Vragen over verf voor velgen

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Vragen over verf voor velgen

Bericht door dieseltijger » vr 31 jul 2020 09:52

Ik wil mijn stalen velgen op een simpele wijze een iets beter uiterlijk geven. Ik wil de coatings gewoon met de kwast aanbrengen, en qua kleur denk ik aan een metaalgrijze kleur met een tikje metallic glinstering.

Ik wil twee sets verven: 1 set waar de zwarte lak nog volledig op aanwezig is, en 1 set waar ik wat roest moet wegrausen. Ik wil redelijk sneldrogende producten gebruiken, en wil dat het minimaal 4 jaar vrij blijft van roest.

Ik zie hammerite (geen primer nodig), maar zijn er metaalcoatings die eveneens aantrekkelijk zijn:
  • Bijvoorbeeld op waterbasis (sneldrogend)
;
  • Andere producten die geen primer vereisen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door Micky » vr 31 jul 2020 09:56

Als er roest op zit zou ik ze eerst laten stralen, je haalt anders nooit 4 jaar


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door dieseltijger » vr 31 jul 2020 10:11

Ja, dan bereik je alle hoekjes en gaatjes - en dat is anders dan wat je met een roterende staalborstel kan bereiken. Maar ik wil niet teveel fuzz. Want dan moeten de banden er af, dan moet je naar een straler, enzovoorts. Dus de ondergrond dacht ik mechanisch roestarm te maken, en dan....spul eroverheen. Met de kwast.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door Micky » vr 31 jul 2020 10:49

RE.gif

Snap ik, maar de roest gaat omhoogkomen uit de naad waar het hart de buitenrand raakt


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door dieseltijger » vr 31 jul 2020 10:54

Ja verdorie. Je hebt gelijk. Zoals altijd is de waarheid hard: je doet het goed of je doet het niet. Ik kies voor optie 2. Ik zie ze toch niet als ik rij.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door ArnoM » vr 31 jul 2020 10:57

Spuiten wordt veel netter en de laagdikte is ook veel dikker dan aangebracht met een kwast.
Hammerite heb ik eens geprobeerd, wordt gezegd over kaal ijzer jarenlange bescherming.
NOT.
Dus die adviseer ik niet.
Gewoon een goede primer 2 lagen, licht opschuren met Scotch brite en dan aflakken met spuitbus in de gewenste kleur.
Is echt niet moeilijk.
Wel zorgen dat je primer en lak op dezelfde basis pakt.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door Micky » vr 31 jul 2020 10:58

Wat je zou kunnen doen is roest verwijderen en in die naad een kit rupsje leggen en dan over verven, dat doen ze ook vaak bij oldtimers


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door dieseltijger » vr 31 jul 2020 11:01

He...goede tips. Scotch brite, zijn dat die kunststof schuursponsjes? en Micky, op kit kan je afstuderen. Wat voor (overschilderbare kit) kan je hiervoor toepassen? Verder ben ik een knurft op het vlak van kitten: het blijft vooral op mijn handen zitten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door Morgoth » vr 31 jul 2020 11:11

Wat ik zou doen? Wieldoppen kopen. De mijne kostten een tientje voor 4 stuks. Ziet er netjes uit en roesten niet. Ik heb wel even met een zwarte spuitbus de velg zwart gemaakt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door dieseltijger » vr 31 jul 2020 11:20

Ja, dat is ook een mogelijkheid. Het betreft echter (niet lachen) 12" velgen. Het zijn -met schaamrood op mijn kaken- geen caravan velgen, maar het betreft de stepwielen van de Cuore van mijn zeergewaardeerde echtgenote.

De wieldoppen die ik te pakken kon krijgen (ze zijn schaars in dit soort maten) zijn echter universele k...gevallen: Ze steken een eind boven de velg uit, je moet ze loshalen als je de band wil oppompen omdat het ventiel daardoor een kilometer diep zit, of je moet de huid van je vingers openhalen. En ze barsten binnen no time. Kortom een prima kado'tje voor mijn ergste vijand.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door cadance » vr 31 jul 2020 11:53

De manier van o.a. ArnoM spreekt mij wel aan.
Ik heb een Toyota'tje gehad.
Bij de banden wissel in de zomer even het spuitje er over en mooi man.
Na een jaar of 3 waren de stalen velgen niet goed meer schoon te krijgen ( te veel werk)
De jaren daarna even soppen met Dasty en met een spuitbus Aluminium kleurig gespoten.
Dit heb ik nu ook weer gedaan bij de caravan want achter de plastic wieldopppen staat een zwarte achtergrond wel mooi.
Ik heb daar wel een mal voor gemaakt op de velg maat zodat deze er enigzins klem overeen gaat.
Dan komt er geen verf op de banden.
De mal bestond uit een afval stuk plaat van b.v. 10 mm dik.
Daarin een gat gezaagd en daarin een rand golfkarton geplakt van 10 cm breed.
Op het ventiel een spuitmondje van een kit patroon geschoven en spuiten maar.
Pas op je gaat snel te dik hoor en dan krijg je lopers.
De eerste keer zal dat dus wel niet 100% dekken.
Maar door die spuitmal is het ook geen probleem om het te herhalen.
Volgend jaar is het in 5 minuten gepiept.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door Morgoth » vr 31 jul 2020 12:22

En dit?
https://link.marktplaats.nl/m1579138881

Voor 100 euro een setje lichtmetaal
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door Wim Verso » vr 31 jul 2020 12:29

Ik zou zeggen ga naar een goed schildersbedrijf en leg voor wat je wilt en je krijgt een goed advies.
Misschien wel een twee componenten product.
Nooit Hammerrite gebruiken.
Hier op het forum worden zoveel adviezen gegeven, dat je niet meer weet wat je moet doen, ga naar de Vakman.
Ikzelf ben alweer 14 jaar uit het Schildersvak en er komen steeds nieuwe producten, zeker op water gedragen gebied.
Ook bij Karwei en Gamma word je niet wijzer.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door Morgoth » vr 31 jul 2020 12:47

Ik weet niet hoe oud die auto is maar als ik 12 inch hoor zal hij niet zo heel erg jong meer zijn. Je kunt dan wel uitbesteden aan een vakman, maar om nou 500 euro uit te geven aan het stralen en poedercoaten van de velgen, inclusief (de)monteren en balanceren van de banden? Je geeft dan misschien wel de helft van de dagwaarde uit om alleen de wielen op te knappen. Ik kan me voorstellen dat iemand daar niet op zit te wachten.
Als het goedkoop moet en en als het prima is dat het een jaar of twee zit, dan zou ik dus wél Hamerite gebruiken. Daar wordt het best netjes van. Alleen kun je ze nooit meer met iets anders overschilderen. Maar hoe erg is dat?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door dieseltijger » vr 31 jul 2020 12:53

Morgoth schreef:
vr 31 jul 2020 12:22
En dit?
https://link.marktplaats.nl/m1579138881

Voor 100 euro een setje lichtmetaal
Te groot, en daarnaast heb ik mijn lesje geleerd met betrekking tot naafgat diameter, en steekmaten (makkelijk: het wiel kan je vastschroeven of niet) en de ET waarde (lastiger: het wiel paste goed totdat....de remblokken waren vervangen en de remklauw niet meer in de kom van de velg paste, hihihi.).

De eerste gedachte was de make-up benadering: het naderende verval camoufleren met wat kwastwerk. Enneh...bedankt voor het meedenken en zoeken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door dieseltijger » vr 31 jul 2020 12:56

Morgoth schreef:
vr 31 jul 2020 12:47
Ik weet niet hoe oud die auto is maar als ik 12 inch hoor zal hij niet zo heel erg jong meer zijn. Je kunt dan wel uitbesteden aan een vakman, maar om nou 500 euro uit te geven aan het stralen en poedercoaten van de velgen, inclusief (de)monteren en balanceren van de banden? Je geeft dan misschien wel de helft van de dagwaarde uit om alleen de wielen op te knappen. Ik kan me voorstellen dat iemand daar niet op zit te wachten.
Als het goedkoop moet en en als het prima is dat het een jaar of twee zit, dan zou ik dus wél Hamerite gebruiken. Daar wordt het best netjes van. Alleen kun je ze nooit meer met iets anders overschilderen. Maar hoe erg is dat?
Klopt helemaal. Het is een bejaarde Japanse dame van 2005, 15 jaar oud - maar nog betrouwbaarder dan een Zwitsers uurwerk of een Seiko. De dagwaarde zal een giller zijn, maar de gebruikswaarde is geweldig: doet t altijd, kost drie keer niets qua belasting, onderhoud, en verbruik. Maar ja...die stepwielen die dat ding heeft he.....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door Morgoth » vr 31 jul 2020 13:05

dieseltijger schreef:
vr 31 jul 2020 12:53
Te groot, en daarnaast heb ik mijn lesje geleerd met betrekking tot naafgat diameter, en steekmaten (makkelijk: het wiel kan je vastschroeven of niet) en de ET waarde (lastiger: het wiel paste goed totdat....de remblokken waren vervangen en de remklauw niet meer in de kom van de velg paste, hihihi.).
Steekmaat klopt, het naafgat echter niet. Dus hier heb je idd niets aan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Vragen over verf voor velgen

Bericht door Erwin1987 » vr 31 jul 2020 13:10

Naafgat zijn ringen voor.
Overigens zijn en ook spacers voor de etwaarde.

On topic, ik zou ze zo kaal mogelijk maken spuitplamuur erover heen doen waterproof schuren en in kleur naar keuze doen.

Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door dieseltijger » vr 31 jul 2020 13:20

Ok, maar welke verf houdt (bij wijze van spreken) 300 jaar? Hoeft allemaal geen 2-componenten spul te zijn. Ik begin met de (bijna maagdelijke) velgen die diepzwart gelakt zijn en waar de winterbanden op zitten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door dieseltijger » za 1 aug 2020 14:32

Hoppa! Nous sommes allés en praxis ce matin pour la peinture!

Dank voor de goede ideeen, vooral het idee van het masker blijkt goed te werken. In tegenstelling wat ik vroeger met een electrische verfspuit (met zo'n plunjerpompje) had meegemaakt is de kracht van de straal beperkt, met als gevolg dat er nu meer lak op het object zit dan op het terras en de planten. Dat was wel eens anders.

Nu even 2 uurtjes laten drogen, en dan een laagje metallic er op.
IMG_20200801_142113.jpg
IMG_20200801_142102.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door Morgoth » do 6 aug 2020 09:49

Te dik! knipoog.gif Ik zie een druiper.
Maar veel beter dan roestige ouwe velgen eronder.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door Taan » do 6 aug 2020 12:00

Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door dieseltijger » do 6 aug 2020 12:25

Ik ben inderdaad niet in de wieg gelegd voor spuiter: Ongeduldig, geen fingerspitzengefühl, geen perfectionist op dit vlak. Maar voor minder dan 3 tientjes ben ik van die *&^%$t!!!! wieldoppen af, en de Cuore kan haar resterende levensduur (nu 15 jaar oud - schatting: kan nog wel 5 jaar mee) glimmend afleggen!!!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 137
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Vragen over verf voor velgen

Bericht door cahummel » vr 7 aug 2020 19:55

Ziet er prima uit denk ik!

Wel jammer dat ik nu pas dit topic zie, ik had wel een verf geweten, direct over roest en jaren mooi, ik heb het ooit op de laadbak van mijn bedrijfswagen gesmeerd, die was knap roestig, en drie jaar later toen de wagen weg ging nog geen spatje roest te zien. Ook het chassis van onze Alpen Kreuzer heeft 4 jaar na dato geen spatje roest. Spul heet Brantho Korrux, komt kennelijk uit de scheepsbouw. Onverdund smeert het voor geen meter, maar met wat verdunner als een tierelier, en het trekt goed strak als het opdroogt.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16296
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Vragen over verf voor velgen

Bericht door Jan van Vijven » za 8 aug 2020 08:49

Er bestaat geen verf die je over roest heen smeert en zorgt dat de roest verdwijnt of er niet meer doorheen komt, ook niet in de scheepsbouw.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”