Bandenspanning caravan banden
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: di 12 jun 2012 10:51
Bandenspanning caravan banden
Eerst maar eens door de verschillende topics over dit onderwerp heen gelezen, maar ik kom er nog niet helemaal uit.
Mijn caravan (een Burstner Premio 435, uit 2008, maximaal gewicht 1.100 KG) is afgemonteerd met 165r13c 94/92p banden, nu twee jaar oud. Op de banden staat de toevoeging 65psi.
Reken ik de psi om, kom je op 4,5 bar. Is het dan raadzaam (ik vermoed dat ik met de geladen caravan redelijk in de buurt van het maximaal gewicht kom) om ze inderdaad om 4,5 bar op te pompen?
Mijn caravan (een Burstner Premio 435, uit 2008, maximaal gewicht 1.100 KG) is afgemonteerd met 165r13c 94/92p banden, nu twee jaar oud. Op de banden staat de toevoeging 65psi.
Reken ik de psi om, kom je op 4,5 bar. Is het dan raadzaam (ik vermoed dat ik met de geladen caravan redelijk in de buurt van het maximaal gewicht kom) om ze inderdaad om 4,5 bar op te pompen?
Re: Bandenspanning caravan banden
Zeker slim. Onze hobby 1550 kg zitten de banden ook op 4,5 bar.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 13 okt 2019 13:42
Re: Bandenspanning caravan banden
Indien de belasting van de banden maximaal is, zou ik zeker de maximaal toegestane spanning hanteren. Al die informatie staat op de zijkant van de banden. Wel zou ik even checken of er stalen ventielen zijn gemonteerd.
Re: Bandenspanning caravan banden
RE.gif
Stalen ventielen zijn helemaal niet nodig tot een koudedruk van 4,5 Bar. Vrijwel alle caravanfabrikanten leveren caravans af met rubberen ventielen wanneer de koudedruk 4,5 Bar bedraagt.
Dat wordt pas kritisch wanneer je er bijv. TPMS sensoren op schroeft; om die reden hebben wij de standaard ventielen vervangen door stalen varianten.
Loadindex 94 betekent overigens 670 kg per band, ofwel totaal 1.340 kg.
Stalen ventielen zijn helemaal niet nodig tot een koudedruk van 4,5 Bar. Vrijwel alle caravanfabrikanten leveren caravans af met rubberen ventielen wanneer de koudedruk 4,5 Bar bedraagt.
Dat wordt pas kritisch wanneer je er bijv. TPMS sensoren op schroeft; om die reden hebben wij de standaard ventielen vervangen door stalen varianten.
Loadindex 94 betekent overigens 670 kg per band, ofwel totaal 1.340 kg.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18948
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Bandenspanning caravan banden
RE.gif
Ik had ook rubberen ventielen bij een koude druk van 4,5 bar. (druk gemeten bij 18 graden C) En toch had ik in 2013 op weg naar Spanje een probleem met een ventiel waardoor de band leeg liep.
Sindsdien stalen ventielen en een TPMS systeem voor de caravan.
Ik had ook rubberen ventielen bij een koude druk van 4,5 bar. (druk gemeten bij 18 graden C) En toch had ik in 2013 op weg naar Spanje een probleem met een ventiel waardoor de band leeg liep.
Sindsdien stalen ventielen en een TPMS systeem voor de caravan.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: di 12 jun 2012 10:51
Re: Bandenspanning caravan banden
RE.gif "Loadindex 94 betekent overigens 670 kg per band, ofwel totaal 1.340 kg."
Dat is inderdaad een goede, die hoop ik maar niet te halen.
Dat is inderdaad een goede, die hoop ik maar niet te halen.
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Bandenspanning caravan banden
Als je lekkage aan een ventiel hebt kan dat zijn door dat een rubberventiel verduurd is,of er zit een minuscuul vuilte in het binnenwerk.Hobby Linka schreef: ↑di 21 jul 2020 15:56RE.gif
Ik had ook rubberen ventielen bij een koude druk van 4,5 bar. (druk gemeten bij 18 graden C) En toch had ik in 2013 op weg naar Spanje een probleem met een ventiel waardoor de band leeg liep.
Sindsdien stalen ventielen en een TPMS systeem voor de caravan.
Bij dat laatste zal ook het zwaarste stalen ventiel niet goed afsluiten.
Of een ventiel goed afsluit is heel eenvoudig te testen;na druk te hebben gecontroleerd,voor je het dopje of de TPMS sensor erop draait,even je vinger inde mond en een flinke kwak spuug op het ventiel.
Blijft je spuug gewoon op het ventiel liggen is t dicht,komt er zo n mooi blaasje op lekt het.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Bandenspanning caravan banden
Ik kom met mijn beruchte calculator op 4,1 bar, en dat is met maximale reserve, zonder dat er schroeven los gaan trillen.
Daarvoor de loadindex 1 verlaagd , want P is voor 150 kmpu max, en ik heb bepaald dat voor 160 kmpu , en 11% bij je 1100kg geteld, dat dat die maximum reserve geeft zonder gestuiter. Dat je dan max 120kmpu rijdt, geeft al reserve voor gewichtsverschil R/L , enig overgewicht, drukverlies in de tijd, onnouwkeurige aflezing druk, etceterazovoort.
Lekken van ventiel kan ook komen door wieldop die er verkeerd op zit, en dus ventiel krom drukt.
Daarvoor de loadindex 1 verlaagd , want P is voor 150 kmpu max, en ik heb bepaald dat voor 160 kmpu , en 11% bij je 1100kg geteld, dat dat die maximum reserve geeft zonder gestuiter. Dat je dan max 120kmpu rijdt, geeft al reserve voor gewichtsverschil R/L , enig overgewicht, drukverlies in de tijd, onnouwkeurige aflezing druk, etceterazovoort.
Lekken van ventiel kan ook komen door wieldop die er verkeerd op zit, en dus ventiel krom drukt.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"