Alko zelfstellende AAA rem.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Alko zelfstellende AAA rem.

Bericht door Bart » za 4 jul 2020 22:38

Op mijn caravan zitten zelfstellende remmen, nu al een paar keer terug geweest om de remmen terug te stellen.
Als je te hard remt, blijkt hij al te gaan bijstellen.
Drie weken geleden de remmen terug laten zetten, maar nu links de trommel weer goed heet en rechts lauw.
En niet hard geremd, maar wel een stuk binnen door gereden.
Dealer wil alles weer schoonmaken en iets ruimer afstellen.
Contact opgenomen met triorep en die adviseerden nieuwe ankerplaten met een veer en dan zou het probleem opgelost zijn,maar wel kosten van 500/600 euro.
Met dealer weer contact opgenomen en gaven als advies stangetje los en dan heb je weer het oude systeem.
Zijn er meer mensen met problemen met deze remmen?
Volgens dealer zijn er meer klachten.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Alko zelfstellende AAA rem.

Bericht door ArnoM » za 4 jul 2020 22:52

Op onze nieuwe Fendt zitten ook zelfstellende remmen.
Ook die worden heet, laat ik het zo zeggen, te warm om je vingers erop te houden
Na de eerste rit gemeld bij de dealer, mag wel warm worden zegt hij.
Mag zo warm worden dat het onprettig voelt aan de vingers.
Laatste x speciaal ervoor gestopt op een P plaats langs de snelweg, dus niet na een rit binnendoor met remmen en optrekken.
Speciaal zo rustig mogelijk geremd en zelfs toen was de trommel te warm om mijn vingers op te houden.
In de gaten houden was het advies, en als ik het nagekeken wil hebben kon ik uiteraard langs komen.
Volgens de dealer was het criterium het volgende :
Zolang je de caravan moeiteloos kunt duwen is er niets aan de hand.
Dat is het geval, ondanks het gewicht wat zwaarder is dan de vorige 650 UMFe is de Fendt gewoon te duwen op een vlakke ondergrond.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Jekihero

Re: Alko zelfstellende AAA rem.

Bericht door Jekihero » zo 5 jul 2020 09:28

Het schijnt voor de AAA juist goed te zijn zo nu en dan wat flinker te remmen.

Misschien daarom dat het ATC de boel eerst aantrekt voordat het groen licht geeft?

Ik heb onze trommels niet kunnen controleren zonder te hebben moeten remmen voor de stop. En de opwarming van trommels is vrijwel direct bij gebruik van de rem.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Alko zelfstellende AAA rem.

Bericht door ArnoM » zo 5 jul 2020 09:31

RE.gif
Ik heb geen ATC.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Alko zelfstellende AAA rem.

Bericht door PD » zo 5 jul 2020 09:39

Hobby levert in de Premium al sinds 2012 zelfstellende remmen. Ik heb wel eens gelezen dat er in het 1e jaar soms problemen met het zelfstellen waren waardoor ze te vast kwamen te staan. De storing zou destijds vooral opgetreden hebben wanneer er veelvuldig achteruit gereden werd waardoor er telkens een click extra in de zelfstelling werd gedaan.

Wij hebben deze zelfstellende remmen sinds 2013 en ze werken probleemloos. Na het rijden van reguliere trajecten kan ik de velgen altijd goed aanraken, ze zijn nooit echt heel warm. Dat zou volgens mij ook niet moeten !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Alko zelfstellende AAA rem.

Bericht door ArnoM » zo 5 jul 2020 09:47

De velgen worden ook niet warm, de trommels worden warm.
Je kunt met je vingers door de velg heen de trommel aanraken.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko zelfstellende AAA rem.

Bericht door Ab » zo 5 jul 2020 10:04

De zelfstellende remmen stellen alleen zelf de afstand van binnenkant trommel tot de remschoenen.
Dat moet minimaal zijn.
Dat afstellen gebeurt alleen bij fors remmen.
Bij een nieuwe caravan moeten de remschoenen en binnenkant van de trommel nog wat op elkaar inslijten. Dat is minimaal, maar kan toch iets (gedeeltelijke) sleep van remschoenen geven.
Dat genereert ook wat warmte, ook al rem je helemaal niet.
Dat gaat vanzelf over na wat langere ritten.
Ben je nu helemaal van huis naar zuidFrankrijk of Spanje gereden en terug, en je bent een goede chauffeur, die goed anticipeert op verkeerssituaties, dan kan het gebeuren dat je de hele reis amper geremd heb.
Het wordt dan aangeraden om de remmen zich weer te laten afstellen.
Dat gebeurd alleen door op een rustige weg een keer fors te remmen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: Alko zelfstellende AAA rem.

Bericht door Bart » zo 5 jul 2020 20:44

Ben nu weer wat wijzer, maar vindt het nog steeds raar dat links de trommel heel warm is en rechts de trommel lauw.
Probeer altijd rustig te remmen, al jaren met caravans 2x p/jaar naar zuid-frankrijk gereden en nooit gehoord dat er nieuwe remvoeringen op moeten bij onderhoud na elke 2 jaar.
Eerst nog maar een vakantie in nederland en kijken of de temperaturen nog veranderen en zal in het najaar
de remmen nog een keer laten afstellen, en hopen dat dat een verbetering geeft.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alko zelfstellende AAA rem.

Bericht door Micky » zo 5 jul 2020 20:49

Dat een trommel heet wordt is normaal, de remschijven van een auto worden ook heet, dat komt door de wrijving tijdens het remmen mrgreen.gif
Als je velgen heet worden, dan is er wel reden tot controle.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Alko zelfstellende AAA rem.

Bericht door ArnoM » zo 5 jul 2020 21:11

RE.gif
Trommels zo heet dat je je vingers brand?
Bij alle voorgaande caravans (zonder zelfstellende remmen) heb ik altijd tijdens elke stop even de velgen en de trommels gevoeld, nog nooit deze hitte ervaren.
Maar ik blijf het de komende keren dat we weg gaan steeds monitoren, als het niet erger wordt moet het goed zijn.
Zolang de caravan simpel te duwen is, dat je dus geen weerstand behalve het gewicht voelt.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alko zelfstellende AAA rem.

Bericht door Micky » zo 5 jul 2020 22:11

RE.gif

Ja, want aan de binnenkant sleept namelijk de remschoen eroverheen, je wilt na een rit ook niet je vingers tegen een schijfrem aanleggen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Alko zelfstellende AAA rem.

Bericht door Morgoth » wo 15 jul 2020 11:33

Normaal frictiemateriaal verglaast bij 700 graden. Daar moet je in ieder geval onder blijven maar het blijft knap heet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alko zelfstellende AAA rem.

Bericht door thmeyer » wo 15 jul 2020 11:43

Het is maar dat je het weet:

Het advies is niet om "rustig remmen",

Maar om kort - en krachtig te remmen, zodat dat de remmen, de kans krijgen om weer af te koelen !!!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Alko zelfstellende AAA rem.

Bericht door Morgoth » vr 17 jul 2020 10:18

En wat ik altijd doe als ik stilsta, is even een kort stukje naar voren om de remmen weer los te trekken. Dan koelt de trommel niet op één plek sterker dan op de andere en blijven de remschoenen niet niet tegen de trommelwand staan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Alko zelfstellende AAA rem.

Bericht door zilvergrijs » ma 30 nov 2020 20:31

Ook wij hadden van het begin af aan, dus spiksplinternieuw, het feit dat de trommel links duidelijk heter werd dan rechts; met de vingers voelde het erg heet en je kon de vingers er zeker niet een paar tellen op laten rusten.
Bij 2 verschillende dealers (waarvan één geen Tabbert dealer maar wel voorheen Kip, nu Eriba, waar onze caravan ook altijd gestald staat) meermaals laten afstellen; de remmerij werd ook elke keer goed schoongemaakt, echter zonder succes.
Totdat ik het zat was en opdracht heb gegeven voor vervanging van remschoenen en bijbehorende onderdelen. Origineel Al-ko. Daarbij ook trommels en lagers gecontroleerd, dat was helemaal in orde.
Dit is in juli j.l. uitgevoerd en het resultaat is dat rechts wat warmer wordt en links duidelijk koeler blijft, ze voelen na een lange rit nu gelijk warm.
Ik weet niet of dit nu ligt aan de montage of wellicht aan minimaal betere ronding van de remschoenen, maar het feit is daar.
En het is verricht door een monteur die ook al eerder de boel had gecheckt en gereinigd, dus er is geen sprake van andere deskundigheid.
Overigens merk ik geen verschil bij het remmen, dat is steeds goed geweest.
Het zou eigenlijk onder de garantie moeten vallen, maar ja, "deze remmen worden altijd behoorlijk warm..."
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”