Hoe gebruik ik assteunen?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door bofinn » zo 19 jul 2020 12:08

Vorige jaar zag ik iemand anders op de camping gebruik maken van assteunen. Hij had er 4 stuks waarbij deze waren geplaatst onder de dikke chassis balken. Dit ter ondersteuning/versterking van de reguliere uitdraai steunen, zo leek het. Met de kids die in het stapelbed liggen te woelen leek mij dit een mooie aanvulling voor de inventaris om de caravan wat stabieler te maken.

Voor de duidelijkheid. het gaat dus om dit soort steunen:
1868

In de praktijk merk ik regelmatig simpelweg niet voldoende hoogte te hebben om deze steunen onder de chassis balken te kunnen plaatsen. Toevallig ben ik gister de caravan op een camping gaan installeren voor mijn zwager en zijn gezin en had ik weer ditzelfde probleem. Terug thuis ging ik nog maar eens de artikel beschrijving lezen op internet. Heb ik eigenlijk vorig jaar naar een verkeerd voorbeeld zitten kijken? Moeten deze steunen eigenlijk zoals de naam impliceert onder de wielas komen? Kortom, heb je dus ook maar twee steunen nodig in het geval van een enkelasser?
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

wout1984
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 apr 2020 08:36

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door wout1984 » zo 19 jul 2020 14:54

Wij hebben de kunstof variant, zowel voor en achter het wiel. Dit om vervelende bewegingen van de kinderen te minimaliseren.
Je hebt ze in verschillende hoogtes. Ook kun je de caravan met een krik iets omhoog zetten zodat hij uit zn vering komt. Zeker voor lange tijd op dezelfde plek te staan wordt dit aangeraden.

Ze moeten onder de chassisbalk en niet onder de as

Dit is ongeveer het verhaal van de verkoper. Die van ons komen bij obelisk vandaan
Mijn combo Kia Optima 1.7 CRDI Hobby 560 KMFE La vita bionda

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door Chris » zo 19 jul 2020 14:58

Mijn vader gebruikte vroeger z.g. duwende scheerlijnen achter onder de caravan.
Dat was met ons aan boord niet onnodig soms..
Daar is al eens een topic over geweest... wellicht interessant om eens te lezen als het over stabiliseren gaat.

viewtopic.php?f=80&t=25933
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door Ab » zo 19 jul 2020 15:00

Je hebt ze eigenlijk helemaal niet nodig..
De caravan zal mogelijk wel een klein beetje stabieler staan als je er 2 onder de as zet.
Ik ( en velen met mij) hebben deze dingen nooit nodig gehad.
Het ligt echter ook aan het merk en type caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

wout1984
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 apr 2020 08:36

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door wout1984 » zo 19 jul 2020 15:29

RE.gif

Toch zonder schud de caravan behoorlijk als de kids in bed omdraaien. Ook gebruiken wij ze als we langere tijd de caravan laten staan.

Zonder kan ook, echter wij merken een behoorlijk verschil. Caravan voelt veel stijver aan en beweegt een stuk minder.
Mijn combo Kia Optima 1.7 CRDI Hobby 560 KMFE La vita bionda

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door bofinn » ma 20 jul 2020 16:40

wout1984 schreef:
zo 19 jul 2020 14:54
Wij hebben de kunstof variant, zowel voor en achter het wiel. Dit om vervelende bewegingen van de kinderen te minimaliseren.
Je hebt ze in verschillende hoogtes. Ook kun je de caravan met een krik iets omhoog zetten zodat hij uit zn vering komt. Zeker voor lange tijd op dezelfde plek te staan wordt dit aangeraden.

Ze moeten onder de chassisbalk en niet onder de as

Dit is ongeveer het verhaal van de verkoper. Die van ons komen bij obelisk vandaan
Dus toch onder de chassisbalk?!

Ik heb de alluminium variant van een andere grote (online) caravan shop. De minimale hoogte is daar zelfs nog 2 centimeter minder dan de steunen van Obelink. Ik zie overigens maar 1 type/hoogte bij Obelink, waarbij de minimale hoogte 30 cm is. De onderkant van de chassisbalk zit natuurlijk net iets onder het middelpunt van het wiel. Daar heb je op een vlakke ondergrond toch geen 30 cm hoogte? scratch.gif
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door bofinn » ma 20 jul 2020 16:51

Ab schreef:
zo 19 jul 2020 15:00
Je hebt ze eigenlijk helemaal niet nodig..
De caravan zal mogelijk wel een klein beetje stabieler staan als je er 2 onder de as zet.
Ik ( en velen met mij) hebben deze dingen nooit nodig gehad.
Het ligt echter ook aan het merk en type caravan.
Het gaat uiteraard ook prima zonder! Maar de paar keer dat er wel ruimte was om een paar steunen te plaatsen merkte wij goed het verschil. Met kids die omdraaien in het stapelbed achterin of even naar de wc gaan, lig je voorin de caravan in bed een stuk rustiger, bij gebruik van de steunen.

Zonder steunen is heus niet hinderlijk, maar als je met 2 minuten werk de boel verder kan stabiliseren, dan vind ik dat de moeite waard. In ieder geval voor wanneer we ergens voor langere tijd staan.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

wout1984
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 apr 2020 08:36

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door wout1984 » vr 24 jul 2020 09:35

bofinn schreef:
ma 20 jul 2020 16:40
wout1984 schreef:
zo 19 jul 2020 14:54
Wij hebben de kunstof variant, zowel voor en achter het wiel. Dit om vervelende bewegingen van de kinderen te minimaliseren.
Je hebt ze in verschillende hoogtes. Ook kun je de caravan met een krik iets omhoog zetten zodat hij uit zn vering komt. Zeker voor lange tijd op dezelfde plek te staan wordt dit aangeraden.

Ze moeten onder de chassisbalk en niet onder de as

Dit is ongeveer het verhaal van de verkoper. Die van ons komen bij obelisk vandaan
Dus toch onder de chassisbalk?!

Ik heb de alluminium variant van een andere grote (online) caravan shop. De minimale hoogte is daar zelfs nog 2 centimeter minder dan de steunen van Obelink. Ik zie overigens maar 1 type/hoogte bij Obelink, waarbij de minimale hoogte 30 cm is. De onderkant van de chassisbalk zit natuurlijk net iets onder het middelpunt van het wiel. Daar heb je op een vlakke ondergrond toch geen 30 cm hoogte? scratch.gif
De chassisbalken lopen van voor naar achteren. Wij hebben ze achter het achterwiel. En aan de voorkant waar de balken naar elkaar toe lopen.
Mijn combo Kia Optima 1.7 CRDI Hobby 560 KMFE La vita bionda

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door Ab » vr 24 jul 2020 10:20

Het is wel waar, dat als je een paar opgroeiende kids in de wagen hebt, dat bewegingen van die kids voelbaar zijn als je zelf in bed ligt, herinner ik mij nu uit een grijs verleden..
Dan zal dat inderdaad wel wat verminderen met wat extra steuntjes onder het chassis.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door bofinn » vr 24 jul 2020 11:02

wout1984 schreef:
vr 24 jul 2020 09:35
De chassisbalken lopen van voor naar achteren. Wij hebben ze achter het achterwiel. En aan de voorkant waar de balken naar elkaar toe lopen.
Ik ben morgen weer op de camping bij de caravan. Ik ga het dan nog eens goed bekijken. De chassisbalken lopen uiteraard van voor naar achter, maar hebben bij mij voor het grootste deel overal dezelfde hoogte. Ik meet morgen eens de hoogte die ik heb direct achter het wiel.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door Ab » vr 24 jul 2020 14:16

Gokje? 12 cm.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door Niels83 » ma 27 jul 2020 14:12

Hallo,

Ik wilde dit eigenlijk doen met een potkrik, deze heb ik nog. mijn caravan ligt nogal laag, dus een assteun gaat er niet onder, tenminste niet die ik heb.

Is dit ook te doen? ik heb daarvoor ook opzetstukken zodat het goed blijft liggen. Kan de potkrik even blijven staan? paar jaar terug had ik voor geen draaipoten ivm rotte bodem, toen heb ik ipv daarvan een potkrik er onder gezet, dat ging prima voor een weekend, en het neuswiel er bij op de grond.

Ik neem aan dat je hem iets uit zijn vering trekt, maar het wiel wel op de grond laat staan toch?

Onlangs enorm zitten klooien met de caravan op een wig te rijden, de dissel stond pal aan de volgende caravan met als gevolg dat ik hem er niet met de auto op kon rijden, en met de hand was dit onbegonnen werk. Ik wilde sws 1 potkrik meenemen, om hem op te krikken, wig er onder en weer laten zakken.
Maar toen hij van het voorjaar voor een klus aan de assen wel op de assteunen stond (stond toen veel te hoog van de grond) stond hij echt als een huis, wat toch stiekem wel fijn is.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door hoboken » ma 27 jul 2020 18:16

Ik gebruik 2 schaarkrikjes in mijn geval gaan die tussen de wielen van het tandemstel onder het chassis, die dingen haal je op een sloperij voor een paar euro ik krik hiermee de caravan niet op maar zet die net aan dat is voldoende.
Een schaarkrik past altijd onder het onderstel.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door Ab » ma 27 jul 2020 21:50

Potkriks zijn in veel gevallen te hoog.
Meet eerst de hoogte van het chassis even voor je wat aanschaft.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door Den Adriaan » ma 27 jul 2020 22:29

Potkrik bij de vrijbuiter.
Ik denk zo ongeveer 11 cm hoog.

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door bofinn » di 4 aug 2020 16:45

Oeps, een late reactie van mijn kant. Iets met geen laptop mee en vakantie hebben. We hebben het goed naar ons zin kunnen we wel stellen ;-).

Nog even hoogte tussen grond en chassisbalk opgemeten, zo dicht mogelijk bij de as. Achter zit de mover, maar voor heb ik zo'n 19 a 20 cm. Bij lange na niet voldoende hoogte dus voor een assteun.

De chassisbalken lopen wel wat schuin af waardoor je verder van de as meer hoogte krijgt. 4 assteunen zal denk ik alleen lukken als je heel toevallig op een plek staat waar de plek mooi waterpas is. Op de plek waar ik nu sta staat de achterkant hoog en de voorkant laag. Zodoende lukt het alleen om aan de achterkant twee assteunen te plaatsen, circa een meter bij de as vandaan.

Ik moet zeggen dat het met die twee assteunen ook behoorlijk stabiel is, dus ik stel mij ermee tevreden. En voor volgende keer zal ik mij er niet meer over verbazen dat niet alle 4 er onder passen.

Potentiële kopers van assteunen zal ik adviseren om er slechts 2 te kopen, want ik kom die plekken die perfect waterpas zijn niet tegen. Of die potkrik, dat vind ik ook een goed alternatief en best betaalbaar. Goede tip!
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door Weinsberg » wo 5 aug 2020 11:49

Hebben hier ook last van, stapelbed achter en wij liggen voorin, bij beweging kinderen ook wiebelen. Nadat ik de caravan op gebruikelijk manier heb neergezet, zet ik de alko krik eronder en draai deze net even strak en het wiebelen is nog maar minimaal.

wout1984
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 apr 2020 08:36

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door wout1984 » wo 12 aug 2020 13:39

Bij ons is het inderdaad ook maar gelukt om 2 te plaatsen, het verschil was echter enorm. Een aanrader
Mijn combo Kia Optima 1.7 CRDI Hobby 560 KMFE La vita bionda

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door Niels83 » do 20 aug 2020 23:47

ik heb inmiddels 2 potkrikken onder het frame staan. scheelt heel veel in woebelen. dat wil zeggen als ze er net onder zijn gezet paar dagen later staan ze los onder de caravan.

Dat is dus niet wat ik zoek.

Ik ga op zoek naar 2 schaarkrikken. in mijn auto ligt een enkele nog nooit gedurft mijn auto er mee op te krikken. als het maar enigszins niet waterpas is vindt ik ze erg instabiel. Is dat met de dubbele schaarkrik niet zo? ik heb zo'n 14cm ruimte dus assteun gaat niet passen.

en iets wat hier niet hoort maar wel bij de krik. In Nederland kom ik vaak op plekjes waar iedereen achter elkaar staat. waardoor er geen ruimte is om lekker de caravan met de auto achteruit op de skeg te rijden. Met de hand is dat geen doen. Ik heb de caravan nu op de handrem gezet, flink op gekrikt skeg aan de achter er onder gezet en caravan laten zakken in de hoop dat hij waterpas stond na 2 keer lukte dat. Is dat de handigste methode. Nee wij hebben geen mover.

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door bofinn » vr 21 aug 2020 07:54

RE.gif

Loopt jouw chassisbalk niet schuin af waardoor je verder van de as af wellicht wel voldoende hoogte hebt?

Zo niet, misschien dat een vergelijkbare bout en moer ook bij de betere technische groothandel te koop is, maar anders zou je ook nog twee assteunen kunnen kopen, enkel vanwege de handige bout en moer. Als je vervolgens een stevig blok hout koopt, een gat boort voor de bout en bovenop de inkeping voor de moer freest, dan heb je je eigen assteun op maat ;-).
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe gebruik ik assteunen?

Bericht door Ab » vr 21 aug 2020 12:50

Een schaarkrik werkt uitstekend.
In een grijs verleden gebruikte ik die ook om te levelen.
Het ding lag toch niks te doen in de auto.
Kies wel een goede stevige. Ga daarvoor even langs in Ede bij Pater autorecycling.
Voor een paar euro heb je er eentje.

Ik heb ook eens 2 elektrische schaarkrikjes onder mijn toenmalige Fendt gebouwd.
Met de bedoeling om te levelen..
Het leek een goed idee.
Die Chinese dingen hadden vlgs de website een hefvermogen van 2000 kg per stuk.
Best effe mee druk geweest..aanpassen, en een Rvs steun aan de as gefrobelt.
De eerste de beste test ging het al fout.
Ik wilde kijken of ik ook 1 wiel vrij van de grond kon krijgen, om evt een wiel te verwisselen.
Het ding zakte meteen door zijn hoeven.
Wel een beetje mijn eigen schuld..de caravan stond niet aangekoppeld in mijn werkplaats.
Toen het wiel vrijkwam draaide de caravan wat weg, en de scheve belasting kon het ding niet hebben.
Ik was er daarna klaar mee.. en heb alles er weer onderuit gesloopt.
Helaas kan ik de foto's van de constructie nergens meer vinden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”