Andere accu?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Andere accu?

Bericht door Useless » wo 29 apr 2020 13:18

Deze maand is er een E&P levelsysteem op onze caravan geplaatst. Ik vraag mij nu alleen af of het verstandig is om een andere accu te kopen.
Er zit een X10 lithium accu in en voor de Reich mover was dit ruim voldoende. Nu echter is het een beetje afwachten of dit ook genoeg is voor mover en level-systeem.
Ervan uitgaande dat je bij vertrek (met volle accu) het level-systeem gebruikt en de mover en bij de nieuwe aankomstplek wederom mover en level-systeem gebruikt vraag ik me af of deze kleine accu voldoende vermogen heeft (uiteraard ook afhankelijk van de duur van het moveren).
Aan de ene kant dacht: we proberen het gewoon uit, maar aan de andere kant heb je deze luxe voor je gemak en wil je niet constant erbij nadenken.

Kortom, is het niet beter om een zwaardere accu te plaatsen en zoja, welke dan (X20 of X30?) Is dit op de één of andere manier uit te rekenen?
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Andere accu?

Bericht door Ab » wo 29 apr 2020 13:40

Ik denk dat het niet eens nodig is.
Tenzij je heel lang moet moveren.
E & P gebruikt niet zoveel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

koning

Re: Andere accu?

Bericht door koning » wo 29 apr 2020 13:53

RE.gif RE.gif
Uit je vraag maak ik op dat je dit niet met de installateur van het EP-systeem hebt overlegt.
Je mag ervan uitgaan dat de huidige accu voldoende is voor beide, anders had je hier vast een opmerking over ontvangen.

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Andere accu?

Bericht door Useless » wo 29 apr 2020 14:53

RE.gif Ja hoor. Uiteraard wel. Deze gaf aan dat zij het ook niet zeker wisten, dus uitproberen. Alleen geeft dat mij achteraf geen gerust gevoel.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Andere accu?

Bericht door Chris » wo 29 apr 2020 16:00

Ook ik kan geen uitsluitsel geven of de X10 power genoeg heeft.
Maarrr...
Ik heb wel twijfels, net als jij.
Als je toevallig een keertje wat meer of steviger moet moveren heb je kans om daarna geen power meer voor het E&P systeem te hebben..
Ik denk dat zowel het E&P systeem als de mover elektronica uitschakelt als er een bepaalde ondergrens in aangeboden spanning bereikt wordt.
Da's gewoon een beveiliging van de elektronica.
Ga eens een tijdje spelen op een vrij parkeerterrein, moveren, levelen, moveren en zo door...tot het spul stopt.
Dan heb je een idee van de vrijwel onbelaste capaciteit/gebruikstijd.
Bedenk dan dat moveren in de blubber of zand vele malen meer power vraagt van de accu en bezin jezelf.
Levelen maakt niet uit of het asfalt of bagger is denk ik.
Ondervinding is een goede leermeester in deze.

En dan..
X10, 20 30 of 40 is niet de enige goede lightweigt accu, kijk ook eens naar Victron.
Victron is een hele goede en grote speler in deze stijl van apparatuur, heel breed pakket en bijzonder goed.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Andere accu?

Bericht door PD » wo 29 apr 2020 16:02

Chris schreef:
wo 29 apr 2020 16:00
Ga eens een tijdje spelen op een vrij parkeerterrein, moveren, levelen, moveren en zo door...tot het spul stopt.
Ja dat is lekker handig awhoea.gif sta je daar met een lege accu en de caravan op het E&P systeem whistle.gif Of de (automatische) mover op de wielen :(
Bovendien is moveren op een parkeerterrein totaal niet vergelijkbaar met moveren in het (drassige) gras/terrein.


Voor TS:
Persoonlijk denk ik dat je de gok wel kunt nemen; wanneer je op een camping aankomt, ga je tenslotte eerst moveren en dan pas levellen; dat laatste moet dan hooguit een keer even wachten totdat de accu een beetje is bijgeladen. Komt dat één keer voor, dan weet je genoeg. Bij vertrek op een vorige camping heb je het E&P systeem alleen maar ingetrokken, dat vraagt vrijwel niets en het moveren is niet anders dan je nu gewend bent.

Overigens zou ik persoonlijk die X10 direct vervangen door een grotere capaciteit, simpelweg omdat ik niet wil twijfelen. Wanneer de X10 altijd voldaan heeft voor de mover, dan is een X20 zeker voldoende.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Andere accu?

Bericht door Useless » wo 29 apr 2020 16:36

Ik vroeg me overigens af: verbruikt de accu ook stroom wanneer je het levelsysteem gebruikt en je de stroom er nog op hebt staan?
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Andere accu?

Bericht door PD » wo 29 apr 2020 16:41

RE.gif
Ik verwacht dat de lader onvoldoende stroom levert om te levellen, dus dan wordt er inderdaad vermogen aan de accu onttrokken.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Andere accu?

Bericht door Useless » wo 29 apr 2020 17:14

RE.gif
Dan wordt het toch maar een andere accu. Jammer, maar goed, we waren toch al aan het uitgeven.
Dus binnenkort waarschijnlijk een X10 accu te koop (1 seizoen gebruikt mrgreen.gif
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Andere accu?

Bericht door Ab » wo 29 apr 2020 20:17

Een Li-accu zoals de X10 komt niet onder een bepaalde ondergrens.
Lithium accu's blijven van vol tot leeg dezelfde stroom leveren bij nagenoeg hetzelfde voltage.
Dan is leeg ook meteen leeg.
Daarom levert een Lithium accu van bijvoorbeeld 10 Ah globaal evenveel bruikbare stroom als een conventionele accu van het dubbele vermogen.
Die kan je immers maar voor de helft ontladen, daarna storten ze in, en verkort je de levensduur enorm als je verder gaat ontladen.
De 10 Ah van de accu waar het nu over gaat, is voldoende voor 20 minuten moveren, onder normale omstandigheden.
Bij heel zware omstandigheden toch gauw nog 10 minuten.
Daar kom je normaal gesproken nooit aan, tenminste..dat hoeft niet. Meestal komt het neer op max een meter of 10 rijden.
Dat kost amper een minuut of hooguit 2 minuten.
Het hydrauliekpompje gebruikt niet zo veel, en hoeft ook maar een paar minuten te lopen. Minder dan 2 minuten vlgs E&P
Het motortje is 800 watt, maar zal waarschijnlijk minder dan de helft aan stroom opnemen met een caravan. Naar schatting 30 A gedurende max 2 minuten.
Met een volle X 10 zie ik dus geen problemen.
Voor vertrek nog effe gebruiken om aan te koppelen kan ook nog makkelijk.
Ik zou nog effe wachten met geld uitgeven.
Zoals we pas hebben kunnen zien gebruikt een mover 50 A bij een zware caravan bij 30 % helling. Dat is extreem.
30 A is op vlak grasland meer normaal.
Hier baseer ik bovenstaande aannames op, qua rijtijden met de mover.
Rekensommetje: ( ruim gerekend) 4 minuten moveren, gemiddeld 36 A, en 2 minuten E & P neem ook effe 36 A.
Totaal 6 minuten 36 A.
Dat vraagt dus 3,6 Ah uit de accu, die 10 Ah kan leveren.
Je zou het dus bijna 3 keer kunnen doen zonder laden.
Vind ik een ruime marge.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Andere accu?

Bericht door Ab » wo 29 apr 2020 20:20

Useless schreef:
wo 29 apr 2020 16:36
Ik vroeg me overigens af: verbruikt de accu ook stroom wanneer je het levelsysteem gebruikt en je de stroom er nog op hebt staan?
Nee, hoeft niet.
Zou ook niet uitmaken. De lader werkt ook eenmaal op de plaats neem ik aan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Andere accu?

Bericht door Chris » wo 29 apr 2020 20:57

RE.gif
Andersom denken Ab..
Als de 230volt nog aan de caravan hangt, en de lader dus aanstaat..... onttrekt het E&P systeem dan power uit de accu of uit de lader...
Antwoord...
Altijd uit de accu, de lader zal proberen om dit bij te benen/aan te vullen, maar de lader zal dat niet bijhouden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Andere accu?

Bericht door Chris » wo 29 apr 2020 21:01

PremiumDiscovery schreef:
wo 29 apr 2020 16:02
Chris schreef:
wo 29 apr 2020 16:00
Ga eens een tijdje spelen op een vrij parkeerterrein, moveren, levelen, moveren en zo door...tot het spul stopt.
Ja dat is lekker handig awhoea.gif sta je daar met een lege accu en de caravan op het E&P systeem whistle.gif Of de (automatische) mover op de wielen :(
Bovendien is moveren op een parkeerterrein totaal niet vergelijkbaar met moveren in het (drassige) gras/terrein.
Dat schreef ik dus ook he....Bedenk dan dat moveren in de blubber of zand vele malen meer power vraagt van de accu en bezin jezelf.
Maar beter dat je vooraf weet waar je grenzen liggen dan dat je de pin op je neus krijgt op een baggerveldje van een modderige camping..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Andere accu?

Bericht door PD » wo 29 apr 2020 21:09

RE.gif
En daar staan met een lege accu awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Andere accu?

Bericht door Chris » wo 29 apr 2020 21:32

RE.gif
Ik zou het ook met een X10 niet wagen..
10 Ampere... da's niet veel hoor...en je vraagt wel redelijk veel.
En "even" bijladen zal ook niet lukken, het is geen snellader die bij een X10 hoort.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Andere accu?

Bericht door myalexx » wo 29 apr 2020 21:53

Ter info

De 10ah accu's zijn instap accu's voor caravans van rond de 1000kg ( wil je beetje back up 20ah nemen.

De x20 van power Xtreme schijnt op een of andere manier snel in te kakken ( spanning )
Dus advies of X10 of x30

Lifepo4 accu's kan je prima onderweg opladen.

- De x serie heeft een apparte lader nodig
- Victron heeft een interne lader voor 220vac en vanaf de auto 12vdc

Je hebt het voordeel dat je de X10 kan uitlezen met een app. Dus kan monitoren, Ik zou het eerst proberen en waar nodig later het besluit nemen tot vervanging.

Als je nog geen accu had, zou ik de 10ah laten liggen. Nu je hem hebt zou ik het 1 seizoen erop wagen.

De technische informatie komt van een grote mover installateur, welke ik pas geleden gesproken heb over de lifepo4 accu's en ervaringen

Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Andere accu?

Bericht door Ab » do 30 apr 2020 09:32

Chris schreef:
wo 29 apr 2020 20:57
RE.gif
Andersom denken Ab..
Als de 230volt nog aan de caravan hangt, en de lader dus aanstaat..... onttrekt het E&P systeem dan power uit de accu of uit de lader...
Antwoord...
Altijd uit de accu, de lader zal proberen om dit bij te benen/aan te vullen, maar de lader zal dat niet bijhouden.

Dat was de vraag niet, ( denk ik )
Het E& P systeem onttrekt in ruststand praktisch geen stroom alleen mogelijk iets voor spoeltjes, en je kunt het uitschakelen.
Uiteraard ga je als je de pomp gaat gebruiken die stroom uit de accu trekken.
Ik heb het over ruststand.
Als de stekker er nog in zit, heb je een tijdje gekampeerd lijkt me.
Zakken en intrekken van de poten kost praktisch geen stroom.
Sterker, je kunt het in noodgevallen helemaal zonder doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Andere accu?

Bericht door Chris » do 30 apr 2020 09:44

Useless schreef:
wo 29 apr 2020 16:36
Ik vroeg me overigens af: verbruikt de accu ook stroom wanneer je het levelsysteem gebruikt en je de stroom er nog op hebt staan?
Bedoel je nu:
Kan ik het level systeem ook gebruiken ZONDER dat er stroom uit de accu gebruikt wordt?
M.a.w. levert de lader voldoende stroom om mee te levelen???

Dat haal ik uit je vraag, maar het kan wellicht op twee manieren uitgelegd worden.
De Accu verbruikt n.l. geen stroom, die levert..en je hebt de stroom er nog opstaan lees ik: De 230 volt met de CEE steker is nog aangesloten op de caravan.
Mea culpa als ik verkeerd denk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Andere accu?

Bericht door Useless » do 30 apr 2020 10:46

Ik denk dat ik het nu begrijp. De accu levert stroom, dus als er te weinig power in de accu zit zal het systeem niet werken, ook al staat de stroom er op.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Andere accu?

Bericht door Ab » do 30 apr 2020 11:15

Normaal gesproken niet nee.
Tenzij de lader of omvormer 30 A of of meer kan leveren.
Dat is niet het geval, bij 5 A houdt het op 230 volt meestal al op.
Er was hier ooit eens iemand op het forum die de mover op 230 volt met een forse omvormer gebruikte, zonder accu.
Met een lange kabel.
Niet erg handig naar mijn smaak, maar het kan wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Andere accu?

Bericht door Chris » do 30 apr 2020 12:01

De bijgeleverde lader bij de PowerExtreme X10 levert maar 2 ampere. ( advies ook om geen andere te gebruiken)
Zie de handleiding op pag. 7.
Ze rekenen duidelijk voor hoeveel laadtijd de X10 bij een gemeten ontlading heeft...
https://emergoplus.com/wp-content/uploa ... emex10.pdf

Voorts heb ik de site van E&P systems doorgespit, en gevonden dat zij een accu van minimaal 30 Ampere adviseren.
Staan helaas geen meetgegevens bij alleen...
https://www.ep-hydraulics.de/de/wohnwagen/faq-levelc/ en dan klikken op; "Hoe wordt het level system gevoed."

Derhalve is het vermoedelijk onmogelijk idd. om de levelen zonder een aanslag te doen op de accupower... de lader is totaal niet capabel om het verbruik tegelijkertijd bij te laden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Andere accu?

Bericht door evr66 » do 30 apr 2020 12:31

Als alternatief kun je eens kijken naar bv de producten van Tacklife. Worden onder meer verkocht als starthulp. Voor een paar tientjes heb je redelijk wat extra vermogen. Ik heb er zelf één van 20Ah/74W als backup in de caravan liggen. Mocht de accu een keer om welke reden dan ook onverwacht leeg zijn, dan kan mijn kachel (vloeistof, dus met een pomp) nog een uur of 30 door draaien. Wellicht ook voldoende om voor een level-systeem achter de hand te houden.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Andere accu?

Bericht door Ab » do 30 apr 2020 15:45

Chris schreef:
do 30 apr 2020 12:01


Voorts heb ik de site van E&P systems doorgespit, en gevonden dat zij een accu van minimaal 30 Ampere adviseren.
Staan helaas geen meetgegevens bij alleen...
https://www.ep-hydraulics.de/de/wohnwagen/faq-levelc/ en dan klikken op; "Hoe wordt het level system gevoed."

Derhalve is het vermoedelijk onmogelijk idd. om de levelen zonder een aanslag te doen op de accupower...
Je haalt 2 dingen door elkaar Chris.
De X10 kan veel meer dan 30 A leveren.
10 Ah zegt niks over A.
De X 10 levert continu 100 A. Kortstondig zelfs 150 A.
Meer dan zat dus.
De laadstroom mag 10 A zijn.
Binnen een uur kan je dus van echt leeg weer volledig laden.
Wat ik dus schreef..kom je tekort, dan heb je in 20 minuten al weer meer dan zat om te levelen.
Theoretisch in 10 minuten al.
Effe een biertje..en weer genoeg power.
Maar zo'n zware lader is niet eens nodig.
Je krijgt een volle accu normaal gesproken nooit leeg.
10 meter moveren is meestal zat.
500 meter rijden kan..maar dat kan je beter met de auto doen mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Andere accu?

Bericht door meeder » do 30 apr 2020 19:45

Ik denk dat Chris bedoeld dat het tenminste een 30Ah batterij moet zijn.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Andere accu?

Bericht door myalexx » do 30 apr 2020 20:15

Volgens de site van ep.

De caravan dient voorzien te zijn van een accu die minimaal 30 Ampère levert.
(bij de aanschaf van een caravan levelsysteem is geen accu inbegrepen)


Tevens staat er dat de motor 240w is.. laat dat minder dan 30a zijn..
Dus, ze spreken zichzelf tegen op hun eigen site awhoea.gif

Ik vermoed dat het ep systeem niet erg veel gebruikt ( qua ah ) , tevens denk ik dat de overige 110w op gaat aan de elektrische steunpoten scratch.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”