naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Ik ga er van uit dat het een domme vraag is hoor. Ik heb net nieuwe banden laten plaatsen op de velgen. Bij het terug monteren van de velgen valt het mij op dat de wielen enkel maar vast zitten door de bouten, de naaf is een stuk minder in diameter dan het gat in de velgen. Is dat iets die normaal is? (centercap moet er nog terug op)
Home-Car racer jive 43 (2001) + VW Caddy 2.0TDI 140pk (2011)
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Hier een uitleg: https://www.velgensteekwijzer.nl/wat-is ... meter.html
De naafdiameter moet altijd overeen komen met de asdiameter!!!
De bouten of moeren dienen alleen om de velg tegen de trommel aan te houden.
Het gewicht van de caravan komt in jou geval op de bouten, levensgevaarlijk!
De naafdiameter moet altijd overeen komen met de asdiameter!!!
De bouten of moeren dienen alleen om de velg tegen de trommel aan te houden.
Het gewicht van de caravan komt in jou geval op de bouten, levensgevaarlijk!
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Velgen zijn niet origineel?
Naaf / naafgat moet altijd passend zijn!. Je hebt ook speciale ringen etc. die je kan gebruiken als opvullen, dat is bij sommige velgen nodig. De winterbanden van mijn vader hebben ook speciale ringen.
Misschien zaten die er wel op en zijn ze die vergeten terug te zetten?.. Het ziet er niet ok uit zo.
Naaf / naafgat moet altijd passend zijn!. Je hebt ook speciale ringen etc. die je kan gebruiken als opvullen, dat is bij sommige velgen nodig. De winterbanden van mijn vader hebben ook speciale ringen.
Misschien zaten die er wel op en zijn ze die vergeten terug te zetten?.. Het ziet er niet ok uit zo.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
deze velg hoort ook niet op deze wagen
dit ziet er uit als een velg die niet voor een caravan is maar is uitgezocht omdat iemand een zetje alu velgen over had .
dit kan zowiso gevaarlijk zijn omdat een auto velg vaak niet geschikt is qua draagvermogen voor een caravan .
gr ralf
dit ziet er uit als een velg die niet voor een caravan is maar is uitgezocht omdat iemand een zetje alu velgen over had .
dit kan zowiso gevaarlijk zijn omdat een auto velg vaak niet geschikt is qua draagvermogen voor een caravan .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Geen opmerkingen over gekregen van het banden bedrijf?
Onbegrijpelijk!!!!!
Geen domme vraag dus.
Onbegrijpelijk!!!!!
Geen domme vraag dus.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150 Pk 240Nm met Swift Toscane 490/2
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Bij mij lijkt er ook ruimte tussen te zitten
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Niets om druk over te maken. Als je centreerringen gebruikt zijn deze ook gewoon van kunststof. Die dragen nauwelijks iets bij aan de draagcapaciteit van de velg. De bouten zijn sterk genoeg om je caravan te dragen. Niks levensgevaarlijks aan. Wat wel een ding kan zijn is dat het zo moeilijker is om de velg exact in het midden te plaatsen van de trommel.
Of de velg het draagvermogen aankan is natuurlijk een ander ding.
Of de velg het draagvermogen aankan is natuurlijk een ander ding.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Niet alle remtrommels zijn voorzien van een centreerring. Op zowel de Tabbert als de Adria (beide Al-Ko) die we hebben gehad zat geen centreerring. Het wiel centreert zicht op de conische wielbouten.
Op de foto zie je de variant (links) die je het meest op de hedendaagse caravans ziet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Op de foto zie je de variant (links) die je het meest op de hedendaagse caravans ziet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Centreerring draagt ook niks maar zorgt ervoor dat de velg in het midden zit zonder kunnen ze namelijk trillen als een malle.Morgoth schreef:Niets om druk over te maken. Als je centreerringen gebruikt zijn deze ook gewoon van kunststof. Die dragen nauwelijks iets bij aan de draagcapaciteit van de velg. De bouten zijn sterk genoeg om je caravan te dragen. Niks levensgevaarlijks aan. Wat wel een ding kan zijn is dat het zo moeilijker is om de velg exact in het midden te plaatsen van de trommel.
Of de velg het draagvermogen aankan is natuurlijk een ander ding.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
RE.gif
Dat valt reuze mee hoor. Ik heb zelf eens een hobbyauto gehad met goedgekeurde spoorverbreders waarop ook geen naaf centrering op zat. Gewoon centreren op de wielbouten. Dat gaat prima en trillingsvrij. Alleen het opleggen van de velg is een ding omdat je hem niet even kunt "ophangen".
Dat valt reuze mee hoor. Ik heb zelf eens een hobbyauto gehad met goedgekeurde spoorverbreders waarop ook geen naaf centrering op zat. Gewoon centreren op de wielbouten. Dat gaat prima en trillingsvrij. Alleen het opleggen van de velg is een ding omdat je hem niet even kunt "ophangen".
Laatst gewijzigd door Morgoth op vr 7 aug 2020 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Ik heb ze ook gehad mijn ervaring is echt anders zonder centreerringen, ik kreeg ze niet trillingsvrij gemonteerd zonder dat plastic opvul ringetje.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Blij dat ik niet alleen was die het niet zeker wist :-)
Kort samengevat:
- Naafgat velg mag groter zijn dan naaf caravan
- Centreerringen zijn niet verplicht maar wel aangewezen
- Zelf nog eens verdergezocht en volgens 'onlinestylingparts.com' komen de trillingen meestal bij een snelheid boven de 100km/u
Conclusie: Ik zal mijn centreerringen niet tijdig meer hebben, mijn 'reis' is de volle 55,8km waaronder 40km autosnelweg. Sneller dan 100km/h zal ik niet rijden.
Bandenboer had er niks van gezegd omdat ik gewoon met de wielen ging. De caravan is nog maar net in mijn bezit, ze heeft 7 jaar bij familie buiten gestaan, ik denk dat ze er 1 of 2 keer mee weggeweest zijn. De rit van daar naar hier, en van hier naar stalling ging helemaal goed ... houden zo :-)
Kort samengevat:
- Naafgat velg mag groter zijn dan naaf caravan
- Centreerringen zijn niet verplicht maar wel aangewezen
- Zelf nog eens verdergezocht en volgens 'onlinestylingparts.com' komen de trillingen meestal bij een snelheid boven de 100km/u
Conclusie: Ik zal mijn centreerringen niet tijdig meer hebben, mijn 'reis' is de volle 55,8km waaronder 40km autosnelweg. Sneller dan 100km/h zal ik niet rijden.
Bandenboer had er niks van gezegd omdat ik gewoon met de wielen ging. De caravan is nog maar net in mijn bezit, ze heeft 7 jaar bij familie buiten gestaan, ik denk dat ze er 1 of 2 keer mee weggeweest zijn. De rit van daar naar hier, en van hier naar stalling ging helemaal goed ... houden zo :-)
Home-Car racer jive 43 (2001) + VW Caddy 2.0TDI 140pk (2011)
- mrbullmastiff
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Ik denk dat je het belangrijkste vergeet. Het lijken geen originele velgen, is het draagvermogen van deze velgen wel voldoende?
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Ik ga er van uit van wel, familie had ze zo gekocht, vroeger en nu niets van gezegd op de keuring, ook de bandenboer niet.
Home-Car racer jive 43 (2001) + VW Caddy 2.0TDI 140pk (2011)
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Bij mij zitten er de originele velgen op en daar is ook plaats tussen het wiel en de naaf.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
graag de verantwoording bij jezelf leggen en niet bij familie of banden boer
als de caravan 1400 kg weegt en je velgen kunnen maar 450 per stuk hebben dat is namelijk genoeg voor een auto zelfs minder . dan kan de schade ook binnen 50 km groot zijn .
u rijd niet alleen op de weg .maar er zit verkeer naast u en achter u .
goed is goed en fout is fout .
gr ralf
als de caravan 1400 kg weegt en je velgen kunnen maar 450 per stuk hebben dat is namelijk genoeg voor een auto zelfs minder . dan kan de schade ook binnen 50 km groot zijn .
u rijd niet alleen op de weg .maar er zit verkeer naast u en achter u .
goed is goed en fout is fout .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Verantwoording bij mezelf... ik denk dat ik mijn plicht heb gedaan en heb een goed geweten :)
Ik heb de caravan gekocht en direct naar de keuring geweest om in te schrijven... daar wordt er niks over gezegd.
Een half jaar later met de wielen achter andere banden... daar wordt er ook niks over gezegd (enkel wat gepraat over slingeren enzo, )
Als ik op Google kijk naar afbeeldingen van Home car-racer jive staat 50% op lichtmetalen velgen, dus wie zegt dat ze zo niet van de fabriek komen?
Ik moet toch geen andere velgen nemen omdat niet alle velgen onder een caravan kunnen?
Ik heb de caravan gekocht en direct naar de keuring geweest om in te schrijven... daar wordt er niks over gezegd.
Een half jaar later met de wielen achter andere banden... daar wordt er ook niks over gezegd (enkel wat gepraat over slingeren enzo, )
Als ik op Google kijk naar afbeeldingen van Home car-racer jive staat 50% op lichtmetalen velgen, dus wie zegt dat ze zo niet van de fabriek komen?
Ik moet toch geen andere velgen nemen omdat niet alle velgen onder een caravan kunnen?
Home-Car racer jive 43 (2001) + VW Caddy 2.0TDI 140pk (2011)
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Wat voor keuring was dat om in te schrijven? Type keuring, onderstel keuring, rdw keuring, caravan keuring?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
technische keuring voor de inschrijving van een voertuig, volledig onafhankelijk van een garage/dealer/... (België)
https://www.km.be/autokeuring/wat-keurt-km-precies
https://www.km.be/autokeuring/wat-keurt-km-precies
Home-Car racer jive 43 (2001) + VW Caddy 2.0TDI 140pk (2011)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Over dat verantwoording nemen, tuurlijk heb jij niet bewust iets fout gedaan maar nu je twijfelt zou ik even terug naar de banden/velgen specialist gaan en laten kijken of die wel geschikt zijn voor de caravan. Dus of het draagvermogen wel juist is, kun je gelijk vragen of je een centreer ring nodig hebt.
Hier krijg je nu verschillende meningen van “specialisten” en lees je alleen maar de mening die jou het best uitkomt, wat nu als die anderen gelijk hebben en er wel iets gebeurd?
Neem geen risico, even één wiel eraf en laten zien bij je banden en velgen dealer, meet dan ook even de buitendiameter van je naaf op.
Ik wil eerdaags bredere en zwaardere velgen en banden onder mijn tandem as aanhanger, hierin laat ik mij dan adviseren door de echte specialist om ellende te voorkomen.
Familie, vriendjes, niemand kijkt of die velgen het wel aankunnen ook de keurmeesters niet, die kijken alleen naar de banden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hier krijg je nu verschillende meningen van “specialisten” en lees je alleen maar de mening die jou het best uitkomt, wat nu als die anderen gelijk hebben en er wel iets gebeurd?
Neem geen risico, even één wiel eraf en laten zien bij je banden en velgen dealer, meet dan ook even de buitendiameter van je naaf op.
Ik wil eerdaags bredere en zwaardere velgen en banden onder mijn tandem as aanhanger, hierin laat ik mij dan adviseren door de echte specialist om ellende te voorkomen.
Familie, vriendjes, niemand kijkt of die velgen het wel aankunnen ook de keurmeesters niet, die kijken alleen naar de banden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 2360
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Het doppie dat je ziet in de naaf is een blikken dop. Daarop centreert de velg in ieder geval nooit dat er dus ruimte tussen zit is normaal
De naafrand ligt dieper of de velg wel of niet contact maakt met de naaf is zo niet te zien.
Maar ook zonder naafcentrering zal de velg wel goed komen zolang er conische moeren/bouten gebruikt worden centreert de velg op de bouten.
Of het originele velgen zijn of in ieder geval of ze geschikt zijn voor het gewicht dat zou je uit moeten zoeken er staan vast ergens gegevens op de velg gestanst of ze nog leesbaar zijn is een 2e
De naafrand ligt dieper of de velg wel of niet contact maakt met de naaf is zo niet te zien.
Maar ook zonder naafcentrering zal de velg wel goed komen zolang er conische moeren/bouten gebruikt worden centreert de velg op de bouten.
Of het originele velgen zijn of in ieder geval of ze geschikt zijn voor het gewicht dat zou je uit moeten zoeken er staan vast ergens gegevens op de velg gestanst of ze nog leesbaar zijn is een 2e
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Ik weet niet waar je in België woont, maar in Budel 2 km over de grens in NL zit Tjeu van Horne, die heeft deze merken caravans verkocht en weet vast wel wat je er nu op hebt liggen en of dat klopt eventueel met wat foto’s in een mail sturen. Ik ben bang dat de gemiddelde bandenshop in België te weinig kennis heeft van caravan banden en wielen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
Een caravan is een gewone aanhanger, daar hebben ze in België er ook zat van.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: naafgat vs naaf: verschillende afmetingen
De radiale kracht zit niet alleen op de bouten.
De platte oppervlakte van velg tegen naaf neemt de grootste kracht op.
En als je de conische bouten eerst handvast en daarna met tussenstappen vast zet.
Dan komt het met de centrering ook goed.
De platte oppervlakte van velg tegen naaf neemt de grootste kracht op.
En als je de conische bouten eerst handvast en daarna met tussenstappen vast zet.
Dan komt het met de centrering ook goed.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750