriek" i.p.v. niet origineel?
Wij hebben deze 2e bevestigingslippen ook, misschien niet af fabriek, maar wel origineel Thule. (Onze omnistor tweedehands gekocht)
Zou je een foto kunnen plaatsen van jou situatie? Ben wel benieuwd hiernaar.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Montage Thule luifel

Bericht door thmeyer » vr 14 aug 2020 14:36

RE.gif
Ik zou in het voorjaar naar mijn dochter op Bonaire gaan, maar door de Corona ging dat even niet door en is het verschoven naar de eerste 3 weken van september.
Dus mijn caravan komt dit jaar niet de stalling meer uit.
Maar mocht dat niet door gaan, dan veranderen een aantal dingen en dan kunnen we misschien wel met de caravan weg.

Ik heb in mijn vakantie fotoarchief gekeken, maar kon geen duidelijke foto met de aluminium tentstok onder de rafter van de luifel vinden.
Zo gauw ik de kans krijg zal ik ter zijner tijd een foto op dit forum plaatsen.

Nu toch nog even een betere uitleg betreffende mijn verstelbare aluminium tentstok onder de rafter van mijn luifel.

Bij de aankoop van de luifel heb ik gelijktijdig een zijwand gekocht met een doorzichtig zijraam.
De zijwand bestond aan de bovenkant een vaste omslag (koker) en aan de caravanzijde 4 klittenband bevestigingen en aan onderkant zaten er nog 4 ring elastieken om deze naar beneden strak te kunnen spannen.
Doordat bij het opspannen van die elastieken, werd de kracht op de plastic bevestigingsstrip (rafter) en de pees van de luifel te groot.

Hierdoor ben ik op het idee gekomen om dit met een verstelbare aluminium tentstok te gaan ondersteunen.

Boven op die tentstok zit een pen en hiervoor heb ik een gat aan de onderkant zo dicht mogelijk van de caravan van de rafter-luifel moeten boren.
Nu zitten er aan die zijde klittenband bevestigingen, om deze dan weer aan de tentstok vast te maken.
Omdat het laatste een beetje rommelig zit, zal ik volgende keer het anders doen.
Dan wordt het aan de boven - en de caravanzijde een soort koker met in het midden daarvan een uitsparing (opening) om te spannen en geen klittenband meer.

Alles zal er dan veel strakker eruit zien.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

koning

Re: Montage Thule luifel

Bericht door koning » vr 14 aug 2020 16:25

Ik heb een typisch "mannenprobleem": ik kan me bij de omschrijving iets voorstellen, maar enige visuele ondersteuning helpt mij enorm thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”