beste band?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: beste band?

Bericht door dieseltijger » ma 23 dec 2019 21:32

Laten we gewoon bijdrages met een feitelijke aard geloven, zo stel ik voor. We kunnen hier de profieldiepte niet goed zien.

Voor de nerveuze tiepjes onder ons: ik heb ook een delta as (1300 kg) en die wordt tijdens de vakantie ook redelijk in de buurt van de max belast. Ik heb nog nooit een ongelijkmatig slijtagebeeld waargenomen. Maar dat kan komen omdat ik goedkope Ming-Ping banden gebruik. Er was ooit 1 probleem: een kromme swing-arm, en dat is ontdekt tijdens de vervanging van de rubber veerstrengen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: beste band?

Bericht door Chris » ma 23 dec 2019 22:01

Ik ben er ook niet nerveus door hoor Diesel.
Het is alleen opgevallen dat het zichtbaar is dat ik een Delta as heb.
Enige jaren geleden was er wel paniek, toen was er een serie banden die aan flarden ging door Delta assen.
Dat heb ik echt niet..(gelukkig)
Wat Eurotrotter nog tipt... goed idee als ik zou willen.
En... eigenlijk wil ik wel iets aan mijn banden verbeteren..
Stalen ventielen, ik heb volgens mij versterkte rubber ventielen, en de wielen balanceren.
Mooi klussie in het voorjaar bij de bandenboer..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: beste band?

Bericht door Jadatis » vr 27 dec 2019 00:05

Je moet eerst het juiste draagvermogen bepalen, met hulp van mij.
Dan de bestaande maat wil ik weten, en van je caravan het max toegelaten totaalgewicht, beter nog gewogen werkelijk gewicht, beste nog per wiel.
Heb je dat eenmaal bepaald, dan de goedkoopste die dat draagvermogen hebben, en op de juiste( door mij bepaalde) bandendruk zetten, en de banden gaan 10 jaar mee, of indien eerder 50000km.

Dus de overweging om de oude te blijven gebruiken is ook nog niet zo gek, eventueel na check of draagvermogen en gebruikte druk goed was.

Dan is dat weer beter voor millieu, niet zo'n grote afvalberg banden.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: beste band?

Bericht door dieseltijger » vr 27 dec 2019 05:52

Beste Jadatis,

Mag ik van jouw uitnodiging gebruik maken? Want: ik ben gewend om te acteren op feiten in plaats van beeldvorming. Ik gebruik al tig jaar goedkope Aziaten onder mijn auto, en qua prijsstelling en slijtagebeeld bevalt het mij prima. Door de genormeerde EU labels is vergelijken qua rolweerstand en remvermogen mogelijk geworden. Sterker: door de lage kostprijs wordt tijdige vervanging ruim voordat de wettelijke minimum norm bereikt een feestje in plaats van een aderlating.

Ik loer weleens naar de Adac tests, daar komen de merken die ik aanschaf vaak niet eens op voor. Op de tests heb ik slechts 1 aanmerking: men hanteert geen absolute waarden. Voorbeeld: merk X scoort slecht qua slijtvastheid. Ok, "wat is slecht?" als aangegeven wordt dat de band 50% meer slijt of 7% meer slijt dan een top of the bill band, dan pas kan ik wat met zo'n bevinding.

In mijn geval betreft het een Kip Shuttle 44ttr met een mtm van 1300 kg en een kogeldruk van 75 kg.

Deze staat op twee Tristar F109 195/65 R15 95T XL van maar liefst 39,90 per stuk. (moord-brand-dat-kan-nooit-goed-gaan-want-ze-komen-uit-Azie (dat soort werk)) .

Dit zijn reinforced banden, de load index - samen goed voor 1390 kg kan door mij te krap gekozen zijn - gelet op een mogelijke assymetrische massaverdeling enz. De gebruikte ventielen zijn van het kunststof type.

Kip adviseert een bandenspanning van 3,5 bar.

1. Hoe kijk jij tegen het voorliggende beeld aan, en
2. Wat adviseer jij qua spanning, waarbij ik dan op de band zelf ga verifiëren wat de maximaal toelaatbare spanning is, en ik - afhankelijk van jouw antwoord - niet schroom om eventueel tot vervanging over te gaan.

Dank
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: beste band?

Bericht door Ab » vr 27 dec 2019 11:14

Dat advies van Kip slaat op de banden die zij als eerste montage gebruikt hebben.
Dat zegt dus niks.
Tenzij er destijds exact dezelfde banden onder zaten als nu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: beste band?

Bericht door eurotrotter » vr 27 dec 2019 11:49

Jadatis schreef:
vr 27 dec 2019 00:05


Dan is dat weer beter voor millieu, niet zo'n grote afvalberg banden.
Dat zal wel meevallen;zelfs op dit forum zitten mensen die een band van ouder dan 6 jaar als een doodzonde zien.
Maar intussen hun,omgewisselde oude banden wel meenemen van de bandenboer, en direct op Marktplaats zetten. mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: beste band?

Bericht door dieseltijger » vr 27 dec 2019 11:53

Ab schreef:
vr 27 dec 2019 11:14
Dat advies van Kip slaat op de banden die zij als eerste montage gebruikt hebben.
Dat zegt dus niks.
Tenzij er destijds exact dezelfde banden onder zaten als nu.
Precies, daarom doe ik een beroep op de expertise van Jadatis, en vraag een afgewogen oordeel, en laat iedereen meekijken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: beste band?

Bericht door Jadatis » vr 27 dec 2019 17:35

@ dieseltijger

Als ik 1300kg en li 95invul in mijn calculator, dan geeft het met alle reserves 3,02 bar afgerond 3,1 bar. Dus vrijwel 3 bar , die ik voor de zekerheid als referentiedruk heb ingevuld( standaard 2,9 voor XL) .
Dan 4% op trekhaak is 52kg en gecombineerd gewichtsverschil R/L en minder gewicht van 139 kg voordat de boel gaat stuiteren( jaja weet het, volgens mijn bediscussieerbare norm) .
Dus mager maar voldoende .

Bij 1480kg totaalgewicht en dus 4% is 59,2 kg op trekhaak, komt er die 3,5 bar uit, ook weer bovengrens.
Alleen dat hoger draagvermogen dan 690kg ( LI 95) ondersteund de bandenfabrikant officieel niet.
Maar die 3,5 bar schrijven ze wel daarvoor voor.
Zelfde zie je bij CP banden voor Campers.

Koop je nieuwe XL banden met de zelfde specificaties, dan zou er soms max pressure 3 bar/ 44 psi op kunnen staan, en dat is de maximum toegelaten koude druk bij een gewone autoband en XL/ reinforced/extraload.
Dus dan zou je officieel die 3,5 bar niet mogen voeren, maar zou ik toch doen , als werkelijk totaalgewicht die 1480 kg is. Heb zelf ooit voorbanden michelin met 51psi/3,5 bar max druk gehad, en achter Pirelli( ook A-merk) met 3,0 bar/ 44 psi max druk. Beide standaard load LI 91 AT 2,5 bar. Daarmee wil ik maar zeggen , dat die maxdruk niet zo spannend is, de referentiedruk is wat je nodig hebt.

Heb ook 1400kg ,3 bar , li 98 ingevuld , en dan komt er de referentiedruk van 3 bar uit, of als dit een C-band is die hogere referentiedruk.
Dit zou dan ook mijn advies zijn, LI 98, dan hoef je geen trucs uit te halen om draagvermogen op te krikken, en voldoe je aan alle officieele voorwaarden, volledig ondersteund door de bandenfabrikant.

Daarmee wil ik niet zeggen dat LI 95 korter mee gaat, met wat zorg ook wel misschien pas na 10 jaar preventief vervangen.
Die zorg heb ik al in eerdere post genoemd( voldoende druk en zoveel mogelijk beschermen tegen UV en Ozon).

En zeg niet dat je caravan totaal geen 1400 kg weegt, zeker weet je dat pas na weging. Blijft het grootste struikelpunt dat bepalen van werkelijk gewicht.

Met de gewone ventielen uit de TR 400 serie, zit je zelfs goed, want max koud 4,5 bar, ga er alleen geen externe TMPS- sensoren op schroeven, kunnen gaan lekken bij hogere snelheid door centrifugale krachten.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: beste band?

Bericht door dieseltijger » vr 27 dec 2019 18:27

IMG_20191115_155924 (1).jpg
IMG_20191115_155924 (1).jpg (59.83 KiB) 1230 keer bekeken
Kijk eens wat ik gevonden heb: De caravan weegt - met alle toeters en bellen eraan en inclusief voortent - maar zonder gasfles, water, tuinstoelen en de normale vakantiebelading (vreterijen, boeken, tv...enz enz enz) 1190 kilo, met een assymetrie van 30 kg tussen links en rechts.

Als we op vakantie gaan komt daar nog 150 kg bij (zie: viewtopic.php?f=80&t=39847&p=718869&hil ... ge#p718536
  • Dat leidt tot de conclusie dat ik meer massa van caravan naar de auto moet gaan verplaatsen. Kandidaten zijn: Voortent (40 kg), grondzeil (5 kg), Dus mijn goede voornemen nr 1 voor 2020 is om de voortent in de auto te transporteren, alsmede wat vreterijen en boeken. Zo blijf ik nèt onder de 1300 kilo.
  • Airco's en movers zijn uiterst leuk, maar wegen nogal wat, en we onderschatten de hoeveelheid zooi die we meenemen.
  • Verder betekent het dus, dat ik mijn banden niet hoef te vervangen, en dat ik de druk ga terugbrengen van 3,5 Bar naar 3,2 Bar: Een kleine veiligheidsmarge voor aanwijs- en afleesfouten lijkt mij op z'n plaats.
Goede excercitie Jadatis, dit is ècht leuk. Dankjewel!

Update: De caravan weegt 60 kilo meer dan de 1190 kg, omdat de kogeldruk buiten beschouwing is gebleven. (<slik>, Oeps)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: beste band?

Bericht door Jadatis » vr 27 dec 2019 20:43

Dan reken ik uit 1350 kg, waarvoor mijn spreadsheet ook 3,2 bar geeft.
Als je nog geen minuut over de 120 kmpu gaat , kan de druk zakken tot 2,8 bar en dan nog gecombineerd overgewicht en ongelijk gewicht van 144kg, voordat zwaarste band oververhit raakt en daardoor onomkeerbaar beschadigd. 54 kg op trekhaak .

Dus 1350-54= 1296 kg/2 = 647kg + 72 = 719kg hoogste en 647-72= 575kg laagste gewicht .

Dus dit om aan te geven, welke reserves er dan nog in zitten.

Maar wil je je dus aan diw 1300kg housen, dan zou je ook nog de watertank niet helemaal vol kunnen doen, of deed je dat al.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: beste band?

Bericht door dieseltijger » vr 27 dec 2019 21:22

Wat ik tot nu toe deed, was beladen conform tabel. In de watertank had ik ongeveer 3..4 liter water, ruim voldoende voor het spoelen van het toilet onderweg en een paar bakken espresso. Maar je hebt nog de Truma boiler waar ook nog de nodige liters in geparkeerd staan.

Ehm, ik had de tabel dus lekker aflopend op massa gesorteerd, zodat ik van boven naar beneden de tabel (objecten) kan "vegen" en dan de hoogste massabesparing kan behalen. Nu vertik ik het om te gaan miepen met gasflessen of reservewielen. Maar wel grote, logische "brokken"

Voortent + grondzeil = 45 kg
Vreterijen en boeken in kratten = 18 kg
Coleman lamp + brandstof = 6 kg
BBQ = 5 kg

Totaal: 73 kg

Zit ik aan 73 kg massabesparing.

De aslast zal dan worden:
1190 kg (gewogen massa) + 281 kg (totale massa vlgs tabel) - 105 kg (massa meegewogen mover, airco, reservewiel & krik, accu) - 73 kg = 1293 kg. Oef. Altijd overbelast gereden - zo is de conclusie, en ik zal niet de enige zijn. Kèn nèt.

Verder geeft deze excercitie twee dingen aan: a) je bent eerder overbeladen dan je denkt (sterker: ik zou ze de kost niet willen geven), en b) Banden kunnen het dus in de praktijk al snel (te) zwaar voor hun kiezen krijgen. Interessant. Nou heb ik geen tempo 100 goedkeuring aangevraagd, want ik heb er geen behoefte aan - maar bij spectaculaire afdalingen op een snelweg tik ik best wel eens 120..130 km/u aan. Tot nu toe.

Maar een lagere gemiddelde snelheid zorgt er aantoonbaar voor dat de veiligheidsmarges ruimer blijven.

Weer wat geleerd
Laatst gewijzigd door dieseltijger op vr 27 dec 2019 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: beste band?

Bericht door eurotrotter » vr 27 dec 2019 21:26

Jadatis schreef:
vr 27 dec 2019 20:43
Dan reken ik uit 1350 kg, waarvoor mijn spreadsheet ook 3,2 bar geeft.
Als je nog geen minuut over de 120 kmpu gaat , kan de druk zakken tot 2,8 bar en dan nog gecombineerd overgewicht en ongelijk gewicht van 144kg, voordat zwaarste band oververhit raakt en daardoor onomkeerbaar beschadigd.
Waarom zou je zo dicht bij de minimale druk gaan zitten? of je nu 2.8 of 4,5 erin blaast,perslucht is (op de meeste tankstations ) gratis.
Gewoon banden van de juiste load index eronder( met een kleine marge naar boven) en de daarbij op de band aangegeven druk aanhouden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: beste band?

Bericht door dieseltijger » vr 27 dec 2019 21:34

@Euritrotter: er wordt hier gerekend en op basis daarvan kan je meningen of conclusies aan de uitkomsten koppelen, toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: beste band?

Bericht door eurotrotter » vr 27 dec 2019 21:38

RE.gif

Dat rekenen heeft de fabrikant al lang gedaan toen hij de band ontworpen heeft
Of zouden loadindex,speedindex en bandenspanning maar natte vingerwerk zijn?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: beste band?

Bericht door dieseltijger » vr 27 dec 2019 22:42

Ongetwijfeld heeft de fabrikant dat gedaan. Ik wil alleen de gevoeligheid van de resultaten snappen met betrekking tot de factoren die ik kan beïnvloeden (spanning, snelheid, belading). Dan snap je tenminste wat er gebeurt. Zo zou het ook heel goed kunnen zijn dat in de praktijk klapbanden niet zozeer worden veroorzaakt door veroudering, of de aanschaf van een inferieur merk maar vooral door verkeerd gebruik.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: beste band?

Bericht door eurotrotter » vr 27 dec 2019 23:12

RE.gif

Er zijn grofweg twee redenen waarom een band klapt,
Dat is doordat de band intern beschadigd is,door over een stoeprand o.i.d te rijden,een breuk in de koordlagen z.m.z.
Of door onderspanning,daarom vraag ik me af waarom velen zo nodig met zo weinig mogelijk spanning wil rijden.

Met mijn caravan 'die 1600 kg mag wegen (en daar niet ver vandaan blijft )liggen al n jaar of 3 Maxmilers op,met de juiste loadindex,die worden door de fabrikant voorgeschreven op 4,5 bar( C band),en dat zit er ook in.en met enige uren achter elkaar op de Franse A 9 van Carcassonne tot Avignon geen enkel probleem bij 40 graden celsius.

Een gezonde band kan dat hebben hoor,weet je wat gevaarlijk is? een band met een veel te hoge loadindex monteren en vervolgens de druk naar beneden bijstellen om z.g. de vering"te compenseren"
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: beste band?

Bericht door Jadatis » vr 27 dec 2019 23:23

eurotrotter schreef:
vr 27 dec 2019 21:26
Jadatis schreef:
vr 27 dec 2019 20:43
Dan reken ik uit 1350 kg, waarvoor mijn spreadsheet ook 3,2 bar geeft.
Als je nog geen minuut over de 120 kmpu gaat , kan de druk zakken tot 2,8 bar en dan nog gecombineerd overgewicht en ongelijk gewicht van 144kg, voordat zwaarste band oververhit raakt en daardoor onomkeerbaar beschadigd.
Waarom zou je zo dicht bij de minimale druk gaan zitten? of je nu 2.8 of 4,5 erin blaast,perslucht is (op de meeste tankstations ) gratis.
Gewoon banden van de juiste load index eronder( met een kleine marge naar boven) en de daarbij op de band aangegeven druk aanhouden.
De bedoeling is die 3,2 te vullen, maar mocht door alle onnouwkeurigheden in drukmeting en gewichtsbepaling, het tegenvallen , dan toch nog veilig.
Wegen per wiel kan zomaar 20 kg er naast zitten, en dan worst kees senario hoger gewicht in werkelijkheid.
Drukmeting kan zo maar 0,2 bar te hoog zijn , dus werkelijke druk 0,2 bar lager dan wat je afleest.
Daarom heb ik die 2,8 gegeven, zodat je weet dat de 3,2 nog onnauwkeurigheid indekt.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: beste band?

Bericht door dieseltijger » vr 27 dec 2019 23:31

eurotrotter schreef:
vr 27 dec 2019 23:12
RE.gif

Er zijn grofweg twee redenen waarom een band klapt,
Dat is doordat de band intern beschadigd is,door over een stoeprand o.i.d te rijden,een breuk in de koordlagen z.m.z.
Of door onderspanning,daarom vraag ik me af waarom velen zo nodig met zo weinig mogelijk spanning wil rijden.

Met mijn caravan 'die 1600 kg mag wegen (en daar niet ver vandaan blijft )liggen al n jaar of 3 Maxmilers op,met de juiste loadindex,die worden door de fabrikant voorgeschreven op 4,5 bar( C band),en dat zit er ook in.en met enige uren achter elkaar op de Franse A 9 van Carcassonne tot Avignon geen enkel probleem bij 40 graden celsius.

Een gezonde band kan dat hebben hoor,weet je wat gevaarlijk is? een band met een veel te hoge loadindex monteren en vervolgens de druk naar beneden bijstellen om z.g. de vering"te compenseren"
Ah ik snap nu jouw benadering. Nee, ik wil echt niet met zo weinig mogelijk spanning rijden. Wel wil ik weten wat de speelruimte is die ik heb/had bij een spanning van 3,5 bar die ik tot nu toe hanteerde. Wat zijn de kritieke waarden voor de parameters en hoe ver zit ik er van af, en wat kan ik daar aan doen - dat werk.

En verder let op: Wie zegt mij wat de afwijking is van de drukmeters die we gebruiken? Die dingen hoeven wettelijk gezien niet geijkt en gekeurd te worden - in tegenstelling tot bijvoorbeeld de telwerken bij brandstofpompen (want anders loopt de fisicus pecunia mis). Je ziet uit de calculatie van Jadatis dat in mijn situatie de speelruimte beperkt is (tot nu toe onbewust overbeladen, krappe loadindex). Stel dat ik een tempo 100 goedkeuring had verkregen dan zou mijn veiligheidsmarge vanwege de hogere snelheid nòg verder verkleind zijn.

Het zou zo maar kunnen dat drukmeters 10% of meer afwijken. 10% te weinig druk aanwijzen bij 3.5 bar - no problemo. 10% te weinig resulteert in 3.15 bar echte druk. Oeps.

Update: Dit kruist de vorige mail
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: beste band?

Bericht door eurotrotter » za 28 dec 2019 11:35

RE.gif

Ik zou zeggen: koop een digitale drukmeter,laat die ijken en je weet altijd wat je druk is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: beste band?

Bericht door eurotrotter » za 28 dec 2019 11:38

dieseltijger schreef:
vr 27 dec 2019 23:31

Het zou zo maar kunnen dat drukmeters 10% of meer afwijken. 10% te weinig druk aanwijzen bij 3.5 bar - no problemo. 10% te weinig resulteert in 3.15 bar echte druk. Oeps.
Of hij wijkt naar boven af,zet je je band gewoon op 3,85 bar,10 % meer.
Zit je nog op 3,5 als hij inderdaad afwijkt.
Beter teveel druk dan te weinig.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: beste band?

Bericht door dieseltijger » za 28 dec 2019 17:26

eurotrotter schreef:
za 28 dec 2019 11:35
RE.gif

Ik zou zeggen: koop een digitale drukmeter,laat die ijken en je weet altijd wat je druk is.
"Even laten ijken" Get real Eurotrotter. Nog even en we "moeten" onze snelheidsmeter ook laten ijken, en een gaschromatograaf in de achterbak meenemen om de rubbersamenstelling van de band tijdens de vakantie vast te laten stellen.

Ik weet de optimale waarde en hanteer een veiligheidsmarge, en ben blij dat ik weet dat mijn caravan overbeladen was - en hoe ik dat moet vermijden. Ik heb een KIP shuttle, geen space-shuttle.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: beste band?

Bericht door Jadatis » za 28 dec 2019 19:08

Waarom zou je de druk niet lager dan 4,5 bar moeten doen. Bij gewone auto's is dat ook de gewoonste zaak van de wereld, 2,2 bar soms op een gewone standaard load met 2,5 bar waarvoor de maxload bepaald is tot 160kmpu. Dat is grofweg 10% lager.
Bij een 4,5 bar max zou dat 4 bar zijn.
Dieseltijger had ik ideaal 98 loadindex/ 750kg maxload voor 160kmpu.
Vind die een C- band 8 plyrated At 4,5 bar met bijvoorbeeld LI 102, dan zou die , om te voorkomen dat er schroeven uit het houtwerk trillen , de druk lager kunnen voeren, schat ongeveer 3,8 bar.

Zie hier de reden van lagere druk, er is meer dan alleen veiligheid. 3,8 bar is dan al aan de bovengrens van mijn beruchte bediscussiëerbare stuiteren.

De band met ideaal draagvermogen is nou eenmaal niet altijd voorhanden in een maat die past, en dan moet het doen met wat er net overheen gaat( of daar iets onder en wat spelen met de grenzen die de fabrikant officiëel stelt, maar nog goed volgens de wetten van de natuur.
Dat oprekken van de officiële grenzen doen de bandenfabrikanten stiekem zelf ook.
Laatst gewijzigd door Jadatis op za 28 dec 2019 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: beste band?

Bericht door eurotrotter » za 28 dec 2019 19:18

RE.gif

Precies,bediscussieerbaar stuiteren; met mijn C banden,die op de ,door de fabrikant,bij de loadindex voorgeschreven druk van 4,5 bar staan ,zijn nog nooit schroeven "uitgetrilt"

Of een schroef wel of niet eruit zal trillen valt ook niet te berekenen,of je nu over een gladde autoroute in Frankrijk rijdt of over een S.S.( strada Statale) in deplorabele toestand in Italie.
Daar zal de bandenspanning niks aan veranderen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: beste band?

Bericht door eurotrotter » za 28 dec 2019 19:29

dieseltijger schreef:
za 28 dec 2019 17:26


"Even laten ijken" Get real Eurotrotter.
.
.
. Ik heb een KIP shuttle, geen space-shuttle.
Ho even tijger,jij hebt geen vertrouwen in een bandendrukmeter zeg je,
Ik zet mijn banden op spanning bij een garage,tje die een digitale ,ge eikte bandenspanningsmeter heeft* ,en meet ze daarna met mijn eigen hobby metertje,.dan weet ik wat het verschil is.

* Deze digitale,ge-eikte bandenmeter is daar aangeschaft omdat men daar ook aan auto,s met ingebouwde TPMS werkt ( zoals Volvo) en dan let de correcte bandenspanning nogal nauw blijkbaar
Deze meters zijn ge-eikt bij aankoop
Laatst gewijzigd door eurotrotter op za 28 dec 2019 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: beste band?

Bericht door GSAndre » za 28 dec 2019 19:31

Dit zegt mijn instructieboekje
53B4A9B4-7982-4128-8D3B-068988FD62D3.jpeg
Dit zegt mijn instructie boekje
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”