krik voor onderweg
-
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: krik voor onderweg
RE.gif
Nou je hebt gelukkig een goede trekauto.
En ja ik besef dat het een noodzakelijk kwaad is.
Maar rijmen kan ik het niet, ik zegmaar lichte gasflessen en alles wegen en jij etc.
Gr Wim
Nou je hebt gelukkig een goede trekauto.
En ja ik besef dat het een noodzakelijk kwaad is.
Maar rijmen kan ik het niet, ik zegmaar lichte gasflessen en alles wegen en jij etc.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18953
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: krik voor onderweg
RE.gif
Ik wilde het deze keer niet zeggen.
Ik wilde het deze keer niet zeggen.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: krik voor onderweg
RE.gif en RE.gif
Ik begrijp jullie opmerkingen en ben er in beginsel dan ook mee eens.
Maar uit persoonlijke ervaring, en bij andere ook gehoord, die type Knauzen hebben moeite om een fatsoenlijke kogeldruk te halen. Maar om daar extra zware krik voor aan te schaffen gaat me ook iets ver... kan inderdaad ook iets anders.
Ik begrijp jullie opmerkingen en ben er in beginsel dan ook mee eens.
Maar uit persoonlijke ervaring, en bij andere ook gehoord, die type Knauzen hebben moeite om een fatsoenlijke kogeldruk te halen. Maar om daar extra zware krik voor aan te schaffen gaat me ook iets ver... kan inderdaad ook iets anders.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: krik voor onderweg
@ Wim...
Ik alles wegen???? echt niet..
Juist een beetje laks daarmee omdat ik meer dan voldoende laadcapaciteit heb.
Hut mag 1700 zijn en wij sleuren meestal zo'n 1550-1600 kg mee..dus over.
Wel destijds bij de voortent een Alu frame gekozen en bij de luifel daarnaar gezocht, dat werd idd staal.
Maar dat had een andere reden.... het zware tillen.
Nu met de Torino helemaal geen probleem meer.
@ Andre... grapjas..
@ Jan v Vijven..
Krik zat bij de hut hoor Jan... niks gekocht..
Maar de Knaus is idd licht voorop, berekend op 2 fietsen op de dissel... dan zit je perfect.
Ik alles wegen???? echt niet..
Juist een beetje laks daarmee omdat ik meer dan voldoende laadcapaciteit heb.
Hut mag 1700 zijn en wij sleuren meestal zo'n 1550-1600 kg mee..dus over.
Wel destijds bij de voortent een Alu frame gekozen en bij de luifel daarnaar gezocht, dat werd idd staal.
Maar dat had een andere reden.... het zware tillen.
Nu met de Torino helemaal geen probleem meer.
@ Andre... grapjas..
@ Jan v Vijven..
Krik zat bij de hut hoor Jan... niks gekocht..
Maar de Knaus is idd licht voorop, berekend op 2 fietsen op de dissel... dan zit je perfect.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: krik voor onderweg
Gewoon een schaarkrik kopen.
Of kijken wat voor krik in de auto zit.
Goed kans dat die ook prima geschikt is voor de caravan.
Persoonlijk ben ik niet kapot van de Alko krik.
In een grijs verleden heb ik er ooit een gehad. Gesloopt in Slovenië, op een erg scheef stuk terrein in Bled. Verboog teveel en daarna onbruikbaar.
Het bleek dat (uit de sloop) een Volkswagen krik met een kleine aanpassing beter voldeed.
Qua uitvoering praktisch hetzelfde als de Alko krik, maar veel degelijker.
Kosten: 5 euro. Was nog nooit gebruikt leek het.
Aanpassen moest ik toch, omdat de Alko kriksteunen eraf moesten om een mover achter de wielen te kunnen plaatsen.
Ik had een kleine aanpassing gemaakt aan de koker van de mover, met gebruikmaking van een stukje van de Alko steun.
Foto's daarvan stonden ooit in de fotogalerij een jaar of 13 geleden. Ik heb ze zelf niet meer.
Of kijken wat voor krik in de auto zit.
Goed kans dat die ook prima geschikt is voor de caravan.
Persoonlijk ben ik niet kapot van de Alko krik.
In een grijs verleden heb ik er ooit een gehad. Gesloopt in Slovenië, op een erg scheef stuk terrein in Bled. Verboog teveel en daarna onbruikbaar.
Het bleek dat (uit de sloop) een Volkswagen krik met een kleine aanpassing beter voldeed.
Qua uitvoering praktisch hetzelfde als de Alko krik, maar veel degelijker.
Kosten: 5 euro. Was nog nooit gebruikt leek het.
Aanpassen moest ik toch, omdat de Alko kriksteunen eraf moesten om een mover achter de wielen te kunnen plaatsen.
Ik had een kleine aanpassing gemaakt aan de koker van de mover, met gebruikmaking van een stukje van de Alko steun.
Foto's daarvan stonden ooit in de fotogalerij een jaar of 13 geleden. Ik heb ze zelf niet meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: krik voor onderweg
By the way.. Een potkrikje kan ook prima.
Er is 1 probleempje..Die dingen zijn 12 cm hoog ongeveer.
Bij een lekke band heb je dan te weinig ruimte onder het chassis om de krik eronder te krijgen. De onderkant van het chassis komt bij veel caravans dan op ca 10 cm.
Echter eenvoudig op te lossen door de lekke band op een wig, banaan, plankjes of wat dan ook te trekken met de auto.
Heb je helemaal niets, dan kan je het reservewiel voor de lekke band leggen en iets omhoog rijden.
Dat is wel het laatste redmiddel.
Een straatklinker of stoeptegel, dikke tak, of wat dan ook volstaat ook.
Er is 1 probleempje..Die dingen zijn 12 cm hoog ongeveer.
Bij een lekke band heb je dan te weinig ruimte onder het chassis om de krik eronder te krijgen. De onderkant van het chassis komt bij veel caravans dan op ca 10 cm.
Echter eenvoudig op te lossen door de lekke band op een wig, banaan, plankjes of wat dan ook te trekken met de auto.
Heb je helemaal niets, dan kan je het reservewiel voor de lekke band leggen en iets omhoog rijden.
Dat is wel het laatste redmiddel.
Een straatklinker of stoeptegel, dikke tak, of wat dan ook volstaat ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: krik voor onderweg
Sowieso even op de keggen rijden, scheelt een hoop zwaar gedraai aan die slinger!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: krik voor onderweg
Net een nieuwe auto, deze keer zonder reservewiel.... even checken of er in mijn AlKo reservewielhouder een AlKo krik ligt! Ik moet ‘ergens’ ook nog een schaarkrik hebben liggen....tijd dat de caravan de stalling weer eens uit komt!
Hobby 540 UL de Luxe met Dorema voortent en luifel, Enduro EM305+ mover, Thule Omnistore 6300.
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose
Re: krik voor onderweg
Ik zou eens kijken naar een KoJack krik. past op AL-KO chassis met waterpas. Niet alleen handig
bij pech maar ook op de camping.
bij pech maar ook op de camping.
Audi Q3 + Eriba Exciting 471
Re: krik voor onderweg
Beste lezers,
Lees ook even onderwerp "gebogen kriksteun" op bladzijde 7
Groet,
Henk
Lees ook even onderwerp "gebogen kriksteun" op bladzijde 7
Groet,
Henk
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019
Re: krik voor onderweg
RE.gif
Waar ???
Link ???
Waar ???
Link ???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: krik voor onderweg
Zoekfunctie..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: krik voor onderweg
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019
Re: krik voor onderweg
Dat zijn maar 3 pagina's... dat topic had ik wel gevonden.
Pagina 7... ik ga zoeken..
Pagina 7... ik ga zoeken..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: krik voor onderweg
Heb zelf een 2tons garagekrik gehaald, zo'nbeetje dezelfde als PD eerder in dit topic op zolder heeft liggen. Echter nog nooit hoeven gebruiken. Wel altijd mee als we met de caravan weggaan. Zal toch een keer moeten gaan "oefenen".
Alleen zou ik denk ik langs de snelweg de ANWB bellen. Iemand daar ervaring mee?
Grt Fred
Alleen zou ik denk ik langs de snelweg de ANWB bellen. Iemand daar ervaring mee?
Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
- Fred
- Berichten: 341
- Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
- Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje
Re: krik voor onderweg
Ja, naamgenoot,ik heb daar wel ervaring mee: Op de snelweg gebruik ik die krik alleen op een parkeerplaats. Als je die met een lekke band kunt bereiken. Ik heb één keer een band van de caravan verwisseld op de vluchtstrook, ik doe dat nooit weer. Vrachtwagens en bussen razen op 1 of 1,5 meter langs de combinatie. Als het kan, wijken ze wel uit, maar destijds in het drukke Ruhrgebied ging dat niet. Ik was bang dat door de zuiging de hele zooi omgeblazen zou worden. Gelukkig ging alles goed.we rijden 4X per jaar naar Spanje en vice versa. Daar zitten redelijk veel snelwegen bij. In Spanje wordt hier en daar de tol afgeschaft. In Spanje mag je trouwens op snelwegen en doorgaande routes niet eens zelf een band verwisselen (een andere auto slepen is ook een doodzonde) Je belt een speciaal nummer van je autoverzekering en zij sturen een auto-ambulance of helpen je ter plekke. Wij rijden maar rond met een krik en sleepkabels, in Spanje heb je die niet nodig.
Groet, Fred
Groet, Fred
Er gaat altijd meer goed dan fout !
Re: krik voor onderweg
Klapband gehad in de buurt van Salamanca.
De vluchtstrook was te smal om de combinatie op het asfalt te parkeren.
Bij ons was het gelukkig het rechtse wiel kaduuk en stond dus naast het wegdek en dan kom ik op de oprij wig nog geen niet voldoende hoogte krijgen.
Maar gelukkig hebben we een schaarkrikje en dat kon er net onder en konden we de zooi omhoog krijgen.
Maar je wil dan niet weten hoe vlug de Guarda Civiel er al was.
Oei Oei maar die mannen hebben ons perfect geholpen met de wiel wisseling
Misschien hebben dan ook een beetje mazzel gehad.
Maar het wel weer een belevenis.
Het band je was overigens 5 jaar oud.
De schade aan de hut viel gelukkig mee.
De vluchtstrook was te smal om de combinatie op het asfalt te parkeren.
Bij ons was het gelukkig het rechtse wiel kaduuk en stond dus naast het wegdek en dan kom ik op de oprij wig nog geen niet voldoende hoogte krijgen.
Maar gelukkig hebben we een schaarkrikje en dat kon er net onder en konden we de zooi omhoog krijgen.
Maar je wil dan niet weten hoe vlug de Guarda Civiel er al was.
Oei Oei maar die mannen hebben ons perfect geholpen met de wiel wisseling
Misschien hebben dan ook een beetje mazzel gehad.
Maar het wel weer een belevenis.
Het band je was overigens 5 jaar oud.
De schade aan de hut viel gelukkig mee.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.
Re: krik voor onderweg
RE.gif RE.gif
Vorig jaar zomer reden wij ook door Duitsland naar Oostenrijk.
Zou inderdaad niet staan juichen daar met een lekke band op de snelweg, wie wel?
Mja, ik vind zelfoplossendheid wel belangrijk, dus als t niet anders kan, dan moet t maar.
Grt Fred
Vorig jaar zomer reden wij ook door Duitsland naar Oostenrijk.
Zou inderdaad niet staan juichen daar met een lekke band op de snelweg, wie wel?
Mja, ik vind zelfoplossendheid wel belangrijk, dus als t niet anders kan, dan moet t maar.
Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Re: krik voor onderweg
voor iedereen met angst voor een klapband, schaf een bandenspanningscontrole systeem aan, de klapband komt doorgaans doordat er te weinig lucht in de band zit waardoor de rolweerstand te hoog wordt en de band dus heet wordt... rijdt je door een schroef of spijker, wordt je dus ruim voor de klapband gewaarschuwd. een klapband door bijv. een groot obstakel zoals een gesp van een spanband, komt niet zo vaak voor, kijk maar naar je auto, hoe vaak heb je daar echt een klapband gehad...
dus controle systeem en stress is weg
dus controle systeem en stress is weg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Carnavalswiertz
- Berichten: 1738
- Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19
Re: krik voor onderweg
@micky: blij dat ik nu het Alko TPMS heb, geintegreerd met ATC en beide zichtbaar op mijn GSM.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Re: krik voor onderweg
Nou ff een vraag. Mijn auto heeft een reservewiel en ook een krik die bruikbaar is voor de caravan. Maar, mijn caravannetje is slechts 4,20m en weegt slechts 1000kg maximaal. Zou het nou echt zo'n enorm probleem zijn om hem gewoon met de steunpoten omhoog te zetten voor het wisselen van een wiel? Ik vraag me dat af. Hij staat dan slechts een paar minuten met het wiel van de grond.
Persoonlijk denk ik dat bij kleinere en lichte caravans het niet zo'n groot probleem is om hem op die manier even op te krikken voor het wisselen van een wiel.
Persoonlijk denk ik dat bij kleinere en lichte caravans het niet zo'n groot probleem is om hem op die manier even op te krikken voor het wisselen van een wiel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: krik voor onderweg
@Morgoth
Geen simpele vraag, eerder wil je bijval van jouw gedachten hierover.
Ook voor die kleine en lichte caravan geld dat de bodem daarvan ook licht is uitgevoerd.
Je zal niet de laatste en zeker niet de eerste zijn die ook die vast stelling wilde.
Wel probeer het, alleen al dat woord "even" komt over als of je vandaag voor 't eerst op 't forum bent en voor 't eerst met caravan op pad bent.
Heb ik de wijsheid in pacht NEEN, maar vind me zelf hier slimmer en zal een ieder afraden en uit zijn of haar kop praten.
Man wat ik gezien heb lusten de honden geen brood van.
De groeten Jaap van Duijn.
Geen simpele vraag, eerder wil je bijval van jouw gedachten hierover.
Ook voor die kleine en lichte caravan geld dat de bodem daarvan ook licht is uitgevoerd.
Je zal niet de laatste en zeker niet de eerste zijn die ook die vast stelling wilde.
Wel probeer het, alleen al dat woord "even" komt over als of je vandaag voor 't eerst op 't forum bent en voor 't eerst met caravan op pad bent.
Heb ik de wijsheid in pacht NEEN, maar vind me zelf hier slimmer en zal een ieder afraden en uit zijn of haar kop praten.
Man wat ik gezien heb lusten de honden geen brood van.
De groeten Jaap van Duijn.
Re: krik voor onderweg
Slecht plan..
Je zult dan ook eerst moeten afkoppelen anders wordt het al helemaal niks.
Je zult dan ook eerst moeten afkoppelen anders wordt het al helemaal niks.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: krik voor onderweg
In Nederland werkt dat perfect (als je lid bent van de wegenwacht) in Duitsland ook wel denk ik.Fred G schreef: ↑za 28 mar 2020 11:04Heb zelf een 2tons garagekrik gehaald, zo'nbeetje dezelfde als PD eerder in dit topic op zolder heeft liggen. Echter nog nooit hoeven gebruiken. Wel altijd mee als we met de caravan weggaan. Zal toch een keer moeten gaan "oefenen".
Alleen zou ik denk ik langs de snelweg de ANWB bellen. Iemand daar ervaring mee?
Grt Fred
Maar in Frankrijk b.v,en ook in italie, kent men het fenomeen wegenwacht niet,daar kun je een noodnummer bellen en dan word je geholpen door een "contract berger"een professionele instelling die een gedeelte van een autoweg onder contract heeft w.b. afslepen en repareren.
Uiteraard hangt er een ( flinke) prijskaart aan de diensten van zo een bedrijf en of de wegenwacht/ANWB dit in zijn polis heeft weet ik niet.
Verder is t zo dat,wanneer je zelf je wiel wisselt,je in 20 a 25 minuten(of minder) weer rijdt,als je moet wachten tot zo een bergingsbedrijf komt sta je veel langer met je gezinnetje op de vluchtstrook ,( zeker als je vanuit Frankrijk/Italie/Spanje de ANWB met bellen om hun te laten bemiddelen)en of je daar blij van word durf ik ook te betwijfelen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: krik voor onderweg
hm. Vreemde reactie, of ligt dat aan mij? Waarom zou ik nou voor het eerst met een caravan op pad zijn? Ik zie het verband even niet.Jaap van Duijn schreef: ↑ma 30 mar 2020 12:56@Morgoth
Geen simpele vraag, eerder wil je bijval van jouw gedachten hierover.
Ook voor die kleine en lichte caravan geld dat de bodem daarvan ook licht is uitgevoerd.
Je zal niet de laatste en zeker niet de eerste zijn die ook die vast stelling wilde.
Wel probeer het, alleen al dat woord "even" komt over als of je vandaag voor 't eerst op 't forum bent en voor 't eerst met caravan op pad bent.
Heb ik de wijsheid in pacht NEEN, maar vind me zelf hier slimmer en zal een ieder afraden en uit zijn of haar kop praten.
Man wat ik gezien heb lusten de honden geen brood van.
De groeten Jaap van Duijn.
Ik weet wel dat het chassis (de stevigheid komt m.i. niet van de bodem) licht is uitgevoerd. Ik vraag me alleen af waarom er wel een reservewiel wordt meegeleverd maar geen krik. Zou het dan wellicht toch wel kunnen?
En dat even: Ik denk dat ik een caravanwiel niet langer dan 5 minuten van de grond hoef te hebben om hem te wisselen. Dat valt bij mij inderdaad binnen het tijdsbestek "even"
Hobby 420 De Luxe uit 1988