Opvallende slijtage achterbanden auto
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Met je Discovery?
Welke banden heb je eronder?
Welke banden heb je eronder?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Opvallende slijtage achterbanden auto
Continental, zomer.
In de winter Vredestein, als ik me niet vergis.
De teller van de dakloze Opel staat in twee jaar nog maar op 25000.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In de winter Vredestein, als ik me niet vergis.
De teller van de dakloze Opel staat in twee jaar nog maar op 25000.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- dieseltijger
- Berichten: 11148
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Thx! De moeite waard om uit te proberen.erichendri schreef: ↑za 25 apr 2020 23:08@Dieseltijger.
Heb een legacy 4WD.
De banden zijn generaltire grabber AT2.
De maat is 215/65-16.
Ik wissel ze wel elke 15000 km tussen voor en achter.
Heb ze er nu 75k opzitten en nog 5,5-6mm profieldiepte.
Eric
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
RE.gif
Je moet het echt willen hè levensduur tegenover brandstofverbruik.
Michelin Primecy 4 energielabel A
General Grabber energielabel F Tussen elke stap zit 0.14 liter per band.
Je moet het echt willen hè levensduur tegenover brandstofverbruik.
Michelin Primecy 4 energielabel A
General Grabber energielabel F Tussen elke stap zit 0.14 liter per band.
Laatst gewijzigd door sailor wim op zo 26 apr 2020 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
RE.gif RE.gif RE.gif
Ik doelde meer op het type.
"Brave" wegbanden verstook je snel weg met al die Nm.
Je kan eens wat meer de All Terrain kant proberen.
Ik doelde meer op het type.
"Brave" wegbanden verstook je snel weg met al die Nm.
Je kan eens wat meer de All Terrain kant proberen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
RE.gif
Het zal wel aan mijn niet zo “brave” voet liggen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het zal wel aan mijn niet zo “brave” voet liggen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Dat is inderdaad vaak de grootste boosdoener.
Die A/T banden hebben vaak ook wat minder comfort maar wel weer meer smoel.
Die A/T banden hebben vaak ook wat minder comfort maar wel weer meer smoel.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
- dieseltijger
- Berichten: 11148
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Oeps. Maar goed, je hebt info - en als slijtvastheid belangrijk is dan heb je ervaringsinformatie - niet onbelangrijk.sailor wim schreef: ↑zo 26 apr 2020 07:30RE.gif
Je moet het echt willen hè levensduur tegenover brandstofverbruik.
Michelin Primecy 4 energielabel A
General Grabber energielabel F Tussen elke stap zit 0.14 liter per band.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Duidelijke combinatie van uitlijning die net op het randje hangt waarschijnlijk en veel aanhanger.
Aanhanger is toch zo 100kg extra wat je camber continu nadelig beinvloed.
sowieso moet je na werkzaamheden aan je onderstel je auto laten uitlijnen, aantal km's per set kan ik slecht over oordelen
Wij hebben namelijk extra camber, sport banden ( zachter rubber ), vervang banden bij 3-4mm afhankelijk van de overige staat.. en heb een zware voet
Maar doe ongeveer 25k met een setje (rondom) banden michelin pilot sport
Aanhanger is toch zo 100kg extra wat je camber continu nadelig beinvloed.
sowieso moet je na werkzaamheden aan je onderstel je auto laten uitlijnen, aantal km's per set kan ik slecht over oordelen
Wij hebben namelijk extra camber, sport banden ( zachter rubber ), vervang banden bij 3-4mm afhankelijk van de overige staat.. en heb een zware voet
Maar doe ongeveer 25k met een setje (rondom) banden michelin pilot sport
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Geen idee hoeveel km's ik met autobanden doe. Ik rijd ongeveer 25.000 km per jaar waarvan 4 maanden op winterbaden. Waar ik onlangs wel achter kwam is dat de garagist mijn wielen heeft gewisseld. Achter zat meer profiel op dan voor en dat is dus nu andersom. Ben daar niet blij mee omdat ik graag de beste banden achter heb. En zo voorkom ik ook dat ik 4 banden tegelijk moeten kopen. Zodra de banden voor aan vervanging toe zijn gaan de nieuwe banden achterop.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Achterwiel aandrijving ? Ik heb juist het liefste, het meeste profiel voor
Als achter slipt kan ik het voor weer rechttrekken, als voor glijd door weinig grip ben je sneller de sjaak
Als achter slipt kan ik het voor weer rechttrekken, als voor glijd door weinig grip ben je sneller de sjaak
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
De achteras zorgt bij een auto voor een groot deel voor de rechtuit stabiliteit. De voorwielen fladderen maar wat heen en weer door het sturen.
Dat is de reden waarom er meestal gezegd wordt dat het meeste profiel achter hoort te zitten.
Dat is de reden waarom er meestal gezegd wordt dat het meeste profiel achter hoort te zitten.
- dieseltijger
- Berichten: 11148
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Werd bij een slipcursus treffend geillustreerd door twee modelautotjes van een schuine plank naar beneden te laten glijden: 1 met 4 geblokkeerde wielen, 1 met alleen de voorwielen geblokkeerd. De eerste ging stuurloos alle kanten uit, de achterwielen haalden de voorwielen in. Het tweede autotje ging kaarsrecht zijn koers vervolgen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Als je zo enorm veel kilometers rijdt op een set banden kan dat naar één ding betekenen: ze hebben een keiharde rubbercompount. Dus oncomfortabel, slechte wegligging, veel banden lawaai en lange remweg.
Nee dankjewel. Ik rij uitsluitend met Michelin. Zowel zomer als winter. Van beide auto's weet ik nog niet hoeveel ik haal. Met de Ampera ongeveer 35.000 km met een set voorbanden. Ze werden door de leasemaatschappij niet gewisseld van voor naar achter
Nee dankjewel. Ik rij uitsluitend met Michelin. Zowel zomer als winter. Van beide auto's weet ik nog niet hoeveel ik haal. Met de Ampera ongeveer 35.000 km met een set voorbanden. Ze werden door de leasemaatschappij niet gewisseld van voor naar achter
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 482
- Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Dat ik mijn auto kocht, Peugeot 508Sw 2015, met 90.000 kilometer stond hij nog op de originele Michelin Primacy HP.
Geen bandenwissel in historie van Leaseplan, en DOT code 2015.
Helaas wel aardig scheef gesleten, denk achterbanden die naar voren gezet zijn.
Geen bandenwissel in historie van Leaseplan, en DOT code 2015.
Helaas wel aardig scheef gesleten, denk achterbanden die naar voren gezet zijn.
-
- Berichten: 592
- Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Vorig jaar ja achterbanden nog prima voorbanden wat slijtage.Hans 555 schreef: ↑zo 26 apr 2020 11:35Geen idee hoeveel km's ik met autobanden doe. Ik rijd ongeveer 25.000 km per jaar waarvan 4 maanden op winterbaden. Waar ik onlangs wel achter kwam is dat de garagist mijn wielen heeft gewisseld. Achter zat meer profiel op dan voor en dat is dus nu andersom. Ben daar niet blij mee omdat ik graag de beste banden achter heb. En zo voorkom ik ook dat ik 4 banden tegelijk moeten kopen. Zodra de banden voor aan vervanging toe zijn gaan de nieuwe banden achterop.
Dus wissel van voor na achter.
Nu komt het de achter van voor en stuur trillingen heel afhankelijk van Belgisch weg dek.
Dus op zoektocht , balanceren controleren , uitlijning , heel de boel.
Uit eindelijk de oplossing de achter terug naar voor en andersom trillingen voorbij.
Waarschijnlijke oorzaak de sleephut en stevig gewicht op trekhaak waardoor in de warme landen het karkas zich wat heeft gezet.
Gaat dus na covid een nieuw stel All seasons worden , welke ???
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.
Swift Burgundy mobilhome.
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Ik vind 47000 km op een set banden netjes hoor.
Bij mij zat de slijtage juist aan de buiten kant.
Volgens de dealer nam ik de bochten wat te snel .
Belading heeft zeker grote invloed op het slijtage patroon.
Zoals gezegd kijken of je de auto kan laten uitlijnen.
Aan de achterzijde kan dat nl niet altijd.
Sommige merken slijten bijna niet.
Daar is het rubber zo hard van .
Maar ze hebben zeker onder natte omstandigheden ook bijna geen grip.
Zo'n setje heb ik op mijn vorige auto ook gehad toen ik hem 2e hands aanschafte.
Die heb ik er na een jaar met nog ruim voldoende profiel toch maar vervangen.
En als antwoord op de vraag van fendtjeplatin
Op mijn huidige auto heb ik Goodyear Vector 4Seasons G2
Ze hebben een prima wegligging en grip zowel op droog als nat wegdek.
Wat de slijtage doet kan ik nog niets over zeggen
Bij mij zat de slijtage juist aan de buiten kant.
Volgens de dealer nam ik de bochten wat te snel .
Belading heeft zeker grote invloed op het slijtage patroon.
Zoals gezegd kijken of je de auto kan laten uitlijnen.
Aan de achterzijde kan dat nl niet altijd.
Sommige merken slijten bijna niet.
Daar is het rubber zo hard van .
Maar ze hebben zeker onder natte omstandigheden ook bijna geen grip.
Zo'n setje heb ik op mijn vorige auto ook gehad toen ik hem 2e hands aanschafte.
Die heb ik er na een jaar met nog ruim voldoende profiel toch maar vervangen.
En als antwoord op de vraag van fendtjeplatin
Op mijn huidige auto heb ik Goodyear Vector 4Seasons G2
Ze hebben een prima wegligging en grip zowel op droog als nat wegdek.
Wat de slijtage doet kan ik nog niets over zeggen
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Bij mijn weten is dat een discussiepunt tussen diverse "specialisten".
Voordelen beste banden achter: Overstuur (achterwielslip) is veel moeilijker te corrigeren dan onderstuur (wegschuiven over de voorwielen). Daarom zeggen ze dat de banden achter het beste moeten zijn.
Voordeel voor beste banden voor: Bij nattigheid rijden de voorste banden door de diepste plassen. De banden rijden de weg droog voor de achterwielen die dus minder water te verstouwen krijgen.
Mijn tip: Zorg voor goede banden rondom. Het zijn de enige stukjes waarmee je tijdens het rijden vastzit aan de wereldbol. Het is belangrijk voor jou veiligheid en voor die van anderen. In de laatste Autoweek stonden SUV zomerbanden getest. Het verschil in remweg tussen de beste band (Michelin) en de slechtste band (Lexani) was vanaf 100kmh maar liefst 22m. Daar past gemakkelijk een Fiat Panda met een moeder en twee kinderen tussen...
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Bij een aantal merken is het voorschrift om gewicht in de auto te leggen op een voorgeschreven plaats
wanneer er uitgelijnd moet worden.
Las toevallig gisteren een stukje in de autovisie over de BMW 3serie stationcar duurtester.
Bij volle belading moesten de achterbanden op 3.2 bar, las niks over de voorbanden.
Zelf rijdt ik met mijn banden rondom 2.7-2.8.
Slijt iets meer af in het midden, ongeveer een halve mm.
Houdt regelmatig van een sportief bochtje pakken.
Eric
wanneer er uitgelijnd moet worden.
Las toevallig gisteren een stukje in de autovisie over de BMW 3serie stationcar duurtester.
Bij volle belading moesten de achterbanden op 3.2 bar, las niks over de voorbanden.
Zelf rijdt ik met mijn banden rondom 2.7-2.8.
Slijt iets meer af in het midden, ongeveer een halve mm.
Houdt regelmatig van een sportief bochtje pakken.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Behalve dan in een bocht, dan rijden de achterwielen niet in lijn met de voorwielen. Dus dat voordeel is dan weg. Een (lege) auto weegt aan de achterzijde minder dan aan de voorzijde. Een slip ontstaat eerder bij een band (-en) die minder druk op het wegdek heeft dan een meer belaste band.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
RE.gif
Alleen hele scherpe bochten. En dan is de snelheid veel lager.
Alleen hele scherpe bochten. En dan is de snelheid veel lager.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Vandaag is de auto naar de bandenspecialist geweest voor vernieuwing van de versleten achterbanden en is de auto meteen uitgelijnd en dat was niet voor niets.
zie onderstaande situatie voor de uitlijning.
Op mijn vraag hoe dit zou kunnen komen, was naar hun mening het meest waarschijnlijke dat er na het plaatsen van de MAD-hulpveren meteen een uitlijning had moeten plaatsvinden. Tevens vonden ze de voorgeschreven bandenspanning van 2.2 wel wat laag voor deze auto. (Ik verhoogde de bandenspanning zelf steeds naar 2.4 bij het trekken van een caravan). Zij adviseren 2.5 minimaal
Ik zal de komende jaren wat beter aandacht geven aan het slijtagebeeld van de banden
zie onderstaande situatie voor de uitlijning.
Op mijn vraag hoe dit zou kunnen komen, was naar hun mening het meest waarschijnlijke dat er na het plaatsen van de MAD-hulpveren meteen een uitlijning had moeten plaatsvinden. Tevens vonden ze de voorgeschreven bandenspanning van 2.2 wel wat laag voor deze auto. (Ik verhoogde de bandenspanning zelf steeds naar 2.4 bij het trekken van een caravan). Zij adviseren 2.5 minimaal
Ik zal de komende jaren wat beter aandacht geven aan het slijtagebeeld van de banden
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Waarden zeggen niet veel zonder specs
Maar extreem is het allemaal niet, hebben ze op de achterwielen ook nog wat af kunnen stellen
Maar extreem is het allemaal niet, hebben ze op de achterwielen ook nog wat af kunnen stellen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
RE.gif
Jawel, beide wielen hadden een negatieve waarde en moest een positieve waarde worden.
Tevens getest met 90kg kogeldruk, had geen noemenswaardige invloed meer op de instelling
Jawel, beide wielen hadden een negatieve waarde en moest een positieve waarde worden.
Tevens getest met 90kg kogeldruk, had geen noemenswaardige invloed meer op de instelling
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Opvallende slijtage achterbanden auto
Dat bedoel ik zonder specs zijn het maar getallen waar je niet veel mee kan.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby