(Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

(Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door dieseltijger » za 23 nov 2019 08:04

Grappig. Had voor mijn Avensis T27 een tijd geleden tweedehands stalen velgen met winterbanden gekocht. Precies werkje: Steekmaat? Check, 5 boutgaten? Check, Diameter? Check, Breedte? Check. ET waarde? Huh-wazda? Zal wel...check.

Harde les: let ook op de ET waarde
Goed, die dingen erop geschroefd in november en ik bewonderde het feit dat de remklauwen precies pasten in de holte van de velg: er paste een vloeipapiertje tussen de velg en de klauwen. Jaar later: grote beurt, "Zou u de wielen willen overzetten en de velgen met winterbanden willen plaatsen?" ....Eind van de dag zie ik dat de winterbanden overgezet waren op de lichtmetalen velgen: nadat de remblokken waren vervangen gingen de remklauwen verder open staan, en dus pasten de velgen niet meer. Mooi...ET waarde is bepalend voor de diepte van de komvormige velg - weer wat geleerd.

Voor 175,- Vier lichtmetalen velgen met Goodyear Ultragrip 7 winterbanden gekocht. 2 stuks met 6mm profiel (prima), 2 stuks met 4mm profiel (Hm, op het randje - niet zeiken).

Avensis op terreinbanden
Gisteren grote beurt inclusief de tweejaarlijkse wisseltruc. Ik rij weg: het geluid deed mij denken aan dat van de Landrover op terreinbanden uit mijn diensttijd. Sterker: de Landrover met al haar rammels, en tocht was stiller. Opgezocht: Qua geluid zou de Goodyear band 71..72 dB moeten produceren, mijn huidige honky-tonk Rotella's "doen" vast wel iets van rond de 68 dB. Elke 3 dB betekent grofweg twee keer zoveel geluid - maar volgens mij zit ik er ruim boven. Ik dus loeren naar het loopvlak - zie niets bijzonders: mooi, gelijkmatig en geen zaagtandachtig patroon - maar dat zegt niets: ik heb het timmermansoog van een tuinhek, en een ander zou vast en zeker cupping o.i.d. van 10 meter afstand al zien.

De vraag: slijt cupping vanzelf weg?
Stel dat het cupping betreft - dan kan ik de band laten afslijpen. Dat ga ik dus niet doen, want 30 Euro per band is goed geld naar kwaad geld wegsmijten. Dus stel, stel, stel dat er sprake is van cupping: slijt dat niet vanzelf weg zodra het gemonteerd is op een goed uitgelijnd onderstel?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door Cara-Fan » za 23 nov 2019 08:39

Cupping is volgens mij vooral bij de achterbanden. Mijn monteur wisselt deze dan om met de voorbanden. Volgens mij zodat deze weer gelijkmatiger slijten.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door dieseltijger » za 23 nov 2019 09:22

Ik heb mijn profiel geaaid van de banden, en ja: duidelijk zaagtand vorming. Het betrof inderdaad de toenmalige achterbanden die ik nu voor heb laten monteren (want: diepste profiel).

Als dit niet weg zou slijten, dan is het ofwel oordopjes ofwel nieuwe banden - vier LM velgen waren die 175, - zonder banden meer dan waard.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door Micky » za 23 nov 2019 09:35

Als je over de band wrijft en je voelt de ene kant op ruw en de andere kant glad, dan weet je het.

Cuppen gaat niet weg, maar heb je de andere set nog? dan gewoon 5mm spacers ertussen en je kunt weer rijden, zet je deze set weer op marktplaats.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door Gemineye » za 23 nov 2019 09:55

Nee, cupping slijt niet vanzelf weg. Sterker nog, als dat eens begint wordt dat door het gestuiter alleen maar erger. Het versterkt zichzelf, zeg maar.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door deusjevo » za 23 nov 2019 10:04

Ik heb het bij mijn eerste Octavia 1 gehad, de achterbanden zijn vervangen toen.
Octavia’s waren gewillige slachtoffers toen, volgens mij had het te maken met het rijden met weinig gewicht op de achteras.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door Micky » za 23 nov 2019 10:08

Gemineye schreef:
za 23 nov 2019 09:55
Nee, cupping slijt niet vanzelf weg. Sterker nog, als dat eens begint wordt dat door het gestuiter alleen maar erger. Het versterkt zichzelf, zeg maar.
cuppen zorgt niet voor stuiteren hoor, een remvlak op de banden wel.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door Gemineye » za 23 nov 2019 10:41

RE.gif

Mijn woordkeuze is weer niet geweldig zie ik al. Gecupte banden hebben een ongelijk slijtagepatroon “zaagtandpatroon” over de band. Meestal heeft dat een oorzaak bij de auto, maar zelfs als je die oorzaak wegneemt verhelpt dat dan het probleem niet want de band blijft beschadigd. Wat ik dus bedoelde te zeggen; Die beschadiging van de band blijft het probleem aan de band zelf vaak verergeren, zelfs als je de externe oorzaak weg hebt genomen. We hebben dit destijds zelf gehad bij een Seat, stond er toen ook bekend om. Als er nog voldoende profiel op zit, kun je ze af laten draaien, anders vervangen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door fjord390 » za 23 nov 2019 10:54

Het cuppen of zaagtand probleem is bij bijna elk merk een issue , een oplossing zou wezen dat je banden zonder draairichting neemt kun je de banden links en rechts wisselen zodat de tanden naar achteren staan en zo minder herrie maken .
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door dieseltijger » za 23 nov 2019 12:39

Sorry allemaal voor mijn late reactie - ik was even weg voor het geven van een activiteitje vanuit onze sterrenwacht voor de waterscouts.

Dank. Ik vrees inderdaad dat ik de sjaak ben. Als ik over mijn voorband "aai" aan de bovenzijde, dan gaat het gladjes als ik mijn hand naar voren beweeg, en happerig als ik mijn hand naar achteren beweeg. Dat betekent dus dat het profiel niet meer bestaat uit blokjes die cirkelsegmenten zijn - maar zaagtanden zijn. Dat betekent dus dat het steile, puntige deel van het profielsegment het wegdek eerst raakt:
OwQKeLls.jpg
Bovenstaande afbeelding laat het patroon - overdreven - zien. Gelet op mijn slechte timmermansoog heb ik de schuifmaat gepakt, en de hoogtes van de segmenten gemeten. Dat is best wel lastig omdat de blokjes schuin ten opzichte van elkaar gepositioneerd staan. Ik heb dus een denkbeeldige cirkel over het loopvlak genomen - haaks op de as (volgt u 'm?). Uitkomst: 4,8 mm versus 5,7 mm. Een zaagtandhoogte van 0,9 mm dus. Dat veroorzaakt een zoemend geluid.

Volgens de diverse websites is dit wat anders dan "cupping". Cupping is dit:
CuppedTirePopularMechanicsdotcom.jpg
CuppedTirePopularMechanicsdotcom.jpg (41.83 KiB) 1718 keer bekeken
Duidelijk een defecte demper -eventueel in combinatie met een onjuiste uitlijning.

Even op kauwen: Het lijkt mij een reeele mogelijkheid dat de zaagtand langzaamaan wegslijt, en dat ik gewoon niet moet miepen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door Chris » za 23 nov 2019 12:53

Nou Diesel..
Slijten moet je helaas vergeten.
Je gaat je meer en meer irriteren aan de extra herrie..
Ik had het met mijn vorige auto ook, de winterbanden gecupt en duidelijk meer en meer rolgeluiden.
Niet vervangen omdat die Volvo voor de winter toch weg zou zijn voor mijn huidige.

Wat jij had met een verkeerde ET waarde is ook mijn zoek probleem.
Ik zoek ook een setje winterwielen voor de huidige V70, lastig door de ET en naaf diameter.
Zijn er wel, maar niet wat ik mooi vind en betaalbaar is.
Voor een tweedehands set hoort ook een tweedehands prijs, en geen 800 euri..
Dan maar staal desnoods, met andere bouten dus.... ( is een ander topic..)

Uhh... back on topic..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door dieseltijger » za 23 nov 2019 13:00

Ok, dan ben ik dus de pisang (nou ja...valt wel mee) en dan ga ik hong-tong-ting winterbanden bestellen. Ik ben zo nonchalant als de pest qua lawaai en ergonomie, maar dit is godsgeklaagd.

Velgen en banden kopen voor recente, en wat mooi vormgegeven auto's is geen feestje inderdaad: Een collega heeft een bloedmooie Peugeot 3008 cross-over met 18 inch wielen. Natuurlijk: weinig tweedehands aanbod, want het is een tamelijk recent model (of niet....ik hou de auto's niet zo bij). Maar de bedragen die gevraagd worden voor banden en velgen ...oempf!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door Nimma » za 23 nov 2019 13:18

Ik heb me laten vertellen door mensen die er verstand van hadden, dat cuppen voor komt bij bepaalde type/merken auto's en dan mn door het ontwerp van de achteras; mijn AstraG destijds had er last van, kwam iig ook veel voor bij veel type's BMW. Daarna nooit meer last van cuppen gehad bij de beide Toyota's.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door mrbullmastiff » za 23 nov 2019 13:35

Cuppen kan veel verschillende oorzaken hebben maar ook heb je het met het ene bandentype sneller dan met het andere. Oorzaken kunnen o.a. zijn bandenspanning, uitlijning, schokbrekers.
Ik heb het in het verleden gehad met Goodyear banden op mijn Mazda 6, vervangen door een ander merk en nooit geen last meer mee gehad.

Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door Micky » za 23 nov 2019 13:47

Gemineye schreef:
za 23 nov 2019 10:41
RE.gif

Mijn woordkeuze is weer niet geweldig zie ik al.
Van cuppen gaat een band niet stuiteren, dat is wat ik probeer aan te geven, het is rondom een egaal zaagtand-patroon.
Ik rij doorgaans stationwagens en veel km, cuppen heb ik met alle stationwagens gehad in mindere en meerdere mate totdat ik de Passat kreeg met AWD (4Motion). die had er geen last van.
Er is bij mij nooit een band vervangen vanwege de gevolgen van cuppen, altijd alleen maar doordat het profiel op was.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door dieseltijger » za 23 nov 2019 15:05

Wel, ik heb jullie adviezen opgevolgd en een band gekozen met een acceptabel geluidsniveau en een zacht prijsje:
Knipsel2.JPG
Knipsel.JPG
Acceptabele specificaties voor dat bedrag. Ik durf niet meer te zeggen dat ik de verschillen tussen banden niet opmerk. Mijn hemel....wat een herrie!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door Micky » za 23 nov 2019 15:54

RE.gif

wel even voor aanschaf de winterbandentest lezen er zijn veel winterbanden op de markt die echt zonde van je geld zijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kasper

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door Kasper » za 23 nov 2019 16:36

Cuppende banden is vervelend en dat gaat niet vanzelf weg, het wordt alleen maar erger! Ik heb er nu ook All Seasons banden om, maar ik neem straks gewoon weer zomer- en winterbanden. Het maakt een stuk lawaai waar je niet goed van wordt. Met deze banden heb ik nu 77.000 km mee gereden en dat is op zich niet slecht, dacht ik.

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door Zappa » za 23 nov 2019 17:13

Cuppen is bij mijn autobanden nooit opgevallen. Bij mijn motorbanden wel, althans bij de voorband. De oorzaak zit dan in de band/bandenspanning. Door de insnijdingen van het profiel kunnen de tussenliggende delen iets kantelen bij het afremmen waardoor die delen aan één zijde harder slijten. Het zaagtandeffect dus.
Je kunt er weinig aan doen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door dieseltijger » za 23 nov 2019 18:13

@micky

Ik heb de tests gelezen. De vraag die komt bovendrijven is de resultaat afhankelijkheid van de bandenmaat. Dat kan ik niet plaatsen. Dus; een zelfde merk-type combinatie scoort in het ene geval anders dan in het andere geval?

Ik heb me nu laten leiden door de labels. Deze zijn genormeerde. En door de prijs natuurlijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door erichendri » za 23 nov 2019 21:45

Cuppen gebeurt altijd op niet aangedreven assen en een aantal banden
merken hebben daar meer last van.
Achterwielen draaien alleen maar mee en de grootste krachten zijn de remkrachten en die veroorzaken dat.
Bij winterbanden is dit door het zachte rubber na een paar 1000 km voelbaar.
Voor heb je de compenserende aandrijfkrachten die dat cuppen weer tegengaat.
Banden zonder draairichting kan je wisselen met de andere kant.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door Poldervrouwtje » zo 24 nov 2019 08:53

Mijn Mondeo heeft het ook. Heel irritant.
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door dieseltijger » zo 24 nov 2019 09:05

Ik weet niet of "mijn kwaal" - zaagtand vormig profiel in de draairichting - ook onder cupping valt. Mijn avensis heeft er geen last van, maar de vorige eigenaar van de velgen overduidelijk wel. Als je heel langzaam rijdt bijvoorbeeld 2 km/u bij het uitrollen bij een stoplicht voel je de profielsegmentjes op het asfalt neerkomen.

Ik zeg het niet snel: maar de herrie is "k met p" (vrouwelijk geslachtsdeel gecombineerd met een fruitsoorten uit de Betuwe.)

Er helpr geen lieve moeder aan: ik moet van de week naar een opdracht in Roermond - en de herrie is ondraaglijk. Ik ga de krik er onder zetten en de zomerwielen terug zetten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door Michel1975 » zo 24 nov 2019 09:43

Op banden zou ik zeker niet bezuinigen. Het is je enige contact met de weg. Ik hongtong banden laten voor wat het is. Ooit een auto overgenomen waar van dat bananenrubber onder zat. Heb hem toen op de derde dag op een regenachtige weg bijna in de vangrail gehangen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: (Mogelijke) Cupping - slijt dat vanzelf weg?

Bericht door dieseltijger » zo 24 nov 2019 10:27

Punt is: je weet het niet van te voren. Mijn honkitong banden (zomer en winter) bevielen prima: stil, slijtvast, betaalbaar.

OK, dat is subjectief.

Dan skip ik naar de Adac reifentests. De uitkomsten tellen niet op. Banden van hetzelfde merk en type scoren bij verschillende afmetingen totaal verschillend. Hm. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat er bij andere afmetingen ook andere auto's worden gebruikt, en dat de drukken (belasting per vierkante cm) bij andere afmetingen ook verschillen.

Goed. Dat maakt dan veel uit, maar dat geeft aanleiding tot het vermoeden dat band x onder een testvoertuig A totaal anders presteert dan onder een Avensis. Dus: wat heb ik aan zo'n test waar de representativiteit discutabel is?

Rest mij niets anders dan om goed mijn ogen open te houden, en dan kom je uit op notoire probleemgevallen zoals ooit de Matadors (klapbanden onder caravans).

Maar mijn ervaringen met honkitong banden zijn niet verschillend dan met Vredenstein of Michelin. En dat kan komen omdat ik als een oude krant rij.

Maar goed: voor mijn gebruik voldoen honkitongs is mijn conclusie vooralsnog. En: ik snap de verschillen in de adac tests niet - ik geniet van de grondigheid - maar mis de verklaring hiervoor.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”